Tom K. fick bra start i Tyskland, Mats A. stark fyra, Adam-Elias med tung inledning, Tänak och Kopecky i topp, svårt SM-tips, asfaltåkarna drar till Uddevalla, Blomstrand tar ”time out” och MP förnekar sig aldrig…

Hyggligt sällan som vi har skåningar med i startlistan till WRC så därför må alla ursäkta att vi börjar med klassen RC4 eller R2-bilar från ADAC Rallye Deutschland. Som bekant började inte gårdagen bra för Tom Kristensson och Henrik Appelskog. På shake down fick Hörbyföraren något knas med bromsen och sladdade i stenstolpe som krökte bakaxeln. Skadorna fixades och sedan satte man faktiskt bästa tid på inledande pubiksträckan. 

Helt klart inte den start vi önskat oss med avåkningen, konstaterade Tom nere från Trier.

Idag känns det mycket bättre, vi går för total säkerhet och det är jättesvårt ändå…

Det Tom syftar på är att det kommer kraftiga regn som gör sträckorna hala. Detta i kombination med grus och lera från dikeskanten gör det halt och svårkört.

Inte lite lera heller i kurvorna, utan det är myyyyyyyyycket lera, menar Tom.

Efter fyra körda sträckor är det ledande fransmannen Jean Baptiste Francheschi som jagas av Tom och Henrik, 25 sekunder skiljer mellan hans Peugeot och den svenske Opel Adam. Till en början var det som vanligt Toms Opel-kollega Martin Sesks som vållade lite problem även om han aldrig var före i resultatlistan. Men på  sträcka fyra tappade lettländaren sju minuter och är nu tvärsist i klassen. 

*

Bättre går det för Eslövs Mats Andersson med Hörby-kartläsaren Jörgen Jönsson som ligger fyra bland de tolv i klassen. Man ska veta att Mats är okrönt ”Asfaltkung” i Sydsverige med nio raka DM-guld plus ett brittiskt mästerskap i ryggsäcken, ändå är han nästan tre minuter efter de två i toppen. Säger något om vilket våldsamt tempo där är i R2-klassen…

Danska duon Jens Nielsen/Line Lykke Jensen kör lugnt och stabilt och efter fyra sträckor ligger Opel Adam #107 på e tionde plats.Tidigt slut blev det för landsmännen Lasse Murman Sørensen/Ole Frederiksen som redan på första sträckan kraschade sin R2-Opel.

Vi kom lite för fort in i en sväng med mycket lös grus vilket slutade i en mycket bastant kantmarkering, berättar en bedrövad Frederiksen.

Bilen fick kraftiga skador men inte värre än att mekanikerna fixade dessa under natten. Tråkigt nog hade även skyddsburen fått en knäck vilket gjorde att FIA-teknikerna satte stopp berättar Frederiksen 

Ett beslut som vi självklart är eniga med, säkerheten är viktig och inget man skojar med!

*

I ADAC Opel Rallye Cup fick cupledande Elias Lundberg/David Arhusiander en knackig start och var bara 18:e bil på första sträckan. Efter detta har det blivit två tredje tider innan det rasade igen på sträcka fyra med tionde tid på sträckan. Detta ger svenskparet en fjärde plats med en dryg halvminut upp till ledade Gregoire Münster.

Danskarna Sebastian Magnussen/Karsten Isaksen och Marco Gersager/Carina Möller håller varandra sällskap som 12:e respektive 13:e Opel i cupklassen. Sist i klassen är tysken Nick Loof med Jeanette Kvick vid nothäftet, detta efter ett 20 minuter långt stopp på andra sträckan. Behöver jag tillägga att bilden är tagen före start?

*

Med tre sträckor och drygt 50 kilometer kvar av fredagens etapp är det Ott Tänak i en sju sekunders ledning före Sebastien Ogier. 3,7 sekunder efter världsmästaren när Thierry Neuville som haft problem med ett oljeläckage på sin Hyundai som nu är åtgärdat. Annars är det tätt och ner till Mads Østberg på åttonde plats skiljer bara 40 sekunder. 

Skrev det så sent om igår, vad är det som inte funkar hos Andreas Mikkelsen, bara åtta runt 14 sekunder bak teamkompis Dani Sordo på femte plats? Bästa sträckplacering är sjua och detta på publiksträckan, bättre måste det gå om det ska aspireras på toppstrid…

*

I WRC2 leder min vinnare Jan Kopecky men sedan är mitt tips rätt ut i luften. Tvåa Yoann Bonato följd av Nil Solans och förste på min topp-fem är fyran Eric Camilli. Sjua är Kalle Rovanperä, 25 sekunder bak Skoda-kompisen i ledning.

*

Som jag skrev redan igår om WRC-tipset var knepigt inför Tyskland är detta inget mot att försöka få till ett tips inför helgens SM i EC Snapphanerally. Utan skyddsnät kastar jag mig dock ut i det okända…

J-SM Otrimmat.

1. Jari Liiten Peugeot

2. Victor Karlsson Ford

3. Albin Nordh Renault

Att tippa någon annan i topp än årets SM-suverän Jari Liiten och Mikael Kjellgren vore direkt korkat, men bakom blir det tuffare. Kör med lite smålandsstuk på resten av pallen…

J-SM Trimmat.

1. Pontus Jakobsson Toyota

2. Markus Theorin Golf

3. Pontus Lönnström Volvo

Med hyggligt poänggap till tvåan känns det som Lönnström inte överladdar utan istället ser SM-guldet närma sig med ”safety first-taktik”. Sedan måste Theorin få till det efter en mer än lovligt strulig ”Golf-säsong” men att rå på SM-tvåa Jakobsson, tveksamt.

Otrimmat.

1. Erik Smedberg Honda

2. Jonas Bodin Peugeot

3. Jonna Eson Brådhe Peugeot

Bodins SM-guld är i princip klart och den här gången tror jag att snabbe Smedberg blir för svår för Grödinge-föraren.  Rally-Jonna” kliver så upp som sista tjej på pallen i den här, märkligt nog absolut tunnaste SM-klassen sett till antalet poängplockare.

Trimmat 2WD.

1. Patrik Flodin BMW

2. Johan Green Toyota

3. Kristian Johansson Golf

De snabba sträckorna kring Hässleholm bör passa en vass BMW M3 i händerna på en vass förare som Flodin perfekt. Med seger passerar han också ledande Elias Lundberg som är på Adam Cup-uppdrag i helgen.

Det stora hemmahoppet ”Kalle” Green har inte haft flyt med nya Toyotan. På hemmaplan och med ”Joker-poäng” i potten kommer han och Kevin Athley att visa att det är i SM-toppen man hör hemma.

Trimmat 4WD.

1. Mattias Adielsson Skoda

2. Martin Berglund Skoda

3. Joachim Grahn Ford

Med kniven på strupen blir Adielsson en svår nöt att knäcka. De två ”sommar-nollorna” i listan är glömda och då har vi snart en ny SM-ledare inför finalen i Linköping. Berglund med inhoppande kartläsare Sofie Lundmark får som tvåa så mycket poäng att det blir en ”oliiiidlliiiiigt spännande” final om en knapp månad. Grahn trivs inte i sin R5-Fiesta men på sträckor som han är väl förtrogen med tror jag ändå att det räcker till att komma på pallen.

Otrimmat 4WD.

1. Tobias Johansson Mitsubishi

2. Per Göthberg Skoda

3. Michael Wickström Ford

Även ”Lill-Eken” har fått kalla in ny kartläsare och i hans Mitsubishi sitter extremt rutinerade Miriam Walfridsson. Skulle man missa segern så lär det inte vara på grund av en kartläsarmiss i alla fall. Stabil ledning före Thomas Lathi som jag tror får det svårt mot trean Wikström för att inte tala om pånyttfödde Per Göthberg i WRC-Skodan.

På lördagkväll får vi se hur många rätt jag prickat in i årets näst sista SM-tips…

*

I går hade 27-faldiga tävlingsledaren CG Wilke i Hässleholms MK presskonferens ihop med Rally-SM:s presschef Annemo Friberg. Inget märkligt med detta och på plats fanns SM-toppen i Trimmat 4WD plus unge talangen Jari Liiten. Men även företrädare för Hässleholms Kommun fanns med och där nya tillväxtchefen Stefan Larsson uttryckte sin beundran och stolthet för både rallyt och klubben. Han berättade även om studiebesöket på Midnattssolsrallyt i Vimmerby i syfte att förmå arrangören KAK att flytta till Skåne och Hässleholm. Att frågan från kommunens sida fortfarande var i högsta grad levande stod tämligen klart, frågan är dock om den är lika levande hos alla...

*

Medan det ganska naturligt knyts störst intresse i helgen för WRC ADAC Rallye Deutschland och EC Snapphanerallyt körs det även rally på annat hål.. Till exempel är det fjärde deltävlingen i BRCNordirland med ”Ulster Rally” och här kan man kanske tänka sig att Kris Meeke antingen är funktionär eller publik som den Ulster-man han är. Norske Steve Røkland är i isåfall en förare som Meeke får chansen att kolla in när han kör med Dai Roberts i sin Peugeot 208 R2. Faktiskt femte gången som Røkland kör rallyt på de slingrande asfaltsträckorna kring Belfast. 

Här gäller det enbart att koma på pallen och min tidigare erfarenhet av sträckorna ska så klart utnyttjas fullt ut, förklarar norrmannen.

Flera av sträckorna har jag kört tidigare dessutom med bra tempo men dessvärre även sträckor där jag fått uppleva några av mina tuffaste krascher…

I förra deltävlingen Ypres Rallye gick det inte så bra utan paret åkte av vägen och tappade sju minuter.

Detta har vi lagt bakom oss, hur är det nya tag som gäller, konstaterar Røkland.

*

Har varit lite oroligt med tävlingar i RS-DM där till slut Svedala MK gick in och räddade serien med sin nya Fönstersprinten i oktober. Om inte, hade RS-DM varit avslutat redan i juli. Däremot hade ”supportserien” Asfaltcup haft en tävling kvar då man i år beslutat att besöka Uddevalla City Race och Mega Rally Cup som körs nästa lördag den 25 augusti. 

Samma koncept som i fjol med en bana på fyra ”sträckor” som körs två gånger med service emellan, berättar Thomas Borssén i arrangörsstaben.

Inga specialprov utan bilarna startar med en minuts mellanrum förklarar Borssén.

Vi vill ha puls i tävlingen därför detta!

Serviceplatsen blir central mitt inne i Uddevalla vid Bohulsläns Museum och sedan ger det sig om cupledaren Björn Hansson/Lyn anDersson kan rycka åt sig en större ledning än de två poäng som nu skiljer till tvåan Peter Vestlund/Magnus Larsson. Att någon av de här två står som cupsegrare längre fram står  tämligen klart då trean Skavomir Bronk är 22 poäng bak Hanssons Grupp E-Mazda.

Ingen av de här lär dock göra upp om totalseger utan här ligger nog hemmaåkaren Bjarne Rutgersson bra till  så även Hässleholms Rolf Grybb. Kanske kan till och med SMK Hörbys Robin Svensson blanda sig i leken när ha kommer till start med nyrenoverad motor i den vassa Super 1600 Peugeot. Eller blir det 4WD-seger i det för närmande 64 bilar stora startfältet genom Lunds Håkan Oddshammar och R5-Fiestan.

Ett hedervärt initiativ har också MK Trophy tagit berättar Borssén.

Vi har valt premiera två Opel-åkare, bäste i Appendix K och även bästa Opel totalt!

Äntligen någon som fattat grejen…

*

I avsomnade Red Bull Global Rallycross i USA var svenska OMSE:s Honda Civic Supercar en av de mest vinstrika bilarna. Däremot har de inte alls synts till i varken World eller Euro RX vilket det nu lär bli ändring på då FIA homologerat bilen. Därmed är det fritt fram både i VM och EM samt inte minst i USA och ARX.

*

Den våldsamma kraschen på SPA-Franchochamps för Fredrik Blomstrand innebar tyvärr att det är sluttävlat för året. Efter kraschen där han tilldömdes segern, hamnade Blomstrand på sjukhus där han dock relativt snabbt blev utskriven. Rehabiliteringen har gått bra och i dag är Blomstrand i relativt bra skick. Men risken för komplikationer har gjort att man beslutat avbryta säsongen.

Det är förstås tråkigt att behöva avsluta säsongen i förtid, men det är ett beslut som jag har fått rådet att ta och som jag känner mig trygg med, säger Fredrik Blomstrand

Det sista jag vill är att riskera något på längre sikt, särskilt nu när jag dessutom ska bli pappa om cirka en månad. 

Nu siktar Lamborghini-föraren på comeback 2019.

*

Måste ha firats med ett rejält grillparty hos Miljöpartiet när grillförbudet upphävdes. Någon annan förklaring kan jag inte hitta efter dagens utspel signerat Lundabon Karin Svensson Smith som kräver skatt på parkeringsplatser vid externa köpcentrum. Istället för att ta bilen till Nova i Lund menar denna med ständig lika korkade krav Svensson Smith, att jag ska ta bussen dit och där hyra en sk. ”Christiania-cykel” för att frakta hem de varar som inköpts.

Man tror/hoppas hela tiden att det ska finnas en botten i MP:s idékorg på dumma förslag men icke den korgen verkar fyllas på dagligen och dessvärre inte med några kloka förslag…

*

Tidig Motorbloggen idag då det om några minuter bär i väg till Garnisonen och SS1 i EC Snapphanerally dessutom ingen Motorbloggen på lördag. Då tjänstgör jag på SMK Hörbys sträcka (SS4/7) och som vanligt med blygsamma målsättningen att inte ställa till oreda. Trevlig helg!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *