”Helvetsveckan” är inledd och J-WRC-final väntar, Oliver S. kör med orangeskylt, Klara SC-trea, Eric med nybyggd DS3 kör final och Rittbo har INTE bytt klubb!

Slår redan fast att ”helvetesveckan” nummer ett 2019 är inne på sin tredje dag. Anledningen är så klart torsdagens start i finalen för  J-WRC med Wales Rally GB som  redan skapat en stor fjärilskoloni  i magen. Allt handlar om tre namn, Tom Kristensson, Jan Solans och Dennis Rådström. Teoretiskt hade även tysken Julius Tannert kunnat blanda sig i guldfajten men märkligt nog avstår han start i Wales. Så gör även sexan och regerande Europamästaren Martins Sesks men hans chanser till mer än möjligtvis brons, var allt annat än stora. Så varför ”helvetesvecka” undra du kanske ändå vilket inte är så svårt att räkna ut, två svenskar har chans på VM-titel, där då en av dessa är både klubbkompis och en som jag följt ända sedan tiden när han knappt kunde uttala ”Opel”, tro f-n att man är stirrig (bilden från 2015 när han vann Sverige-Serien). Detta får också till följd att jag låter hjärnan styra över hjärtat på torsdag när det är dags för tipset inför Wales. Det blir helt enkelt ingen gissning från min sida i junior-klassen, bara WRC och WRC2 kommer att tippas, så får det bli. 

I gårdagens utmärkta Rallymagazin i SVT (tack för att ni även uppmärksammade finalen för rally-SM, bra jobbat)  uttalade sig expert Jonas Kruse om Toms möjligheter att köra hem VM-guld, en Ford Fiesta R5 MK2, 200 Pirelli-däck och fem fria starter i WRC2 till nästa år. Han satte Hörby-förarens chanser till 70 procent vilket då borde betyda att Rådström har 30 procent chans att i tredje försöket bli världsmästare. Tänker absolut inte analysera Kruses tips, ty jag är i det här läget nästan löjligt skrockfull, så får ni tolka mig som ni vill. Däremot är jag inte alls lika säker som innebandytränaren i Skoghall IBK över att man kan räkna bort tvåan Jan Solans. Bara ett enda poäng efter Tom är i mina ögon bevis nog på vilken talang J-WRC-vinnaren 2017, Nil Solans lillebror besitter. Tror därför det är klokt att absolut inte underskatta Solans. Dessutom är han i praktiken två poäng före Tom efter att man räknat bort en tävling och det är skåningens få sträcksegrar som stökar till det. Solans har 24 extra poäng för detta medan Tom bara fått ihop 12 poäng. Näst bäst är faktiskt Rådström som beskrivs i M-Sports mediautskick som ”Three-year Junior WRC veteran” bara har tre poäng mindre än spanjoren. För Tom ser det då desto bättre ut i nyinstiftade ”Rookie Award” med 15 000 € i pris, där är han 39 poäng före tvåan, Roland Poom, fyra i VM-tabellen. Tom och Henrik Appelskog kommer att attackera Wales på samma sätt som i de fyra tidigare tävlingarna, fullt fokus men framförallt är målet att ha kul.

– Då kommer resultaten automatiskt, förklarade Tom med övertygelse vid en träff med sina samarbetspartners för några veckor sedan.

Helt klart blir Wales Rally GB årets höjdpunkt och det rally som jag sett framemot allra mest. Kan inte se ett bättre sätt att avsluta en sådan här säsong.

Med lite fantasi kan man kanske dra lite paralleller mellan Wales och skånsk regnig höst, vilket betyder ”hemmaplan” för Tom.

Karaktären och underlaget är väldigt speciellt vilket jag gillar men det gäller att läsa rätt, greppet kan skifta från bra fäste till snorhalt

Dennis Rådström och Johan Johansson delar Toms uppfattning att det är Wales man sett framemot hela året. Nu kommer värmlänningen något bättre förberedd än skåningen, dels genom tester i rallyområdet plus inte minst en stark R2-seger i Slovenien förra helgen. Dennis är fylld av tillförsikt inför starten på torsdag.

Vi har en stor uppgift framför oss men allting är möjligt och vi har ett uppdrag att ge allt vilket jag också lovar att vi ska göra!

Precis som Tom är Jan Solans fortfarande överraskad över årets framgångar. Något han absolut inte räknade med när han rullat ut från Torsby i februari.

Allt var nytt för mig och Mauro (kartläsare Barreiro) så vi räknade absolut inte att kunna var med och slags VM-titeln, menar Solans.

Precis som med Finland närmar han sig Wales med största möjliga respekt.

– Vet hur Wales brukar se ut, utmanande och tufft med sina ”muddy stages” men lovar att ”haremos nuestro mejor esfuerzo”!

*

Medan en hel bunt SMK Hörby-medlemmar i morgon åker iväg till Wales är jag bunden på hemmaplan. Men för andra som i likhet med mig inte har möjlighet att följa dramat vid ringside, har Toms pappa Krister ”KK” i samarbete med Hörby Kommun ordnat gratis livesändning på Bio Metropol lördag och söndag.

 Det börjar  07.45 på lördagen och 09,30 söndag  och ta med fikakorg men glöm inte,  allt skräp tar vi med hem, hälsar Krister och lägger ganska självklart till. 

Så hejar vi fram Tom & Henrik så att vi får en Världsmästare till Hörby & Motala!

*

Om jag nu skippar tipset för juniorerna borde jag försöka få till ett bra sådant för WRC och WRC2 och i morgon blir det lite fokus på Pontus Tideamnd/Ola Fløene. Men jag håller med norske Ford-stjärnan Anders Grøndal om tips i WRC2 när han konstaterar att där finns minst 14 förare med segerchans.

Att ens försöka hitta tre namn för pallen är ingen idé, omöjligt!

De 14 ”pallkandidaterna” Anders tänker sig är: Kalle Rovenpäre, Mads Østberg, Gus Greensmith, Jan Kopecky, Hayden Paddon, Pierre Loubet, Ole Christian Veiby, Kajetan Kajetanowicz, Henning Solberg, Oliver Solberg, Petter Solberg, Nikolay Gryazin, Takamoto Katsuta och hemmaföraren Tom Cave.

Som ni ser är det näst intill möjligt att tippa, betydligt enklare i WRC-klassen där det i bästa fall är fem-sex som kan vinna (i mitt huvud alltså). Men än än har jag två dagar på mig att fnula på ett riktigt stabilt Wales-tips.

*

Måste ändå i sammanhanget nämna lite om familjen Solberg som arrangören väljer att rikta mycket strålkastarljus på. Inte så konstigt, sista stoppet på Petters ”Farewell Tour” och kanske första på Olivers WRC-karriär, smaskens för både publik och media. Just för medias skull görs också ett avsteg från den vanliga ordningen och på torsdagens shake down kör far och son Solberg ihop med  förarna i kategorin ”P1 och P2P”. Detta istället för som normalt efter att dom kört färdigt allt för att ”The Solberg show” efter ”nerskakningen” ska hinna medverka vid FIA Media Conference.

Har sett lite lite bilder från deras förberedande tester och visst är det lite coolt att se en svensk orangeskyltad R5-Polo i WRC2-gänget. Det är Oliver som har förmånen att köra ”svenskt”  sin WRC-premiär. Däremot är det en norsk flagga framför Olivers namn i ”Entry list”, så om han är svensk eller norsk i det här sammanhanget är lite oklart för mig.

*

Nu har frågetecknen kring ERC-ledaren Chris Ingrams bestraffningar i Rally Cyprus rätats ut. Poängen för andra platsen står kvar men upprepar han sitt trafikfarliga beteende i nästa tävling, Ungern så stryks poängen från resultatlistan. Vågar nästan lova att tvåan Lukasz Habaj och trean Alexey Lukyanuk håller lite tummar för att FIA-folket ska ertappa Ingram med att bryta mot någon trafikregel…

*

SMK Hörbys ende rallycrossare, junioren Klara Andersson kämpar på för att fylla ut EM-tvåan och storsyster Magdas förarskor. Fyra i Junior-SM och nu även trea i Supercupen, men något som kunde blivit ännu bättre enligt Klara.

En startincident i finalen resulterade i trasig styrning, korsade mållinjen som P5 men säkrade ändå tredje plats  totalt i Supercupen. Blandade känslor men som alltid är jag väldigt tacksam för allt stöd från familj, vänner, sponsorer etc. 

Nu är det dags att ta ett steg tillbaka, jobba hårt och se vad nästa år kommer att ta med!

*

Minns ni den ruskiga masskraschen på Jyllandsringen där Brobys Eric Nilsson var en av elva olyckliga DS3 Cup-förare som fick sina bilar förstörda? Efteråt menade pappa Peter att nu var nog säsongen slut och den kommande finalen på samma bana kunde nog glömmas.  Nu låter det dock annorlunda och tack vare en att en ny kaross kom till lilla Glimminge, står ändå Eric på gridden i helgen. Man har till och med hunnit testa nybygget på  Ljungbyhed vilket utföll till belåtenhet.  

Allt gick fantastiskt bra och Eric tyckte denna bilen kändes väldigt bra att köra och svarade väldigt bra på justeringar, berättar Peter. 

– Hittade dessutom ett par småfel som vi åtgärdade som lite läckande kylvatten men annars långt över förväntan.

*

Har en liten tes när det gäller datorer och när dessa eller programmen i dom ska uppdateras, ”Har man en osannolik tur så blir det lika bra efter en sådan uppdatering som förut”. I veckan är det vårt mailsystems tur att uppdateras och redan nu varnar jag för att mail till mig bara försvinner, så om nu inte får något svar så vet ni varför.

*

Får avsluta dagens Motorbloggen med både dementi och en ursäkt till en av SMK Hörbys största eldsjälar, Kenneth Rittbo. Han är sedan många, många år tillbaka en av de mest pålitliga och hängivna funktionärerna i klubben, men i årets program till TV-Svängen blev det lite tokigt. Här har vissa helt felaktig tolkat skrivningen i presentationen av sträckorna, ”Kenneth Rittbo/Hässleholms MK” som att Kenneth gått över och blivit medlem hos CG Wilke, vilket är totalt felaktigt. Kenneth fick SMK Hörby med modersmjölken och så ska det förbli, förklarar han.

– Lämnar aldrig SMK Hörby, så enkelt är det!

Det som åsyftades var istället att Hässleholms MK bemannade målet på sträckan medan Kenneth var sträckchef och hade enbart SMK-funktionärer till sin hjälp. Att jag sedan även blandade ihop ”….. med morötterna” och satte Hässleholms MK på fel sträcka  dom var inte ens där Kennethvar, gjorde inte saken bättre. Dom hjälpte inte alls eldsjälen, utan var på sträcka 5, Sätesholm. Som det kan bli…

*

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *