Tidemand laddar för ny Wales-seger, Veiby utmanar i C3 R5, SBF-profil har gått bort och World RX-premiär på ny bana

Sista chansen för Pontus Tidemand och ett nytt WRC2-guld är i kommande Wales Rally GB och då är det seger som gäller och inget annat. I WRC2-tabellen leder bortflytande Skoda-kollegan Jan Kopecky med fem segrar vilket blir svårt för Pontus att matcha. Tre segrar och så den oförargliga andra platsen bakom japanen Katsuta på hemmaplan i Rally Sweden dessutom är vad Pontus kan redovisa så här långt. Nu ser dock inte motståndet med totalt 14 anmälda i WRC2, ut som något som borde få Pontus och Jonas Andersson att darra i knävecken. Alla är sådana som svenskarna normalt åker ifrån men sedan är rally just rally, en punktering kan avgöra.

Vi är extremt motiverade att ge precis allt för att ta chansen, menar Pontus.

I fjol vann man och året dessförinnan slutade det med en andra plats så självförtroendet är där inget fel på.

Vägarna påminner lite om de vi har där hemma så det gynnar ofta oss skandinaver. Här handlar det till stor del också om att våga ha självförtroende, att snabbt komma in i rytmen och inte låta sig påverkas av de yttre faktorerna som väder och vind. 

32 poäng skiljer till Kopecky efter att Pontus tvingades bryta senast i Turkiet och när en tävling ska plockas bort av de sex som körs finns fortfarande chans.

Klart att man är revanschsugen och det ger en extra boost inför helgen, säger Pontus. 

Men annars är det bara att blicka framåt och inte lägga någon vikt vid det som inte gått som planerat. En tävling får ju räknas bort i slutet av säsongen och varken vi eller Jan (Kopecký) har kört vårt sista rally så vi får helt enkelt se.

Igår testade Pontus och Jonas i Wales som då visade upp en lite grinigare sida än i fjol då det var mest sol och torrt.

100 procent nöjd med bilen och testet som kördes med skiftande väder, både sol och regn, berättar Pontus.

Ser verkligen fram emot lite riktig action i helgen!

*

Att plocka fram utmanare nu i Wales är inte lätt, faktiskt ingen klockren ”Pontus-killer”. Hade Ole Christian Veiby suttit i en Skoda som vanligt hade han varit en, men bytet till PH Sports R5 Citroën känns inte rätt väg om man vill vinna. Nej enda riktiga hotet är istället Kalle Rovanperä som  även han kör för Skoda Motorsport. Men att åka ifrån en värmlänning på luriga Wales-sträckor, tror inte riktigt på det.

Efter de här tre kan man också rada upp Gus Greensmith, Ford, Jari Huttunen, Hyundai, Chris Ingram, Skoda och Stephane Lefevbre, Citroën men ingen av dessa kör i från Skoda #31. Deras enda  chans är att hoppas på problem för fortfarande regerande världsmästaren…

Nu håller säkert inte Veiby med mig i min bedömning av hans chanser i Wales, tvärtom verkar den f.d Skoda-föraren taggad till tusen inför sin Citroën-debut. Pallen är målet avslöjar han och då inte bara i Wales utan i WRC2-mästerskapet. Citroën är heller inget nya för Ole Christian, redan 2015 körde han franskt men då en en bil för WRC3-klassen. Han vann dessutom klassen i Wales samma år.

Har många bra minne med Citroën, förklarar han belåtet och fortsätter.

Testerna har varit bra även om det uppenbart är lite nya grejor jag måste bli van vid men det känns ändå som jag redan känner bilen!

Enligt Ole Christian som vanligt med Stig Rune Skjaermoen vid sin sida, menar han att nya C3 R5 är en bil med riktigt bra potential. I Wales blir det lite ovant medger han men med mer mil i kroppen till nästa tävling i Spanien ska pallen absolut vara säker.

Om jag säger så här, jag är extremt motiverad oc vet vad so väntar i Wales som är ett speciellt rally. Vi är redo för detta och även redo att blanda oss i toppstriden!

*

En stor motorsportprofil har gått ur tiden, mångårige eldsjälen och tidigare vice ordföranden  i Svenska Bilsportförbundet, östgöten Sören Johansson. Med många olika uppdrag i förbundet, ledamot i förbundsstyrelsen, utskott och även på distriktsnivå har Sören alltid jobbat för sportens bästa. Även om han och jag inte alltid hade samma uppfattning om hur saker borde skötas i SBF, var det ändå aldrig någon tvekan att Sörens hjärta brann för bilsport och i synnerhet då rally. Som förbundet skriver, ” en sann och lojal vän som gett oss mer än 50 år av kärlek för bilsporten”.  För sju år sedan tilldelades också Sören utmärkelsen Kungliga Medaljen nr 72 för sitt arbete att föra bilsporten framåt.

*

Mycket insamlingar inom dansk bilsport för tillfället, i går var det till rallycrossåkaren Dennis Rømer som bössan var framme för (idag har man fått in 44 000 dkr, sex tusen till så är målet nått)  och nu vädjar även Jan Pedersen genom co-driver Jeannette Kvick om hjälp för att komma till start i tyska grustävlingen Lausitz Rally. En rejäl krasch i Danska Mästerskapets ”DM4” tog hårt på budgeten kring Jans udda VW Polo Super 2000. Nu behövs det ekonomiskt tillskott för att kunna avsluta säsongen då reparation blev mycket dyrare än planerat.

ALT hjælper og som TAK❤ vil vi kvittere med jeres navn skrevet på vores Polo til Lausitz Rally hvis det ønskes, hälsar ”Kvicken”.

Brinner lite i knutarna då anmälningstiden snart går ut…

*

Det lyckades för Robert Andersson/Carl-Gustaf Karlsson, Eskilstuna att försvara fjolårssegern i 1300 Rallycup eller mer populärt ”Sukka-cupen”. I Rally Killingen säkrades cupsegern genom seger i klassen. Dock satt det hårt inne och tvåan William Binbach/Vicotr Johansson, Kolsva och B-förare, var futtiga 2,7 sekunder efter. Åldermannen i cupen Ola Strömberg kom till start med ny motor sedan Rally Blekinge och även ny kartläsare sedan dess. Den här gången satt Ronnie Maxe i högerstolen på den gröna (?) Suzukin. Att Ola är äldst i gänget märks inte på hans ”pace”, 3,2 sekunder skilde upp till Binbach.

I ungdomsrallyklassen kom Hugo Johansson/Tommy Svensson ( märk väl ej att förväxla med Motorbloggaren…) fyra av nio startande och leder därmed ungdomsrallyklassen i cupen bekvämt. Lika bekvämt som födelsedagsbarnet William Binbach leder Juniorcupen.
Noterbart från Rally Killingen, nu är resultatlisan med föråkare Patrik Fredriksson utbytt som vinnare mot en ny lista. Här står Patrik Åkerman mer korrekt som totalsegrare…

*

I dag presenterade World RX-promotorn IMG en ny bana för 2019 och dessutom där premiären kommer att köras den 5-6 april. Det blir i Abu Dhabi som PSRX Volkswagen Sweden och de andra aktörerna får åka i april nästa år på en helt nybyggd del av Formel 1-banan Yas Marina Circuit. Därmed sällar man sig till Silverstone, Hockenheim, Barcelona, Istanbul och senast nu i Texas, bland de som har en F1-bana som utgångspunkt för en rallycrossslinga.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *