Tidemand kör WRC i Turkiet, nytt koncept hjälpte till, nya rykten om WRC 2020, rysk raket i ERC-dike, tipset inför Kolsva, lite racing, lite rallycross, Anders en riktig Opel-hjälte och så bjöds det på rulltårta!
Som jag skrev redan igår var Pontus Tidemand inte längre aktuell för start i en R5-Fiesta för M-Sport och WRC 2 Pro i ADAC Rallye Deutschland och senare på kvällen ströks även hans namn i ”Entry List”. Hade visserligen ett ”?” med i min text och detta helt i enighet med min policy, då jag väntade på ett officiellt meddelande innan jag ville skippa ”?”. Nu kom det aldrig något sådant men istället kom där idag 100 procent klart besked om det jag antydde igår att Pontus och Ola Fløene kör WRC Rallye Turkey i M-Sport Fords tredje WRC-Fiesta. Måste säga att det varit riktigt kul att skumma igenom dagens Twitter-flöde där utan tvekan Pontus och Olas comeback varit det mest omskrivna. Uppenbart är det så att den svensknorska duon har många påhejare runt om i rallyvärlden som dessutom önskar se paret permanent i högsta klassen.
– Det ska bli så kul att vara med och fightas igen, säger Pontus.
–Jag har sett fram emot det här sen jag klev ur bilen på Rally Swedens sista dag i februari.
Många har säkert trott att 2019 var ett förlorat år för Pontus men i själva verket har han jobbat stenhårt för att få ihop ett WRC-paket och som nu åtminstone delvis lyckats.
– Otroligt hårt arbete men det har lönat sig och nu tar vi nya krafttag för att slå oss fram bit för bit, menar han.
Varken premiären i Rally Monte Carlo eller i nästa tävling Rally Sweden blev resultaten som Pontus önskade. Ny bil, kort om testtid plus tekniska problem gjorde att han och Ola inte alls fick chansen att visa sina styrkor. Nu med nystart är målsättningen högre.
– Det är en ny chans och jag ska ta tillvara på den och till skillnad från i vintras börjar vi inte helt på ruta noll, förklarar Pontus och fortsätter.
– Men det blir första gången på grus med den här bilen och jag hoppas på en bra utveckling under tävlingen. Men det är verkligen den häftigaste bilen jag någonsin kört och jag älskade den från första stund jag tog plats bakom ratten.
Man kan inte påstå att det är i WRC:s enklaste tävlingar som Pontus får sina chanser. Okej Rally Sweden är väl lite lättare för en värmlänning, men rysk roulett liknade Monte och terrängtävlingen i Turkiet är definitivt ingen ”promenad i parken”, Pontus håller med.
– Jag vet från förra året att Rally Turkiet är en grymt tuff tävling, men jag ska se till att vara så förberedd jag bara kan vara. Jag är mer än redo för en ny utmaning, det är ju det här jag väntat på det senaste halvåret!
Även M-Sport välkomnar Pontus tillbaka till teamet som aldrig sviktat i sin tro på hans kapacitet.
– Det är härligt att ha Pontus tillbaka i teamet och tillbaka bakom ratten på vår Ford Fiesta WRC. Det här är något många ville se, inklusive jag själv, och jag ser fram emot att se hur han presterar i Turkiet, säger teamchefen Richard Millener.
–Pontus är en all-rounder som är konkurrenskraftig på alla underlag. Han har talangen och vi vill se honom ta nästa steg i sin karriär.
Turkiet körs samma helg som den 55:e Tv-Svängen i Hörby alltså kring den 14 september och Pontus kommer inför WRC-återtåget köra tester tillsammans med resten av teamet, Teemu Sunninen och Elfyn Evans. Till sin hjälp att komma till start har Pontus nu engagerat det helt nystartade konceptet RaceNetWork som går ut på att skapa möjligheter för svenska förare genom ett nära samarbete med investerande företag. Ett koncept som Pontus är tacksam emot.
– Jag har M-Sport, mina partners, RaceNetWork och alla de runt omkring mig som hjälper mig att tacka för det här, säger Pontus.
Bakom RaceNet Work finns bland annat Lennart Augustsson som stark drivkraft.
– Vi kände att vi behövde göra något för att ändra trenden och forma de här förutsättningarna som saknas idag. Därför har vi tittat på modeller för att kunna skapa en win-win-situation som gynnar både förarna själva och investerande företag även på lång sikt, berättar Augustsson.
– Efter att ha noggrant granskat alla möjligheter har vi hittat en modell som passar perfekt. Företagen gillar det och vi är nu en bra bit på väg.
Att valet på Pontus som förste förare komma under konceptets vingar var enkelt, förklarar Augustsson.
– Pontus är den ultimata föraren att starta med. Han har en enorm erfarenhet, tunga meriter och talangen och viljan som krävs för att lyckas. Pontus är uppbackad av lokalt näringsliv i hans stora satsning, som vi alla tror på, men det finns utrymme för många fler.
Tilläggas kan också denna glädjens dag för alla rallyfantaster att den R5-Fiesta som Pontus var anmäld med för Tyskland inte kommer att stå och samla damm nästa helg. I stället är det italienaren och vinnaren av WRC2 i Rally Argentina Pedro Heller som tar över.Exakt som jag i onsdags beskrev som ”en som varit på pallen tidigare”.
*
Inte utan att spänningen är stor inför FIA:s ”Kalendersläpp” som ska ske i samband med nästa helgs WRC-rally i Tyskland. En tävling som dessutom ryktena pekat ut som en av de som dessutom i mina ögon helt omotiverat, får kliva av 2020. Nu kommer där motbud från källor med insyn i kalenderbygget och då åker istället trion Korsika, Turkiet och Australien ut. Alla tre mer eller mindre ifrågasatte. Korsika för att Frankrike redan har en deltävling (Monte Carlo) även om det på pappret är monegasker som sköter tävlingen. Dessutom ar det gnällts över lite publik och svår logistik för teamen arr nå Medelhavsön. Turkiets vägar är något för sig och detta plus oroligheter i landet parat med skakig ekonomi är inget som stärker WRC-aktier. Även finalen ”down under” är ifrågasatt, längst bort plus litet startfält i den lilla kuststaden Coffs Harbour.
In kommer då tre nya varav de två varit väl kända ett tag, Kenya och Japan. Men att om ryktet nu stämmer, Nya Zeeland skulle orka putta bort storebror och återigen få en WRC-tävling till ön blev jag ändå lite överraskad av. Nu har ”The Kiwis” lobbat stenhårt för comeback och där då Hayden Paddon varit en viktig spelare. Blir det som ”källorna” påstår tror jag även på att Paddon får fler styrningar hos M-Sport Ford under 2020. Kanske delad bil med Pontus Tidemand?
*
I helgen skiftar Thierry Neuville gren och är gästförare i TCR Germany. När belgaren rullade ut med sin Hyundai i30 N TCR för sina första träningsvarv chockades omgivningen. Satte snabbaste varv direkt vilket bådar gott inför både helgen och kommande Rally Deutschland som körs på samma underlag som finns på Nürburgring.
*
I Barum Czech Rally Zlín har nu ERC-gänget genomfört shake down och Q-körning”och den ryske raketen tillika EM-ledaren Alexey Lukyanuk förnekar sig aldrig. Avåkning direkt men ändå fick han till en tredje tid med Sainteloc Racings Citroën C3 R5. Snabbast och helt förväntat var hemmaföraren och superidolen Jan Kopecky men hans Skoda Fabia Evo var faktiskt bara en knapp tiondel vassare än Nikolay Gryazins ”gammel-Fabia”. Som 19:e bil rullade Mattias Adielsson/Andreas Johansson in med för dom nya R5-Fiestan. Runt fem sekunder efter extremt Barumerfarna Kopecky. I ERC Junior 3 satte Sindre Furuseth/Jim Hjerpe fjärde tid, 1,2 sekunder från bästa tid i klassen som sattes av en hemmaförare. Lite trögare i ”Q” för Elias Lundberg/Daniel Arhusiander som hamnade i kön och var runt fyra sekunder efter guldjagande Furuseth. En tröst var att förare två i Opel Motorsport, Gregoire Munster var ytterligare en sekund långsammare.
*
Om ett halvt dygn startar deltävling fyra i Rally-SM, Kolsva MS ”Kolsvarundan”. Sedan verkar det råda delad mening om första start är lördag klockan 08.00 eller 08.30 båda uppgifterna har förekommit. Oavsett vilket så är det dags för mitt”experttips” (ni lägger märke till ”, då många och kanske helt rätt dessutom, menar att jag oftast är ute och reser med mina tips…).
Vi börjar med Trimmat 4WD som den här gången är extremt svårtippat.
1. PG Andersson Ford
2. Johan Kristoffersson Polo
3. Patrik Flodin Skoda
4. Fredrik Åhlin Skoda
5. Martin Berglund Skoda
Känner mig lite som en bingoutropare som sticker ner handen i påsen och drar ett nummer. Lite grovt så kan det mycket väl bli tvärtom i morgonkväll så att det är Berglund som är överst…
4WD Övriga.
1. Joachim Grahn Ford
2. Stig Andervang Mitsubishi
3. Anders Jonasson Mitsubishi
4. Mattias Nyström Mitsubishi
5. Fredrik Alsdal Mitsubishi
När Jimmy Olsson lämnade återbud krattade han också manegen för SM-ledande Grahn. Skåningen sitter i bästa bilen och har nu ett härligt ”flow” med seger förra helgen i EC Snapphanerally. Dessutom har ”Jocke” extra bråttom för att komma hem till tröskningen…
Trimmat 2WD.
1. Robin Sandberg Toyota
2. Daniel Röjsel Opel
3. Kristian Johansson Renault
4. Daniel Wall Volvo
5. Simon Karlsson Volvo
Ungefär samma läge som i den fyrhjulsdrivna motsvarigheten, elle, belle, bi o.s.v. Men ändå får Team NYBE Sandberg min röst med knapp övervikt men det kan jag lova, det hugger i hjärtat att ha en Opel som tvåa!
Otrimmat 2WD.
1. Pontus Lönnström Ford
2. Robert Andersson Peugeot
3. Hampus Jakobsson Peugeot
4. Jari Liiten Peugeot
5. Albin Nordh Renault
Egentligen den klass som är allra svårast att hitta rätt i, inga givna favoriter istället många jämnsnabba förare. Känns lite som att dagsformen kommer att avgöra. Då kanske det visar sig att hemmahoppet William Binbach är den som toppat formen mest rätt…
*
Erkänner att det varit mycket rally och lite racing på sistone och får väl försöka bättra mig lite. En som håller Neuville sällskap på Nürburgring är Porsheåkaren Henric Skoog. Deltävling sex i tyska Carrera Cup för Torshälla-föraren och detta nästan på ”hemmabana” enligt Henric.
– Nürburgring är en bana jag kan väldigt väl och jag ser fram emot att tävla där i helgen.
Senast på Zandvoort ville det sig inte alls och nu han revanschsugen.
–Det var frustrerande att sitta fast i kön i båda racen på Zandvoort och det är inget jag vill uppleva igen. Målet är att vara tillbaka i toppen, som på Norisring. Det är förstås lättare sagt än gjort och det är minst 20 andra förare som har samma plan, men jag ska ge det allt jag har.
*
För Alfred Nilsson när det ännu mer hemmaplan när han kör ”Kanonloppet” på Gelleråsen med sin BMW. Men även Alfred har Nürburgring i kikaren men inte förrän om någon vecka då han kör i Europeiska GT-serien.
*
I Kanonloppet körs även Porsche Carrera Cup Scandinavia och där de vanliga ”Porschisterna” får fint sällskap i helgen berättar Raine Wermelin, Porsche Sverige.
–Vi välkomnar Prins Carl Philips beslut att köra med oss på Gelleråsen, att vi dessutom kan tillkännage att Jacques Villeneuve kommer tillbaka och deltar för andra gången i årets mästerskap gör årets Kanonloppet till ett landmärke i seriens historia!
*
Lite rallycross får också plats och i tyska Buxtehude körs deltävling fyra och näst sista i Euro RX. Förväntningarna är stora på Robin Larsson som har tre raka segrar hitintills och jagar den fjärde i helgen. 24 poäng skiljer till tvåorna Jean Baptiste Dubourg och Thomas Bryntesson. Delad nia med Lukas Walfridsson är norska löftet Sondre Evjen som kör Volkswagen Dealerteam Bauhaus Supercar Polo. Teamchef Tommy Kristoffersson menar att Sondre gör stora framsteg för varje start.
– Det märks att han blir mer och mer vän med bilen. Ett plus med vår testdag var också att vi fick köra på både blött och torrt.
En som gör intressant EM-debut på Estering är Christer Dalmans för Hedström Motorsport. Vid sin sida har han chefen själv Peter Hedström som innan lovat att inte köra mer rallycross på grund av ”dåliga domare”.
– Min ståndpunkt vad det gäller EM står fast. Anledningen att jag gör den här starten är helt och hållet beroende på teamets kommande satsning, kommenterar Peter
– Jag kommer använda EM-tävlingen som en testbänk för den nya Marklundsbilen, vi har inte fått en meter på torrt underlag ännu, så hela teamet behöver köra in sig på bilen!
*
Det blev en elfte plats totalt för Jan Petersen och Jeanette Kvick i deras Super 2000 Polo när man körde i Belgien och ”Rallye van Staden”. Tillika en tredje palts i klassen och berättar en stolt ”Kvicken”.
– Jag blev tävlingens bästa kvinnliga co-driver!
*
I skuggan av Kolsvarundan kör även Klassiska och Historiska Rallycupen deltävling med Finspångsrundan. Drygt 80 anmälda där 1300 Rallycups åtta ”Sukkor” sticker ut som de modernast bilarna, resterande 73 är gammellbilar. Ordar inte så mycket mer om detta, men vill ändå tillägga att från just Finspång kommer en av mina riktiga rallyhjältar, Anders Sunnerberg. Med sin frejdigt breda köring plus att han körde Opel var detta mer än tillräckligt för att få permanent plats i mitt hjärta. På bilden i sedvanlig stil är Anders på väg mot en femte plats i South Swedish Rally 1982 vilket så småningom innebar fyra i SM:s Grupp A-klass.
*
I går firades i all enkelhet Tom Kristensson och Henrik Appelskogs fantastiska insats med seger i Rally Finland. Drygt 40 SMK Hörby-medlemmar mötte upp för att käka tårta och höra Tom berätta om ”Finlands GP” från förarplats, fascinerande kan jag lugnt påstå. När han så även visade lite in-car-filmer från de vrålsnabba men även bitvis ganska sönderkörda sträckorna konstaterade jag tyst för mig själv.
– Att analysera denna körning utan att använda ordet ”idiot” är helt omöjligt, för fy f-n vad det går undan trots att det är en ”slö R2-bil”!
När Tom var klar med sin berättelse väntade nästa höjdpunkt, när Lars Servin som traditionen bjuder bjöd på rulltårta efter sin insats EC Snapphanenrally. Vad var då mer lämpligt än att kartläsaren vid rullningen, Tom Kristensson bjöds på första rulltårtsbiten…
*
Trevlig helg.
*
Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson