Tidemands viktigaste tävling väntar, inställt i Smålands DM, SM-vinnaren 2018 lägger av, Ekströms SM-premiär lovar mer, nytt grepp av danskar, Brink laddar för TCR-final och Tom K.s supporterstöd på väg till Wales!
Ingen säger väl emot SVT:s expert Jonas Kruse åtminstone inte jag, när han menar att Wales Rally GB är Pontus Tidemands viktigaste tävling i karriären. Nu måste Pontus och Ola Fløene få ihop paketet visa, fart, speeed, eller pace kalla det vad du vill med M-Sport Fords WRC Fiesta om det ska bli en fortsättning 2020. Håller med Kruse när han menar att det måste räcka att känna lite på underlaget i ett par böjar och sedan ”pjäxan rätt ner i pannrummet”. Ingen i branschen betvivlar svenskens färdigheter bakom ratten men det måste också visa sig i resultatlistan annars blir det nog svårt. På alla WRC-dörrar står nu nya, unga och hungriga förare och knackar på plus några lite äldre men som då samtidigt visat att man fortfarande har mycket att ge. I första gruppen finns till exempel Kalle Rovanperä, Oliver Solberg och Ola Christian Veiby och bland de äldre är då Hayden Paddon och Craig Breen väldigt nära nya rattar 2020. Alltså ett tufft gäng där Pontus ska försöka visa att det är han som teamcheferna i likhet med när tjuren Ferdinand på julafton får höra tjurfäktningsbossarna utbrista i ”det är han vi ska ha”. I helgen är Pontus och Ola tillbaka där de kanske trivs allra bäst och i Wales har man aldrig varit sämre än tvåa, låt vara i klasserna under WRC men ändå.
– Wales Rally GB är en tävling jag verkligen gillar och som passar min körstil rätt bra. Vetskapen om att jag har gjort bra ifrån mig där tidigare ger mig mer självförtroende, men jag är också väl medveten om att jag tävlar mot de bästa förarna i världen och jag är fortfarande i läroprocessen, menar Pontus.
Detta är årets tredje start och senast i Turkiet fick man både nyttig rutin, erfarenhet och mil i Fiestan förklarar Pontus.
– Sista dagen kände jag verkligen att jag hade hittat rätt inställningar och kunde köra på mitt sätt, vilket också märktes på tiderna. Min förhoppning nu i Wales är att vi kan fortsätta där vi slutade. Vi hade ett bra test med teamet förra veckan och jag känner mig mer och mer hemma i bilen.
Få tävlingar är så intimt förknippade med dåligt väder som helgens där det ofta är regn, dimma och lägg så till detta, i år även med mörkerkörning. Sammantaget bjuder alltså Wales på tufft motstånd och då inte bara för Pontus utan för hela det drygt 100 bilar stora startfältet. Han håller med beskrivningen och tillägger.
– Det är svårt att förutspå exakt vad man möter under sträckorna som är det svåra. Man måste vara förberedd på allt, regn, dimma, lera och konstant omväxlande grepp. Sträckorna har dessutom också olika karaktärer beroende på vilket område vi kör i, så det är också viktigt att kunna anpassa sig…
För M-Sport Ford är det även minst lika viktigt att visa resultat som för Pontus. Man kör på hemmaplan, mindre än 20 mil mellan Cumbria och Llandudno där helgens äventyr inleds och med massor av ”blå ovala-fans” längs de 22 sträckorna. Dessutom är Elfyn Evans tillbaka ”on home soil” efter ryggskadan som han ådrog sig i Rally Estonia.
Superintressant då han här 2017 tog sin hittills enda WRC-seger inför de rallygalna walesarna (bilden). Teemu Sunninen är den tredje Ford-åkaren och att alla tre har tryck på sig från Mr Wilson är ingen hemlighet. Trots allt har han och teamet VM-guld att försvara från ”the good old days” när Sebastien Ogier satt i Fiestan. Teamchef Richard Millener instämmer.
– Alltid speciellt att köra på hemmaplan, dessutom är detta första tävlingen jag såg som åskådare när jag var barn, så visst är det speciellt med Wales.
Att ha Evans tillbaka stärker M-Sport Fords chans att plocka poäng i Märkes-VM där man ligger sist.
– ”A big boost” för oss alla med Elfyn tillbaka och vi vet alla vad han är kapabel till inför sin ”home crowd”, konstaterar Millener som avslutar med en varning.
– Ser inga skäl till varför vi inte skulle kunna utmana om topplaceringarna…
Med tre tävlingar kvar slänger man också allt vad taktik och säkerhet heter nu är det plattan i mattan, bära eller brista, vinna eller försvinna som gäller och uppmaningen från teamtoppen till hemmastjärnan är enkel.
– Drive the Fiesta on the doorhandles!
*
Fortfarande lite överraskad över att TV-Svängen i år lockade snudd på ”all time high” vad gäller anmälda drygt 180 bilar. Överraskad då tävlingen var final i såväl SSRC som Södras Rally-DM och då brukar en del förare utan chans på bra placeringar i mästerskapen, avstå start. Men så blev det alltså inte i Hörby däremot verkar det vara fallet när Smålands DM-serie skulle köra sin näst sista tävling, Tabergsrallyt. Bara 33 anmälda i Jönköpings DM-bidrag gjorde att man fick ställa in tävlingen som skulle ha körts den 5 oktober. Nu hopas man kunna komma tillbaka till våren med ett nytt första. Därmed blir Bilsport Rallycup-finalen i Nässjö, Novemberskölden även sista DM-tävlingen för smålänningarna.
*
Det var inte bara Joakim Gevert som sa tack och adjö till kartläsarstolen hos Martin Berglund i Rally Blekinge. Även Martin själv har tagit samma beslut och meddelat att det är över. Målet när säsongen inleddes med samarbete med Team Ramudden var att försvara SM-guldet från 2018 men som bekant lyckades inte detta. In i det sista hade Marit chans på brons men när Skodan lämnade vägen på sträcka åtta försvann även ”tröstpriset”.
– Jag är jättebesviken, utbrast Martin efteråt.
– Trist att avsluta mitt aktiva rallyåkande på detta sätt, med en avåkning i min sista tävling i stora sammanhang, men så är rally.
Nu väljer Martin att trappa ner, fokusera på familj och egna företaget men verkar ändå inte stänga dörren helt för rallytävlande men då på en lägre nivå. Men SM-karriären är över.
– Att på ett seriöst sätt satsa på Rally-SM kräver så oerhört mycket tid och pengar…
*
Mattias Ekströms inträde på svensk rallymark med ny Skoda Fabia EVO R5 skakade onekligen om en del i helgens SM-final. Den medvind som mästerskapet just nu har ökade till halv kuling enligt mig när DTM-kungen verkar välja Rally-SM som huvudmål 2020. Att med så lite erfarenhet och med noll erfarenhet från Blekinges erkänt svåra sträckor ändå lyckas bli trea visar vilken chaufför EKS-teamets ”Top dog” är. Onekligen blir det en spännande säsong som väntar efter jul och om då även KMS/Tommy Kristoffersson står fast vid att i år skulle SM-tvåan Johan lära sig, för att så 2020 bli svensk mästare, då ser det riktigt bra ut. Nu körde Mattias med en helt neutralt vit bil utan några loggor eller annat. Undrar hur det kommer att se ut till nästa år, tror garanterat att någon tung samarbetspartner då varit framme och klistrat…
Kul var också att se att Sölvesborgaren Tony Hildingsson gjorde comeback under Mattias EKS-tält. Tidigare mekade Tony under de framgångsrika World RX-åren men tog sedan lite time out för att så i år göra comeback på Mattias lönelista.
*
Satt och kollade igenom lite i anmälningarna till de få kommande tävlingarna i Sydsverige (i det här fallet enbart Skåne). Trelleborgs MK:s populära Falsterbo Rallysprint körs den 19 oktober ute på fältet med Östersjön som närmaste granne. Drygt 30 anmälda och där det sticker ut att Hässleholms friskus Magnus Larsson gör 4WD-premiär med GN Motorsport R5-Fiesta. Den f.d frukthandlaren gjorde comeback med en Grupp H 940 för några år sedan. Tråkigt nog slutade denna med en rejäl rullning i Snapphanerally med profilen Tyko Nilsson i högerstolen. Efter det är Volvon på rehab och nu blir det istället Fiesta som blir hårdgasande Mangnus färdmedel på fältet. I högerstolen sitter extremt rutinerade kartläsaren Per Andersson. Anmälan stänger den 8 oktober.
Helgen före Falsterbo är det Svedala MK:s tur med sin nyinsatta RS-tävling ”Sturupsprinten” men där är intresset lite svalare. Även här stänger anmälan en 8 oktober och så här långt endast 20 anmälda.
*
Den 12 oktober är det final i danska Minirally Syd-mästerskapet med ”Anderup El Rally” och där arrangören Kongelig Dansk Automobil Klub Sport Fyn gjort en i mina svenska ögon ny grej. Man berättar inte bara i förväg med hjälp av karta vilka fyra sträckor (alla körs två gånger) som ska ingå kring Haderslev. Dessutom är kartan kompletterad med både incar-film plus en röst som läser noter på sträckan. Att detta underlättar är nog odiskutabelt, i alla fall för förare med lite vägminne medan det för mig vore mer tveksamt. Fråga mig inte heller om detta är en väg som man även ska ta efter på den här sidan Öresund. Kan förstås kanske vara en lösning i område där ”tjuvträning” utgör ett stort problem? Ett problem mer för boende än för tävlingskompisar även om fusk alltid måste stävjas. Oavsett, intressant grepp kan jag tycka.
*
Kommande lördag är det ”grand finale” för TCR Scandinavia, V8 Thundercars och Porsche Carrera Cup Scandinavia och skådeplatsen är Mantorp Park. Inför sista uppgörelsen leder Robert Dahlgren, PWR med 21 poäng före SMK Hörbys Eslövsboende Tobias Brink.
– Jag är extremt laddad för final, ser verkligen fram emot slutspelsdramatik. Det är precis som det ska vara, ett läge jag gillar skarpt, förklarar Brink och skickar iväg en hälsning till TCR-ledaren.
– Dahlgren har en vana av att åka till final med vinstpotential och landa som tvåa i mästerskapet, så vi ska göra allt vi kan för att han ska känna sig hemma även denna final!
Medaljstriden står mellan de här båda och så trean Andreas Ahlberg, Kågered Racing som är tio poäng efter Brink. Även den andre ”Brink-föraren” Andreas Wernersson på fjärde plats har teoretiskt möjlighet att ta guld, men då väldigt teoretisk…
*
Har försökt tänka på allt annat än J-WRC i dag och som ni märkt har det inte varit ett ord om detta så här långt. Nöjer mig med att visa när delar av supporterskaran från SMK Hörby i morse startade på sin väg mot Wales för att heja fram Tom Kristensson och Henrik Appelskog. Fr.v Janne Edquist, Joachim Kristiansson, Jim Nilsson, Rolf Nilsson, Mikael Larsson, Rickard Åkesson, Ronny Isacsson, Bertil Gunnarsson och så Kenneth Rittbo. i denna line up saknas lundaboende Anders Hasselgren som tillstötte under färden mot Copenhagen Airport. Om jag är avundsjuk på gänget så är svaret, inte ett dugg…
*
Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson