Tidemand kör SM-finalen, VW i motorsporten till 2020, Södras DM klart, lite skånsk ”WRC-historia” och Bil-O nördarnas sport!
Det blir storfrämmande i SM-finalen Rally Uppsala när Pontus Tidemand kommer på besök och därmed får PG Andersson tufft motstånd. Med Tätabs Tommy Andersson och en samling trogna partners i ryggen, kommer han och kartläsaren Jonas Andersson till start med en likadan Skoda Fabia R5 som de rattar i VM, denna gång inhyrd från Toni Gardemeisters team TSG
– Jag ser verkligen fram emot det här, det ska bli hur kul som helst, säger Pontus.
– Det har varit stenhårt jobb dygnet runt för att det ska klaffa, men det är det värt. Det är tack vare mina partners som jag kan köra här och det betyder mycket för mig att kunna ge något tillbaka till alla som stöttar mig härifrån Sverige, både samarbetspartners och supportrar. Det är för dem jag kör i helgen.
*
I dag avslöjar Autosport att Volkswagen Motorsport jobbar på en långsiktig plan att stanna kvar i sporten åtminstone fram till 2020. I planen finns både utökning av WRC-satsningen men även andra grenar vill man testa. Rallycross borde till exempel vara en sådan gren som kan vara intressant med tanke på Volkswagen RX Swedens framgångar.
Jobbet påbörjades av Jost Capito och nu är det Sven Smets som tagit över budkavlen.
WRC är fortfarande huvudmålet och här är det klart att man kör till 2019, alltså året före nya strategin ska sjösättas.
– Om vi bestämmer oss för WRC efter 2019 betyder det minst tre nya år, lovar Smets.
*
Lite mer jordnära än WRC så blev Södra BF:s Rally-DM klart efter helgens Rally Blekinge. Den mest överlägsne DM-vinnaren blev SMK Hörbys Magnus ”Sigge” Sigvardsson som vann R1a (Grupp E) med 31 poängs marginal till Hampus Larsson, Kristianstad och fyra poäng efter kom storebror Jesper Larsson.
Näst störst säkerhets marginal hade Ingvar Andersson, Hässleholms MK i R4-klassen som var 27 poäng före Ola Schön, Tomelilla MK (bilden). Imponerande av ”Nisses påg” att med sin ”Grupp E-Subaru” hänga med så pass bra och dessutom utan att ha en enda bruten tävling i bagaget. Trea slutade Stoffe Nilsson, en poäng efter Ola.
I Klass R1b var det Karlskronas Robin Liljegren som körde hem guldet 22 poäng före Ola Wingren, SMK Hörby. Andreas ”AP” Persson, Simrishamns MK som det ofta händer saker omkring blev ändå fin trea med sin numera något mjuka 940.
I R3-klassen blev Thord Johansson, Hörby ”mästare i kavaj” då han avstod finalen för Orup-konsert i Malmö. Ändå vann han med betryggande elva poängs marginal till klubbkompisen Fredrik Nilsson. Skillnaden dem emellan kan vara att Thord ha massor av Opel-rutin i ryggen och redan för runt 30 år sedan körde han Opel Manta och även då i DM-toppen.
Trea i klassen slutade Johan Kastenman, Kristianstad, även han avstod finalen och hamnade på samma poäng som flitige Krister Bengtsson, Olofström. Han, Rickard Mattisson, Karlskrona och Örkelljungas Lars Lindberg är ensamma om att ha kört samtliga DM-rally under året.
B-förarcupen vanns av Robin Liljegren före Magnus Sigvardsson och Krister Bengtsson. I C-förarnas motsvarighet var Lars Lindberg överlägsen vinnare före Tom Tallberg, Hässleholm och Simrishamns Emil Olin.
Snackas mycket om hur många klasser det finns i rally och det är väl bara att hålla med. När man så ser klass R2 som haft fyra deltagare under året blir jag lite betänksam. En av dessa fyra, Filip Håkansson, Asarum har startat i sex deltävlingar men ändå inte fått ett enda DM-poäng, bara ”0” i resultatraden. Övriga tre har endast kört två tävlingar var vilket jag menar att berättigandet för DM-status för klassen måste övervägas för 2017. I sammanhanget känns det också rätt att undra varför det inte finns DM-status för Appendix K-åkarna? Skälet lär vara att man är för få som kör ”gammelbilar” i distriktet. Känns lite märkligt med tanke på R2-klassen eller även 4WD-klassen där endast fem förare fått DM-poäng under året…
*
Inte alltid som jag tänker rätt även om alltid ambitionen är att göra så och en som upptäckt detta är Janne Edquist från Hörby, en gång landets förste privatförare med Audi 80 quattro. När jag påstod att Mats Andersson/Jörgen Jönsson var historiska som första helskånska ekipage i WRC protesterade Janne direkt. Han skriver, ” Du ska veta att jag uppskattar din blogg men i fallet med Mats WRC-start som andre skåning, så har du fel. När jag körde finska Jyväskylä-Rallyt 1986 var föraren från Fogdarp, kartläsaren från Askeröd, servicegubbarna från Jönstorp, Guddastad ochVeinge. Bilen byggdes i Osbyholm( byggd och byggd, det var båge i alla fall). Det var ju en quattro grupp N med 136 hk, totalplaceringen var lite blygsam men tvåa i stora grupp N ( fick pris bland dom stora pågarna men det blev inget fabrikskontrakt ändå, ironi).
Hoppas Mats kommer på topp-3 placering i klassen.
HaDe gott
quattro Janne”.
Nu försvarar jag mig lite och på den tiden hette det faktiskt inte WRC utan kort och gott Rally-VM ett klent försvar det medger jag. Men visst var det så och hittade till och med en bild från när det begav sig där Janne sitter längst till höger medan kartläsaren Bengt Nilsson sitter till höger. Vid motorn justerar Per Krondahl något under huven inför Finlandsäventyret.
Ännu längre tillbaka så åkte även Vinco Bercic från Malmö brittiska RAC-Rallyt i början av 80-talet med sin Opel Ascona B. Kartläsare var Dragutin Ovcar från Eslöv, till höger om Vinco på huven. I bakgrunden serviceteamet med Per Hågeman och Håkan Nilsson och jag vill minnas att de hade mycket att göra för att hålla igång Opeln. Minns inte riktigt hur det gick för skånepågarna men har för mig att dom bröt, men Vincos son Håkan lär veta bättre besked?
Tar vi oss ännu längre bak i historien så var sågverksägaren Sven Haskel från Ludvigsborg en flitig rallyåkare, dock mest på hemma plan. Men 1954 körde han dåvarande holländska stortävlingen ”Tulpanrallyt” med en ny Volvo PV som hade ”specialtrimmats” av mekanikern hos Bilmånsson i Hörby, Lennart Magnusson. Dubbla förgasare på ett hembyggt insugningsrör gjorde PV:n riktigt vass när Haskel och kartläsaren Sven Selander dundrade fram på de holländska sträckorna.
*
Lika bra att jag även tar nästa skamvrå miss och skulle gjort som reklamen säger, ”gått till Specsavers” när jag missade att bäste svensk i FTZ Rally Roskilde i helgen var Uppsalas Christoffer Storäng/Erik Davidsson med sin Escort på en total 14:e plats. Men än bättre, det blev även seger i Klass 8 före hemmaföraren Flemming Hansen, även han i en Escort. Tack för både rättelsen och bilden Ulf Malmgren.
*
I helgens deltävling i Audi Sport TT Cup på ungerska F1 banan Hungaroring som kördes tillsammans med DTM blev det en elfte och en tolfte plats för Bjärreds Simon Larsson.
I Race 1 hittade Simon farten, när gästföraren Ducati-stjärnan Chaz Davies krockar med dansken Patrick Egsgaard och båda hamnar i armcoräcket. Simon kunde därmed ta två platser och blir 11:a med 8 mästerskapspoäng. I Race 2 blir Simon lätt uttryckt men håller stumt och tar sig tillbaks på banan. Domarna ser dock det hela som att Simon tjänade tid på att köra utanför banan och får ett ”drive thruu” straff. Simons lycka blir att fler straff delas ut, samtidigt som fler bilar åker av. Till slut räddar han en 12:e plats och 7 poäng i sammanställningen.
Simon är nu på 11:e plats i totalen och 5:a bland juniorerna.
*
I DTM lyckades det bra för Mattias Ekström som vann Race 2 där han ledde från start och därmed tog första segern sedan augusti 2015. Inför finalen ligger Ekström sexa och någon klättring i tabellen blir det inte så han istället kör rallycross den helgen.
*
Från glammig racing till ”nördsporten” Bilorientering är steget väldigt långt men i fredags kördes under ”största möjliga tystnad” en NEZ-tävling i trakterna kring Eskilstuna. Pierre Skytt var där och skriver, ” I fredagskväll var jag ute tillsammans med min far på Bilorientering i Eskilstuna. Han förklarade och jag lyssnade intresserat. Det är ju liksom med Bil-O allt började på något vis. Skrev ett inlägg i Eskilstuna Kuriren om detta NEZ-evenemang och förklarade lite hur det hela skulle gå till. Lite roligt i sammanhanget var att när Eskilstuna MK arrangerade tävling på samma marker 1968 vann en viss Han Sylvan som kartläsare. Nu 48 år senare, när Södertörns Bil-O klubb håller i tåtarna dyker samma kille upp och fokuserad för att vinna tillsammans med chaufför Bo Haraldsson från Söderhamn i en Audi Quattro.
Eldsjälen Thord Söderberg från Strängnäs AMS var tävlingsledare och hade lagt mycket av banan som mätte 10 mil vara 7 mil var O-sträcka. Mörkret föll och extralysena tändes upp i kapp med att tävlingsminnen, det ena efter det andra kom upp hos åskådarna som hade samlats vid Åsborgen i Ärla. Det blev en dammig och mörk kväll i skogen, eller snarare natt. Idealtiden för målgång var 21.30 men timmarna blev betydligt längre än så för deltagarna som kämpade på med sina kartklipp med en snitthastighet på 40km/h.
Vann med endast 20 prick gjorde Hans-Eric Haraldsson och Mikael Andersson i en Audi Coupé. Hans Sylvan med föraren Bo Haraldsson (bilden) hamnade 2 tim och 21 minuter efter i listan med för långsam körtid samt missade kontrollpunkter. Intresset för sporten har väckts och jag hoppas att vi snart nog får bevittna Bil-O i hemtrakterna snart igen.”.
Har alltid sagt att om hela motorsportvärlden bestod av folk med samma mentalitet som bilorienterare så hade det varit f-n så mycket enklare att vara arrangör, tåligare entusiaster får man leta länge efter…