Timmy klarade VM-guldet, Bakkerud surade, WRC-finalen i fara, Jocke Sjöberg ny i Tom K.s bil, ”Ungersk roulette” med rysk ledning och Katsuta vann på hemmaplan.

Vilken avslutning det blev på World RX nere Kapstaden där till slut Timmy Hansen snöt VM-titeln på exakt lika många poäng som Andreas Bakkerud. Finalen blev oerhört dramastisk där Bakkerud tog starten före Timmy men när norrmannen gled ut lite för långt på första varvet försökte Timmy tränga sig förbi men misslyckades. Snurrade av banan och drog då även med sig brorsan Kevin. Men till till Timmys stora glädje så passerade helgens starkaste förare Niklas Grönholm Bakkerud. Samtidigt kämpade den blå Peugetoen sig upp till fjärde plats vilket visade sig vara tillräckligt för ett VM-guld. Därmed hamnade Timmy och Bakkerud på 211 poäng men där Timmys fyra segrar fällde avgörande mot norrmannens enda.

Foto: Red Bull Content Pool

Glädjen hos lillebror Kevin (tog hand om VM-bronset) var översvallande när han i glädjetårar slet ut Timmy ur bilen efter mål. En Timmy som då inte verkade fatta att guldet var klart men när detta väl gick upp för honom sprutade glädjetårarna ikapp hos bröderna Hansen. Segerintervjun blev också så där när Timmy helt saknade ord.

Jag är i chock, stammade han fram samtidigt som han ändå försökte få fram några vettiga ord.

Alltså total succé för MJP Team Hansen som även vann Teammästerskapet, inte illa med tanke på att man i våras bara var timmar från att inte köra World RX alls.  På prispallen hade Bakkerud inga som helst problem med att visa hur besviken han var över att ha missat VM-guldet. Inget grattis till Timmy, inte ens en blick bevärdade han världsmästaren 2019 utan bara surade bakom sin mörka skidglasögon. Jag måste säga att så uppträder man inte på en prispall i VM, oavsett hur besviken man är!

Blev även svensk seger i RX2 International Series där Oliver Eriksson vann hela rasket med Ben Philip Gundersen som tvåa. 

*

Tyvärr inget som talar för att de omfattande ”bushfires” som drabbat Australien och New South Wales är på väg att bedarra, snarare tvärtom. Ytterligare tjugo bränder har startat och i nuläget är där över hundra totoalt och mitt i detta inferno ska alltså WRC-finalen avgöras. På kartan ser man var det brinner som mest och mitt i det röda området ligger Coffs Harbour där Rally Australia utgår ifrån. Nu kämpar 1300 brandmän för att få kontroll över bränderna men tyvärr med klen utdelning. Arrangören av  Kennards Hire Rally Australia har därför idag tagit beslut att ställa in den nationella delen av rallyt. Istället erbjuder man den delen av rallyt som var klart stört sett till antalet anmälda, att köra Superspecialen plus en annan kort sträcka som uppvisning. Nu jobbas det  febrilt för att första rädda vad som räddas kan för WRC-åkarna men att det blir en kraftigt avkortad tävling är nog helt klart.

*

Foto: Tom Kristensson Motorsport

I dag presenterar Tom Kristensson sin nya kartläsare för säsongen 2020 och det blir rutinerade Joakim Sjöberg som intar högerstolen. Med rutin från både WRC, ERC och massor av andra tävlingar med snabba herrar som Emil Bergqvist, Fredrik Åhlin och Steve Røkland ska han nu ta över kontoret hos Hörbyföraren.

Jag ser med spänning fram emot att bli delaktig i Toms fortsatta satsning i rallykarriären där hans målmedvetenhet och starka engagemang inspirerar, menar Sjöberg som berömmer sin nya chaufför.

Tom har för rallysverige en unik förmåga att kombinera tävlande på en hög nivå med heltidsarbete och entreprenörskap, vilket verkligen imponerar!

När Henrik Appelskog valde att ägna mer tid åt jobb och familj tog det inte så lång tid innan Tom hittat en efterträdare.

Jag är mycket glad över att Joakim kommer att bli min nye bisittare, konstaterar Tom.

Med hans stora erfarenhet och engagemang är jag övertygad om att jag kommer att utvecklas inom olika områden och inte minst skall vi ha kul ihop!

Än har inte Tom lagt ut kurs för nästa år även om det verkar vara ännu ett år i  J-WRC som ligger närmast till hands. Men än känner han inte att detta är något han vågar/kan gå ut med officiellt. Det enda besked han vill ge är detta.

  Just nu har vi tagit tag i är planeringen för nästa säsong, se hur samarbetet skall utvecklas och fungera men jag är övertygad om att vi kommer att få till det på ett väldigt bra sätt, är vad som kommer över Toms läppar men samtidigt sår han stort hopp om nästa säsong efter att kartläsarbiten lösts. 

När nu denna pusselbit fallit på plats, ser jag verkligen fram emot säsongen 2020!

Foto: Tom Kristensson Motorsport

I går kom alltså Skövdeboende Sjöberg till Hörby för första gången och det var direkt ut i hetluften, berättade han.

Vi ska träna lite på notskrivning i helgen så vi kommer i gång direkt. Alltid lite att fila på när samarbetet är nytt… 

*

Foto: ERC.com

När en sträcka återstår av det som närmast kan klassas om ”Ungersk roulette” eller ERC Rallye Hungary ser det ut som att Alexey Lukyanuk kanske är på väg att rädda sin tredje EM-titel. På grund av säkerhetsskäl stryks sista sträckan,  SS14 då där står så mycket vatten på den att man bedömt det som omöjligt att köra. Nu har ryssen en ledning på två minuter till Skoda-föraen Frigyes Turan som i sin tur är 46 sekunder före ende guldutmanaren Chris Ingram. Bibehålls den ställningen i mål är det dags att börja räkna poäng och kolla regler.

Jag är inte säker på poängen, men klarar jag tredje platsen så borde vi vinna med en poäng, berättar en nervös Ingram före sista sträckan.

– Men detta behöver jag få bekräftat av något från FIA, nu tar jag det lugnt så får vi se…

Foto: EWRC.com

ERC-finalen har utvecklats till en riktig rysare på grund av den regnblöta och delvis mycket dåliga ungerska asfalten. Ett underlag som i sig är mer hasard än rally men när det sedan dessutom pryds med utkörd grus och lera i kurvorna, då blir det bitvis rent livsfarligt. Detta märks också i listan över de om fått bryta, där räkneverket står på 37 bilar av totalt 94 startande. Bland de som fått ge upp var tvåan inför helgen Lukasz Habaj efter ”accident” med Skodan.

*

En intressant sak dök upp i samband med rallyt då arrangörerna av Rally Cyprus surat till sig rejält mot ungerske favoriten Norbert Herczig. Ungraren som kör en av Baumschalger RR:s Volkswagen Polo ådrog sig tidstillägg på två minuter på lite oklara grunder på Cypern. Detta gillades inte utan han kommenterade på sociala medier med misstanke om att han fått tillägg enbart för att andra förare skulle kunna gå förbi i resultatlistan. Nu har cyprioterna fått korn på detta och via FIA vill man nu att ungerska bilsportförbundet  straffar Herczig för ”skitsnack”… 

*

Foto: Toyota Gazoo Racing

Takamoto Katsuta och Daniel Barrit gjorde ingen besviken i hemmarallyt Central Rally. Med WRC-Toyotan  vann duon före  gamle Mäkinen-polaren Hiroki Arai i en R5-Citroën. Nästan fyra minuter skilde mellan de båda och därmed var ännu ett steg i trappan mot nästa års halva WRC-säsong tagit för japanen.

*

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *