Tom K. klar för ny SM-start, svårt att ändra poängen i WRC, Meeke rullade tungt på shake down, Adolfsson med Skoda i SSR, hektisk rallyhelg i Sydsverige, 12 bilar till STCC och premiär för STEC.
Dagens gladaste nyhet ur skånsk (alltså min) synvinkel är att SMK Hörbys Tom Kristensson/Andreas Johansson kommer till start i deltävling tre i Rally SM, ”Rally Nyköping”. Precis som i de två vintertävlingarna blir det med Skoda Fabia RS Rally2 från tjeckiska Keane Motorsport.
– Riktigt kul att få till den här starten i Rally SM:s gruspremiär och det ska bli riktigt spännande att få testa Skodan på grus, förklarar SM-fyran i Internationella 4WD.
Tom är en av få i landet som i och med Skodan, kört alla olika R5/Rally2-bilar på marknaden. Började med Ford Fiesta därefter blev det Hyundai både R5 och Rally2. 2023 inleddes med Citroën C3 Rally2 men som sedan avslutades med seger i SM-finalen och detta med VW Polo R5.
– Jag försöker nu utvärdera bilarna jag provat och det ska bli kul att se hur Skodan beter sig på grus, förklarar Tom.
– Därför blir jag tvungen att känna efter riktigt både på test och inledningen på tävlingen för att inte göra några misstag!
Vet dessutom att det ligger mycket jobb bakom för Tom och hans stab för att få ihop SM-starten och dagens ekonomiska läge är inte precis någon humörhöjare hos samarbetspartners. Ändå har Tom fortsatt sina trognaste supporters bakom sig. Vet även att han fått förslag från flera olika team men ändå fastnade han till slut för för Keane Motorsport. Ett team som han och Andreas klickade med direkt i SM-premiären där man slutade trea som sedan följdes upp med fjärde plats i Sandviken. Trea och så fyra, vad månde det då bli den 11 maj?
*
Trots den om jag får säga, massiva kritiken mot WRC:s nya poängsystem från, team, tävlande och fans menar FIA:s rallyansvarige Andrew Wheatley att en ändring under säsongen är osannolik. Ingen förhastat beslut när poängförändringen klubbades, då det under drygt två år har diskuterats och ändå blev det inte bättre än så här (min åsikt).
– Vi trodde vi kommit fram till bästa kompromissen med det vi har nu, inte lösningen men en bra kompromiss, berättar Wheatley för DirtFish.
Han har svårt att komma runt det faktum att Ott Tänak, fyra i Kroatien och en sträckseger ändå fick han bara en poäng mindre än vinnaren Sebastien Ogier och faktiskt en poäng mer än tvåan Elfyn Evans och trean Thierry Neuville. Allting verkar ha överskuggats av att göra söndagen mer spännande vilket nu sker lite på bekostnad på resten av rallyt. Wheatley beklagar att allting nu kretsar kring sista dagen och att dagarna före är mer likt ”transportsträcka”. För att förändra poängsystem krävs enligt Wheatley att samtliga tävlande ska godkänna detta, vilket han menar är svårt att få till. Här blir jag lite undrande svårt, tre team och ett dussin förare borde inte ta mer än en timma att fixa som jag ser det…
*
Teemu Suninen har ännu inte klivit in i WRC2 där han ska tävla med Hyundai i20 N Rally2 men i Portugal 9-12 maj är det dags. Här får han sällskap av en annan f.d WRC-förare, fransmannen Pierre-Louis Loubet tidigare i M-Sport men som här kör Skoda Rally2.
För Suninen blir det med lite rattrost han tar sig an de svårkörda vägarna i Portugal, då det är runt ett år sedan han senast körde med Rally2-bil (Rally Sardinia). Loubet har inte lika långt uppehåll då han körde Skoda och vann i Qatar International Rally. Dessutom kör han helgens deltävling i Portugisiska Mästerskapet och ”Rali Terras d´Aboboreira”. Här värmer även WRC2-konkurenterna Yohann Rossel, Nikolay Gryazin och Marco Bulacia upp plus mer frekvente i mästerskapet, Kris Meeke.
Shake down gick inte alls ”The Ulstermans” väg då han en gjorde spektakulär rullning och landade inte förrän långt ner i en ravin. På något sätt fick man dock upp Hans Hyundai på vägen igen, men mer körning blev det inte idag…
*
Om några timmar stänger anmälan för ”SSR Rally” den 11 maj och fortsatt är det klister bland anmälningarna. Strax över 70 ekipage är i mina ögon alldeles för lite med tanke på det ambitiösa upplägget och där ”kanonvägar” utlovas.
Försöker analysera lite och upptäcker nu att rallyt inte ingår i det som vore högst naturligt, Smålands Rally-DM. Finns kanske en logisk förklaring till detta, dock inte något jag har hört utan nu startar inte smålänningars DM-säsong förrän med ”Dackefejden” den 8 juni. Därför är inte heller det inhemska inslaget så dominerande som man skulle kunnat förvänta sig, 20 av de anmälda tävlar för Smålands klubbar. Faktiskt bara hårfint fler än vad som kommer söderifrån då 17 ekipage kommer från Skåne/Blekinge.Kul är att där finns ett norskt ekipage anmält, Daniel Løvlien/Helen Lund med Subaru men som Tyskland bräcker med dubbelt så många. Från Ruppiner Rsg kommer Thomas och Tanja Leonhardt med Suzuki Sport och Andreas Rink/Steffen Schroen, Subaru.
Ännu roligare var att se Robin Adolfssons namn i listan med som vanligt Nicklas Jidflo i högerstolen. Men där slutar ”som vanligt” då paret inte kommer med den efter höstens TV-Svängen nyreparerade Fiesta R5. Istället tar duon över den Skoda Fabia som Mattias Adielsson inledde säsongen med, men där hans sjukdom nu gjort att han tar en ”time out”. Uppenbarligen tyckte ”Tisse Racing” att det var synd att bilen stod och samlade damm, därför sätter sig nu Växjö-Robin för första gången i en bil från Mlada Boleslav.
*
Helgen blir hektisk för den rallysugne i Sydsverige med först ”Vilda Ryd Racet” i Ryd i morgon. Innehållande Bilsport Rallycup/Rally-RM Historic så kan tävlingsledare Gert Bengtsson se framemot att klockan 11.00 från Trojaskolan i Ryd, skicka iväg snudd på 160 rallybilar.
På söndag och då också med start klockan 11.00, är det tävlingsledaren i Hässleholms MK Jonas Bengtssons tur att träda in i skarpt läge. Dock något lugnare än för Gert då man till Garnisonens asfalt/betong/gatsten lockat exakt hälften så många startande som i Ryd. Med tre varv på banan tar ”Hässleholms GP” i år lite längre tid att genomföra. Hålltiderna är att Heat 2 startar cirka 13.15 och sista omgången ska om allt stämmer, släppas iväg runt 15.25. ”HGP” har som jag berättade i förra veckan en lite egen tolkning av ordet ”Totalseedning” och på söndag startar man klassvis med snabbaste klass först (A-förare 4WD) och sedan i fallande ordning ner till C-Förare Standard B. Dock kör Ungdomsrally och Appendix K före 4WD-värstingarna. Här förväntar jag mig en tät uppgörelse mellan fjolårsvinnaren Stig Andervang med Hyundai och snart 60-års jubilerande hemmahoppet Rolf Grybb, Citroën R5.
*
Från detta till mer renodlad racing och där nu alla 12 bilar till STCC nu levererats från EPWR.
– Känslan är fantastisk efter att ha tagit leverans av 12 helt nya tävlingsbilar till vår bas i Ljungbyhed inför vår historiska säsong 2024, säger Micke Bern, vd för STCC.
– Detta är vårt största steg framåt hittills tillsammans med EPWR och teamen, ett efterlängtat sådant efter förseningarna förra året. Detta markerar också starten på nästa stora steg i form av funktionstesterna innan bilarna är helt redo för teamen till de officiella försäsongstesterna och premiären.
Tre CUPRA Born, tre BMW i4, tre Tesla Model 3 och tre Volkswagen ID.3 ingick i premiärleveransen och där Eslövs Brink Motorsport är mottagare av Tesla-bilarna
– Jag vill rikta ett stort tack till alla som varit involverad i arbetet, från vårt ingenjörs- och mekaniker-team till alla våra partners som varit med oss i varje steg på vägen, säger Micke Jansson, vd för EPWR.
I nästa vecka kommer ett första funktionstest att köras med samtliga bilar på Ljungbyheds Motorbana innan vidare tester väntar på Mantorp Park i upptakten inför den historiska STCC-premiären i Göteborg den 8-9 juni.
*
Inte bara att man kör på bensin istället för el utan även kostnadsnivån skiljer mellan STCC och gräsrotsracingen STEC. Premiären för ”Svenska Mästerskapet i Endurance Bilsport” sker i helgen på Mantorp Park. Här ska teamen köra så många varv de kan och detta är åttonde gången som där ska koras en slutlig vinnare.
– Från Skåne har vi representanter från EKE bygg som kommer med två team, norrifrån (Skellefteå) kommer Stures pojkar plus fem team från Norge då
vi även har status som Skandinaviskt Mästerskap, berättar eldsjälen Hasse Söderström som fortsätter.
– Kul med sådan bredd, den yngsta är 14 år och åldermannen Bosse från Stockholm fyllde 84 i mars!
Hasse avslutar med.
–Vi bjuder alla på valfri entréavgift på söndag och starten går 10.00.
Under helgen kommer även Arena Rally att genomföras i Linköping som ett inslag för att rallyförarna smidigt ska kunna köra och ställa in sina bilar på asfalt och köra Arena Rally på ett enkelt sätt. Även rallybilar är varmt välkomna att köra i STEC Endurance och då byta däck från rally till racing.
*
Trevlig Helg!
Är det inte Anders Lindström som står bredvid 9-3:an?
Och Meeke vann SS1 med närapå 9 sekunder….