Tom får ny kompis i Polen, snack om poäng för vunnen sträcka i WRC, ingen AC-lösning i sikte, R2 borde köras i J-SM, danskt storfrämmande i SM-finalen, lång semester för SSRC, Kalle G. vann i Nyköping, notat eller onotat och internationellt deltagande i Slottssprinten.

I sista sekund får nu Tom Kristensson och Andreas Johansson sällskap under Kowax 2Brally-tältet i ”ERC Rally Poland”. Efter två segrar med VW Polo R5 blir det nu Hyundai i20 N Rally2 för EM-tvåan, spanjoren Nil Solans och då med service från Kowax-gänget. Dessutom blir det både Pirelli (Tom) och MRF-däck (Nil) för mekanikerna att hålla reda på…

*

Efter Rally Italia Sardegna var det mycket tankar och snack kring sista dagen där alla toppåkarna bevakade sina positioner medan de med otur enbart laddade för bonuspoängen på power stage. Inte alls den avslutning man vill ha på ett VM-rally där publik  på plats och fans via tv istället vill se att alla ger järnet ända in i mål. Svårt att klandra förare och team för att köra taktiskt men ändå finns det visst fog för missnöjet.  Olika sätt att runda problemet diskuteras och ett förslag dom dykt upp är att följa Junior-WRC:s poängsystem med en poäng för varje sträckseger. Någon, kanske var det Jonas Kruse kunde även tänka sig två poäng under söndagen för att stimulera adrenalinet ytterligare hos de tävlande. Nu är detta dock ingen mirakelkur även om jag grunden är positiv till idén.

Foto. Toyota Gazoo racing

Jag kollade hur läget sett ut i tabellen med en poäng för varje vunnen specialsträcka och då hade Kalle Rovanperä kunnat lägga till 23 poäng till sina nuvarande 120 och stanna på 143 och fortsatt i stabil ledning. Däremot hade Thierry Neuville och Ott Tänak bytt plats och ny tvåa hade blivit estländaren med sina 17 ”extrapoäng” vilket gett  totalt 77 poäng. Belgaren däremot har bara elva sträckvinster och stannar då på 76 poäng. Titelutmanare Elfyn Evans hade fortfarande haft långt fram och de 13 sträckpoängen hade enbart gett lyft till 52 poäng. Förutom dessa så har även Craig Breen, Esapekka Lappi, Dani Sordo, Sebastien Loeb och Sebastien Ogier vunnit sträckor under säsongen. Något som diskuterades flitigt när Tom Kristensson kämpade om segern i J-VM var hur orättvist det var att förare som brutit ändå kunde få ihop anständigt med poäng genom efter ”retirede” anamma taktiken ”vinna eller försvinna”.

Foto: Junior-WRC

Detta medan Tom och andra i samma sits som han  var tvungen att ändå köra med insidan för att inte tappa seger mot slutet och då ofta missade sträckpoäng. Men med något smart regelverk tror jag säkert att ansvariga skulle kunna komma runt detta… 

*

Inte mycket tyder på att WRC-besättningarna får det mera komfortabelt i sina bilar redan till Safari Rally i Kenya. Förslag på förbättringar finns men med bara tre veckor kvar till start är tiden knapp och idén med AC i bilarna verkar inte om alla ursäktar, så hett.

Foto: Hyundai Motorsport

Istället menar till exempel Hyundaibasen Julien Moncet att det i grunden är konstruktionen av bilarna som måste ändras. Nu har man diskuterat saken med FIA men ännu ingen lösning istället försöker ingenjörerna avleda värmen med hjälp av ”gyllene tak”, tonade rutor och nya luftintag till kupén.

Men fortfarande beror huvudproblemet på konfigurationen av själva Rally1-bilen med avgassystemet i sidan med en smal tunnel mycket nära kartläsaren, förklarar Moncet för DirtFish.

Problemet med AC är att det tar plats vilket det inte är ont om i en rallybil.

Finns även säkerhetsproblem eftersom vi måste fixa AC på ett korrekt sätt så att det inte flyger in i cockpiten i händelse av en olycka…

*

I går förlängde Säffle MC anmälningstiden för deltävling tre i Asfalts SM ”Seffle City Motor Challenge” och där det fylldes på i klassen utanför SM, ”Övriga” som nu är uppe i elva bilar. Noterar att årets store suverän i SM-serien, Eslövs Simon Andersson med  sin (rättare sagt pappa Mats) Opel Adam R2 saknas i Värmland .

Foto: Tommy Svensson

I de två tidigare deltävlingarna har Simon varit bästa 2WD men har trots detta 16 poäng mindre än pappa och den andra stabila ledaren, Joacim Kristiansson från SMK Hörby. Med detta blir det en ren mellanskånsk uppgörelse vem av de två som kör hem guldet i finalen i Kristianstad. Hur som helst så har Simon tröttnat på att vinna men ändå inte få fulla poäng på grund av för få startande i klassen Internationella 2WD. I Säffle ser det också ut att bli årssämsta med en enda anmäld, sjätte placerade C-föraren och från Vänersborg Heidi Ryrlén.

Foto: Tommy Svensson

Om inte den här klassen som även är tunn i Rally-SM, helt ska tappa attraktionskraft måste någon form av krafttag tas från såväl SM-promotor (SRM) som Rallyutskott. En viktig fråga då detta är eller åtminstone borde vara, språngbrädan för unga talanger ut i Europa. Ett problem är att det tidigare fanns en hel del ”gamla R2:or” som även kördes i klassen men som numera inte längre är konkurrenskraftiga när nya Rally4-bilarna gjorde entré i klassen. Bilar som håller de allra vassaste Grupp H-bilarna stångna men ändå enligt SM-reglerna klassas som ”Otrimmade”. Ett bra förslag som skulle kunna räddat R2-bilar från ”garagedöden”, hade varit att ha dessa som bilar för Junior-SM. En vitamininjektion behövs onekligen då enbart sju förare kört i klassen i de två första SM-deltävlingarna varav då en från Finland, SSR-vinnaren Toni Herranen.

*

I Asfalt-finalen, Rally Kristianstad den 24 juli är i dag fem ekipage anmälda och där de trogna i ”Internationella 4WD” Mattias Olsson, Stenungsund och Rolf Grybb, Hässleholm ser ut att få fint sällskap. I dag anmälda sig danske fortåkaren Roland Poulsen/Ole R Frederiksen som med sin Skoda R5 ska försöka göra livet surt för svenskarna. Skulle inte förvåna mig om ”halvsvenske” Roland som bor på Västkusten kan utgöra draghjälp mot övriga danskar. I Hässleholms GP slutade Marco Gersager tvåa efter Mattias och vill säkerligen ha revansch i slutet av nästa månad, nu finns möjligheten…

*

Nu går Sydsvenska Rallycupen (SSRC) på rekordlång semester efter målgång i Skilling 500 som i år kördes kring Värnamo. Nästa gång som SSRC-åkarna samlas är i SMK Hörbys TV-Svängen den 10 september och då med exakt samma ”Topp-5” i Prispottlistan som före helgens tävling.

Foto: Henrik Åkeson

När alla fem vann sina klasser så det Victor Karlsson, Vimmerby som leder före Jesper Larson Odenmalm, Kristianstad.

Foto: Tommy Svensson

På tredje plats trots rullning i målsvängen på sista sträckan hemmaåkaren Joakim Blansch, fyra är SMK Hörbys Henrik Levin och sist i topp-fem, Emil Friman, Vetlanda.

Foto: Henrik Åkeson

Förutom de här klassvinnarna måste jag även berätta att allra snabbast i Värnamoskogarna var Trollhättans lite sporadiskt tävlande Robert Blomberg/Ida Bood. Deras Skoda R5 var snudd på exakt minuten före Hässleholms Ingvar och Adam Andersson i sin numera lätt ålderstigna Subaru. En tung helg hade flitigt anlitade kartläsaren Stefan Ahl som först rullade  tungt i Nyköping ihop med Janne Pettersson i R5-Mitsubishi. I Värnamo äntrade Stefan Växjö-föraren Anders Jonassons Mitsubishi med något mindre dramatiskt resultat. Fast att råka ut för en exploderande bromsskiva i ”full galopp” tillhör inte de allra  mest angenäma upplevelser. Anders lyckades hålla bilen på vägen, men någon fortsatt tävling var så klart uteslutet.  I A-förare 2WD var det som vanligt de båda Volvo-åkarna Per Eriksson/Tobias Gunnarsson (Kristdala) och Thomas Grönberg/Mikael Johansson (Oskarshamn) som var närmast Victor och Jonas Magnér med Toyotan. Som fyra ny Toyota med SMK Hörbys Joacim Kristiansson/Roger Clausson. I Skilling 500 fanns oväntat månaga Appendix K-åkare med tanke på att det bara några mil norrut i Åtvidaberg kördes Klassiska Rallycupen. Bäst bland ”nybilarna” lyckades Patrik Siljemark/Jörgen Samuelsson från Älmhult vars Escort var 12 sekunder före Toarps Jan Hagberg/Mikeal Ekström Volvo 240. Premiär var det i den äldre delen för Thomas Theorin/Bengt Svensson tävlande för Anderstorps RC med en helt nybyggd Volvo Amazon. Den ”Theorin-Gröna” är i utställningskick men detta hindrade inte framfarten som gav seger, 14 sekunder före klubbkompisarna, bröderna Waltersson Kenneth och Thomas med Lotus Cortina.

*

I regi av SMK Nyköping kördes i lördags ”Gästabudstrofén” som deltävling i både Svenska Rallycupen och Supercupen. Så blir det även i nästa deltävling i Tierp, Breson-Trofén den 23 juli.  Har lite svårt att förstå vitsen med två cuper i samma tävlingar, hade det inte varit en bra idé att slå samman cuperna från början och bara köra en? Bara en tanke alltså…

Hur som helst så tog sig Pierre Skytt till ett sommarfagert Södermanland och lämnar detta. ” Även om SMK Nyköping har en ung Hampus Juteryd som tävlingsledare fungerar samarbetet i gänget kring tävlingen på bejublat sätt där alla inblandade instämmer. Hampus som till vardags är fritidspedagog på en skola hyllar sina kollegor i SMK Nyköping och övriga inblandade.

– Det är jätteroligt när dom tävlande kommer fram och är supernöjda över vägarna och arrangemanget, säger Hampus som under söndagen konstaterar att halva tävlingen återstår i form av jobb med återställande av vägar osv.

Att starta tävlingen redan nio på lördagsmorgonen var ”klockrent” enligt Hampus som menar på att man kan börja återställningsarbetet redan på kvällen. Fredagens myckna regnande gjorde vissa bitar mjukare än nödvändigt och därmed kräver mer jobb. Hälften av de tävlande A-besiktigade redan på fredagskvällen inne i Nyköping resten B-besiktades i Vrena på lördagsmorgonen där även serviceplatsen var förlagd. Av totalt 135 startande ekipage bröt hela 48 stycken. (Nyköping är lurigt, enligt egen erfarenhet.)

Katrineholms MKs Fredrik Eriksson från Hälleforsnäs som tidigare år toppat listorna i sin trimmade Golf har sedan 5 tävlingar tillbaka växlat över till fyrhjulsdrivet och Mitsubishi. 

– Det är mest på kul, jag ville testa fyrhjulsdrivet och det är så roligt, menar Fredrik.

Att bli femma totalt var riktigt bra och Fredrik med Håkan Lundkvist till höger var nöjda och glada för den placeringen.

Foot: pierre Skytt

Totalsegern gick till suveräna Kalle Gustafsson från Haninge MK sin sin Ford Fiesta R5 tillsammans med Magnus Nilsson. Ingen kunde hota Kalle om segern på de böljande sörmländska vägarna. Snyggt körande Kalle gjorde en stark insats utan större missar till skillnad mot sina etablerade konkurrenter. MSK Kvarnvingarnas Jari Saarinen i Hyundai med klubbkamraten Mårten Heartley vid noterna utmanade men tappade lite tid i ett vägbyte och fick släppa ifrån sig sin stabila andraplats. Hemmasonen Christoffer Haglund som hade Lucas Karlsson vid noterna tog då hand om andraplatsen istället. Redan på den andra sträckan snurrade Haglund och tappade en hel del tid.

– Vi körde dessutom ikapp en ungdomsåkare som stått efter vägen och tappade lite till även där, men vi blickar framåt, menar Christoffer med spännande nyheter framöver.

I den trimmade tvåhjulsdrivna klassen vann hemmaekipaget, bröderna Jakobsson med Hampus vid spakarna och Pontus vid noterna i sin nyare Corolla. Äntligen höll det hela vägen med den nyare bilen. Den gamla bara rullade och gick medan den nya har ställt till det. Tvåa från Haninge MK blev Mattias Hallberg i 940 och Linus Månsson från Östgöta BSF i VW Golf slutade trea. Hampus ville även tacka alla sponsorer som ställt upp och stöttat arrangemanget som gör det hela möjligt.

*

I samband med helgen så har en bloggläsare gjort en liten analys om ”med eller utan noter”. I denna konstateras att i ”notade”  ”Gästabudstrofén” med 135 startande tvingades 48 bryta rallyt. Dessutom av alla bilder på Facebook, gör så efter ”tunga krascher”. Siffrorna för ”onotade” Gruvrundan med fem fler bilar till start, var 24 inkastade handdukar.Foto. Rallymalex

Visst är det anmärkningsvärt att i en tävling med ”säkerhetsnoter” mer än dubbelt så många bryter mot när det körs rally på gammeldagsvis utan noter, menade läsaren.

En pytteliten liten nödutgång för notivrarna är att Nyköpings-tävlingen var något längre än den i Åtvidaberg, å andra sidan var här fler startande. Inte utan att analysen väcker frågor, eller…

Även om det var färre avåkningar i Åtvidaberg så var det nog ändå här som den värsta kraschen inträffade. En Volvo Amazon byggdes om så radikalt att till och med lokaltidningen Corren uppmärksammade saken. Att det rörde sig om en ängel som vaktade över Åtvidaberg är nog alla överens om.

*

Till sommarens stora rallyhappening, Slottssprinten utanför Katrineholm blir det internationellt deltagande genom äkta paret Keith Mainland och Angelica Fuentes Garcia. Det är genom Ted Malm och #FkkCancer som paret kommer till Sverige för att köra Malm Motorsports Volvo PV som annars är flitiga i tävlingar typ LaCarrera Panamericana där även Lars Stugemo träffat på paret när han tävlade där. Så sent som 2020 åkte Angelica Volvo PV med sin bror Edgardo i LaCarrera Senaste kartläsarjobbet var annars vid sidan av Harri Rovanperä i Mexiko och årets ”Rally of Nations” med en femte plats som resultat. Det äkta paret är flitiga och kör allt då från långdistansrallyn till det riktiga klassikerrallyt ”London to Brighton Veteran Car Run” där man kör en Orient Buckboard från 1904.  Även Ted och Katarina Malm kommer att köra kring Ericsbergs Slott den 15-16 juli dit redan 115 ekipage är anmälda.

Foto: Malm Motorsport

Kan inte låta bli att kommentera bilen där Angelica hänger på hennes och Keiths Volvo PV. Förstår att detta är en våt dröm för alla som mer efterlyser fräna bilar än sådana som visar hur rally kördes när det begav sig. Tänk så fräckt utan stötfångare, stora luftintag på motorhuven och moderna vita fälgar för att inte tala om lacken. En sådan hade aldrig Tom Trana i sina vildaste drömmar kunnat tänka sig, van som han var vid helvita fabriksbilar från Torslanda…

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *