Tom K. avslutar med Tagai RT och pausar ERC, Victor Hansen med säkerhet som ”Mellannamn”, Arctic flyttar närmare Rally Sweden, nytt rallypass och blir det Suninen som ersätter Breen?
Idag börjar Motorbloggen med en positiv och en lite mindre positiv nyhet med avsändare Tom Kristensson. Några dagar efter ”Orlen Rally Poland” som blev ett stort bakslag för honom och Andreas Johansson, har beslut mognat fram att avsluta samarbetet med ungerska Citroën-teamet Tagai RT och även pausa årets ERC-säsong. Tom förklarar.
– Det finns många små anledningar till detta beslut, allt ifrån känsla, till större utmaningar i arbetet med budget och situationen i världen just nu, plus en del annat.
Tom berättar hur han trodde 2023 skulle bli efter fjolårets succésäsong med polska Kowax 2BRally med titeln Polsk Mästare som pricken över i.
– Hade hoppats på en perfekt känsla och en riktigt härlig säsong i ett fantastiskt mästerskap, men uppenbarligen så infinner sig inte känslan, tyvärr. Jag har kämpat i så många år och lärt mig att aldrig göra något som inte känns 100% bra eller rätt!
Tom tackar också team, Andreas, Pirelli och Citroën Racing men i slutändan är det Toms eget beslut.
– Det handlar verkligen inte om att jag inte vill köra rallybil, viljan och glädjen finns där, slår SMK Hörby-föraren fast och fortsätter.
–Men det behöver göras på rätt sätt. Det är så viktigt att det positiva överväger det negativa för att orka och kunna fortsätta!
Nu lägger inte Tom hjälmen på hyllan utan har många aktiviteter på gång och jobbar på en ny väg framåt. Ett första steg mot ett liv efter ERC är att köra Grus SM och ”Hovdalasprinten” den 3 juni.
– Det har dykt upp en förfrågan från en person som varit väldigt involverad i min rallysatsning på olika vis som gällde att köra och synas samt utvärdera olika saker i samband med Hovdalasprinten, förklarar Tom spårvalet.
– Vi kommer därför komma till start i en av GN Motorsports Ford Fiesta Rally2 vilket känns som bra att göra i samband med den uppkomna situationen.
Annars är det blankt i Toms rallykalender efter den 3 juni.
–Nu får vi se hur framtiden utvecklar sig men först kör vi och njuter av Hovdalasprinten, sen får vi se…
Att beslutet kom, känns ändå inte som någon jätteöverraskning då Tom hela tiden varit öppen med svårigheterna att få ihop budget ens för en stympad ERC-säsong. Nu blev det tre tävlingar med Citroën C3 Rally2, Portugal, Kanarieöarna och Polen med resultatraden 9-13-Br. vilket ändå ger 16:e plats i EM-tabellen och bäste svensk. Att hopp om mer pengar in, inte uppfylls är så klart en oerhörd besvikelse för 24/7-budgetjobbande Tom. Att världsläget med snävare ekonomi för många företag som annars brukar vara pigga på att stötta sporten, har stor del i beslutet är nog ingen större överdrift. I fjol byggdes säsongen först med deltävlingar i Polska Mästerskapet innan första ERC-starten som då gav en snudd på sensationell andra plats. Inne i ett ”rallyflow” som inte ens Tom själv trodde på vid årets början, blev det till slut 14 tävlingar med Hyundai. I år gick Tom och Andreas direkt på ERC och utan några större testmöjligheter blev allt sammantaget lite för stort att tugga i sig med känt resultat. Nu sitter där en vinnarskalle med tjockt pannben under Toms hjälm så än är med all säkerhet inte sista rallyt kört. Tom vill även tacka alla som tror på honom och som funnits vid hans sida ända sedan första året i Opel Adam Cup 2017.
–Vi vill ännu en gång rikta ett stort och varmt tack till alla inblandade, avslutar Tom och Andreas.
*
Ett par som kom hem från Polen med helt andra känslor var klubbkamraten Victor Hansen med Ryd-kartläsare Victor Johansson. Nu återstår fem tävlingar i ERC Junior och där närmaste är ”Rally Liepaja” helgen före midsommar. En tävling som i fjol blev årsbästa för paret med en fjärde plats dessutom en tävling som Victor gillade. Därmed finns säkert möjlighet att återigen få stå på pallen som i Mikoljaki där man blev trea. Ett stor frågetecken före start var de minimala förberedelserna med den nya Peugeot 208 Rally 4, några få kilometer med bilen hemma i Hörby var vad som hanns med.
– Dessa var dock värdefulla då vi lyckades hitta en ganska bra inställning på bilen som verkade funka, berättar Victor.
– Planen var att börja lugnt och sedan växa in i tävlingen.
Lördagen gick enligt plan och inför sista dagen låg #39 på tredje plats med chans på avancemang.
–Vi försökte och med fyra sträckor kvar var det bara 2,6 sekunder fram till tvåan men då ändrade vi taktik när risken att köra sönder på de nu ganska sönderkörda sträckorna var alldeles för stora, konstaterar Victor.
– Vi valde istället att backa av en smula för att inte riskera tredje platsen, något som hela teamet var överens om!
Det var 2018 som Victor började tävla med R2-Peugeot som sedan förde honom till både SM-silver/brons. Imponerande ändå med tanke på att han bara är 23 år men allra mest imponerade enligt mig, är att under sina fem R2/Rally4-säsonger med runt 60 tävlingar inte nådde mål ens i en handfull av dessa rallyn. Med andra ord är säkerhet och Victor något som går hand i hand. Därför extra surt att bara en enda avåkning finns i hans CV, den i Tjeckien i höstas som tyvärr fick tunga konsekvenser med karossbyte på Rally4-Fiestan.
*
Än har inte SBF presenterat kalender för Rally SM 2024 vilket däremot gjordes i dag för Finland.
Vinter
12.-13.1. SM Riihimäki-Ralli
1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
1.-2.3. open
Sommar
24.-25.5. SM Ralli Turku
14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli
23.-24.8. Lahti SM Ralli
4.-5.10. SM Ralli Kitee
En vintertävling saknas fortfarande medan Arctic Lapland Rally strategiskt byter tävlingsdatum och flyttar närmare där Rally Sweden i Umeå brukar vara. Skälet är solklart att få WRC-deltagare att välja Rovaniemi som test och shake down inför ”Svenska”…
*
Mer Finland som inlett samarbete med Estland och där man nu erbjuder ”2Rallies=1Pass”, alltså gäller rallypasset både för Rally Finland och Rally Estonia.
*
Blir det ändå Teemu Suninen som övertar Craig Breens plats hos Hyundai? Inte alls konstigt med tanke på hans engagemang i WRC2 med i20 N Rally2 och när dessutom Hyundai bjuder in till test verkar pusselbitarna fall på plats.
Inom Hyundais eget testområde i centrala Finland ska Suninen testa Rally1-bilen vilket teamet försöker hemlighålla. Att Suninen skull få chansen i både Estland och Finland känns rimligt, tävlingar där det aldrig var tänkt att Dani Sordo skulle köra före Breens bortgång.
De vore grymt o se tom på slottssprinten
Helt ärligt, det är grymt att se Tom över allt!
Härlig krönika.
Tack!!!!