Tänk Värmland på Sardinien och om, guldtåget gick för alla utom Kalle, Magnus hade kul med kläderna på, Volvo dominerade i Åtvidaberg, Gersager vann med nya Skodan, Myrsell EM-tvåa, Säffle hoppas på fler startande, STCC-succe, ingen blågul fest i Åsum och rally-riggen populär…

Att sammanfatta en så intensiv motorhelg som denna är inte lätt med både WRC, STCC, rally på och utanför hemmaplan samt inte minst EM i Karting. Gör ändå ett försök och hoppas på förståelse för att vissa saker blir lite kortare än normalt. Börjar på Sardinien och den italienska deltävlingen i Rally-VM där säkerligen majoriteten av er läsare har bättre koll än jag själv. Kan dock konstatera att rallyt  bitvis fick lite ”Kalle Anka-stämpel” över sig och hade Rally Sweden under Värmlandsåren haft samma ”problem” som ”sardinerna” hade det utan tvekan höjts svenska röster för att stryka rallyt ur VM-serien. Att två sträckor fick strykas på fredagen för hela VM-gänget är i sig illa, men med brinnande bil på SS8 är det inte mycket att säga om. Men att även behöva plocka bort SS9 för att man inte hade riktigt koll på ”alternativ väg” är svårare att snacka bort. För att inte tala om att fyra av de åtta sträckorna på fredagen ströks för både Rally3 och 4-fältet. Här angavs problem med radiokommunikationen som skäl och så klart sedan även samma som för övriga på SS8/9. Om inte FIA har ett allvarligt samtal med arrangören ACI efter detta så vet jag inte när sådana ska hållas. Redan före helgens strul har tävlingen på ön i Medelhavet varit ifrågasatt och många hade hellre sett att Italien valt en tävling på fastlandet som sitt WRC-bidrag.

Foto. Hyundai Motorsport

På tal om Kalle Anka så kan även mitt tips klassas på samma sätt och där bara Dani Sordo som trea var närmast korrekt position, honom ville jag se som tvåa. För övrigt helmörkt och Elfyn Evans såg nog allt vad VM-drömmar heter försvinna i dammet och att farten finns hos walesaren är helt klart, men tyvärr lika klart är att turen inte finns på hans sida. Tre bonuspoäng var allt Evans  fick med sig från helgen och med 81 poäng upp till ledande Kalle Rovanperä så är loppet kört.

Foto. privat

 Inte mycket bättre för Thierry Neuville som lyckades rulla sin Hyundai och där ljustet i tunneln var fem poäng på power stage. 65 poäng i tabellen medan Kalle står på 120 är inte omöjligt att ta in, men då behövs i princip kliniska resultat av belgaren under andra halvan av säsongen. Till detta är jag dock skeptisk och frågan är om inte vinnaren på Sardinien, Ott Tänak har bättre möjlighet då han bara är tre poäng bak sin teamkompis och med en uppåtgående formkurva.

Foto. Hyundai Motorsport

Helgens näst största glädje fanns ändå hos M-Sport Ford som fick in Craig Breen som tvåa och mer överraskande Pierre Louis Loubet på fjärde plats. Foto: M-Sport Ford

Bara Hyundai lyckades bättre med placeringarna 1-3 men för ”Forda-gänget” var det lite islossning och där även Gus Greensmith och Jonas Andersson får godkänt som sjua. Om det var islossning för den här trion så innebar helgen tvärtemot för Adrien Fourmaux. Avåkningen på SS17 var det som absolut inte fick hända fransmannen som redan före helgens start var starkt ifrågasatt. Nu tror jag att hans bästa hopp är att få göra Jari Huttunen sällskap i WRC2 resten av säsongen.

*

Foto: privat

Över till ”Customer-class” alltså WRC2 där Andreas Mikkelsen för andra gången i rad fick bryta i ledning med tekniska problem på Skodan från Toksport. I stället fick äntligen ”statslösa” Nikolay Gryazin kliva högst upp i WRC2 och med detta intar andra platsen i tabellen elva poäng efter ledaren Yohann Rossel som även han fick problem på Sardinien. Tvåa efter Gryazin kom spanjoren Jan Solans och så Jari Huttunen som trea och även den som var snabbast på sista sträckan.

Foto: M-Sport Ford

Största utropstecknet i WRC2 var finskt, J-WRC-åkaren Sami Pajari som i sin WRC2-debut slutade femma med Skodan. Kommande helg ska Tom Kristensson/Andreas Johansson mäta sina krafter med ERC-åkarna i ”Rajd Polski” och där polska hoppet Mikolaj Marczyk fick en liten boost genom att i helgen bli åtta av de 29 som nådde slutmålet i Alhegro.

*

Rundar av med en kommentar från Jens Johansson som fastnade på bilden i fredags när Craig Breen missade ett vägbyte. Jens skriver: ”Det gick riktigt fort utför in i en 90° ”sväng” in genom ett grindhâl (till vänster i  bild) och meningen var ju givetvis att bilarna skulle svänga vänster och då var faktiskt det här stället helt OK. Men redan under första rundan, SS2, förstod en del av oss som stod just där att i första led ”rakt fram” borde givetvis ingen stå. Breen bromsade alldeles för sent och det var bara hans skicklighet och sinnesnärvaro som gjorde att han inte plöjde in i de 5 – 6 personer som står längst fram.  Jag står SÄKERT, stort klippblock och SUV i vägen, och kunde kolla rakt in i hjälmen på Breen och han styrde ända tills det tog definitivt stopp. Han rörde faktiskt avspärrningen. Efter incidenten flyttade polisen avspärrningen i linje med SUV:en och klippblocket. Ingen ursäkt, det kunde gått illa, men det ser faktiskt värre ut än vad det i verkligen var. Men, återigen till stor del tack vare Breens skicklighet och lugn”.

*

Detta är det roligaste man kan göra med kläderna på!

Foto: Tommy Svensson

Så kommenterade Hässleholms Magnus Larsson efter att ha vunnit rallytävlingen på sin hemmaplan i Vinslöv och Temahallen Grussprint. Med SM-åkaren Mattis Olsson, Älmhult vid sin sida i den hyrda Rally2 Ford Fiestan, vann Magnus tre av de fyra specialsträckorna och var i mål sju sekunder före totaltvåan och vinnaren av 2WD-klassen, Hans ”Kräbbleboda” Johansson. 

-Har gått över förväntan bra, summerade Magnus starten.

Detta var andra gången han körde med bilen och hemma kring Vinslöv gick det bättre än vid premiären för tre år sedan nere i Falsterbo.

Där blev vi tvåa så utvecklingen går på rätt håll…

Foto: Tommy Svensson

Inga större problem under dagen mer än att Magnus var ovan vid de nya reglementsenliga skorna.

Fick kramp i fötterna nästan direkt och i en sådan här bil är det svårt att ändra körställning så det var bara att bita ihop, menade Magnus.

Foto: Tommy Svensson

Från att för många år sedan ha varit flitig i rallyskogen blev det ett långt uppehåll innan comeback i Snapphanerallyt för sex år sedan. En återstart med en Volvo som inte blev lyckad utan slutade på taket och planen var då att reparera bilen och fortsätta med den, men den planen har ändrats.

Volvon är såld och nu funderar jag istället på en 4WD-bil liknande den jag körde i dag, vi får se vad jag hittar, förklarade en jublande glad vinnare.

Foto: Tommy Svensson

Med snart 14-åriga dottern Isabell för första gången som kartläsare  visade ”Kräbbleboda-Expressen” att de gamla takterna sitter i. Lite oväntat så spöade han lite mer favorittippade Johan Green, Hässleholm och fjolårstvåan Hampus Larsson, boende i Vinslöv men tävlande för Kristianstad MK. Isabell var nöjd med pappas körning förklarade hon.

Det gick bra men lite pirrigt att åka för allra första gången.

Familjen Johansson var också de enda som lyckades slå Magnus och på sträcka tre var deras Volvo 2,2 sekunder snabbare än ”värsting-Forden”.

Då måste man vara nöjd, menade Hans.

4,9 sekunder bak Volvon körde Johan Green in med sin Toyota vilket var exakt  samma placering som i fjol. Då var han och Hampus Larsson med och slogs om totalseger men fick båda fick ge sig på slutet.

Foto: Tommy Svensson

I år kom Hampus med handbollsprofilen Peter ”Cassa” Jönsson som kartläsare i sin efter kraschen i Simrishamn nyriktade Honda och med lägre målsättning än förra året.

Siktar på tredje platsen då är jag nöjd, förklarade Hampus vid lunchuppehållet.

Foto: Tommy Svensson

Målet höll och trea blev Hampus, men bara i klassen för i totallistan smet hemmaklubbens Opel-åkare Jimmy Möllerström/Rickard Ingemansson förbi som vinnare av B-förare 2WD. För Vinslövshoppet Jesper Larsson Odenmalm/Anton Larsson, Kristianstad MK blev det seger i A-Standard. I C-Trimmat var Kevin Möllerstöm/Dennis Eriksson, Hässleholms MK snabbast och på en tid som innebar sjunde plats totalt.

Foto: Tommy Svensson

Tävlingsledare Morgan Green var nöjd med dagen men tyckte det var lite tråkigt med så få startande som 39 bilar. Men konstaterade han.

När vi lagt ner så mycket jobb före, ville vi inte ställa in och det tror jag nog alla är glada över.

*

Det blev hemmaseger när Bilsport Rallycup och Klassiska Rallycupen återigen samkörde sina tävlingar i Åtvidaberg och ”Gruvrundan”. Inte bara hemmaseger utan även lite knall när B-föraren Anton Måhagen/Joel Tapper tog sin Volvo 240 till totalseger.

Foto: Sven-Olof Sandberg

Dock var det superjämnt, tvåan Magnus och Andreas Johansson, Östgöta BSF hade marginalen 0,4 sekunder så lite skilde mellan de båda 240:erna. Lite längre till trean från Nybro, Håkan och Anders Tagesson, ”hela” 7,7 efter vinnaren. Lite kul att topptre bestod av Volvo 240 medan den ”moderna” 940:an hittas först som fyra och då innehållande David ”Plombo” Lindström/Jessica Svensson. Bästa av ”gammelbilarna” blev även detta en Volvo 240 och då med segervana Vimmyerbyaren Morgan Olsson bakom ratten och David Johansson hållande roadbooken.  Att Lesssebos Wille Gad med pappa Magnus till höger har talang för rally är odiskutabelt. Vinner ”Ungdomsrally”, blir 19:e totalt och som pricken över i mindre än tre sekunder från att bli bästa ”Standard-Volvo”. Denna titel togs istället av Tjusts Johan Karlsson/Johan Frode.  

*

I den bästa av världar och med mer tid för skrivande så skulle naturligtvis här kommit lite från såväl ”Gästabudstrofén” i Nyköping och SSRC i Värnamo med ”Skilling 500” men detta får vänta till i morgon. Om inte, hade bloggen blivit alldeles för lång så istället kastar jag mig över danska ”Yokohamamesterskabet” som tuffar på och i lördags kördes ”Motorshop Rally Sprint” i ”Øst 3.Afd.” och i Stigsnæs. Snabbast på de fyra ”prøverna” var Marco Gersager/Carina Møller som gjorde andra starten med deras helt nya Skoda Rally2.

Foto: Carsten Magnusson

Tvåa efter denna ”värsting” kom Lunds Håkan och Pamela Oddshammar med en äldre version av Fiesta R5. Trea i ”GruppH” slutade Eslövs Alf Fougstedt/Nathalie Persson, Escort och direkt bakom Lunda-BMW:n med Skawomir Bronk/Sandra Bergelv. Hela vägen från Stenungsund kom Bjarne Rutgerson/Pierre Ellison och som belöning rullade deras V8:a BMW in som femma i klassen.

*

När vi ändå är ”utomlands” så tar vi oss också till Schweiz, Historiska EM och Rallye du Chablais. I klassen ”ERC Historic” blev det en andra plats för Mats Myrsell/Esko Junttila, Ford Sierra.

Foto. privat

Vann klassen gjorde fransmannen Marc Valliccioni med sin BMW M3, 1.39,4 före dalmasen. Ett tufft rally och bara 12 bilar nådde målet i EM-delen och nästa tävling i serien körs den  23-25 juni, Mecsek Rally i Ungern.  

*

Den 18 juni är det dags för Värmland att ge sig in i Asfalt SM med ”Seffle City Motor Challenge”. Tyvärr inenbär detta inget trendbrott utan även i Säffle är intresset klent för att åka om SM-medaljer på asfalt. När anmälan stängde igår fanns 35 anmälda i SM-klasserna plus elva ”övriga” vilket fick Säffle MC att hoppa på ”mirakelkuren” och förlängde anmälan till söndagen den 12 juni. Regerande Svenska mästaren Joacim Kristiansson SMK Hörby och SM-ledaren som är anmäld till tävlingen konstaterade lite luttrat när jag delgav honom nyheten.

Okej, då kanske där kommer två-tre bilar till…

Oavsett så hoppas tävlingsledningen att kunna locka folk efter målgång i Rally Arvika.

Nu finns möjligheten att vänta ut SM-tävlingen i Arvika och se om bilen är hel, och sedan anmäla sig till vår tävling. Vi gör även så att anmälningsavgiften inte behöver betalas förrän efter den 12/6,  berättar tävlingsledare Fredrik Erixon.

Vi hoppas verkligen att fler tar chansen och anmäler sig till tävlingen som kommer att bli en höjdare!

Att ambitionen är hög hos klubben råder ingen tvekan om som lovar att bjuda på rallyfest och ”Sveriges häftigaste rallysträcka”. En sak som kanske kan vara en anledning till det klena intresset är längden på den häftiga rallysträckan. Bara 2,5 kilometer lång och som körs tre gånger innebär väldigt lite körning om man till exempel kommer från Skåne och med runt hundra mil transport för några sammanlagda minuters fullgas körning… 

*

I lördags var det premiär för STCCLjungbyhed Motorbana och att använda något annat ord än succé med 6500 personer på läktaren, känns omöjligt.

Foto: Anders Helgesson

Dessutom med skånskt på pallen där Tobias Brink slutade tvåa efter ”omöjlige” Robert Dahlgren. Med lite tur kunde även Brink Motorsports andra Audi med Hugo Nerman bakom ratten gett en tredjeplats. Nu blev Hugo fyra vilket innebär ledning för Eslövs-gänget i Teammästerskapet

Det fanns potential för seger idag men vi får vara nöjda med andraplatsen och ladda om inför Skellefteå om två veckor. Vi var snabbast på två av tre tester inför helgen, det tar vi med oss, förklarade en glad Tobias Brink.

Trea slutade nu Lestrup Racings Oliver Söderström medan Andreas Bäckman, också Lestrup slutade femma efter Nerman.

*

Foto: Tommy Svensson

Racing om än i lite mindre skala blev det för mig när Kristianstad Kartingklubb svarade för deltävling tre av ”FIA Karting European Championship – OK and OK-Junior”. Tråkigt nog blev det ingen blågul fest på Åsum Ring och bästa svensk blev Osby-boende KKK-föraren Leo Nilsson som 25:a i OK-Junior.

Foto: Tommy Svensson

Här blev det mycket ryskt (?) på pallen då finalen vanns  av Anatholy Khavalkin som bad en bön före start  och med Dmitry Matveev som trea. Att ryssar får tävla utan nationalitet är okej enligt FIA vilket för mig känns som mer ett slag i luften då alla vet var dom här två hör hemma.

Foto: Tommy Svensson

Annars var det som vanligt i Åsum som de här helgerna kan liknas vid ett nerskalat Formel 1. Så klart dräller det då av allvarsamma FIA-höjdare när det är EM men ändå finns det lite utrymme för humor. Som att ordförande i klubben Peter Hägg på sin officiella badge fick titeln ”In charge of everything”

Foto: Tommy Svensson

*

Här rundas bloggen av med lite om Nationaldagsfirandet i Hörby där SMK Hörby var en av kommunens föreningar som ställde upp och förgyllde tillställningen. Rallybil- utställning plus det riktiga dragplåstret esport-riggen. 

Foto: Tommy Svensson

Nästan direkt när dörrarna slogs upp på släpet var det kö för att prova på rallykörning via dator och så fortsatte det hela  dagen. Faktiskt så att vi var sist att lämna tillställningen men först efter att el-ansvarige på området hotat med att dra ur sladden…

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com

 

 

 

 

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *