1000 timmar utan WRC, Solberg kör Rally Uppsala, för snabbt i Roskilde och ännu bättre V8 2017!

Andreas Mikkelsen (NOR), Ola Fløene (NOR) Volkswagen Polo R WRC (2015) WRC Rally France - Corsica 2015
Nästan 1000 timmar utan WRC-action (exakt 956 timmar och 50 minuter) har gått sedan starten på sista sträckan i Rally Germany och när första sträckan i Rally France eller Tour de Corse går i gång på torsdag. Men nu blir det desto intensivare med tre tävlingar i oktober, Frankrike, Spanien och Wales eller ännu tuffare, 51 specialsträckor på 30 dagar.

Om Korsika sägs det, ”hittar du en raksträcka längre än 150 meter, är du på fel ö” och smeknamnet ”Tusen kurvors rally ” är absolut inte obefogat. Nu är sträckorna inte bara en fransk variant av Rally Blekinge, de är dessutom långa där den kortaste är runt tre mil.
Årets bana är till 70 procent ny och startar med sträckan “Acqua Doria–Albitreccia” , exakt 49,72 kilometer lång och är ny för alla. Rallyts längsta sträcka är på hela 53,78-kilometer och kallas “Antisanti–Poggio di Nazza”, körs som första på söndagen.
För Sebastien Ogier och Julien Ingrassia finns möjligheten att säkra ett fjärde guld i helgen om allt faller på plats och att göra detta inför hemmapubliken slår så klart det mesta. Men Ogier har en önskan som är ännu större än ett säkrat guld, att vädret ska vara bättre än i fjol då nästan rallyt regnade bort. De nya sträckorna oroar lite och han menar att det är viktigt att göra en noggrann ”recce”.
På det hela är Korsika inget enkelt rally och precis som i Tyskland räknar jag med att det blir en ”close affair”, säger Ogier och tillägger.
Eftersom jag och Julien haft svårt att hitt toppform för Korsika de senaste två åren är mitt eget mål att återigen köra bra och utmana om segern!

*
I elfte timmen blev där lite nerv i Rally-SM när man kör final i Rally Uppland till helgen. Så klart är det Pontus Tidemands sena anmälan som gör att temperaturen stiger i Uppsala. Att PG Andersson och Jerker Axelsson nu får VM-motstånd ger tävlingen lite nerv när det kommer till totalsegern. Men även i Otrimmat 4WD hettar det till när NM-tvåan Oscar Solberg i går kom med sin anmälan i par med Patrik Barth i egna Subarun. Därmed får ”di svenske” något att bita i även om han inte kan ta några SM-poäng som den norrman han är.

*
BloggCorsa kopia 2Sällan jag missar Opel-framgångar men det skedde när jag skrev om FTZ Rally Roskilde. Bröderna Simon och Sune Valentin blev där danska mästare i Grupp E (ej att förväxla med den svenska motsvarigheten) med nya Opel Corsa OPC. Bröderna Valentin var långt över minuten före Opel-kollegorna Jan Jacobsen/Asger Quist. Därmed tog Opel hand om två av gulden för 2WD-klassen.

*
BloggSteenEn som inte hade en av sin bästa dagar rent fysiskt i Roskilde var trefaldige DM-vinnaren Steen Andersen med Mie Petersen vid nothäftet. Under tävlingen mådde Steen så illa att han inte kunde behålla någon mat alls utan fick nöja sig med vätska efter matförgiftning.
Jag var slö hela dagen och kunde inte göra mig själv rättvisa, avslöjade Steen efteråt.
Trots detta blev det ändå en tredje plats för Mitsubishi-paret där co-driver Petersen hade synpunkter på sträckorna på Själland.
– Jeg synes, hastighedsprøverne er for hurtige, når vi kører i Roskilde, menade Petersen.
Med andra ord samma problem i Danmark som här hemma. Tendensen mot allt snabbare sträckor håller i sig och något som gör att ambulansfärder också blir allt vanligare…

*
BloggLevinAndreas Levin talade inte helt sant när han i Barcelona sa till mig att nästa tävling skulle bli Marknadsnatta i Skänninge. Redan i helgen drog familjen Levin i väg med Birgitta som kartläsare till Hällefors för att köra Höstsprinten och det blev som vanligt seger. Inte bara i 2WD-klassen utan Andreas var även runt sju sekunder före snabbaste 4WD, Ludvikas Mattias Nyström med Hörby-kartisen Erika Ledin i Mitsubishi. Trea totalt och tvåa i 2WD kom dagens bästa Opel med Peter Hellström bakom ratten.

*
BloggV8Ska man döma av mejlet från V8 Thunder Cars mediaansvarige Joakim Sjöström efter finalen på Ljungbyhed Park. Han framhäver att ”V-åttorna” hade 18 bilar i finalen LEMMY 500, mer än dubbelt så många som i STCC.
Den mest spektakulära final som har körts i svensk racing någonsin, enligt Sjöström som fortsätter.
Få trodde att vi skulle överleva, än mindre genomföra ett mästerskap efter att STCC bröt med oss sent i höstas – och vi gjorde det under tuffa förutsättningar. Att få till en kalender när man blir utsparkad i ett så sent skede var oerhört svårt.
Till 2017 lovar V8-gänget ännu bättre racing nu när man hunnit med att organisera och strukturera upp sig.
Då jävlar kommer det att se ännu bättre ut!
*
BloggMilellI sista och avgörande tävlingen i Tyska Mästerskapen i karting som kördes i Kerpen slutade Kristianstads Noah Milell tvåa i första racet.
Jag kvalade in som fjärde man på tidskvalet och heaten gick bra, startade som fyra i första racet, 23 varv på en mycket krävande ban, berättar Noah.
Slutade tvåa och vann gjorde David Brinkman vars pappa heter Ralf Schumacher som kör lite ”undercover”.
I det sista racet hade Noah läge att bli trea i serien, när en annan bil studsade på hans bakhjul så att det blev att bryta.
Nu blev jag sexa i totalen och närmast väntar två tävlingar i Italien, efter detta bär det av till VM i Bahrain.

*
BloggGraneskogOpel-Spottingen har verkligen tagit fart och mejlkorgen börjar svämma över av alla snygga Oplar som rullar runt om. En gång var Anders Graneskog från Hässleholm näst intill oslagbar när det handlade om asfalt under hjulen. Med sin Opel Kadett (bilden) ofta med Bo-Göran Fredin vid sin sida, var han en tidig upplaga av vad ”Asfaltkungen” Mats Andersson är i dag. Även om hjälmen är lagd på hyllan så har Anders inte mist Opel-blicken och skriver, BloggGraneskog2 Kan inte undanhålla dig två pärlor jag tittade på i torsdags, en Kadett med 1000 mil på mätaren och en Commodore med 931 mil på mätaren, båda helt original! BloggGgraneskog3Hade själv en exakt likadan Commodore när jag gjorde lumpen, den hade en betydligt hårdare tillvaro än detta exemplar!”.
Under tusen mil på en Commodore, lite av en ”helig graal” som jag ser det…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *