Tidemand klart snabbare än WRC-Östberg, Åhlin bäste 2WD i Norge, Flodin bröt och så minns jag Lars-Erik Thorp!

Bättre start på säsongen än seger med Tätabs WRC-Fiesta i Mountain Rally Norway kunde knappast Pontus Tidemand och Ola Floene tänka sig. Inte bara det att Pontus vann, att dessutom ”skalpera” Mads Östberg med över en och en halv minut imponerar. Till Mads försvar ska sägas att han valde att köra på ”WRC-däcken” på Cittran för att riktigt känna in Rally Sweden, däck som är något bredare än de Pontus valde till genrepet.BloggNorge
Nu har jag ingen koll på hur mycket långsammare per kilometer ”värstingdäcken” är, men 96 sekunders differens är ganska mycket i mina ögon. Mads kan så klart ha haft andra problem på sträckorna kring Gol men som alltid, det står ingenstans om sådant i en resultatlista. Där står enbart placeringarna och då står Pontus och Ola överst…
Givetvis är det kul att vinna, det vill man alltid när man tävlar, men vår största vinst är att vi fick träningen vi var ute efter. Vi körde vårt eget race, precis som Mads gjorde, och jag hoppas det här gynnar oss båda i Rally Sweden, menar Pontus.
BloggWRCTLite ståpäls får man också när wrc.com öppnar med en stor bild på Pontus inför Rally Sweden (bilden). F-n det känns nästan som att vi är på gång!

*
På gång är också Fredrik Åhlin som körde in som totalelva med sin tamare R2-Fiesta. Elva men klar 2WD-vinnare imponerar stort och nu hålls bägge tummarna för att WRC2-äventyret ska bära ”all the way”…
Vet inte om ni kollat på ”tuben” hans klass och märkeskamrat Maurius Aasens våldsamma rullning i premiären av Norska Mästerskapet, Sigdalsrally. Har inte sett hur Fiestan såg ut när den väll slutat rulla, men när hela hjulpaket slits bort behöver man inte ha gått ”bilplåtslagarlinjen” för att förstå att bilen borde vara tämligen sjuk. Nu verkade dock inte Mauris ha fått några men av detta utan körde in som trea efter Fredrik…

*
När vi är inne på Fredrik Åhlin så kollade helt klart pappa Jerry på Motorbloggen igår kväll och såg då bilden på den ”skånske turken” Ismail Bakirci. Jerry mejlade,
”Hej Tommy och tack för en super blogg, läser den oftare än dagstidningarna.
Såg bilden på Ismail idag från Verdexa rallyt och fick en riktig s.k flashback, bilen han skruvar på är ingen mindre än Lars-Erik Torphs. Det var rally dä`.
Mvh
Jerry Åhlin”.
Tack för de värmande orden och detta stämmer säkert att det var Thorps bil som omhuldades av Ismail. Detta var också samma år som Thorp redan vunnit TV-Svängen i Hörby som han tog som träning inför SM-finalen i Lund. En träning som uppenbarligen var nyttig för i Verdexarallyt blev det totalseger och detta sannolikt till stor del tack vara Ismail (?). En seger som också innebar att han slutade tvåa bak Ingvar Carlsson i Rally-SM.

*
Tyvärr gick Lars-Erik bort redan vid 28-års ålder efter en tragisk olycka i Rally Monte Carlo 1989. Här körde han och kartläsaren Bertil-Rune Rehnfeldt isnoter åt Fredrik Skoghag och i en paus passade de båda på att titta lite på rallyt. På väg tillbaka till bilen körde Lanciaföraren Alex Fiorio av vägen och nerför den slänt där svenskarna promenerade mot bilen. De hade aldrig någon chans, utan omkom direkt.
Lars-Erik spåddes en lysande karriär och körde bland annat några tävlingar för Toyota Team Europe. BloggThorp2Till Svenska Rallyt 1988 hyrde han en Audi quattro från Österrike och satte Tina Thörner i högerstolen. Tyvärr gjorde Tina ett av sina få misstag i karriären vilket resulterade i hyggligt många transportprickar och jätteras i resultatlistan. Nu blev inte Thorp knäckt av detta utan bet ihop och gjorde en makalös upphämtning. Minns än idag hur han vräkte fram den vita Audin och till slut hade han tuggat i sig alla sekunderna och slutade fyra totalt. Vann gjorde Markku Alén före Stig Blomquist, men det var ingen tvekan om vem som var rallyts verklige vinnare.BloggThorp1 Inte minst Bror Danielsson som blev frånåkt av ”Thorparen”, var imponerad när han kramade om sin Audikompis på målrampen i Karlstad. Året efter bröt Lars-Erik i Värmland och fick sedan en fabrikstyrning i Safarirallyt för Volkswagen där han också fick ge upp. Sedan var det Rally Monte Carlo…

*
Det ville sig inte för Patrik Flodin i hemmatävlingen Monitorrallyt. Första sträckan gick hyggligt, näst snabbast men ändå sexton efter slutlige segraren Mattias Hägg, SMK Hälsinge. Efter detta kastade Patrik in handduken och Hägg i Toyotan kunde vinna tämligen lugnt. Inte så ofta man ser en 2Wd före en 4WD i toppen av en rallytävling men i Monitorrallyt blev det så. Tvåan Benny Persson i en Mitsubishi var fjorton sekunder efter. Trea slutade ”bortplockade RM-segraren” för Historiska Rallybilar Ola Axelsson, Västerås med sin 240:a.
Evelina Olofsson från Hofors visade med Corsan att hon inte är att leka med, sjua totalt måste hon vara nöjd med. Undrar vad grabbarna bakom tycker…

*
Funderar, är det kanske lika bra att jag sitter i skamvrån och skriver? Tankarna far genom skallen då Kristian Lindberg påpekar att det inte alls var i Växjö som han och Hägg skrotade Subarun, det var i Skillingaryd. BloggHäggHan passar även på att skicka med en bild på ständige medföljaren i servicebilen, labradoren Mira som längtar att återigen få träffa alla trevliga rallyfantaster, kanske några som har en godisbit i fickan. På bilden är det hundpassare Liam som har kontrollen över Mira.

*
BloggPerI samma bildlåda där jag hittade gårdagens bild på Saaben i skånskt vinterrally dök även den här snygga Rally Kadetten upp.

Lite märkligt då det är Per Assarsson från Lunds AC med sambon ( tror hon hette så?) Vivianne Larsson i högerstolen. Alltså från SMK Örkelljungas vintertävling 1969 och det som är lite kul är att Lundaparet körde även de KAK-Rallyt 1972 precis som Östen Andersson. Men inte i en Opel som på bilden utan Per hade då köpt en ”fabriks-Saab” och tävlingen i Värmland var premiär med framhjulsdrivet. Bilen var så ny att den ”kördes in” på vägen upp till Karlstad och om det var ovanan vid ”forhjulstraeck” eller vad, men resultatet blev näst sist i rallyt. Bara en dansk hade kört långsammare. Någon större framgång rönte aldrig Per och Vivianne med Saaben och bara året efter försvann de från rallyskogen för gott.

*
Till sist kloka ord från min vän slöjdläraren, ” Gud skapade Adam, Adam skapade Opel”. Vet inte riktigt vad det ska betyda men något bra måste det absolut vara…

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *