Tom K. i Adam-topp efter två sträckor, får Sordo lämna, Sunnerbo bjuder på mörker och tre danskar i Rallylegends…
Då har Tom Kristensson och för all del även hans danske motståndare Jacob Madsens viktigaste tävling hitintills i karriären startat. Det är alltså final för ADAC Opel Rallye Cup (Adam Cup) och detta i ADAC 3 Städte Rallye. Två sträckor ska köras två gånger ikväll innan det är dags för nattvila och efter första sträckan är det bara att konstatera att SMK Hörby-föraren inledde starkast. På nio kilometer långa ”St.Roman 1” var Tom och Henrik Appelskog 6,8 sekunder snabbare än Madsen och Line Lykke Jensen. Trea var britten Calvin Beattie och detta 9,8 sekunder långsammare än cupledaren i Audexteamets Opel Adam #50.
Sedan fortsatte Tom i samma tempo på långa SS2, 17 kilometer och nitade Madsen med ytterligare 3,7 sekunder. Därmed är det svenskt i topp, 10,5 sekunder före dansken och med Beatie som är trea både i cupen och i tävlingen, 23,2 sekunder bak. Nico Knacker är så fyra knappt halv minuten efter.
Totalt delar Skoda-förarna Dominik Dinkel och Fabian Kreim första platsen efter två sträckor på samma tid. Trea är Rene Mandel, Hyundai i20 R5, 8,3 sekunder bak.
*
Avslutade gårdagens Motorbloggen med att skriva om det nya ryktet att Sebastien Ogier skulle vara på väg till Hyundai och där jag menade att då måste Thierry Neuville vara den som flyttar på sig. Baserade detta på känslan att med Ogier som ny förare skulle det annars bli tre ”förste förare” under Michel Nandans vingar. För inte tror jag att han anställt Andreas Mikkelsen för att spela ”tredje fiol” vilket skulle kunna bli fallet med både Ogier och Neuville i teamet.
Men sedan spelade f.d SM-åkaren Jerker Axelsson (hoppas att jag snart kan stryka f.d eftersom Jerker behövs i Rally-SM…) in att han trodde mer på att Dani Sordo blev den som får lämna om Ogier kommer. Något jag själv även tidigare nämnt och när man så även ser att Sordo inte finns med varken i kommande WRC-tävling i Wales och inte heller i finalen Rally Australia stärks känslan att Spanien från 2018 inte har någon WRC-förare längre…
Som orsak till att Sordo inte finns med i finalen anger teamet att logistiken, att skicka bilarna till Australien är så komplicerad att man inte klarar av att hantera mer än tre bilar. Bilar som då ska köras av Neuville, Mikkelsen och så den stora idolen ”down under” Hayden Paddon som fick stå över senast i Spanien.
– Vi var tvungna att ta ett beslut om vem vi trodde bästa kunde plocka poäng för oss och i fjor tog Thierry första pallplatsen för oss i det här rallyt samtidigt som Andreas vann för Volkswagen, berättar Nandan.
– Hayden å sin sida har förbättrat sig år från i sitt ”hemmarally” då blev det så här…
Har hela tiden tyckt att valet av final i WRC är lite märkligt. I årets sista tävling tvingas teamen att åka runt halva jorden och menar nog att det hade varit mer logiskt att köra final i Europa. När man sedan ser antalet anmälda till Rally Australia stärks jag i min uppfattning. Bara 34 bilar anmälda och av dessa endast 19 som kör i någon WRC-klass.
*
Men innan trippen till Australien är det i nästa vecka dags för Dayinsure Wales Rally GB och där faktiskt WRC kan avgöras. Får Ogier bara till det någorlunda så lär han ta femte VM-titeln redan före finalen.
Fick se lite kul siffror om tävlingen i Wales och bland annat att det i fjor redovisade publikrekord sedan flytten tillbaka 2013, exakt 92 907 människor följde rallyt live längs specialsträckorna.
För att hägna in serviceområdet ”Rally Village” behövs 4 kilometer stängsel medan det krävs 1800 funktionärer för att få ihop rallyt.
Yngst i rallyt är Kalle Rovanperä som gör WRC2-debut och 17 år, 25 dagar gammal sätter han sig i en M-Sport Fiesta.
*
Lite skillnad mot när Södra Sunnerbo MK på lördag kör kvällsrally med Sunnerborundan med dne numera ovanliga starttiden 18.00.
12 kilometer special som körs två gånger är vad som bjuds de runt 40 anmälda. Favorit till totalseger är i mina ögon Johan Kastenman, Kristianstad som var den som bäst utmanade SMK Hörbys Pontus Berglund förra helgen nere i Falsterbo.
*
Ett tråkigt avhopp blev det i finalen för danska Yokohamamesterskabet med start i morgon när vinnaren av avdelning ”Vest”, Johnny Pedersen inte kan komma till start. Motorn till hans BMW M3 har behövt både kärlek och lite nya grejor och när dessa sedan levererades fel fick Johnny inte ihop motorn.
Den enes död, den andres bröd säger ordspråket och jag är nog inte helt fel ute om avsaknaden av ”JP-BMW:n” öppnar upp lite extra för svensk seger och detta genom Håkan och Pamela Oddshammar i R5-Fiestan…
*
Unge Porsche-föraren Philip Morin fick tråkigt nog ingen plats i Porsche Motorsport Junior Programme 2018. Detta trots att det gick bra för 21-åringen från Luleå vid uttagningen på Lausitzring för några veckor sedan. Men tydligen ännu bättre gick det för vinnaren av Porsche Carrera Cup i Frankrike, 18-årige Julien Andlauer.
– Det är klart att jag är besviken, men det kommer fler chanser, säger Morin, som har kvar säsongsavslutningen i Porsche Mobil1 Supercup.
Samma cup är även målet för Morin till nästa år men är öppen för andra inhopp.
– Om jag har möjlighet att köra Supercupen och ytterligare ett mästerskap så är Sverige absolut ett starkt alternativ. Porsche Carrera Cup Scandinavia är verkligen en kanonserie och jag tycker det är jättekul att köra på hemmaplan.
*
I kväll startar det årliga rallyjippot ”Rallylegend” i lilleputtlandet San Marino och med massor av både kända förare och bilar. Till exempel kör Thierry Neuville med en WRC-i20 medan Kris Meeke har en mer klassisk WRC-Cittra, en Xsara WRC.
Tråkigt nog inga svenskar i anmälningslistan men däremot tre danska förare, alla med Poulsen i efternamn. Kristian och Roland kör WRC Toyota Corolla i klassen ”WRC” medan Ole har en äldre Toyota Celica GT4 i klassen ”Myth”. Härifrån skickade Per-Erik Svensson en bild på hemmaföraren Michael Bissa som kör en Lancia Delta Integrale. Inte så konstigt att det blev bild på en sådan, Lancian är den klart dominerande bilen i startfältet…
*
I morgon får Kristianstadsbladets läsare en ny ”Motorlördag” och där den största artikeln handlar om Tom Kristensson och jakten på en plats i Opel Motorsports Adam R2 till nästa år. Detta plus en summering från Åhus bidrag i V8 Thunder Cars, Memphis Racing och så klart ”Motorlistan”.
Ingen Motorbloggen i morgon lördag men på söndag ses vi igen.
Trevlig helg.