Tom K. kör ERC-finalen Rally Liepaja, alla sex klasserna öppna i SM-finalen, Stig B. kör Porsche och lite däcktankar!
Dagens roligaste skånska rallynyhet levererar Opel Adam-cup ledaren från Hörby, Tom Kristensson.
– Vi ska köra ERC-finalen Rally Liepaja i Lettland med Audex Motorsports Opel Adam R2!
Med två tävlingar kvar av ADAC Opel Rallye Cup, närmast är det Rallye Niederschsen den 8-9 september och så finalen med klassiska ”svenskrallyt” Drei Städte Rallye 20-21 oktober. Däremellan tycker teamchef Guido Deppe att Tom och Henrik Appelskog behöver en riktig shake down vilket då blir i Lettland. Tom verkar ha blivit lite överraskad över den tidiga julklappen från Audex och konstaterar lätt chockad.
– Det ska bli helt sjukt!
Här får han då tillfälle att än en gång möta sin överman från fjolårets Adam-Cup, finnen Jari Huttunen som nu ligger fyra i ”ERC Juniors Under 27” och tappade viktiga poäng när han rullade sin R2 Adam och bröt i helgen. Leder med två tävlingar kvar gör polacken Aleks Zawada, tre poäng före britten Chris Ingram. Huttunen i sin tur har nu 24 poäng upp till sin polske Adam-kollega. Ett tufft gäng som Tom och Henrik får möta helgen den 6-8 oktober…
*
I allra sista deltävlingen i Rally-SM, East Sweden Rally sattes för året nytt deltagarekord med 73 anmälda. Det som är också är trevligt är att inga klasser är avgjorda utan alla sex är helt öppna och då även Otrimmat 4WD där Jacob Jansson utropades till klar Svensk Mästare redan i Kolsvarundan. Helt fel konstaterar presschef Annemo Friberg.
– Alla” tog för givet att Jacob Jansson, Kopparberg var klar mästare i Otrimmat 4WD efter sin andraplats senast i Köping. Men i finalen får alla startande tio extra poäng och det innebär att Emil Carlsson, Katrineholm kan gå om.
För att detta ska ske måste Jansson bryta samtidigt som Carlsson vinner plus tar power stage poängen.
I Trimmat 4WD toppar Thomas Thunström, Ludvika, före Niklas Hägg, Ilsbo och så Bodens Michael Wickström som nu dalat till tredje plats. Topptrion var dock inte alls med i toppstriden i Köping utan där vann Tobias Johansson efter sekundfajt med Mattias Adielsson. Av de här två är det bara Adielsson som kan hoppas på någon form av medalj, Tobias har haft allt för mycket otur för att komma i fråga.
I Trimmat 2WD står guldjakten mellan ledaren från Ryd, Robin Sandberg och årets stora överraskning Martin Lundquist, Fagersta.
I den till antalet startande lite tunnare klassen Otrimmat 2WD är det skånskt guldhopp genom Anders Åberg/Björn Jonsson från Hässleholms MK. Enda utmanaren är de två senaste tävlingarnas vinnare Johnny Andersson, Hedemora.
Trots både motorras och punkteringar har fortfarande 19-årige Elias ”STAR” Lundberg chans på guld i juniorerna Otrimmade klass. Han jagas främst av Sebastian Johansson, Gotland och Daniel Röjsel, Falun.
Tätt värre är det i den trimmade klassen där det bara skiljer en poäng mellan
Emil Karlsson, Hällefors och Andreas Persson, Torsby. Tuff utmanare är Pontus Åhman som aviserat bilbyte i finalen från Opel Corsan till ”TBA”.
*
Storfrämmande blir det på Anderstorp i helgen när Swedish GT/STCC kommer på besök och detta genom legenden Stig Blomquist som ska dela Porsche´s gästbil, 991 generation 2 med yngste sonen Paul.
En så modern bil som Porsche 991 Cup har Stig aldrig stått på startlinjen med förut då det nu för tiden mest handlar om historiskt rally/racing för ”Mäster”. Paul Blomquist är lillebror till DTM-föraren Tom och precis som brorsan uppväxt på Nya Zeeland. Efter framgångar i karting i hemlandet körde han svenska Formel Renault 1,6 2013 men har sedan dess tävlat sparsamt. Nu får 21-åringen en helt ny utmaning i den betydligt tyngre och starkare Porsche´n.
*
Läser både mina mejl (hinner dock inte svara er alla, förlåt) och på sociala medier och nu snackas det för ”femtioelfte” gången däck och detta efter standarddäcktesten i Kullingstrofén. Nu tänker jag inte ge mig in i ”pajkastar-SM” men kan ändå konstatera att visst är dagens rallydäck det bästa alternativet på en rallybil. Oavsett däckmärke, bra grepp, punkteringssäkra och enligt vissa dessutom både billiga och slitstarka. Där har inte ett ”500-kronors däck” mycket att sätta emot.
Men så finns där en baksida, den med att däckens påverkan på en grusväg som är omtvistat tuff. Frågan som alla som vurmar för att göra som strutsen och fortsätta med dagens däck borde ställa sig, var ska vi i framtiden ha möjlighet att använda däcken när väghållaren sätter ner foten och säger stopp? Jag bara undrar alltså…