Tom K. kör nya Skodan i SM-premiären, Nybe-Jonas fortsätter men med Sjöberg vid sin sida, ”Die Carlberg” splittras, snöigt ”Jänner Rallye” och ”Lill-Eken” vill vinna i Umeå med f.d pappas Audi…
Dagens gladaste nyhet är utan tvekan skånsk och kommer från SMK Hörbys Tom Kristensson, som efter en intensiv period sytt ihop start i de två först SM-tävlingarna, ”Hälsingerallyt” och ”Vinterpokalen”. Med tio års jubilerande Keane Motorsport från Tjeckien kommer Tom och Andreas Johansson att köra deras nya Skoda Fabia RS Rally2.
Därmed börjar paret som de slutade 2023, med start i Rally SM och där det i Arvika blev väldigt lyckosamt då det blev totalseger med Polo R5.
– Planen är att köra de två första deltävlingarna i Rally-SM, och sen får vi ta säsongen efter hand, berättar Tom.
– Det har varit ganska intensivt in i det sista, men att äntligen kunna presentera detta känns skitkul och spännande!
Med detta har nu Tom kört alla Rally2/R5-bilar som finns förutom helt nya Toyota Yaris GR. Inledde med Ford Fiesta för M-Sport och sedan den polska Hyundai i20 från Kowax 2BRally.
I fjol blev det kort mellanspel med Tagai Racings Citroën C3 innan det var dags att i SM-finalen provköra VW Polo R5 från Hedström Motorsport.
Än syns inte Toms namn i anmälningslistan till ”Hälsingerallyt” som innehåller 58 ekipage och som stänger på söndag klockan 18.00. I hans klass ”Internationella 4WD” är där 12 anmälda och där i princip endast PG Anderssons namn saknas av toppåkarna från i fjol.
*
Ett namn som inte heller syns i listan men som ska åka, är tredje delen av Team NYBE blekingen Jonas Åkesson som i år övertar Joakim Sjöberg som kartläsare från Fredrik Åhlin. Han i sin tur har SM-treans fjolårskartis Maja Bengtsson vid sin sida.
I Team NYBE är Jonas äldste medlemmen och kom in i deras blå bilar redan 2017. Tråkigt nog har han ännu inte fått ihop budget för hela säsongen.
– Jag som många andra har dock fått känna på världsläget vad gäller att dra ihop budget så jag har ingen full säsong i SM klar, och därav Majas byte till Fredrik. Något jag tycker är solklart rätt för att försäkra många mil i kroppen, berättar flygtekniker Åkesson.
– Till vintern får jag istället besök av Joakim Sjöberg i högerstolen som jag har fått lära känna under året som varit och som är en riktigt bra person och grym co-driver, så det blir kanonkul!
Nu har Jonas inte gett upp årets SM utan jobbar vidare för att hitta det antal kronor som behövs för att även kunna köra grusdelen.
– Jag kommer givetvis göra allt för att ro allt i land tills grussäsongen börjar, för detta är ju det jag älskar mest av allt, säger Jonas.
För Sjöberg som även åkte med Tom Kristensson när paret vann Junior-WRC 2020 blir det alltså förarbyte.
– Jag blev glad när Jonas ringde och ville att jag ska åka de två vintertävlingarna i SM. Jag känner att jag inte kan lova en hel säsong, då både jobb, barn och resten av livet kräver mer tid, förklarar 38-årige Sjöberg
– Jag har sagt många gånger att jag ska ta rallypension men jag får skjuta lite till på det…
Teamchef Mathias Bengtsson är också nöjd med att ha samma line up som ifjol
– Jonas har visat år efter år efter år, både i olika klasser och olika bilar, vilken snabb förare han är och att han tillhör högsta eliten i Sverige så det kommer bli fina framgångar nu i vinter, det är jag helt säker på!
*
I ”Hälsingerallyt” får vi inte se Opel Motorsports nya förare Calle Carlberg som istället kör i ERC Juniors som belöning för segern i tyska ”ADAC Opel eRally Cup”. Men här blir det inte med pappa Torbjörn som notläsare berättar pappa Carlberg.
– Man ska ju sluta på topp och efter sju framgångsrika år lämnar nu jag nu Calles kartläsarstol.
”Högerhalvan” av Die Carlbergs fortsätter.
– När nu Calle tar steget upp till Junior-ERC krävs ännu mer tid för förberedelser, tester och minst en vecka ledigt per rally. Jag har svårt att få tiden att räcka till för både arbete och rally, förklarar Torbjörn.
– Hade jag varit några år yngre hade jag så klart valt rally före jobb. Men jag tror samtidigt jag har lärt Calle en del nyttigheter inför hans fortsatta satsning och hoppas han utvecklas ännu mer tillsammans med ny duktig och driven co-driver!
Att det är med vemod pappa lämnar över märks, men han säger samtidigt att han hoppas få göra lite inhopp i Opel Corsa Rally4:an när så blir möjligt.
För Calle blir det nu mycket nytt, team, bil, rally och ovan på detta, ny kartläsare.
– Det var många som sa redan 2019 att man inte kan åka rally med sin pappa men jag tycker vi har bevisat motsatsen, säger Calle.
– Jag förstår pappas beslut och tittar framåt på nya möjligheter. En ny kartläsare är på väg in i teamet och jag tror det kan bli jättebra.
Vem detta är förblir ännu en tid en hemlighet, men att det blir någon yngre än 55-årige Torbjörn kan man nog räkna ut. Calle berömmer så klart sin ”gamle kartis”.
– Det är inte många 55-åringar som blivit utsedda till ”Årets Junior Co-driver” två gånger dessutom, tack för allt pappa!
Än har inte ERC beslutat vilka av de åtta deltävlingarna som ska ingår i ERC Juniors. Serien börjar dock den 12-14 april med ”V. Rallye Hungary” och helt logiskt känns det som att detta även borde vara juniorpremiär. Nästa anhalt på EM-resan är Gran Canaria i början av maj innan det är dags för Sverige och ”Royal Rally of Scandinavia” veckan före midsommar. Om inte detta kommer att ingå för juniorerna, är det nog en stor besvikelse för både Calle, arrangören och inte minst alla svenska fans.
*
Efter åtta av de 18 sträckorna i ”37. LKW FRIENDS on the road Jännerrallye powered by WIMBERGER” är det för mig tämligen okände hemmaföraren Michael Lengauer som är snabbast med en Skoda Rally2. 29-åringen som kör mer välkända BRR Baumschlager Rallye & Racing Team är nästa halvminuten före tjecken Filip Mares i en likvärdig Skoda. Tio sekunder efter honom kommer trean Simon Wagner. WRC2 och Monte-satsande Chris Ingram skuggar Wagner som direkt bakom sig har nästa Wagner, lillebror Julian.
Riktigt ”Monte-väder” råder kring Freistadt med omväxlande bar asfalt sedan snö och is. Till och med transporterna är tuffa vilket ungraren Kristóf Klausz fick erfara på väg från SS4. Rallyt avslutas i morgon strax efter klockan 16.00.
*
Lägesrapport inför att anmälan stänger för kommande tävlingar på söndag. I ”Finnskogsvalsen” nuddar man 60-strecket och samma dag den 13 januari i ”Tractive Winter Rally”, har man nu exakt 40 anmälda. Dagen efter detta, på söndagen, är det ”Skutskärsratten” med ungefär halva antalet bilar som i Torsby. Två sträckor erbjuds som båda körs dubbelt. SM-premiären i Hudiksvall har i sina 58 anmälda även kontinentalt deltagande. Sverige-entusiasten Karl Rumpler från Österrike tar återigen sin välanvända Mitsubishi EVO IX till nordligare breddgrader. De senaste två åren har det blivit sju blågula starter för ”Kalle” medan det blir debut för välkända ”EM-danskan” Jeanette Kvick Andersson i högerstolen.
Lite skeptisk till att Rally Sweden Historic lyckas med att fylla de 35 platser man har till sitt förfogande i mitten av februari? Just nu är där 25 anmälda och där nyblivna ägaren till en Audi Ur-quattro, Tobias Johansson är bland de senast anmälda. Tobias har köpt pappa Erik ”Eken” Johanssons bil och ska med Mikael Johansson som kartläsare utmana om segern. Att målsättningen för Ludvika-åkaren är vinst sticker han inte under stol med, undrar bara om inte Mats Jonsson/Jon Magnusson vill ha ett ord med i detta med den röd/vita Toyota Celica GT-4…
.