Tidemand ”bara” tvåa, rallyprofilen Pelle Sääv har lämnat oss, Opel-Emil bäste Otrimmad i SSR, Åhlin vann totalt och Åhman sexa i tyska Adam Cup!

Då blir det samma helg som år i för Rally Sweden 2016 då FIA nu meddelar att datum blir den 11-14 februari. I år tvingades rallyt flytta fram till den här helgen på grund av WRC-teamens krav att det skulle vara minst tre veckor mellan premiären Rally Monte Carlo och Värmland. Nu verkar detta vara permanentat och premiär till nästa år blir precis som i år 21-24 januari i det lilla furstendömet.
En som gillar upplägget och det tidiga beskedet är tävlingsledaren Christina Lundqvist Viklund som till Värmlands Folkblad konstaterar.
– Jättebra, i år vi var inte nöjda med att få ett så sent besked.
Även tävlingarna i Argentina, Australien, Finland, Italien, Mexiko, Polen och Spanien är spikade i WRC-kalendern.
De nio tävlingarna som nu finns med väntas få sällskap av ytterligare fyra och det kan även bli lite nyheter enligt wrc.com. Det handlar enligt en källa om att två helt nya tävlingar skulle pressas in i kalendern. Då så klart på bekostnad av någon av årets arrangörer.

*
BloggPontusPontus Tidemand och Emil Axelsson fick en lite strulig inledning på dag två av Rally New Caledonia. Bland annat en punktering (bilden) och lite annat dj-lades för Skoda-åkarna som ändå håller andra platsen. Dock hela 2.56 bakom regerande Asien-mästaren och teamkompisen Gaurav Gill som haft ett problemfritt rally. Även på tredje plats är det en Skoda som drivs av teamet MRF, fransmannen Jean-Louis Leyraud ännu en bit bak, 4.31 efter ledande indiern.

*
BloggAlxAlx Danielsson hade ju ingen lyckad start senast i sitt rallycross äventyr och inte blev det mycket bättre på den fria träningen inför tävlingen i Mettet. När Alx körde över en ”kerb” lite väl tufft for hela fjäderbenet höger fram rätt upp genom motorhuven på Audin. Tog dock inte mer än en kvart för mekanikerna att fixa stötdämparen.
*
BloggSääv2Rally-Sverige har tung sorg i dag, friskusen, profilen, pratglade gamängen eller kort och gott kanonkillen Per-Arne Sääv har lämnat oss, på bilden med Olofströmsboende kartläsaren Kalle Lexe närmast kameran. Till slut vann cancern över den östgötske kämpen som in i det sista planerade för comeback i rallyskogen. BloggSääv1Sista gången jag pratade med Pelle menade han att hans Skoda Super 2000 inte längre var konkurrenskraftig tillräckligt och nu skulle det köpas en riktig vinnarbil. Tyvärr hann Pelle aldrig infria löftet och jag hoppas att han i sin himmel sitter och kollar på programmet till South Swedish Rally där han i Skodan pryder omslaget i form av min bild från 2013 (bilden). Pelle var även trogen läsare av Motorbloggen, både mejlade och ringde när det var saker som han menade var åt -he (det var ganska mycket som han hade synpunkter på om jag ska vara ärlig). Allra sista gången han hörde av sig var den 17 mars i fjol vilket renderade i följande inlägg i Motorbloggen. ”Skrev igår om ”klasshysterin” och där helgens RS-premiär bjöd in till sexton klasser. Än värre är det i Kong Christian Race i slutet av april med tjugotre klasser. Inlägget fick SM-profilen Per-Arne Sääv att reagera och han skriver bland annat, ”… såg i Kongen att det var 23 klasser (börjar bli löjligt) helt ofattbart och helt fel utveckling. Jag backar av i flera tävlingar som var sugen på när man får startnummer 30-40 eller 50. I min värld fattar jag inte att en C-förare kan åka före en A-förare, det var ju detta man kämpade och slet för, att komma upp och åka först i fältet. Jag vet flera som inte anmäler sig till tävlingarna p.g.a. detta.
I SM tycker jag att dom ska köra sista sträckan som dom gör i VM Power Stage med extra poäng. Tittade på några SM-tävlingar förra året med bedrövligt tempo på sista sträckan. Då finns det alltid extra poäng att kämpa om. Ta Östersund t.ex. om jag hade fått tre extra poäng för vinsten på sista sträckan då då hade jag tagit in detta på Jerker……
För in detta från nästa tävling, vi måste kunna ta snabba beslut som gynnar sporten jag ser inget som helst problem att ändra på detta omgående.
Hälsningar Pelle Sääv.”.
Nu har Skoda-åkaren gått i mål 54 år gammal och lämnar ett enormt tomrum efter sig, jag och många med mig kommer att sakna dig Pelle!

*
Kollade på tävlingskalendern för Rally från idag fram till den 1 augusti och ser då att där finns sex arrangörer som redan bestämt sig för att ställa in sin planerade tävling. För mig finns det bara två skäl till att ställa in i förväg och det är antingen brist på funktionärer eller att man inte hittar vägar till tävlingen. Båda är tydliga larmklockor och menar jag, borde föranleda krafttag från förbundet. Å andra sidan är det kanske bara jag som ser dramatiken i detta, kanske är detta istället tecken på att sporten både utvecklas och lever ett allt friskare liv…

*
BloggHagmanI morgon söndag är det dags för Jan Hagman och Hans Sylwan att ge sig i kast med det historiska Maroco-Rallye med ”Viking-Escorten”. Från Marockos hetta till ett mer kylslaget Österlen är steget långt men ändå inte. Samme Jan Hagman är det som i South Swedish Rally 1982, tar sin BDA-Escort med kartläsare Göran Gustavsson och i kontroversielle sponsorn ”herrtidningen” Fib-aktuellts färger. Tråkigt nog kom paret inte så långt i den svarta välljudande Escorten, på sträcka nio var det färdigkört. Bättre lycka i Marocko!

*
Vad händer framöver med Grupp N eller vad man nu kallar klassen där Mitsubishi totaldominerat sedan över tjugo år tillbaka? Anledningen till frågan är att den japanske fabrikanten nu tillkännagett att tillverkningen av övriga rallyvärldens svar på ”Volvo 240”, Mitsubishi Lancer i olika EVO-skepnader läggs ner. Man avslutar med att tillverka 1000 exemplar av Lancer Evolution Final Edition och då är det så klart EVO X som utgör stommen. Är man lite elak så kan man ju undra vad Mitsubishi i framtiden ska locka med, redan nu är modellutbudet ungefär lika hett som en glaciär i närheten av polcirkeln.

*
BloggEmil kopia 8Måste säga att det har känts konstigt att följa South Swedish Rally med hjälp av den i och för sig utmärkta rallyradion. Kan absolut inte säga att jag känt mig ”vara med i matchen” snarare suttit i omklädningsrummet och plötsligt upptäckt att jag åkt till fel arena…
Först vill jag gratulera Opel-esset Emil Bergkvist och co-driver Joakim Sjöberg till att vara snabbast i både Otrimmat 2 WD och egentliga klassen Junior-SM klass 1. Som jag sa en Opel är 24/7 framför allt vad fransmän heter så även när det handlade om en drabbning i Blekinge. I Emils klass var det norskt som tvåa, Sindre Furuseth i lilla Renault Twingon och trea så Mattias Adielsson i Peugeot 208. Mattias som även utmanat Emil i ERC var 41,6 sekunder långsammare. Lite längre ner som fyra hittades den småländske hårdsatsande nyblivne pappan Markus Theorin.
I J-SM Klass 2 var alla mina tre ”pallare” rätt bara inbördes ordning som var lite fel och där min trea Pelle Willén vann igen med Golfen. Tvåa min vinnare Opel-åkaren Daniel Röjsel och som trea”tvåan” Philip Haag med R3-Cittran. Allra sist i klassen slutade min klubbkompis Pontus Berglund med den blå Volvo 940:an. Att lägga över tio minuter längre än konkurrenterna på sträcka fyra var inget vinnarrecept…

*
BloggÅhlin kopia 8Det var ingen ”gambling” för Fredrik Åhlin och Morten Erik Abrahamsen i Leo Vegas Casino-Fiestan. Ledning från start till mål gav totalseger och detta 19 sekunder före SM-ledaren Jerker Axelsson. Ber om ursäkt Fredrik, trodde att Jerkers trots allt lite vassare WRC-Subaru skulle bli för svår för en R5:a. Men som vanligt är det mer mellan ryggstöd och ratt som spelar roll än vad som rattas. Nu spelar detta säkert inte så stor roll för mc-handlaren från Trollhättan SM-guldet menar jag, hamnar ändå till slut i Subarun.
Jag blev väldigt glad och överraskad över att Ljusdals Patrik Åkerman fick till en fullträff med Mitsubishin och körde in som trea sju tiondelar före Thomas Thunström i R5-Cittran. Det blev ingen tionde SSR-seger för Mats Jonsson, femte platsen visar tråkigt nog att ”Gamla Bettan” eller WRC-Escorten nu verkar ha passerat ”bäst före datum” med råge…

*
Missade helt Växjös Patric Johansson i förhandstipset för Otrimmat 4WD och detta då han inte fanns med i listan på grund av bilbytet från R5-Mitsubishi till den gamla SM-vinnande Mitsubishin. Nu struntade Patrik i mitt tips, gick och vann före Niklas Hägg som i sin tur var 0,7 sekunder före Joachim Carlström.
Trimmat 2WD såg än en gång bröderna Tobias och Joakim Söderquist som vinnare i SM, tredje raka bäddar för ett guld framåt höstkanten. Nu blev det oväntat lätt sedan Leif Peterson punkterade på näst sista sträckan och loosade runt 40 sekunder och slutade trea. Vet inte om Kinds Kristian Johansson ställde till med något på sista power stage eller han bara ville i mål utan problem, hur som helst tappade han 6,8 sekunder till Peterson på Rosenholm. Sekunder som förpassade Kristian till fjärde plats, 5,1 bak. Min ”vinnare” Johan Carlsson med Cittran i R5-skick körde upp sig mot slutet och på power stage var han snabbast och blev tvåa.
Ur sydsvensk vinkel tycker jag nog att ”stiftets” förare gjorde bra i från sig, Mattis Olsson, femma, Jonas Åkesson i den i sammanhanget antika Asconan slutade sjua och Jocke Kristiansson tog placeringen efter. Hans ”Kräbbleboda” Johansson var ändå lite missnöjd med nionde platsen.

*
I tunna Otrimmat 2WD var Mattias Ledin helt outstanding och den som faktiskt gav Emil Bergkvist en kamp om totalsegern för de Otrimmade.
Det 40:e South Swedish Rally blev en tuff utmaning för drygt de 83 startande, allt för tuff för drygt 20 av dessa som tvingades ge upp.

*
BloggÅhmanMed två sträckor kvar av ”54. S-DMV Thüringen Rallye” och deltävling två i ADAC Opel Adam Cup håller Pontus Åhman och Patrik Barth sjätte platsen, runt 1,5 minut bak ledande Julius Tannert. Tvåa är Jerzy Tomaszyk bara sekunder efter. Till en början var dansken Jacob Madsen med i toppstriden men sedan hände något vilket gjorde att han hamnade toksist i klassen. Nu har han dock fått ”styr pa de hele” och avancerat till tionde plats.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *