Tidemand till ESR, Mattias Ekström säljer ut Audi S1 RX och Dahlgren har kopplat STCC-grepp!
Okej detta blir inte mycket till Motorbloggen men förhoppningsvis ändå bättre än ingen alls. Nu är TV-Svängen startklar så vitt jag vet och mina ansvarsområden har som amerikanen säger ”has a green light for take off”. Då blev det dessutom någon minut över för lite tid framför Mac:en och börjar med att det verkar som Skoda Sverige läser Motorbloggen. Eller hur ska man annars tyda detta med tanke gårdagens inspel om att man måste se till att Pontus Tidemand och Jonas Andersson får visa upp sig i samband med SM-finalen East Sweden Rally. Idag kom så deras namn i anmälningslistan men utan närmare detaljer om vad för bil Pontus och Jonas ska utmana PG Andersson med. Senast de ”två giganterna” möttes var i fjor men då lade PG sin WRC Skoda på taket nästan direkt. Nu är det prestigefyllt till max mellan de två värmländska Skoda-åkarna om vem som är bästa Skoda-förare på hemmaplan. Jag våndas redan över nästa veckas SM-tips…
Kan även tillägga att det är exakt sådant här som Rally-SM behöver, två tunga affischnamn som även folk utanför de närmast troende känner igen. Drömmer mig bort ett tag, men tänk om Skoda, Peugeot, Citroën, Opel och några andra gångbara ”rallybilmärken” följt i sina internationella kollegors fotspår och startar upp egna nationella team, med sikte på att bli Svenska Mästare, då dj-lar hade det börjat hända saker….
*
I helgen händer förutom TV-Svängen och Strömkarlen borta i Trollhättan även att det är World/Euro RX i franska Loheac plus STCC på Anderstorp. Läser då i ”Motorsport News” att EKS (Mattias Ekströms team) kan tappa Audi redan till nästa år. Här berättar nuvarande DTM-ledaren Ekström att han ser slutet på sin karriär där, då Mercedes beslutat att dra sig ur efter nästa säsong. Då skulle rallycrossen kunna bli huvudfokus men detta ligger inte hans händer.
I Loheac hängde Mattias ut ”Till Salu-skyltar” och bjöd in intresserade spekulanter på EKS-teamets fyra Audi S1 Supercars. Försäljningen enligt Motorsport News, kommer att ske på auktion via eBay och detta live i samband med den tyska World RX-tävlingen i Estering. Dock är inte Mattias egen Audi till salu som han har en speciell relation till.
– Jag är ju inte gift så detta är min fru…
Om det blir en fortsättning 2018 måste man ändå bygga nya bilar men just den här är så speciell för Mattias att han aldrig säljer.
– Så mycket känslor är förknippad med min ”guldbil”!
Inte heller Peugeot Team Hansen har klart med en fortsättning 2018 men teamchef Kenneth Hansen verkar optimistisk och menar att man måste ta beslut snart, om det ska hinnas med att bygga och utveckla nya bilar.
*
I STCC återstår två deltävlingar och närmast på Anderstorp i helgen. Leder gör Robert Dahlgren, Seat före Volkswagens Fredrik Ekblom. I den senaste deltävlingen, Kanonloppet i Karlskoga, tog Dahlgren åtta poäng mer än Ekblom och ryckte åt sig en lucka på respektingivande 40 poäng i tabellen.
Det är vad Ekblom måste ta igen i de sex race som återstår för att kunna kvittera ut sin fjärde STCC-titel i karriären.
– Min målsättning är självklart att krympa avståndet fram till Robban så mycket det går i Anderstorp. Under hela säsongen har jag haft som ambition att ta guld. 40 poäng är mycket, men än är inte sista ordet sagt, säger Ekblom som självklart inte skulle ha något emot att snuva ”den evige tvåan” på guldet.
– Det är riktigt att jag inte vunnit STCC tidigare, men jag har andra titlar och är inte ny i mästerskapsbataljer, säger Dahlgren och tillägger lugnt:
– Om jag känner stor press på mig? Nej, jag tycker inte det. Vår målsättning har hela tiden varit att vinna mästerskapet.
Seat-åkaren avslutar med.
– Det är ändå jag som har det bästa guldläget inför avslutningen!
Som sagt inte mycket till Motorbloggen men ändå…
Trevlig helg.