Ambitionen föll, Meeke i ledning trots ”SD-rullning”, ERC i Värmland inleds med sträcka kring BAUHAUS, ”Lelle-Bror” med fortsatt hög Opel-status, SSR förlänger, Tidemand med Polo i Nyköping och Saab-ikon har lämnat oss.

Aldrig fel med höga ambitioner vilket jag hade i dag när jag trodde jag skulle få med ”Vilda Ryd Racet” i Motorbloggen. Men bara att konstatera det funkar inte då det i detta ögonblick är enbart SS1-2 som är avslutade.

Foto: Stig Lundström

Sista bil i mål efter SS4 lär inte ske förrän långt efter att min ”dead line” är passerad, så äventyren i Ryd får vänta till i morgon.

*

Kris Meeke har alltid varit lite av min favorit även om han nästan slet av mig näsan med en hastigt stängd bildörr i Rally Sweden för några år sedan. I går inledde han med en rullning nerför ett stup på shake down inför ” Rali Terras d’Aboboreira” i Portugals Mästerskap. Trots den långa färden mot botten, blev inte skadorna värre än att Hyundai-mekanikerna fick ihop ”#1 Hyundai i20 N Rally2” till första sträckan.

Foto: Privat

Meeke och Stuart Loudon verkade inte nämnvärt chockade av händelsen då man satte bästa tid direkt och efter fyra sträckor är det ledning för duon. Att Meeke är en av de allra bästa chaufförerna råder det igen tvekan om och att så sporadiskt tävla ändå hålla toppföraren i WRC2 bakom sig är bevis nog. Tvåa är Yohan Rossel, Citroën och är 2,2 sekunder efter medan Kroatien-vinnaren Nikolay Gryazin med identisk ”Cittra” fallit till sjätte plats, halvminuten upp. Pierre-Louis Loubet i Skoda av senaste sitt ligger trea med 5,8 upp till ledning. Drygt tio sekunder skiljer sedan till fyran, spanjoren Jan Solans med Toyota Yaris medan femman, från Irland, Josh McErlean är en enda tiondel före Gryazin som femma. Rallyt avslutas i kväll strax efter 19.00 svensk tid.

*

Enligt en av mina värmlädnska källor har myndigheterna gett grönt ljus för ”ERC BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia” den 13-15 Juni. Rallyt inleds med en spektakulär publiksträcka vid huvudsponsorn BAUHAUS anläggning på Välsviken strax utanför centrala Karlstad. 2,5 km den enda på asfalt och som startar vid författaren Gustaf Frödings bostad Alsters Herrgård klockan 20.05 på torsdagskvällen sedan med med målgång på köpcentrat. Shake down blir på drygt fyra kilometer långa ”Bäck-Hult” samma dag på morgonen.

Foto: Tommy Svensson

Det ”riktiga rallyt” drar sedan igång klockan 08.00 på fredagen med fyra sträckor som dubblas. Även lördagen är fyra sträckor som körs dubbelt och då med ”Mölnbacka” som sista sträcka.

*

Ibland för att inte säga väldigt ofta, är det ändå skönt att kallas ”gubbe” för i detta ligger också att man har historia att luta sig emot till skillnad från dagens visionärer som ofta saker denna ingrediens. Istället ser man framtiden som det viktigare, så är det kanske också men var och en blir salig i sin tro som det står Bibeln. Kom att tänka på detta när i mina ögon, värmländske ”Opel-Ikonen” Bror Danielsson i går ringde upp för att berätta att det var han som tipsat om Ola Strömberg till ”Lombard Rally Festival” i augusti.

Foto: Tommy Svensson

Man ringde från Skottland och ville att jag skulle köra igen, samtidigt undrade dom om jag hade tips på någon annan lämplig förare, då fick dom Olas nummer, berättar Bror.

Förra gången Bror körde där var det med en högerstyrd Ford Escort men det blev inte långvarigt.

Tack och lov vill jag säga så bröt vi redan på första sträckan, knepigt med ratten på fel sida, konstaterar Bror.

Den här gången blir det start med Opel vilket han hoppas kommer att fungera bättre. Just med Opel är Bror mer förknippat med för mig, än Ford Escort och när man för en tid sedan i Rüsselsheim hade en stor sammankomst på Opel-museet var han där hedersgäst.

-Inte klokt, där plockades upp  Rauno Aaltonen, Walther Röhrl, Ari Vatanen och så även ”Lelle Bror” från Värmland, onekligen var jag lite stolt, berättar han.

Att han ”på äldre dar” drabbats av hudcancer är ingen hemlighet, men nu är han på väg att besegra sjukdomen något han så klart är glad för.

Det verkar så tack och lov, nu har jag ny hud på de utsatta ställena på kroppen.

Tråkigt nog inenbär det att han får tillbringa mesta tiden inomhus när han är i sitt älskade Torrevieja i Spanien. Men nu är det mer rally som står på Brors program än Spanien, och närmast är det ”Dynamitloppet” som får se honom och hans Ford Escort ”in action”.

Det rings från alla håll om att jag ska komma till deras rallyn vilket så klart är fantastiskt kul och jag kör så mycket jag bara kan, avslutar en märkbart glad Bror Danielsson som är fyllda 75-år med sex SM-titlar i sitt CV.

Foto: Tommy Svensson

En tog han när TV-Svängen kördes som SM 1975 och då med Opel Kadett 1200 för Standard B, detta var också första gången jag träffade honom. Efter detta har vi sprungit på varandra massor av gånger, speciellt när ”Svenska” kördes i Värmland.

*

Ingen blev väl speciellt förvånad när även ”SSR” tog till ”indiska reptricket”, alltså förlängde anmälan till alla tre tävlingarna den 9-11 maj. Sprintarna (9-10 maj) ligger i fas med förväntningarna som jag hört skulle var 60 anmälda och nu är man uppe i över 70 bilar. Men i ”MAS Rallycup” och ”SSR Rally” är det fortsatt klister på tangentborden där man just nu är snuddande nära 80 anmälda, samma siffra sedan anmälan stängde i går kväll. Nu har arrangören bestämt sig för att vänta in ”Vilda Ryd Racet” med en förhoppning att därifrån få in nytt blod i listan. Med risk för att ”tjäras och fjädras” i Älmhult, måste man nog ändå erkänna att Rally SM med ”Rally Nyköping” gick vinnande ur den bittra datumfejden som uppstod när de båda valde samma dag för sin tävlingar. I Nyköping är man nu uppe 109 anmälda och där Pontus Tidemand med Johan Grönvall vid sin sida är bland de senaste in.  Även i Nyköping stänger anmälan på söndag klockan 18.00.

*

En av Erik Carlssons kartläsare Torsten Åman boendes i  Nyköping har lämnat in för gott. Pierre Skytt skriver.

”Son till Riksdagsman och senare Landshövding för Örebro Län Walter Åman fick rallyintresserade Torsten inte synas när han klev in som kartläsare åt bland andra Erik Carlsson. ”Inge vidare” blev pseudonymen för Torsten som hade lång karriär hos SAAB.

Åke ”Bryggarn” Andersson, Ove ”Påven” Andersson, Tom Trana ja till och med Per Eklund i Dackefejden 1973 i en V4a såklart, satt han i högerstolen. Men till Erik Carlsson var han flitigast som kartläsare.

Som Informationschef på SAAB gjorde han sin civila karriär, med i utvecklingen om både SAAB 99, 900, 9-3 och senare 9-5. Många fina minnesord skrivs om Torsten av både Peter Bäckström på SAAB Museum och Bo Swaner som hyllar Torsten. Grannar, vänner som alla stämmer in i kören om hur omtyckt och vältalig han var.

En bil som tog stor plats i Torstens hjärta var hans fina SAAB Sonett, en bil som han aldrig skulle sälja. Trots sin långa figur vecklade han sig i och ur denna lilla skapelse på beundransvärt sätt enligt Peter Bäckström.

Den som besökte Nyköpings populära hamnträffar under sommarhalvåret sprang säkert på Torsten där han stolt ställde upp sin Sonett. Torsten som vi nu kommer sakna, det känns ”inge vidare”.”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *