Tidemand laddar för nya Asien-seger, ingen R5:a för Partik till SSR, mer SM-Sprint och jag tänker på kartläsaren!
Efter drömstarten i Asia-Pacific Rally Championship för Pontus Tidemand och Emil Axelsson är det nu dags för deltävling två, Rally New Caledonia till helgen..
– Det är alltid skönt att få till en bra start på säsongen, säger Pontus.
– Vi siktar på att hjälpa ŠKODA ta hem mästerskapstiteln i APRC och att plocka poäng tidigt underlättar för resten av serien.
För Pontus och Emil blir det premiär i rallyt och därför väljer man klokt att inte spänna bågen allt för högt.
– Vårt största mål för helgen är att ta oss hela vägen och självklart ser vi fram emot ännu en utmaning!
Rallyt avgörs på den franska ögruppen Nya Kaledonien i sydvästra Stilla havet, omkring 1200 km öster om Australien och 1500 km nordväst om Nya Zeeland.
Starten på fredagen och de två första sträckorna, en superspecial som körs två gånger sker i närheten av huvudstaden Noumea i den södra delen av huvudön. Under lördagen och söndagen förflyttas tävlingen en bit norrut. Sammanlagt 16 sträckor på 245 km körs.
Precis som i premiären kör Pontus en ŠKODA Fabia Super 2000 för Team MRF med teamkompisarna Gaurav Gill, APRC-mästare 2013, och Jean-Louis Leyraud i likadana bilar. Merparten av de 21 hittills anmälda deltagarna är fransmän och många av dem har stor erfarenhet från både APRC och andra mästerskap i Asien och Oceanien.
Tidsskillnaden är +9 timmar jämfört med svensk tid så det blir lite knepigt att från Sverige följa Pontus framfart.
*
Lite oväntat dök Patrik Johansson upp som föråkare i ”Rally över gränsen” med den nya Weng-byggda Mitsubishi R5:an. Att det var lite genrep inför South Swedish Rally var nog då alla övertygade om, men nu blir det tråkigt nog inte så.
– Den nya Mitsubishi Mirage R5 bilen kommer dock att finnas på plats, berättar Patrik i ett pressmeddelande och berättar vidare.
– Thomas Weng och Mpart har gjort ett enormt jobb för att få bilen körklar i tid men en saknad leverans från en underleverantör gör att vi valt att inte starta bilen i SSR.
Nu dammar Patrik av sin ”gamla” Mitsubishi EVO IX för start i Otrimmat 4WD där de tidigare skördat SM-guld både 2012 och 2013.
Däremot väntas Martin Berglund till start med sin Mirage R5:a säkerligen taggad till tusen efter den våldsamma rullningen med Grupp H Golfen i Rally Gotland.
*
I dag testade unge Ole Christian Veiby sin helt nya Polo RX i Höljes något som uppenbarligen gillades om jag förstår norsk/engelskan rätt.
– The word is FUN!!
*
Riktigt lika kul är det inte att några långfingriga individer stulit landsmannen Even Moans släp som han nu efterlyser via Facebook och där Motorbloggen gärna hjälper till, ”STJÅLET! Co-släpet skaphenger reg HP 2705 stjålet i perioden 9-11/5 fra nedre Bergermoen industrifelt Jevnaker. Hengeren inneholder lange alu kjørebruer og el vinsj. Opplysninger til 02800 eller til meg på 90749102. Del med alle du kjenner!”.
*
Reaktionerna uteblev inte efter gårdagens funderingar kring att man utan förvarning beslutat att Sprint-SM i juli ska köras på grus och inte som tidigare år på asfalt. Tyvärr missar merparten av de som mer eller mindre irriterat skrivit både på Facebook och i mejl själva grejen. Det handlar inte om att man inte kunna ha ett Sprint-SM även på grus likväl som på snö/is och asfalt, självklart ska man kunna detta. Det handlar om att med minimal framförhållning ”kapa” ett befintligt mästerskap genom att dramatiskt ändra förutsättningarna.
Kommentarerna har varit många, bland annat att man ska kunna behärska alla underlag, varför ska inte grusåkarna få ha ett Sprint-SM för att nämna några av de vanligaste invändningarna mot mina tankar. Än en gång, det handlar om att man ändrat på de givna förutsättningarna inget annat. Är helt säker på att om man i våras frågat hundra rallyåkare i landet om på vilket underlag man trodde Sprint-SM skulle köras, är jag säker på att minst 90 svarat asfalt. Resterande tio hade antagligen inte haft någon aning om att det ens fanns ett Sprint-SM.
Någon undrade var det stod skrivet att tävlingen skulle köras med asfalt under hjulen något som jag inte kan svara på. Men för mig känns det som att Bandyförbundet skulle skriva ut att där måste vara is på planen när SM-finalen spelas i Uppsala. Alltså något självklart, precis om att Sprint-SM alltid körts på asfalt och då är det väl inte orimligt att man meddelar att man byter fot något tidigare än 1,5 månad före start?
Nu är det som det är, asfaltåkarna ut i kylan och in med de ”vanliga” rallyåkarna som redan har ”Vinter-Sprinten” och Rally-SM att mäta sina krafter i. Räcker inte detta finns både Sydsvenska Rallycupen och Svenska Rallycupen på hyfsat hög nivå. För de som gillar att köra asfalt blir det väl nu Asfaltcup som får bli SM-surrogat…
Om jag får lov att vara lite kreativ så varför inte damma av mina gamla tankar kring ett ”riktigt” Sprint-SM med tre deltävlingar. En vinter, en grus och en på asfalt lämpligtvis utspridda i landet med vinter delen i Norrland, grus i Mellansverige och så asfaltdelen någonstans söderut där intresset verkar vara störst. Poäng precis som i Rally-SM och den med flest poäng blir sedan Svensk Mästare i Sprint. Om inte detta faller på läppen så tycker jag att firma Wilke & Co kontaktar Rallyutskottet och så permanentar man SM i Asfaltsprint till Hässleholms GP. Här finns redan nästan allt som krävs, bara att limma dit ett ”SM” på programmets första sida så är det klart. En mycket bra idé om jag får säga det själv…
*
Med bara några dagar kvar innan det är dags för den 40:e upplagan av South Swedish Rally dök den här gamla bilden upp från en presskonferens inför rallyt 1989. Per Eklund gör sig beredd att skjutsa Motorbloggaren i sin knallgula Camel-sponsrade Lancia Delta Integrale. Vet inte om han blivit förvarnad eller ej men som som tur var så kom Per till mötet med media med Grupp N-Lancian och inte värstingen som han senare körde till en andra plats bakom vinnaren Kenneth Eriksson. Efter åkturen skänkte jag som vanligt en tanke till alla världens kartläsare, vad är det som driver er till att frivilligt utsätta er för detta?