Tidemand med motorproblem i Rally Fafe, Breen vann flest sträckor, allt var ”fantastic” för ”Smiling Tom”, Llarena upplevde motsatsen, hemmafavoriten kraschade tungt, Veiby gör Mikkelsen sällskap, delad svensk Explore E-ledning och lite fel med noter…

Några timmar efter målgång i ERC Rally Fafe avslöjade Pontus Tidemand varför han och Julia Thulin inte nådde det resultat man hoppats på.

– Det är rally, ibland går det inte enligt planen och det här var en sådan tävling, säger Pontus.

Redan på lördagens andra sträcka började problemen när Fiesta-motorn blev överhettad.

Foto: privat

I det läget var det bara att slå av på tempot för att inte riskera ett haveri. I regnet blev det extra kämpigt för GNM/MRF-Fiestan och att sista sträckan innan service ströks, var lite av en skänk från ovan.

– Teamet hittade snabbt problemet och kunde fixa det, berättar Pontus. 

-Nu visste vi också lite bättre vad som väntade under eftermiddagen och ändrade lite i set up för att bättre passa vägförhållandena, som såklart skulle bli ännu tuffare på andra varvet!

Nu blev det bara en sträcka att köra då två ströks av säkerhetsskäl och en på grund av hemmafavoriten Armindo Arajuos olycka innan det var nattuppehåll. 

Man vill självklart ha så många kilometer som möjligt för att komma in i det. Det blev lite av ett antiklimax, men det är inte mycket att göra åt det var samma för alla, förklarar Pontus.

Foto: Team Tidemand

Söndagen blev mycket bättre med en Fiesta som fungerade bra på de något torrare sträckorna och i mål blev det en13:e plats. Sista dagen hade han en betydligt bättre känsla, som stärktes allt efter och bilen fungerade bra på de något torrare men ändå svårkörda vägarna. På eftermiddagen gick han och Julia i mål på trettonde plats.

Jag känner ändå att vi avslutade med en positiv känsla och det har varit givande för oss alla och för mig att börja lära mig det här nya paketet med ny bil, nytt team och ny kartläsare, summerar Pontus.

Alla har gjort ett superjobb och jag är glad att få jobba med så bra människor. Erfarenheten från det här tar vi med oss och blickar framåt mot nästa tävling!

*

Det var en rejäl skräll att Hyundais f.d WRC-förare Hayden Paddon med John Kennard vid sin sida skulle vinna ERC-öppningen. I fjol gjorde ”The Kiwi” en Europa-turné för att lägga en grund för comeback i WRC, något som blev lite av berg och dalbana. Bland annat höll Tom Kristensson honom bakom sig fram till att han punkterade i Rally Liepaja. Den här gången hade Paddon marginalerna på sin sida och när rallyledaren Mikko Heikilä punkterade på sista sträckan var knallen ett faktum.

Foto: Paddon Motorsport

Med detta toppar han så klart ERC-tabellen och med fyra bonuspoäng på power stage är han redan tio före Mads Østberg/Patrik Barth som inte fick till sista sträckan. Överhuvdtaget var det trots en andra plats, en lite missnöjd Østberg som snackade med Parc Ferme efteråt.

Foto. Mads Østberg

Vi ska egentligen vara nöjda med helgen, men det har varit väldigt utmanande. Strategin första dagen var tydlig, men det lönade sig inte när halva dagen ställdes in, så det var synd, förklarar Mads.

På söndagen var det meningen att vi skulle fajtas – och det kunde vi inte. Så jag är besviken över det. Vi säkrar ändå andra platsen det får vi vara nöjd med! 

I tabellen delar han placeringen med estländaren Georg Linnamäe/James Morgan som lyckades sno åt sig tre bonuspoäng i sin nya Hyundai i20 Rally2.

Foto: Hyundai Portugal

Att det var Craig Breen/James Fulton som var Rally Fafes moraliske vinnare är för mig solklart. Räcker att titta på antalet sträcksegrar där irländaren i Hyundai Portugals bil vann sex av de 13 sträckorna som kördes. Näst flest vinster hade Østberg med två medan Mikko Heikkilä, Hayden Paddon och Martins Sesks bara lyckades på en enda sträcka vardera. Lite bättre var faktiskt Robert Virves som körde hem två sträckor rad under söndagen. Nu fick Breen fem bonuspoäng och ihop med de 15 det blev för sjätte platsen, står han som fyra i tabellen på 20 poäng.

*

Med lite perspektiv på helgen måste Tom Kristensson och Andreas Johansson ändå ge niondeplatsen ”flera gilla” som jag ser det. I mitt tips vågade jag inte ha dom på Topp 5 vilket det mycket väl kunde ha blivit utan punkteringen. I fredags skrev jag ”Kan bara ”di svenske” klara sig undan trubbel så är jag övertygat att de återfinns på Topp 10 när allt är över. I så fall ett resultat som jag tror båda ändå är ganska nöjda med även om det alltid är som Pontus säger ”man vill alltid gå för seger”.” Nu klarade Tagai RT:s nya Citroën-duo detta till och med lite marginal då det blev nionde plats sedan Heikkilä precis lyckades passera med 2,2 sekunder tillgodo och slutade åtta. Placeringen gav nio poäng vilket ändå känns som en bra startplatta inför resten av säsongen, något Tom själv också konstrar.

Foto. Tom Kristensson Motorsport

Jag är nöjd över utvecklingen från kvalen till sista sträckan  det betyder väldigt mycket för mig!

Inför rallypremiären förklarade Tom att det varit ”lite mycket” med bland annat sponsorjakt och husköp. Att det därför ändå blev en i mina ögon hellyckad start, innebär att han vill tacka alla som gör att han kan leva sin dröm. 

– Tack till Co-driver Andreas, Tagai Racing Technology för en fantastisk bil, Pirelli Motorsport, alla mina sponsorer, parters och supportrar. Det har varit ett nöje att vara tillbaka i en rallybil igen. Undan för undan lärde vi känna bilen bättre och jag blev mer komfortabel med körningen och kunde öka tempot utan ta några risker.

Foto: Zoom Motorsport

Speciellt på söndagen var det sjukt roligt att köra då väderförhållandena och vägarna var bättre, och då det gick att känna att det är en bra bil med hög potential. Räknar vi endast söndagens sträckor hade vi faktiskt tagit en sjätte plats.

Under rallyt benämndes Tom som ”The joyfull Swede” något han också levde upp till varenda gång där stacks in en mikrofon i #4. Inte ens när han körde punktering på sträcka sex sjönk humöret.

– Fälgen är åtminstone kvar vilket vi får vara glada över…

Ordet ”fantastic” var ständig återkommande när man ville ha hans åsikt och att han trivdes i sin nya Citroën C3 Rally2 gick inte att ta miste på.

 Jag gillar verkligen den här bilen, den är ”fantastic”. Fortfarande mycket kvar att göra, men den är ”fantasic”!

Han avslöjade också sitt recept för att lyckas.

Bra team, bra energi och så klart ”a big smile”!

Att utvecklingskurvan gick uppåt syns tydligt på diagrammet från eWRC där bara punkteringen orsakade det riktigt stora hacket i den gula linjen (SS-tider). En lite besk eftersmak fick ändå Tom inkassera efter att FIA-kontrollanten upptäckt att man missat att aktivera eldsläckningsystemet. Misstaget kostade honom och ett par hemmaförare 1000 sura euro.

*

Raka motsatsen till ”Smiling Tom” var regerande Europamästaren Efren Llarena som med Sara Fernadez vid sin sida gnällde över det mesta. Var det inte regn eller dimma som enligt spanjoren verkade drabba honom hårdare än alla andra, då var det spåriga sträckor som förstörde för honom i den nya Skodan. En bil som redan inte minst genom Oliver Solberg, visat sig vara en vinnare men inte enligt Llarena som vid målet på sträcka 13 förklarade.

Foto: Rally Team Spain

Jag är inte alls nöjd med bilen och vi tappar mycket tid då den saknar grepp. Helt klart är jag inte ”happy” och vi har provat allt men det är bara att försöka vara positiv!

Nu vet jag inte riktigt vad han lägger i ordet positiv men helt klart inte samma sak som till exempel Tom?

Llarena avslutar med ännu en bister kommentar om sin Skoda.

– Vi har fått kämpa hårt med bilen, ny bil betyder absolut inte bästa bilen…

På skånska brukar den här typen av människor kallas ”gnälleröv” och för säkerhetskull översätter jag även till spanska, ”culo quejumbroso”!

*

Armindo Araújo och hans kartläsare Luis Ramalho  var det stora portugisiska hoppet i Rally Fafe med flera segrar tidigare i hemmatävlingen. Efter sex sträckor var han ändå inte bättre än 10:e och på sjuan satte han in en extra stöt. Vad som sedan gick snett med Skoda #12 är inte helt klart, lokal media påstår att ett hjul försvann i hög hastighet. Oavsett så stannade inte bilen förrän den träffat ett stort träd varpå bland annat motorn slets bort. Sträckan rödflaggades direkt i väntan på räddningstjänst och ambulans  som sedan förde iväg de båda till sjukhus, dessbättre enbart för kontroll. 

*

Alltid lika intressant (eller kanske inte?) vilka däck som de olika förarna använde under rallyt. Vinnare Paddon litade på Pirelli, tvåan Østberg som en del av MRF-teamet kördeså klart på indiskt gummi. Trean Linnamäe fullbordade röran genom att använda Michelin.

Foto: Zoom Motorsport

 Tom körde i likhet med Paddon och ytterligare två andra i Topp 10 på Pirelli. MRF fick bara in två ekipage bland de tio bästa medan Michelin delade fyra bilar med Pirelli.

*

Norman Kreuter med Jeanette Kvick Andersson i högerstolen fick ingen lysande start på sin satsning i ERC4 med Peugeot 208 Rally4. Redan från start strulade det och den sjätte plats i klassen paret hade efter första sträckan, lyckades man aldrig förbättra. Dessutom med tidstillägg så blev marginalen till vinnaren Roberto Daprá hela 36,51,5….

*

Nästa stopp för ERC blir på asfalt med Rally Islas Canarias 5.6 maj. Planen för Pontus Tidemand/Julia Thulin är att ta sig dit medan det är mer osäkert för Tom Kristensson.

Det är inte helt självklart att köra där men jag ska försöka, förklarar Tom. 

*

Idag meddelade Ole Christian Veiby att han gör Andreas Mikkelsen sällskap i TER-tävlingen ”Azores Rally”.

Har aldrig kört där tidigare så jag är väldigt spänd att få tävla på den ska ön, konstaterar Veiby. 

*

Inte helt enkelt att hänga med i alla olika Q-Race/”Redemption Race”innan det körs final i Extreme E

Foto: ExtremE

. Under vägen fram dit delas det ut poäng vilket gör att helgens stora vinnare blev Kevin Hansen med Molly Taylor i Veloce Racing. Efter premiären i Saudiarabien står man på 46 poäng lika som finalvinnarna Acciona Sainz XE Team Laia Sanz och Mattias Ekström.

Foto: ExtremE

På tredje plats med 31 poäng finns Mikaela Åhlin-Kottulinsky och Johan Kristoffersson PXR. Deras glädje över seger under lördagen förbyttes snabbt när de drabbades av tidstillägg på grund av för hög hastighet inom byteszonen.

Foto: Rosberg X Racing

Det blev en miss i kommunikationen där. Tråkigt, men vi slutade trea och fick med oss många poäng, så det var ändå bra, förklarade Johan.

Foto: ABT Cupra

För Klara Andersson och Nasser Al-Attiyah började premiären illa efter att Nasser kraschat så illa under lördagen att reservbilen fick plockas fram. Ett faktum som innebär tidstillägg och därmed är ABT Cupra-teamet först på sjätte plats med 15 poäng. Ännu värre för Timmy Hansen och Catie Munnings, sist med fem poäng. Nästa stopp är ”Hydro XPrix” som körs i Skottland 13-14 maj.

*

En miss uppstod när MK Tierp skickade ut information om ”Rally Uppland” i slutet av juli. Då uppgavs att noter var godkänt i klasserna från 1975 men här hade ”tryckfelsnisse” varit framme Korrekt är att det är i bilar från och med 1976 som det är tillåtet att ha noter. 

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *