Tom K. har fått ny Opel-kompis, tack Hyundai för att ni inte skäms, HU fortsätter att utbilda och inga racingbilar på grus…
I dag avslöjade Opel Motorsport vem som blir ”der frischgebackene Opel-Werkspilot Tom Kristenssons” teamkompis 2018. Opel-basen Jörg Schrott fastnade för blott 17-årige letten Martins Sesks och som nu gör Tom sällskap i ADAC Opel Rallye Junior Team och ”der Junior-Europameisterschaft, FIA ERC Junior U27”.
Trots sin ungdom har Sesks tävlat i rally sedan 2015, först med en R2-Fiesta och senast med Peugeots R2-variant. Han och Tom mötte varandra i ERC-avslutningen Rally Liepaja och där Tom och Henrik Appelskog vann RC4-klassen medan det gick sämre för nye Opel-kompisen som rullade. Trots en russinliknande Peugeot körde han sin som trea strax efter J-ERC-vinnaren Chris Ingram men samtidigt runt minuten efter Tom i sin R2-debut.
När Sesks gör entre i sin fabriks-Opel Adam är oklart, han är åtminstone inte anmäld till premiären i Tyska Mästerskapet i helgen, ”ADAC Saarland Pfalz Rallye”. Här gör däremot Tom och Henrik sin första tävling under Opel-flagg och får då möta danskt motstånd i R2-klassen genom Lasse Sørensen/Ole Frederiksen, även de kör Opel Adam.
*
I samma tävling har även ”Adam-Cup” premiär och där det för första gången är en amerikan i anmälningslistan. Racingföraren Sean Johnston sätter sig i en av Audexs cupbilar och nu har även co-driver frågan lösts. Johan Johansson tvingades tacka nej av tidsmässiga skäl men det blev ändå en svensk i amerikanens bil då Joakim Sjöberg tog sig an uppdraget. Sämre lösning kunde Johnston absolut fått, Jocke var ju den som satt bredvid Emil Bergkvist när de vann såväl Adam-Cup som Junior-ERC.
*
Få saker gör mig så glad som när svenska bilimportörer följer upp när deras bilar utmärkt sig i olika motorsportevenemang. Tyvärr är det inte så ofta jag har anledning att vara glad av just denna anledning. Detta då merparten av importörer istället väljer att låtsas som det regnar när deras produkter vunnit ett rally eller någon racingtävling. Blev därför glad, snudd på euforisk och tårögd när Hyundai inte tvekade att använda Thierry Neuvilles seger i Rally Sweden i sin marknadsföring genom helsidor i olika medier. Stora applåder till Hyundais marknadsavdelning som inte skäms över att ha en bil som skördar segrar.
Annars verkar det mer som att detta är just vad de svenska importörerna gör när deras bilar når framgångar i till exempel rally, skäms. Skoda är ett bra exempel som i dag toppar Rally-SM med tre privatanmälda Skoda Fabia i topp i Trimmat 4WD. Av de fem främst placerade kör fyra det tjeckiska märket som idag är snudd på totalt dominerande i R5-klassen. För mig och merparten av oss som gillar när det brummar känns det därför ofattbart att PR-avdelningen hos Skoda Sverige inte bättre utnyttjar detta gyllene tillfälle att sälja fler bilar. Nu vet jag inte i vilken utsträckning man finns med i bakgrunden hos Adielsson och Åhlin men utåt syns i alla fall inte något större engagemang.
Dessutom förfogar man över en världsmästare i form av Pontus Tidemand som används extremt sparsamt i annonsform. Istället väljer Skoda att satsa sin marknadsföring på den i Sverige smala och i mina ögon profillösa cykelsporten. Förstår inte riktigt kopplingen även om Skoda startade som cykeltillverkare i slutet på 1800-talet. Inte ens att man stenhårt försöker få fler tjänstebilförare att välja bort bilen och istället satsa på en ”Skoda Tjänstecykel” kan få mig att förstå hur man blunda för topp-tre med Skoda i Rally-SM. Å andra sidan, detta är inte första gången jag inte förstår tankegångarna hos skäggiga och Ipa-drickande hipsters…
*
Av en slump fick jag i dag ögonen på en incarfilm med Esapekka Lappi och Janne Ferm från 2012. I en deltävling finska mästerskapet laddade Lappi vad det gick med R5-Skodan medan Janne lugnt läste noterna. Plötsligt blev det lite för bra över ett krön med en lång vänster efter. Skodan bröt ut i ett riktigt 240-häng och jag vet med all säkerhet att om det varit jag som suttit i högerstolen hade det varit läge för minst kalsongbyte. Lappi bröt dock tillbaka i rätt spår och nu snackar vi häng på högsta växeln så vad blir reaktionen? Jo bägge två skrattar hejdlöst och kommenterar glatt på finska sin ”nära döden upplevelsen”. Något är helt klart felkopplat under håret är min slutsats…
*
Historiska Utskottet (HU) fortsätter sin ambitiösa upplysningskampanj i syfte att skapa mer ordning och reda i de klassiska och historiska klasserna. Ett vällovligt syfte och jag har uppriktigt svårt att förstå den kritik som bivis riktas mot HU för att dom vill att regelboken ska följas. Den ”vilda västern-anda” som rådde innan Appendix K infördes i mitten på 00-talet tror jag ingen önskar tillbaka. Ibland får jag ändå uppfattningen från vissa att HU inte ska lägga sig i hur bilar byggs och utrustas, det vet byggarna bäst själv verkar vara uppfattningen. Att det finns ett strikt FIA-reglemente som styr hur en Appendix K-bil ska se ut verkar en del mer tro handlar om ”rekommendationer” mer än strikta regler.
I helgen kom ännu ett mer allmänt förtydligande hur man ska/borde se på ”kulturtävlande” som tros allt detta rör sig om. HU skriver ” ”Fritt på perioden i Appendix J”: ”
Det som var fritt då och som användes då, är fritt att använda nu” Detta har ni säkert sett och hört och nu ska vi försöka reda ut begreppen.
3.3 Periodspecifikation: Är den övergripande rubriken i Appendix K reglerna.
Lite längre ner, under 3.3.3 Generellt angående alternativa komponenter: Det står så här: ”Friheter som medgavs i Perioden av Appendix J, medför inte fullständig frihet, snarare berättigar det till att utnyttja de modifikationer och/eller de beståndsdelar som verkligen och legalt använts i perioden för det specifika märket och modellen ifråga, som ett resultat av dessa friheter från perioden.”
Vad betyder det då? Vi tar ett exempel nedan. På Period H1 rådde full frihet med bilens vattenkylare, man fick flytta den så länge man inte ändrade i karossen eller flyttade in den inne i kupén på bilen. Många har köpt och monterat aluminiumkylare, men har fått ett påpekande om att ta bort aluminiumkylaren.
I Appendix K finns i slutet av regelverket något som heter Appendix VII, ”speciellt för vissa bilar”, med olika undantag, bland annat nedanstående.
Det är tillåtet att använda aluminium kylare på Escort RS 1600/1800 i Period H1 med Homologering Nr 1605.
Varför bara dom? Jo, därför att man har bevisat att det har använts på just denna bilmodellen med homologering Nr 1605.
Hur bevisade man det? Det fanns på 70-talet en motortidning som hette IMS, = Illustrerad Motorsport. Sven Berggren skrev om och Ulf Karlsson fotograferade på Kvällspostens Newsrace som kördes på Ring Knutstorp den 1-2 September 1973 för ett reportage i nr 10 av IMS 1973. Ronnie Peterson körde där Bosse ”Emma” Emanuelssons Ford Escort RS1600 i tävlingen i reportaget i tidningen på bilden under den på Ronnie och Emma så är motorhuven öppen så det syns att det är en aluminiumkylare monterad i bilen.”.
*
Idag är det exakt 47 dagar till det är premiär för RS-DM i Södra BF och med vidhängande Asfaltcup och det är SMK Hörby som svarar för detta med ”Express-Specialen”. Årets upplaga blir också något helt annat än tidigare årens ”Expressen” då man i år slopat specialproven och istället hänger på varvlopps-trenden. Personligen tycker jag detta är synd då det i princip i hela RS-DM i år bara körs ”rundbaneløb”. Har hela tiden tyckt att mixen i DM varit bra med tävlingar som kört vanliga prov medan andra valt att köra varvlopp. Nu har dock trycket blivit för stort och därför blir det premiär för SMK Hörbys del med varvlopp söndagen den 15 april.
Tänker tillbaka till hur RS-tävlingarna kördes ”in the good old days” då det ofta var både grus och asfalt i samma ”OT-A-tävling” som RS kallades då. Bilden är från Eslövs MK:s ”Kanonen” någon gång kring mitten av 70-talet och från ett prov ute vid Trollenäs där snön fortfarande låg tjock utanför vägen. På bilden är det SMK Hörbys Christer ”Krabba” Håkansson idag mer känd som mentor till Tom Kristensson, som vräker fram sin välanvända gul/vita Volvo 142:a så att det står härliga till. Bara tanken att göra en tävling med samma upplägg idag släpper jag direkt då dagens ”racingbilar” inte funkar bra på grus…