Tom K. åtta i ERC-kvalet, ”2xVictor” tror på spännande helg, Oliver klar för Nya Zeeland, finns mobbing hos M-Sport och ett tips för framtida SM-klasser…
Redan i ottan inleddes shake down inför ERC Barum Czech Rally Zlin, deltävling sju i årets EM-serie. För de 25 i ”huvudklassen” i RC2 ett viktigt moment då det direkt efter ”nerskakningen” är för dessa betydligt viktigare ”Q-stage”. Det är med utgång från tiderna här som förarna väljer sin startposition.
Tom Kristensson/Andreas Johansson höll samma position både på ”SD” och i kvalet som åtta. Med andra ord är det Toms tur att kliva upp som åttonde förare och välja var han vill starta inför kvällens första sträcka inne i Zlin. Hur viktig är startpositionen i ett rally som detta, frågas det och SMK Hörby-föraren svarar.
– Både ock, bra att starta lite före om det är ostadigt väder för att slippa gruset. Å andra sidan är det också bra att få bortsopat lite skit från spåren, mer grepp i asfalten efter några bilar, så 50/50 skulle jag säga!
Att svensken i Kowax 2BRallys Hyundai R5 är med i matchen är tydligt då det bara skilde lite mer än tre sekunder till ursnabbe hemmaföraren Jan Kopecky, Skoda med fem raka Zlin-segrar i ryggen.
Bakom har Tom och Andreas namnkunniga ERC-åkare som Alberto Battistoli, Norbert Herczig, Simone Campedelli och inte minst Kowax-ägaren själv, Martin Vlcek som är fem sekunder från sin ”anställde”. Nu är som bekant dagens övningar bara en försmak på vad som väntar och där Tom konstaterar.
– Sjukt fränt med olika asfaltsunderlag, skiftande karaktär och nästan grusväg på sina ställen. Vissa jättefina och bra partier, vissa extremt tuffa och utmanande. Går mycket inne i skogen och mycket öppet.
Tom fortsätter.
– Mycket krön och lyft, djupa ”cuts,” många ”don’t cut”, jag kan hålla på och beskriva hur länge som helst!
Han känner sig dock inte stressad inför uppgiften.
– Jag vill ändå påstå att det finns en känsla av trygghet och vi kommer göra allt vi kan utan att ta några risker!
Vädret kring Zlin kan vara väldigt ombytligt, idag 30-grader varmt medan det i helgen förväntas en del regn och på vilket Tom svarar.
– Vi skjuter från höften och man får kolla precis innan det är dags på sträckorna helt enkelt. Enligt prognosen skulle det regna hela veckan och än har det inte kommit en droppe…
På plats har nu Tom och Andreas stort skånskt stöd i form av mångårige mentorn Christer ”Krabba” Håkansson och så asfaltspecialisterna från Eslöv Mats och Simon Andersson.
*
I klassen för ERC4 Junior körde Toms klubbkamrat Victor Hansen med kartläsare Victor Johansson in på en nionde tid av de 19 i klassen på shake down. Positivt var att ERC-ledande Opel-föraren Laurent Pellier satte fjärde tid och detta bara tre sekunder före Victor i Ford Fiesta Rally4. Nu är inte rally i Tjeckien helt otrampad mark för ”2x Victor” även om man inte tidigare kört just helgens rally.
– Sträckorna är väldigt utslagsgivande och de skiljer sig en hel del jämfört med vad vi kört här tidigare, mer likt grusvägar med skogspartier, smalare vägar med mycket grus i kanterna och en hel del lyft, summerade kartläsar-Victor efter reken och lägger till.
– Det kommer med andra ord att bli en spännande helg.
I klassen RC4 där SMK Hörby-duon kör finns även Norman Reuter med Jeanette Kvick Andersson som notläsare i Peugeot Rally4.
Den tysk/danska-duon körde in med 15:e tid, runt sex sekunder efter svenskarna. Rallyt startar ikväll klockan 20.45 med stadssträckan inne i Zlin. Omstart på lördag sex sträckor och första då klockan 09.31 innan dagens etapp avslutas med SS7 där första bil ger sig iväg 17.01. Även söndagen består av sex sträckor, den första startar 09.07 och så målgång strax efter klockan 16.00.
*
I går kom besked att Hyundai Motorsport inte alls oväntat om ni frågar mig, har fortsatt förtroende för Oliver Solberg. Han och Elliot Edmondson kompletterar Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe och Ott Tänak/Martin Järveoja när Nya Zeeland gör comeback i WRC. I månadsskiftet september/oktober ger sig paret iväg ”down under” för åttonde starten med Rally1-Hyundai. Drömmen är så klart att göra som pappa Petter och vinna ”Repco Rally New Zealand” vilket han och Phil MiIlls gjorde med Subaru 2004.
*
Att M-Sport Ford inte är imponerade över hur Craig Breen skött sig är ingen hemlighet och nu sipprar det även ut att teamledningen nästan ”mobbar” irländaren. Det är Gus Greensmiths mentala tränare Kristian Sohlberg som avslöjade detta i en podd ihop med Ville Pynnönen. Sohlberg har försökt uppmuntra Breen vilket uppskattades och sa Sohlberg i podden.
– Behandligen som Breen får av teamet för tillfället är inte bra.
Sohlberg förklarar även att han rått Breen att dra i handbromsen då han inte är i positionen att han behöver köra Puma för ekonomins skull.
– Jag rådde honom att säga till cheferna, kör själv då….
Att det numera är frostigt mellan Sohlberg och Malcom Wilson/Ricard Millener är inte svårt att förstå. Enligt Sohlberg verkar målet vara att precis som med Teemu Suninen ifjol få Breen att bryta sina kontrakt i förtid.
Om ryktet att Tänak skulle vara på väg till M-Sport Ford tror Sohlberg att detta vore nyttigt, speciellt för Malcolm Wilson.
– Tänak är en förare som inte tar någon skit utan säger vad han tycker och inte viker sig för Mr Wilson. Till Malcolm måste man våga säga nej, han behöver få några dj-la smällar på näsan, förklarar Sohlberg för rallit.fi
*
En ständig snackis inom rally är alla klasser och vilka av dessa som ska ha SM-status. Som det är nu är skillnaderna så minimala mellan de båda klasserna inom 2 och 4WD, att det enda vettiga vore att slå samman dessa till enbart två klasser en vardera för 2WD och en för 4WD. Klassen Standard har så lågt intresse att det inte finns något berättigande för den att vara med i SM. Istället skulle jag råda att SBF/SRM sträckte ut en hand mot VOC Mekonomen så att deras betydligt mer populära SverigeSerien med små justeringar fick SM-status. Foto: Lollo
Med ens skulle SM-tävlingarna öka med runt 30-40 bilar, men att detta är en utopi vet jag och helt i linje med att försöka skapa fred i Ukraina…
I Finland regerar AKK och där kommer man att förändra lite i deras mästerskap till nästa år. Målet är dock att alla befintliga bilar fortsatt ska kunna användas även om man vill fokusera på de bilar som ingår i FIA:s rallypyramid. Det är också dessa (SM1-SM3) som går ut först i ”SM” medan ”Grupp H” (SM4-SM5) startar sist.
*
Trevlig helg!
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com