Blir det någon Tidemand i Tyskland?, SSR-vinnare hoppar Kolsva, Johan K. vill uppåt i SM-tabellen, redan fullt i ”VM”, Jan och ”Kvicken” tappade belgisk klassledning och behövs inte mycket för att glädja en rallyarrangör!
Redan i måndags nåddes jag av information att Pontus Tidemand inte var aktuell för start hos M-Sport och WRC2 Pro i Rallye Deutschland. Kan inte påstå att jag blev helt överraskad med tanke på, inga kommentarer från Pontus och ingen co-driver anmäld. Därför hade jag lite is i magen och skrev inte när nyheten dök upp allra första gång, avvaktade istället några dagar och väntade in något officiellt besked. Något sådant kom aldrig men idag lyftes det på locket och på Twitter stod att läsa samma sak jag hörde i måndags, ”No Pontus Tidemand to start in Adac Rally Deutschland more info son”. Min ”källa” avslöjade att det handlade om en panikanmälan från M-Sport efter att man flyttat över Gus Greensmith från WRC2 Pro till WRC. För att försäkra sig om platsen för R5-Fiestan kastades Pontus namn in men vad jag erfar är det nu en annan WRC2-profil (han vet hur det känns att stå på pallen…) som ska sköta ratten i nya Fiestan. Än så länge har inte Pontus kommenterat varken det ena eller det andra, så kanske alltihop är ”fake news” och han verkligen kommer till Mosel i nästa vecka? Kan också avslöja att där lär komma nyheter från Pontus inom kort och då snackar jag riktiga nyheter. Som vanligt ”my lips are sealed” tills jag får ett tummen upp för att skriva!
*
I South Swedish Rally blev det maximala 30 poäng för Storfors Jimmy Olsson med sin svart/röda Mitsubishi. Med detta blev också han och kartläsare Conny Sundquist en av utmanarna till SM-guld i klassen 4WD Övriga där Joachim Grahn/Rickard Nilsson leder inför helgens Kolsvarundan. Dock har det varit mycket snack om Jimmys bil men riktigt vad det här snacket handlar om har jag aldrig förstått. Nu har Jimmy uppenbarligen tröttnat och avanmält sig till Kolsva och skriver idag på FB: ”På grund av rådande läge i rallysverige med allt snack/tjafs om hur Mitsubishi Evo 9 Nat Spec. får/inte får se ut på tävling, så väljer vi att dra oss ur SM i Kolsva. Vi avvaktar vad alla olika tekniker tillslut lyckas bestämma sig för, och åker inte 1m tävling förrän vi till 100% vet vad som gäller!!!”.
Därmed är klassen reducerad till elva bilar och där nu även Fredrik Grahns WRC-Focus saknas. Nu blir Jocke ensam om att åka WRC-bil i klassen och får då även känna på ett visst favorittryck på sina skånska axlar. Resten av startfältet är Mitsubishi sånär som udda fågeln, hemmaföraren Michael Karlssons Subaru.
*
Då är det lite större spridning på bilmärkena i den andra 4WD-klassen ”Trimmat 4WD” med både Ford, Skoda, Mitsubishi och Volkswagen i fältet. Två Polo R5 är anmälda och där Johan Kristoffersson/Stig Rune Skjaermoen får anses vara något mer favorittyngd än Lars Stugemo/Kalle Lexe som nu lämnat Italien och Hyundai för att återigen sitta i Printsports Polo. Då är Kristoffersson mer märkestrogen och håller sig till Volkswagen oavsett var och vad han tävlar i. Från sin andra plats siktar han enbart uppåt och där det närmast Patrik Flodin/Göran Bergsten han vill passera. Men på trappan uppåt finns nu två riktigt heta segerkandidater, PG Andersson/Anders Fredriksson, Fiesta och Fredrik Åhlin/Joakim Sjöberg, Skoda.
–Två dokumenterat duktiga chaufförer. Båda kommer säkert att vilja vara med och hugga om sträcksegrarna, tror Johan och får medhåll från stallchefen i Volkswagen Dealerteam BAUHAUS, Tommy Kristoffersson.
− Alla vet att PG åker fort och Åhlin är en riktigt snabb förare, säger Tommy, som tycker att samlingen av toppförare är ett gott tecken för rally-SM. Väldigt bra med ett högklassigt SM, det var dit vi ville komma när vi gav oss in i det här.
Med sin både för honom och expertisen oväntade tredjeplats i första försöket i Rally Finland har Johan VM-tempo i kroppen.
– Vi får se om de har tänkt åka ännu fortare än jag och Patrik har gjort hittills, säger Johan, som ligger tvåa i SM-sammandraget efter två segrar på tre tävlingar.
Så klart snackas det mycket om ”The Big four” men där finns även tuffa konkurrenter, till exempel regerande mästaren Martin Berglund/Joakim Gevert, från Gävle. Ligger nu fyra där ”nollan” senast efter en tung avåkning i Nyköping irriterar. Men ”Team Ramudden-föraren” är taggad och revanschsugen men inser samtidigt att det inte blir lätt.
– Det blir kul men urtufft på lördag. Inför dessa konkurrenter får man vara ödmjuk och hoppas på en hyfsat framskjuten placering, säger Martin.
Mellan Gävles Skoda-åkare och de två i toppen finns Mattias Monelius/Håkan Palm som i likhet med ledaren Patrik Flodin kommit i mål i alla sina tre starter.
*
Skummat lite lätt i anmälningslistan och hittat ett par kul grejor. Till exempel har Junior-åkaren William Binbach ny karttsläare i sin Peugeot. Ut har Ida Lidebjer Granberg gått och in hoppar nu Robin Hallman. Detta betyder inte att Ida är utan stol, hon sköter istället noterna hos vinnaren i Berglagsrallyts 4WD Övriga, Mattias Nyström och Mitsubishi.
När Fredrik Åhlin gör SM-comeback blir det med sin vanliga kartis Joakim Sjöberg till höger. Då blev samma stol tom hos nyss 18-år fyllda Adam Westlund som då tog en verkligt kvalificerad kraft till hjälp. Eller vad säger man annars om Emil Bergkvist som är regerande Juniorvärldsmästare…
Nu ska allting fungera hos Säffles Martin Adolfsson i Trimmat 2WD och då ska även samarbetet med SMK Hörbys flitiga högersittare Julia Thulin kunna ta sin början. Paret kör Volvo 940.
En av våra mest rutinerade förare är Tomas ”Lången” Pettersson och i en stor del av hans tävlingar har norrlänningen Thomas ”Korten” Nilsson suttit i hans högerstol. I 20 år har de båda kört ihop och de senaste åren i en vass Ford Escort MK2. Men samarbete började på den tiden 1999 när BMW Dealer Team (svårt att tro i dag) satsade på Rally-SM med då nya BMW Compact. Nu blir det lite av ett återtåg då paret återigen sätter sig i en ”avhuggen” BMW och kör i Kolsva. Alltså inget nytt under solen för Lången och Korten.
– Jag åkte Kolsvarundan i slutet på 90-talet när det var SM-final och då slogs vi om SM-guldet med Daniel Carlsson. Vi ledde efter första dagen, men sista dagen körde vi punktering, ett bromsrör gick sönder och motorn tappade effekt, berättar Lången.
Paret har dessutom trummat ihop stora delar av servicefolket för 20 år sedan.
– Ser extremt mycket fram mot detta, ska bli jäkligt kul, menar de båda.
– Vi ska bara fokus på att ha roligt. Det är speciellt att en stor del av gamla teamet är med igen. Och framför allt att vi sätter oss i BMW igen, som vi åkte vår första tävling tillsammans i!
Med lite avanmälningar är nu startfältet i SM-delen nere på 84 ekipage.
*
Ganska långt från Rally-SM men minst lika stort intresse är det till Kullings MS ”Vedummästerskapet” eller som eldsjälen Conny Hansson säger ”VM”. Nu har Conny även fått klart för ”Öppen Klass” där det enbart blir tillåtet med ”standarddäck”. Man lockar med halva startavgiften (500 kronor) för de som kör på mer ”vägvänliga” däck som beskrivs så här i inbjudan, ”Endast däck av ”normalsort” tillåtna. Faktafunktionär bedömer att rätt däck används”. Så här långt verkar det som att konceptet gillas då man redan sprängt maxgräsen med 120 anmälda…
*
Inte bara i svenskt rally det kan bli lite rörigt samma ska händer även på andra sidan Öresund. Först gick man ut och berättade att ”Yokohamamesterskabet Øst 3 avd.” i Avedøre var ”aflyst”. Men med minimalt med förberedelser är det nu ändå klart att den kommer att köras på söndag som planera,t men i Sorø som ny tävlingsort. Tydligen varit lite känsligt med att hitta ny asfalt för detta då man skriver, ”OBS!! Kære tilskuere! Det er bydende nødvendigt at alle publikumsanvisninger bliver overholdt, da dette rally ellers vil blive aflyst. Vi håber på din forståelse!”.
*
Jeanette Kvick hinner nog inte till Sorø då hon är fullt upptagen att läsa noterna i Jan Petersens Super 2000 Polo i belgiska ”Rally van Staden”. Efter sex sträckor ligger paret tvåa i klassen och utan 40 straffsekunder hade det varit ledning.
– Körde två perfekta sträckor men på den tredje bromsade vi för sent och fick åka rakt fram i ett vägbyte, berättar ”Kvicken”.
Med halva tävlingen kvar ligger paret på 15:e plats totalt men utan tidstillägg hade det varit sist på topp-tio och detta i ett fält på 87 bilar.
*
Som rallyarrangör krävs inte mycket för att man ska bli glad som i dag, när jag fick ett mail som gjorde mig nästan tårögd. Här stod att läsa, ”Hej! I dag var jag i XXXXX och putsade på orienteringskartan. Då träffade jag XXXX som bor vid vägen som går in i skogen. Den har varit med i TV-svängen tidigare men inte i fjol. XXXX var väldigt positiv till SMK Hörby, för de sköter sig. Däremot klagade hon på orienteringsklubben som inte sköter sig lika bra som ni. Så här har du verkligen skött dig Tommy.”.
Väljer att inte peka ut varken sträcka eller vem som delade ut berömmet detta för att inte trampa på ömma tår. Likaså är min del i detta ungefär lika stor som Sveriges del av klimatförstörelsen…
*
Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson