Tom är polackernas nya ” świnka morska”, bara 21 bilar till ERC-finalen, inget fel på tidtagningen i Vetlanda, Ida åker R5-Skoda på Sardinien, STCC inleder inne i Helsingborg city, ”Grande Finale” närmar sig och Andreas B. blågul-förare i Marseille!

Att Tom Kristensson seglat upp som de polska rallyfansen nya ” świnka morska” (kelgris) är helt klart, det räcker att skumma över den media från Polen som skriver och rapporterar om rally. Att sporten är stor i landet precis som i alla forna öststater är också uppenbart och då är Tom i ihop med WRC-2-åkaren Kajetan Kajetanowicz de som är allra hetast för tillfället . Året för SMK Hörby-föraren i par med  Andreas Johansson och Kowax 2BRally har utvecklats på ett sätt som nog inte ens Tom i sin vildaste fantasi kunnat förutse. Planen i våras var några utvalda tävlingar i Polen inklusive ”ERC Rajd Polski”, två SM-tävlingar och så klart säsongstarten på hemmaplan i SMK Hörbys RS-tävling.

Foto. Tom Kristensson Motorsport

I takt med framgångarna har nu programmet mer än fördubblats och med ledning i Polska Mästerskapet  ställs han och teamet inför en liten utmaning inför finalen i Slovenien,”Garret Rally Kosice” den 21 till 23 oktober.

Eftersom vi har chans till seger vill både jag och teamet,  att vi kör i Slovenien, även om den inte funnits i planen för året, förklarar Tom och fortsätter .

– Problemet är att jag i nuläget inte har budget till tävlingen, men jag kommer att jobba stenhårt för att få ihop det, men först skall jag njuta några dagar av helgens seger!

*

En tävling som var aktuell för Tom och Kowax var ERC-delen av WRC:s näst sista deltävling, ”RallyRacc Catlunya-Costa Daurada” eller för enkelhets skull ”Rally Spain”. Nu blev det inte så utan man fokuserar istället på Polen och även många andra annars flitiga ERC-åkare verkar också ha omprioriterat. Detta är första gång som WRC och ERC samkör och att det också funnits tveksamheter till detta är ingen hemlighet. Rädsla finns att ERC kommer helt i skuggan av storebror och med bara 21 anmälda hit är det uppenbart att rädslan inte är obefogad.

Foto:erc.com

Dessutom är toppstriden redan avgjord och där spanjoren Efren Llarena/Sara Fernandez var klara vinnare redan före jättekraschen i Tjeckien. Men på hemmaplan finns så klart vinnarna med och i hop med en annan Tjeckien-kraschare Alberto Battistoli är man lite av favoriter till finalseger. En klass som inte är avgjord är Junior-ERC där tråkigt nog SMK Hörbys Victor Hansen tvingas stå över, även han efter tung avåkning i Tjeckien. I junior-klassen siktar snabbe fransmannen Laurent Pellier med Opel Corsa på guld även om han bara ligger tvåa inför starten i Salou. Leder gör Óscar Palomo som kör för förbundets eget team ”Rally Team Spain” och detta 20 poäng före Corsan. Även italienaren Andrea Mabelli är inblandad i fajten om EM-seger. Även om ERC inte kör alla de sträckor som ingår i WRC blir det ändå årets längsta EM-tävling med 14 sträckor.

*

I samband med helgens SSRC-final, ”Rally Småland” med Vetlanda RRC som arrangör figurerade en del frågor/kommentarer kring tidrapporteringen som uppfattades som trög. Med anledning av detta vill Jerry Bengtsson som levererade utrustningen för tidtagningen, göra ett förtydligande.

Där var inga fel i själva tidtagningen på sträckorna utan det som fallerade var inrapporteringen av tiderna till sekretariatet.

Foto. Henrik Åkeson

Att de ambitiösa funktionärerna i Vetlanda led av en viss rattrost var kanske en del av anledningen till att inte allt gick klanderfritt. 

– Fullt förståeligt hade man inte full koll på alla detaljer vilket är otroligt synd då tävlingen verkligen bjöd på en fantastisk inramning, menar Jerry som lägger till.

Sträckorna var absolut bland det bästa jag upplevt men så klart väldigt tråkigt att det ute på fältet fanns detaljer som gjorde att till exempel prisutdelningen försenades.

Jerry vill också poängtera hur hårt han alla inne på sekretariatet jobbade för att rätta till det som nu inte fungerade som tänkt.

Alla gjorde precis allt vad dom förmådde men ändå blev det utdraget innan allt var klart. Tycker ändå att det bestående minnet av Rally Småland borde vara de otroligt fina sträckorna och ej att förglömma, ambitionsnivån hos arrangören som verkligen var på topp!

Tilläggas bör också kan jag tycka hur kul det ändå var att en ny eller kanske mer rätt nygammal, rallyarrangör vågade sig på den stora utmaningen att återuppta tävlingsverksamheten efter några år i träda. Att då kanske inte allt gick helt enligt plan i premiären är egentligen inget att hänga upp sig på. I dessa tider när det dessvärre är mycket vanligare att klubbar slutar arrangera, måste eller i varje fall bör varje sådant här initiativ applåderas.

*

Måste säga att de är både jätte kul och imponerande hur svenska tjejer tar för sig när det gäller att ockupera högerstolar utanför Sveriges gränser. Julia Thulin, SMK Hörby är en som lotsade Robert Virves till seger i Junior-WRC men även jobbar med Mille Johansson Balkan. En annan är Ida Lidebjer Granberg som varit notläsare åtskilliga gånger i internationella tävlingar och senast är det Lucas Helin som tar hjälp av den ambitiösa Asarums-kartisen. Nu väntar dock en snabbare bil  än Lucas Grupp F Opel, holländaren Henk Bakkenes, R5 Skoda när  Tour European Rally har final på Sardinien ”Rally Terra Sara”redan i helgen.

Jag flyger dit redan i morgon för förberedelser inför tävlingen, som körs på asfalt och består av 11 specialsträckor, berättar Ida.

-En fantastisk möjlighet att få åka rally på en ö i Medelhavet och att återigen få läsa noter på engelska!

Att 33-åringen har höga mål är ingen hemlighet och starten med Bakkenes är ett steg i den trappan förklarar Ida.

-Jag räknar med att få många nya erfarenheter till erfarenhetsbanken! 

Elva sträckor och där man som omväxling nästan bara kör korta sådana. Den längsta är 12,3 kilometer och sedan varierar resten mellan fyra och sju kilometer, förutom två Superspecial på bara två kilometer.

 

2023 går STCC in i en nyare när bilarna blir eldrivna och inte nog med denna nyhet premiären körs dessutom inne i Helsingborg den 17 juni med ”City Race”. En helt ny bana ska byggas upp och efter detta väntar totalt ytterligare sex tävlingshelger.

Foto. STCC

Vi har en stark och intensiv kalender med god geografisk täckning i Sverige där vi blandar ett helt nytt stadsrace med klassiska banor i ett upplägg som är helrätt för vår elektriska framtid, säger Micke Bern, vd för STCC.

– Det är en styrka för samtliga involverade team, partners och fans att vi redan idag, drygt åtta månader innan premiären, kan avslöja kalendern – en viktig del i vårt långsiktiga arbete för återväxten av STCC.

Premiären är dock ovanligt sen och anledningen till detta är att man inte räknar med att ha startklara bilar förrän en bra bit in på nästa år. Då handlar det om bilar med 550 hästkrafter och som DTM-stjärnan Joel Eriksson efter provkörning på Mantorp i helgen betecknade som svårkörda. Med detta såg han dock inget negativt utan menade istället att det kommer att ge ännu bättre racing och det allra viktigaste poängterade Joel. 

Nu blir det förarnas skicklighet som avgör, inte bilarna och teamen bakom!

 I detta fick han medhåll av årets tvåa Tobias Brink som jag träffade hemma i Eslöv idag.

Tror detta blir hur bra som helt och helt klart blir det en utmaning med så stark motor, dessutom kombinerat med bakhjulsdrift!

Västkustloppet, som firar 70 år 2023, är tillbaka i STCC-kalendern med årets andra tävlingshelg i början av juli och i augusti fortsätter mästerskapet med en tävling som avslöjas senare, följt av klassiska KanonloppetGelleråsen Arena. Nästa besök i Skåne blir på Ring Knustorp och Kvällsposten Newsrace den 1-2 september. Mantorp Park blir värd för Grande Finale där historiens första STCC-mästare under elektrifierat format kommer att krönas. Tävlingen före detta, den näst sista alltså är ännu inte fastlagd.

*

De som drömmer om att köra STCC kommer säkert till Åsum Ring och Kristianstad Kartingklubbs traditionella avslutning ”Grande Finale”, helgen 22-23 oktober.

Foto: Privat

En tävling som satt punkt för säsongen i 30 år och två som säkert finns på plats är bröderna Stureson, Fabian och Albin. I helgen värmde man upp i Klippan och körde Nordic Cup där Fabian t.v tog silver och Albin brons i X30-klassen.

*

I går skrev jag om Jari Liiten som kör för Sverige i Marseille och  FIA Motorsport Games. Idag presenterades Andreas Bäckman som blågul representant i TCR-klassen. Han kommer att köra en Audi RS 3 LMS TCR som drivs av syster Jessicas nya team, Comtoyou Racing.

Foto: Martin Öberg

Det är en stor ära att få möjligheten att representera Sverige i en av världens största biltävlingar i ”motorsportens-OS” FIA Motorsport Games. Efter en säsong där jag gjort comeback i STCC efter tre års tävlande internationellt i EM- och VM-serierna för TCR-bilar ska det bli kul att få komma tillbaka och tävla på internationell nivå igen, menar Andreas.

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *