Tom K. gör årsdebut med Hyundai hemma i Hörby, danska Glad Sport siktar på dubbla mästerskap, Østberg fortsätter i Ungern, Loubet värmer upp i Belgien, Söderström ny hos Lestrup Racing och även bilsportare stöttar Ukraina!

Lite stiltje råder för närvarade på rallyfronten, WRC är pausat till den 21 april då deltävling tre Rally Croatia startar. Rally-SM har även ett långt uppehåll och inte förrän sista helgen i maj är det dags för South Swedish Rally. På gång är däremot ERC som kommande helg har premiär i Portugal med Rally Serras do Fafe, dock helt utan nordiskt deltagande tyvärr. Detta betyder dock inte att sporten befinner sig i någon form av koma vilket dagens besked från SMK Hörbys Tom Kristensson är bevis på.

Foto: Tom Kristensson Motorsport

Jag kommer med polska Kowax 2BRALLY/ Hyundai Custom till Hörby och Bilmånsson Rallysprint den 3 april, avslöjar Tom och lägger till.

– Har länge drömt om att göra en helt unik händelse på hemmaplan och nu blir detta verklighet.

Foto: Tom Kristensson Motorsport

Under våren har Tom med jämna mellanrum låtit meddela att saker är på gång även om världsläget för närvarande är långtifrån positivt. Ändå har Tom velat göra något kul, inte bara för sig själv utan även för alla andra  i de här dystra tiderna 

Jag har länge velat visa fansen här hemma, men även alla mina samarbetspartners hur ett VM-team ser ut och hur vi jobbar. När möjligheten så dök upp med SMK Hörbys sprintrally föll allt på plats.

På plats i Hörby den 3 april kommer hela teamet med sin stora trailer plus även teammanager, mekaniker och ingenjörer att visas upp i samband med Toms start, med en av deras Hyundai i20 N Rally2. 

Det ska även bli tält för mina ”VIP-gäster” men även för den vanliga publiken med flera montrar där mina samarbetspartners ska visa sig själva och sina produkter, berättar Tom.

Han glömmer inte heller bort sin egen del i eventet.

Så klart kommer det även att finnas en Tom Kristensson Motorsport-shop på plats med nya färska produkter för rallyåret! 

Även om Tom i första hand ser fram mot att få köra årets rallyvapen i skarpt läge, vill han även få in lite ljus i den nu mer än lite trista vardagen. Hans tidigare tävlande i WRC har oturligt och väldigt tråkigt sammanfallit med Corona-utbrottet. När detta nu är kontrollerbart så startade Ryssland krig. 

Jag är väldigt ledsen och bedrövad över hur situationen ser ut i framför allt Ukraina just nu. Detta påverkar oss så himla mycket och man känner verkligen hur energin sjunker hos människor och oron ökar, så klart, tänker Tom.

Då känns det ändå bra att kunna göra något positivt och roligt, som kan vara till glädje för många och ge rätt energi. Min dröm är att det blir en riktig folkfest och att det kommer riktigt mycket glada och rallysugna människor som vill komma ut efter pandemin och uppleva något riktigt häftigt!

Här slutar dock inte Toms planer för 2022 utan fortsatt jobbar han 24/7 för att få alla bitar i det stora rallypusslet på plats.

Ytterligare information om resterade del av säsongen kommer presenteras inom kort men det är en otroligt tuff tid just nu med sviterna från Corona, och framförallt rådande krig! 

*

I Danmark har ett helt nytt rallyteam sett dagens ljus ”Glad Sport” innehållande Kenneth Madsen/Mette Felthaus samt Jacob Madsen/Line Nedergaard. De båda tidigare Suzuki-piloterna kör från och med nu Peugeot R5 och Peugeot Rally4 med premiär i DM1 ”Slagelse Rally” den 9 april. Foto: Jochum Thord Larsen

Fajt om totalsegrar kan bli svårt i mästerskapet med den klenare Rally4-bilen däremot ska Jacob Madsen försvara sin titel i Dansk Super Rally. Motsvarande målsättning för Kenneth Madsen blir att vinna ”generalsejr” med R5:an. Teamchef Jacob Glad ser gärna Peugeot-segrar både totalt och i Rally4-klassen och tackar även Anders Lysen och hans Suzuki-team som ligger som grund för nya Glad Sport.

Jag har aldrig tidigare kört fransk rallybil men ser nu framemot detta, förklarar Jacob Madsen.

På många sätt liknar Peugeot den Suzuki som jag och Line körde ifjol. Visserligen bara fem växlar men det ska vi nog klara av att hantera…

Han har inte provat sin bil medan Kenneth har testat sin R5:a på en flygplats och fann den både snabb och välbalanserad. Redan i helgen ska teamet testa sina vingar i Belgien och Rallye de Hannut. Valet på tävling föll på att hela fredagen är öppen för test på en åtta kilometer lång ”shake down”. På lördagen görs noter och så är det tävling på söndagen med fem sträckor som alla körs tre gånger med målgång efter mörkrets inbrott.

*

Har varit väldigt tyst kring Mads Østberg/Patrik Barth som missade de två första deltävlingarna i WRC2, inte heller i ERC-premiären finns paret med. Då kom där ett livstecken från Mads som förklarar att han fortsätter med Ungerska Mästerskapet.

Foto: Citroën Racing

Jag är glad att kunna meddela att jag kommer att fortsätta med Citroen i den ungerska mästerskapsserien 2022. Tack till Citroen Hungary och Tagai Racing Technology för att ni gett mig ännu en chans att tävla i denna fantastiska serie!

I fjol slutade Mads trea i ”UM” efter en del tekniska problem med sin Citroën men tog även andra platsen bak Andreas Mikkelsen i WRC2. I år har det blivit en start med Skoda i Qatar och närmast väntar en tävling i Mexiko, ”Rally of Guanajuato”. En tävling som är lite av testtävling för kommande comeback i WRC och där Mads slutade tvåa 2015. Motstånd får den skandinaviska duon av Harri Rovanperä som lär komma med Yaris Rally1 men även Hyundais Dani Sordo ska vara aktuell för start den 1 april i Leon.

*

Foto: M-Sport Ford

Franska talangen Pierre-Louis Loubet hade en motig WRC-säsong i fjol med Hyundai och har i år fått plats hos M-Sport Ford. Sju tävlingar med Puma Rally1 står på programmet för korsikanen och första steget är en deltävling i Belgiska Mästerskapet 18-19 mars, ”South Belgian Rally”. En uppvärmning inför debuten med Ford i WRC som blir Rally Croatia i slutet av april. 

*

Lite STCC TCR Scandinavia också där regerande juniormästaren Oliver Söderström gör comeback hos Lestrup Racing.Foto: Lestrup Racing

Jag siktar på titeln, som är det logiska steget framåt för mig och teamet, säger Oliver.

Vi hade en blandad säsong förra året, men det ser jag som något positivt då vi vet var vi behöver förbättra oss. Jag känner mig oerhört motiverad och jag vet att vi har pusselbitarna på plats för att utmana om titeln på en ny nivå.

Som teamkamrat till Oliver har Fredriks Lestrup engagerat Boden-föraren Andreas Bäckman.

*

Att det pågår många olika aktioner runt om i landet för att hjälpa det ukrainska folket har väl inte undgått någon. Med viss stolhet konstaterar jag att även bilsportare är med och stöttar och förste jag fick ögonen på var Hässleholms RS-ikon Tyko Nilsson.

Foto: privat

Redan i förra veckan satte han med sällskap sig i en minibuss och tog sig till Polen för att hämta släktingar till sin fru. 

– De har lyckats ta sig från Kiev via Lviv och är nu i Korchova, berättade Tyko före avfärden från Hästveda. 

– De har fått packa ytterst sparsamt och har gjort en lång resa. Finns det kläder till två flickor på 5 och 3,5 år när vi kommer hem så behövs detta!

Foto: privat

Nu har hela gänget landat i Hästveda men fortsatt så behövs hjälp förklarar ”Kranis”.

Är det någon som skulle vilja hjälpa oss, swisha Karolina 0729924633 eller 0705126203 till mig och skriv gärna Ukraina som meddelande!

Foto. Lollo

En annan som också hjälpt till är rallycrossaren Dan Öberg som lastade sin bil full med förnödenheter och körde till Polsk/Ukrainska-gräsen. På vägen hem åkte så ukrainare med till Sverige. Foto: Tommy Svensson

Vid SMK Hörbys hade styrelsemöte i förra veckan togs också beslut att stötta det krigshärjade landets befolkning. I Svensköp finns eldsjälen Bengt Nilsson som under många år arrangerat uppmärksammade grisfester för cancersjuka barn, både hemma på gården och så även i Ukraina. Fester där kändisar  som Sanna Nielsen, Loa Falkman och många andra gjort besök. Även militären och polisen har visat upp sig och traktens lantbrukare kört med traktor och balvagnar. Allt har ändå förbleknat enligt Bengt mot  upplevelsen att få åka rallybil. Förare från SMK Hörby, ibland med förstärkning från andra klubbar har därför varit ett stående inslag vid de här grisfesterna. När därför Bengt nu vädjade om stöd var det inte svårt för styrelsen att ta 2000 kronor ur klubbkassan som en liten, men ändå hjälp i tragedin.

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *