Tidemand tvåa, PG bäste RallyX-svensk, Åhlin valde rätt däck, Åhman stark sexa med Adam och en Volvo Sonett…
Pontus Tidemand och Emil Axelsson lyckades inte köra in all tid man förlorade på punkteringen första dagen i New Caledonia Rally, men det var inte långtifrån.
– Tappade över två minuter och i mål var vi nere till 39 sekunders skillnad, berättar Pontus trots allt nöjd.
Vann gjorde Skodakompisen Guarav Gill men Pontus behåller ledningen i Asia Pacific Championship tack vare andra platsen. Nästa uppgift för värmlänningen blir WRC2 och Vodafone Rally Portugal kommande helg.
*
Det blev tufft och jämnt när Rallycross-VM drog till Mettet i Belgien och där faktiskt PG Andersson slutade på fjärde plats och blev bäste svensk. PG missade pallen med en hårsmån efter en mycket tät fight med lettländaren Reinis Nitiss.
– Det har varit en mycket bra helg för teamets del, konstaterar P-G belåtet.
– Jag har trots småmissar i tre av heaten, lyckats sätta bra tider!
Marklund Motosport-föraren gick in som tredje bil i semifinalen efter en mycket stark körning, kammade han hem segern där. Det innebar att de båda teamkompisarna PG och Toomas Heikkinen startade i första led, sida vid sida, Heikkinen i första spårmedan P-G hade ytterspåret.
– Jag var bra med i starten, tycker jag. Men när vi nådde första kurvan tog jag mig helt enkelt inte in, berättar P-G.
Några rejäla smällar senare låg han sist med Polon med dålig sikt framåt. PG fick ge upp kampen om bronset och slutade istället fyra medan Topi Heikkinen vann. Marklund-åkaren blev också förste förare att vinna två år i rad på samma VM-bana. Petter Solberg blev tvåa och Reinis Nitiss trea. Nästa stopp på VM-cirkusen är klassiska Lydden Hill i England.
*
En som hade kämpigt i Belgien var Peter Hedström som brottades med feber, influensa och halsproblem. Trots detta noterades han för sjätte tid på första träningen, sedan gick det sämre. Laddningsproblem och dessutom Mattias Ekström på oväntat besök med kardanstångsbrott som resultat och detta var bara början. Peter kom senare i racet lite fel in genom kurvkombinationen, med en däckstrave som sista rundningspunkt.
– Jag trodde däckstraven skulle ge med sig, men det slog upp mig i luften och jag rullade två och ett halvt varv, konstaterar han besviket.
Efter en heroisk insats av mekanikerna kom han ändå till start på söndagen
– Tyvärr hade bilen lite sviter från rullningen, så jag drog av en drivaxel direkt på startplattan i tredje omgången.
Inte heller för Ramona Karlsson blev EM-delen i Mettet någon höjdare. Tre placeringar saknades för att EM-debutanten skulle tagit sig till semifinal. En seger hann hon dock med, i heat fyra var den mattsvarta Sciroccon först över mållinjen.
– Det positiva är att jag har ökat farten successivt under tävlingen men jag har fortfarande en del att lära, menar hon.
– Vi har gjort värdefulla justeringar av bilen och hittat bra inställningar för framtiden. Bilen känns bra och mekanikerna har gjort ett suveränt jobb.
*
Redan igår skrev jag lite om South Swedish Rally och hade tänkt utveckla det ytterligare idag. Men med tanke på informationsflödet från gruspremiären i Rally-SM är det lika bra jag erkänner, åt h-e för mycket information för att min lilla hjärna ska kunna sortera.
Ändå måste jag erkänna att Fredrik Åhlin och Morten Erik Abrahamsen imponerade med seger. Kunde tagit gift på att Jerker Axelsson skulle bli svårtuggad och att bli tvåa efter Subaruåkaren hade jag klassat som ” Med utmärkt beröm godkänt”. Nu ville och kunde Leo Vegas-åkaren mer än vad jag gissat och då gick det som det gick.
– Vi är självklart supernöjda med att få stå överst på pallen, och det är beviset på att vi har spelat våra kort rätt, summerar Fredrik.
Han menar också att däckvalet var det som avgjorde.
– Jag valde att gå på en mjukare gummiblandning, men vägarna visade sig vara mycket hårdare än jag förväntat mig, och däcken slets brutalt, berättar Fredrik.
Fredrik och Morten förvaltade sin ledning från dag ett väl trots att de under andra etappen hade det lite dåligt med däck på fötterna.
– Vårt mål med årets satsning är klar, vi ska köra bil i många mil, och då vi inte tävlar om någon titel i Rally-SM så var det totalsegern som var viktigast för oss i rallyt.
För Fredrik var helgen ytterligare ett steg mot målet.
– Vinsten ger motivation till alla i teamet för att arbeta vidare mot nästa rally och självklart för vårt gemensamma mål med LeoVegas World Rally Team inför satsningen i WRC2 2016!
*
Berättade igår att årets upplaga av SSR blev tuff med många som bröt, dessutom ovanligt många som gjorde det efter att ha lämnat vägen. En av dessa var Björn Adolfsson som i den ökända snabba vänstern på SS8 träffade samma träd som många andra gjort före honom i andra sammanhang. R5-Peugeoten mådde inte bra av träffen som synes på Kurt Anderssons bild. Samma Kurt är en av många som ägnar sig åt Opel-Spotting, trots två Volvo i garaget. Han missade så klart inte Karlskronas Jonas Åkessons snygga Ascona som räckte till en sjunde plats i Trimmat 2WD
*
När alla tio sträckorna körts färdigt i 54 Thüringen Rallye kunde Pontus Åhman stolt konstatera att det blev en sjätte plats i ADAC Opel Adam Cup. Mycket starkt gjort med tanke på den brutala kraschen i premiären vilken gjorde att ordinarie kartisen Johan Johansson nu fick sköta markservicen i Audex-teamet. Istället klev rutinerade Patrik Barth in och skötte notblocket.
Vann gjorde Julius Tannert, 14 sekunder före Tomaszcyk och fram hit hade Pontus runt en och en halv minut. Allra snabbast körde dock inte vinnare Tannert utan det var danske Jacob Madsen som hade hårdast press i högerfoten och vann fem sträckor. En punktering på sträcka tre kostade runt 2.40 i tappade tid. I mål där det blev en tionde plats, skilde bara 2.10 upp till Tannert.
*
Ingen har väl missat att jag på alla sätt försöker uppmuntra tjejer att ta för sig ännu mer i motorsporten. Tycker mig också märka en uppåtgående trend bland tjejer som dras till kartläsarstolen, enormt positivt. Frågan är dock om inte intresset är än större i USA för att sätta in en tjej i högerstolen. Gruppbilden inför starten av helgens deltävling i Rally America, Olympus Rally visar på hela 14 kartläsande tjejer och detta i ett startfält på lite drygt 40 bilar. Efter åtta av de 14 sträckorna leder planenligt David Higgins med sin nya Subaru. Ingen direkt udda bil, av de tio bäst placerade kör åtta Subaru.
*
Om ganska exakt två månader är det dags för alla motornostalgiker att ställa kosan mot Kristianstad där det ska firas att det är 60 år sedan man körde Kristianstad Grand Prix på Råbelöfsbanan. Den 18 juli på Råbelöv Slott kommer bl.a en Jaguar D-Type (bilden), en Ferrari TRC 500 och en Austin Healey 100S att visas och samtliga har en gång kört på banan strax utanför Kristianstad.
– Vi är mycket stolta att tillkännage denna Jaguar C-type som nu kommer till Råbelöv och blir därmed ännu mer berest. Stirling Moss var först med att tävla hemma i England på Silverstone 9 maj 1953 innan bilen fortsatte tävlandet i Australien, berättar arrangören.
*
Fick idag tillfälle att bläddra i skvallerpressens ikon, Hänt i Veckan och några sidor in dyker där upp en liten artikel med en veteranbil, ungefär lika sällsynt i den typen av tidning som en miljöpartist när det är cruising i Västerås. Artikeln handlar om kändisfixaren Johan Petré som har som hobby att renovera och köra veteranbilar. Inget konstigt med detta, tvärtom vill jag nog påstå men när bilen han står lutad mot beskrivs som en ” 1958 Ford Valiant” måste jag reagera. Syns ju tydligt att det är en ”Volvo Sonett”…
*
På facebook uppmanas alla med hjärta för Pelle Sääv att hålla en tyst minut i morgon måndag den 18 maj klockan 18.00. Var helst du befinner dig, stanna upp och hedra den östgötske rallyprofilen!
*
Avslutar med att hylla Norge på dess nationaldag genom att visa bild på herr och fru Östberg hemma i Norge i full festklädsel.På tal om Mads Östberg så är det bara fem år sedan som han stod överst på prispallen i South Swedish Rally.