Robins USA-bil på gång, asfalten bidde till grus i SM, britt ny hos Hansen RX och bilorienterare av rätta virket!

BloggRobinI höstas aviserade småländske friskusen Robin Sandberg att han i par med Miriam Walfridsson skulle göra en ganska oväntad satsning och försöka bli Amerikansk Rallymästare. Bilen skulle vara en Mitsubishi en lite frisk fläkt i mästerskapet som annars domineras av Subaru. Men efter tillkännagivandet har det varit väldigt tyst kring Robin och Miriam och jag har lusläst anmälningslistorna i de hitintills körda deltävlingarna utan att hitta något småländskt/värmländskt. Blir därför positivt överraskad när man på Facebook berättar, ”Just nu befinner sig rallyföraren Robin Sandberg och co-driver Miriam Walfridsson i Atlanta som ”test crew” för JRD´s nybyggda rallybil. Bilen är utvecklad och byggd av JRD utanför Atlanta i Georgia, som drivs av Johan Ragnarsson och Niclas Jancic från Alvesta men ingår sedan många år i den framgångsrika motorsport organisationen Panoz.
Inom Panoz finns enorma tekniska resurser för design och tillverkning av race bilar. De har använt 3d scanner, 3d cad, hållfasthetsberäkningsprogram och hjulupphängning analyseringsprogram för att designa chassit som är byggt som en modern WRC bil med över 300mm fjädringsväg, och alla kaross panelerna är gjorda i Kevlar. ”.
Känns onekligen som att svenskduon ska kunna ge Subarugänget en match ”over there” och med tanke på Robins inställning när han väl sitter i en rallybil, blir jag inte ett dugg förvånad om det bär ”all the way”.

*
Måste säga att jag igår blev rejält överraskad och tråkigt nog på fel håll, när Tävlingsinbjudan till ”Svenska Bilsportförbundets Svenska Mästerskap SM-Sprint för bilar” blev officiell. Årets upplaga den tredje arrangeras av SMK Sundsvall och körs precis som vanligt i samband med TV-jippot ”SM-Veckan”. Det som gjorde mig och många andra vad jag förstått så besviken var att man utan förvarning beslutat att skippa asfalten och köra en ”Grus-Sprint” istället. Men hallå, hur tänker vi här? Efter att i två år kört SM-Sprinten på asfalt väljer nu arrangören och Rallyutskottet nytt underlag utan att vad jag förstår, förankra detta hos de tänkta deltagarna. För mig känns det som att Svenska Bandyförbundet två månader före SM-finalen på Studenternas meddelar att finalen spelas i Globen och som innebandy…
Nu vet jag inte om man försöker blidka asfaltåkarna genom att i inbjudan skriva, ”Rallysprint om 1 specialsträcka på ca 1,7 km på grus, med start på asfalt.”. Alltså start på asfalt, vilket jag inte tror att asfaltåkarna känner som tillräckligt för en långresa till Sundsvall. Förstår inte ett dugg av detta upplägg där man lurar asfaltåkarna på sina minuter i rampljuset och istället öppnar upp för en Grus-Sprint. En tävling som vänder sig till exakt samma förare som vintras körde på Örebrotravets ”SM-Vintersprint”.
Nu är jag så klart lite jävig i saken som skåning, men visst är det så att asfaltrally körs företrädesvis i de sydligare delarna av landet? Det är också här som det finns förare som redan börjat planera för en Sundsvall tripp i juli. Att nu få grusåkare från dessa nejder att åka de 92,6 mil från mitten av Skåne upp till Sundsvall är nog tämligen uteslutet då det säkerligen finns tävlingstillfällen både billigare och närmare.BloggMats kopia 8
Regerande mästaren Mats Andersson (bilden) hade redan siktat på tredje raka SM-titeln med sin lilla Proton men verkar redan ha gett upp den tanken av kommentarerna på facebook. Där skriver Mats ” synd som attans . Hade varit kul och försökt sig på en ”tredje raka”. Han konstaterar även på frågan om det inte är bra att dom ändrat till grus? ”Ja för dom andra är det nog bra hihi . Skulle vara om jag tog V4:an…”.
Nu är det inte så att att jag missunnar rallyförare/publik norr över en SM-Sprint och det är naturligtvis så att det skulle även köras en sprint på grus. Alltså tre olika SM-Sprintar, snö, grus och asfalt. Fick dessutom höra att detta var SVT:s krav då den först tänkta asfaltslingan låg för långt bort för tv-folket. Nu är mina kunskaper om Sundsvall väldigt dåliga har bara varit där två gånger men nog måste där finnas ett industriområde ganska centralt? Det är ju på den typen av anläggning som i stort sett alla RS-tävlingar i landet normalt avgörs, så inte heller det argumentet verkar vara så väl underbyggt.

*
BloggHansenBrittiske rallycrossaren Andrew Jordan gör ett inhopp i Team Peugeot Hansen i samband med den brittiske deltävlingen av FIA World RX.

*
BloggÖresundDet blev Scirocco seger i årets Øresund Rally med start och mål i danska Roskilde då far och son Erik och Kim Bach Sørensen var bäst på att hålla jämn snittfart av de 50 deltagarna. Som tvåa körde Rikke U. Nissen och Michael Werdelin i en MGB GT in. På tredje platsen norska paret Aasmund Kleve och Oddvar Moland i Volvo 123 GT.

*
Jag och många med mig har ofta ställt oss frågan vad som händer i de för rallysporten livsviktiga frågorna gällande att få större tillgång till vägar som ägs av Fortifikationsverket och Trafikverket. Trots att man från SBF:s håll hävdat att frågan har haft högsta prioritet har inte mycket sipprat ut från de möten som jag utgår från förekommit mellan berörda myndigheter och SBF. Blev därför glad när jag såg att punkten fanns med i protokollet från det senaste mötet med Rallyutskottet. Här stod:
Ӥ 41 Fortifikationsverket
DJ har bokat ett möte med de ansvariga”.
DJ står här för Dan Järbyn just nu på väg till Karlskrona för förbereda inför populära Rallyradions inslag i South Swedish Rally till helgen. Nu är det bara att hoppas att Dan får fart på frågan och att det inom en väldigt snar framtid kommer mer liberala och uppmjukade regler från ”Fortverket”. Regler som gör det möjligt att åter få använda militära övningsfält med mera för rally. Du har med andra ord mångas hopp i din ryggsäck Dan!

*
I helgen var det premiär för Racerhistoriska klubbens tävlingsserie med Kinnekulle Ring som arena. Drygt 100 bilar ställde upp i premiären och där 15-årige Melwin Nilsson vann Formel Vee-klassen före Pierre Eklund och Johan Lund. Melwins mer kända morfar Tomelillaboende Rolf ”Myggan” Nilsson fick frågan om hans gener gått i arv till Melwin.
Jag tror att han har ärvt det från mormor i så fall, menade ”Myggan” lite blygsamt.

*
BloggMaljaSnabbe malmöpågen Gustav Malja som normalt kör Formula Renault 3,5 är klar för att köra Formula 3 EM i Pau nu till helgen. För Gustav handlar det om att förbereda sig inför nästa helgs stora utmaning när hans egen klass kör i Monaco.
Att köra i Pau är exakt den typ av förberedelse jag behöver inför Monaco, menar Gustav.
Har aldrig kört en stadsbana förut och det här kommer att ge mig nyttig erfarenhet av detta.

*
BloggLadaI lördags kördes som jag skrev igår bilorienteringen ”Hörby-Rundan” och med 16 entusiastiska ”bilo:are” anmälda. Man brukar gärna hävda att rallyåkare är tuffa grabbar och tjejer men jag säger bara, ingenting mot dom som kör bilorientering. Från Södertörns Bilorienteringsklubb kom Lennart Haglund och Micael Brobeck de cirka 60 milen ner till Önneköp i lördagskväll för start runt klockan 21.00. Bara att köra med en väl använd Lada Niva (bilen på bilden har inte med saken att göra) 60 mil mest på E4:an är för mig jämförbart med en fotvandring i Alperna med någon dj-ulsk hårdrock i hörlurarna.
Nu kom dock killarna ner till starten och drog iväg ut i Skånenatten. Men efter ett tag ville inte växellådan i Ladan vara med längre och i Huaröd, runt en mil från starten pajade lådan. Dock inte totalt för backen fungerade fortfarande. Så i mörker på en krokig väg backade man milen tillbaka till det blygsamma ”HQ” och parkerade. Minns du att jag skrev att man kört ner med den ryska stoltheten då kom nästa fråga, hur skulle man ta sig hem till Södertörn?
Till slut löste det sig, man fick lift till Växjö av en medtävlare och vidare därifrån till Jönköping. Här lånades dragbil och släp och sedan direkt ner till Önneköp igen, lasta Ladan och så avfärd mot hemmet. Inget gnäll bara ren dj-laranamma och jag säger bara, vad f-n kan en golfare sätta emot detta?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *