Kopecky vann ERC på hemmaplan, Furuseth fick problem, Stoffe med sjuk motor, Haraldsson ”Matchens lirare”, 73 SM-åkare till ESR och Magda ”skakade ner”!
Kraftiga smärtor i sitt ben, sviter efter träningsolyckan i våras gjorde att kartläsaren fick köra transportsträckorna och då lyckades inte Alexey Lukyanuk hålla jämna steg med hemmaföraren Jan Kopecky i ERC Barum Czech Rally Zlín. Därmed är Skodaförarens otroliga svit på hemmaplan intakt, vilket betyder att han vunnit alla tävlingar i Tjeckiska Mästerskapet (även detta ingick i ERC-tävlingen) sedan han blev anställd av Skoda.
Lukyanuk som i början bara var sekunder efter föll tillbaka allt efter som att smärtorna blev värre i benet. Efter de 15 sträckorna vara han nästan minuten efter Kopecky men samtidigt runt halvminuten före trean, Roman Kresta, även han i en Skoda.
ERC-ledaren Kajetan Kajetanowicz var aldrig riktigt med i toppstriden utan slutade femma men med utökad ledning då tvåan Bruno Magalhaes inte lyckades bli bättre än nia. Dock ligger han kvar på andra plats då närmaste hotet Marijan Griebel bara blev sexa. Han kunde istället glädja sig åt full pott i klassen ”ERC Junior Under 28″.
Sindre Furuseth och Torstein Eriksen i klassen ERC4 ökade tempot allt mer men strax före mål på sträcka åtta rök en drivaxel på deras Opel Adam R2. Dock inte värre än att det blev omstart idag men med mycket förlorad tid blev norrmännen förankrade i botten av klassen. Inte blev det sedan bättre av framhjulspunktering på tävlingens sista sträcka. Viktigare är dock att man noterat flera bra sträcktider i första tävlingen tillsammans.
Besöket i Tjeckien blev inte heller helt lyckat för Suzuki Motorsport Danmarks Kenneth Madsen som fick ”kaste håndklædet i ringen” efter att en bränsleledning gått läck.
Tävlingen präglades av många punkteringar och där till exempel Vaclav Pech, R5-Fiesta fick punka på transporten till SS10. Bytte hjul och så nytt ”flat tire” på sträcka elva men inte fler hjul att byta med och så ”retired”.
En annan sak som jag funderar lite över, är de nya R5-bilarna mer eldfängda än gamla tiders bilar? För mig känns det som att det eldas upp R5:or i var och varannan tävling och i helgen tog hemmaåkaren Stajf Vojtěchs Skoda eld på en transport och blev totalförstörd.
Näst sista deltävling i ERC körs i Italien den 15-16 september med Rally di Roma Capitale.
*
I helgen blev Kalle Rovanperä för andra gången Litauisk Mästare genom att bli trea i Lõuna-Eesti Ralli. Turligt att tredje platsen räckte för guld då Kalle drog på sig 40 transportprickar och ändå blev trea. I körtid var han klar vinnare med 25 sekunders marginal till Georg Gross, WRC-Fiesta.
Bästa tävlingen någonsin menade Oliver Solberg att han gjorde i helgen i hop med Veronica Engan trots att man bara blev tvåa efter Märtins Sesks.
*
När jag igår skrev Motorbloggen var ännu inte Skilling 500 avslutad och jag lovade ju att idag återkomma med lite mer om sjunde deltävlingen i Sydsvenska Rallycupen.
Vad kanske inte många hade en aning om var att Stoffe Nilsson och Jesper Johanssons seger hängde på en ytterst skör tråd. Efter sträcka två märkte Stoffe att ”motorn gick lite för lätt” något som tydde på dålig kompression. Sträcka tre kördes men med så sjuk motor att han efter inte vågade stanna i rädsla för att inte få igång den igen och valde att ringa pappa Tommy.
– Han bara konstaterade att det bara var att köra, håller det så håller det!
Med rök från motorn lyckades Stoffe trots allt även vinna sista sträckan och nu väntar ”rehab” för sjuklingen. Därmed är det föga troligt att det blir med ”värstingen” Stoffe försöker ta sin tionde (har åtta raka) seger i nästa helgs TV-Svängen.
– Inga problem, Grupp N-bilen har jag kört till seger fem gånger tidigare så den hittar nästan själv, avslöjar Stoffe med ett leende.
”Matchens lirare” får nog Hässleholms Johannes Haraldsson utses till som än en gång tog den av Johan Green lånade Golfen till seger i B-förare Grupp H. Men det var inte förrän på allra sista sträckan som Johannes och Kenny Andersson lyckades passera Kullings BMW-åkande Christian Fors/Henrik Jansson. Här dängde Golfen till BMW:n med 4,3 sekunder och i mål skilde så 2,1 sekunder. Det som imponerar är att Johannes och Christian även slutade 12:a och 13:e totalt!
Skulle så klart kunna skriva hur mycket mycket som helst och varje förare/kartläsare har sitt eget äventyr att berätta om. Nöjer mig med att konstatera att Hästvedas Mikael Ingemansson/Björn Bergstrand med ny seger i C-förare VOC kopplade segergrepp i Södras C-förarcup.
*
I nästan helt andra änden av landet tog min nya kompis Fredrik Lank sin fina Opel Rallye Kadett från Värmland till Boden och Kanonrundan. Tävlingen var DM/FM-final för ÖNBF 2017 och med för oss ”sörlänningar” ett lite annorlunda upplägg. Först, det var en rejäl tävling med nästan sju mil specialsträcka fördelat på två sträckor som kördes två gånger. Det som verkligen stack ut mot tävlingar här nere var att man även hade lagt in ett specialprov med 80 procent asfalt. För febersjuke Fredrik blev det en fin andra plats i hans andra tävling med Kadetten.
– Får vara nöjd med en andra plats, Peter Engström som vann kom även trea i tuffa Midnattssolsrallyt i år med sin mycket fina Ford Escort BDG, berättar Fredrik.
– Grattis och mycket bra kört men om jag inte haft feber då du…
Med detta hoppas jag att Fredrik till nästa år provar att åka söderut och till exempel TV-Svängen, tänk hans orange vid sidan av Silver-Kadetten.
*
Då tog det sig rejält på slutet för SM-finalen East Sweden Rally och när anmälan stängde slutade antalet SM-åkare på 73 stycken. Till detta ska läggas de 26 bilarna i Östgötaklassen.
Bland de sista att anmäla sig fanns Växjös Erik Telehagen som tidigare aviserat att han pausade SM-åkandet efter sin struliga säsong. Nu har uppenbarligen beslutet omprövats och det blir final även för Erik och kartläsare Björn Jonasson i deras R2 Peugeot.
*
Till sist hör ni något som mullrade i trakterna av Ljungbyhed i lördags så var det inte flygvapnet som väckt gamla F5 till liv och övade start/landning med Jas. Nej det var Polo Supercar-föraren Magda Andersson som använde startbanorna till shake down inför kommande Euro RX i Loheac. Från Motorbloggen hålls alla tummar för att Magda ska få till första finalen i Euro RX, ”go Magda go”!