Ingen är snabbare än Suninen i Estland och Finland, Wilke har fått omgruppera för Hovdalsprinten, Bakkerud/Larsson till Höljes, Linneman byter till Polo RX, Grönholm kör Subaru för säkerhets skull och Dino startar i första led!

Allt mer pekar på att det blir Teemu Suninen som övertar Craig Breens plats i Hyundais tredje bil. I går testade teamets WRC2-representant i Finland och då visade han bra tempo i Rally1-bilen men ändå vill inte Cyril Abiteboul ge grönt ljus för Suninen.

Foto. Hyundai Motorsport

Naturligtvis är Teemu en av de förare som är tänkbar i vår line up, men än kan vi inte bekräfta något, förklarade teamchef Abiteboul efter den”hemliga testen”.

Suninen har tidigare sagt att det är 50-50-chans att han blir den som ersätter Breen. Ett trumfort har han som är svårt att bortse från kan tyckas.

När det kommer till snabba rallyn som Estland och Finland så har ingen varit snabbare än jag med samma bil!

*

Inför nästa lördags deltävling i Grus SM, ”Hovdalasprinten” har tävlingsledare CG Wilke stött på ett ”fartgupp” efter att anmälningslistan svällde från de maximerade 70 ekipagen till nästan 90, inklusive förblir. För detta tog Wilke höjd och fixade fram ny serviceyta inne på borggården där det var tänkt att Hässleholms egna tävlande skulle ha sin service. Så blir det dock inte förklarar Wilke.

– Trädgårdsmästaren på Hovdala Slott har konstaterat att gräset inte tål bilkörning så nu har vi fått tänka om.

Istället för borggården har nya ytor hittats, som Wilke menar kommer att kunna svälja alla rallybilar och deras servicebilar. Han har ändå en vädjan till alla tävlande.

Alla måste tränga ihop sig så gott det bara går, inga stora tomma ytor mellan olika team får finnas. Med 20 bilar mer än planerat förstår nog de flesta att alla måste hjälpas åt!

Med andra ord gäller ”finns det hjärterum, finns det sjärterum” kring Hovdala Slott lördagen den 3 juni. I går kom det för tävlingen glädjande beskedet att Tom Kristensson ansluter till SM-fältet med en av GN Motorsports Ford Fiesta Rally2 och går ut som #67. En bra värdemätare för Tom när han ställs mot Team Nybes Fredrik Åhlin, Jonas Åkesson och Arvid Johansson. Senast detta skedde var i fjolårets SM-final Västrallyt där det blev seger för Hörby-föraren.

Foto: GNM

GN Motorsport har även ERC-aktuelle Mille Johansson/Johan Grönvall under sina blå tält och för Katrineholmaren blir detta första rallystarten i Sverige med körkort fickan.  

Det ska bli kul att få köra i Sverige igen, denna gången med Rally4 och med noter vilket jag inte fått innan. Målet för tävlingen är att få till en så bra känsla och grundsetup inför nästa EM tävling i Lettland, förklarar Mille. 

Medan det är fritt i stora delar av närområdet österut att köra rally med FIA-bilar utan körkort, är det tvärstopp i Sverige. Här gäller enbart Standard-klassade bilar detta kommer nu tredje namnet i GNM, Adam Grahn runt genom att agera VIP-bil på Hovdalafältet med Ford Fiesta Rally4.

Foto: GNM

En bil som fick lite stryk senast i Estland efter en rullning och till Hässleholm kommer Simrrishamns-föraren med rutinerade danskan Ditte Kammersgaard som ny kartläsare. 

Sen avåkningen för några veckor sedan har teamet gjort ett fantastiskt arbete och bilen är i nyskick, fullt redo för att tävlas med igen, berättar 17-åringen från Åhuskärr.

Ska bli väldigt kul och känna på mitt och Dittes samarbete i bilen och även spännande att få starta en tävling här hemma i Sverige och nästan på hemmaplan. Målet är att   få tillbaka känslan från Estland före kraschen! 

Foto: Tommy Svensson

Kul uppställning bland föråkarna, först ut är klubbens egen 80-årige profil Ingvar Lindberg med sin kopia av Bosse Ljungfeldts Monte Carlo-bil Ford Falcon Futura Sprint och i andra änden då 17-årige Adam. Kul blir också att se när HLMK:s Mikael Andersson och Steinar Bakkland gör första starten med helt nybyggd Toyota Yaris GruppHb.

*

Ett starkt eller rättare sagt två starka kort kommer till Euro RX och Höljes 1-2 juli och det är JC Raceteknik som presenterar Robin Larsson och Andreas Bakkerud som förare med deras två Audi S1 Supercar. Senast Robin körde Supercar var i Nitro RX 2021 medan  Bakkerud körde i Danmark för bara någon vecka sedan i RallyX.

* 

Foto: Privat

Bland de som de båda får möta i Värmland är dansken Ulrik Linneman som kommer dit med ny bil. Hans gamla Ford Fiesta bytts ut mot Volkswagen Polo Supercar. Ifjol blev det två pallplatser med den i sammanhanget tämligen föråldrade Fiestan. I samband med tävligen i Nysum stod Ulrik inför ett vägval när han träffade Peter Hedström som äger Polon som Anton Marklund vann Euro RX med 2017.

Efter första starten 2023 med Ford insåg vi att vi hade samma chanser som 2022, att kämpa 110 procent bara för att nå topp tio var frustrerande  och definitivt inte vårt mål för året, menar Ulrik.

Vi diskuterade vad vi skulle göra och jag såg två alternativ. Den ena var att lägga av och den andra att hitta en mer konkurrenskraftig bil för resten av säsongen, så jag är glad att vi kunde göra ett avtal att köra Hedströms Motorsport Polo.

*

I helgen körs Andrea Adamo f.d Hyundai-bas nya baby, ”Logiman Mythical Cars Rally” och där Marcus Grönholm/Timo Rautiainen är det stora dragplåstret. Lite trist att Marcus inte kör någon Peugeot 206/307 WRC eller Ford Focus WRC  som under sina glans dagar, utan sitter i en av de sista versionerna av Subaru, en S14 WRC. Även om det känns konstigt så har faktiskt ”Bosse” kört Subaru en gång, detta året efter att han officiellt lämna WRC så körde han Subaru i Rally Portugal 2009.

Foto: Prospeed

Även om han hellre kört en Peugeot eller Ford så fins där ändå en liten tanke bakom bilvalet förklarar Marcus.

Skulle jag  köra en 206 WRC kanske jag kunde frestas att tro att det var 2002 igen och trycka på som fan!

Foto: Tommy Svensson

Nu ska han och svåger Rautianien istället njuta av helgen. Totalt 31 bilar kör rallyt som utgår från staden Varzi och där jag faktiskt trodde på ett mer namnkunnigt startfält med tanke på hur upphaussat rallyt varit. Bortsett från Grönholm känner jag enbart igen Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen som kör en för Andreas välbekant Skoda Super 2000. Alistair McRace/Stuart Loudon kör en Subaru Impreza 555+ medan resten av startfältet är för mig okända och de flesta boende kring Medelhavet.

*

Foto: Ferrari Academy

I sista stund kom ett glatt racingbesked för oss svenskar, Dino Beganovic startar i första led i F3-racet i Monaco efter att ha varit näst snabbast i kvalet inför tävlingen på söndag.

*

Trevlig pingst på er alla!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *