Thed Björk näste man till TTA med ”Volvo” och parkeringsidioter!

Inte helt oväntat blev Thed Björk näste man att ansluta sig till TTA-gänget. ” Bilen” han ska köra är lite spännande, en Volvo S60 (obs. ironi) och i pressmeddelandet skriver man ” Volvo Polestar Racing kommer att delta med fyra bilar av S60-modellen i TTA 2012, en serie med ett helt nytt tekniskt reglemente och bilar som drivs av en hybridmotor på över 400 hästkrafter”.
Ursäkta att jag är lite tjatig, men hur f-n kan man skriva att han ska köra Volvo S60 när alla vet att det är en förfinad järnsäng med Nissanmotor som ska användas. Var kommer Volvon in i bilden?
Nu hävdar någon att det är väl inget konstigt att där står Volvo på TTA-bilen, ungefär som att där t.ex står Opel på tröjorna hos ett ett fotbollslag. Det är ju inte produkten det handlar om menar man, utan bara att namnet ska synas i rätt sammanhang.
Köper inte detta, tvärtom. Rullar där en bil på racerbanan som liknar en Volvo och med Volvologga över hela sidan, då menar jag absolut att där måste vara något Volvo under skalet. Jag har kanske fel, men så tänker jag!
Björn Waldegård käkade inte bara upp den cheeseburgare som jag skrev i går, han tog hela plusmenyn och tack till. Leder nu nästan halvtimman före Geoff Bell som satte sig i ett surhål och tappade massor av tid. Med kry koppling gjorde Stig Blomqvist ett ”clean race” och ligger trea före Gerard Marcy. Tredje svensken Staffan Parmander med Steve Perez bakom ratten på Datsunen satte sig i samma surhål som Bell, ligger ändå fortfarande femma.
Safarirallyt avslutas under måndagen. Är tipset att Waldegårdarna vinner en lågoddsare? Har Påven en rolig hatt…
Ett stort grattis till bilhandlaren från Falun Mats Myrsell som tillsammans med kartläsaren Esko Juntilla slutade trea i EM-finalen för Historiska Bilar. Det var i franska Rally du Var som Myrsell-Porschen fungerade helt perfekt och därmed säkrade Mats segern för sitt team Club Galaxy 2011.
Totalsegrade gjorde Jari-Matti Latvala före gamle Subaruåkaren Stephan Sarrazin.
Skottpengar, jag tvekar inte när jag säger att sådana skulle där vara på parkeringsterrorister. Utanför tidningen är där numera alltid knökfullt med bilar sedan ombyggnaden av Rådhuskvarteret dragit igång. Där försvann många parkeringsplatser, de som är kvar är följaktligen guld värda. Vad händer då man ser en Toyota Landcruiser som parkerat över två platser? Jo man blir fly förbannad och det blir inte bättre när man flera timmar senare, upptäcker att ägaren dessutom varit och satt på ny parkeringsbiljett på rutan. Detta utan att göra minsta försök att rätta till sitt vedervärdiga tilltag. Nu hade jag sådan tur att jag råkade stöta på idioten när hon för det var faktiskt en tjej, skulle hämta bilen. Kunde inte hålla mig utan var tvungen att kommentera.
– Du det där var ingen snygg parkering?
Tjejen tittade lite uppkäftigt på mig och svarade.
– Tycker du inte!
Förklarade att det tyckte jag verkligen inte, utan hon borde lära sig hur man parkerar. Tjejen, fast hon var i trettioårsåldern var hon egentligen en riktig kärring, svarade mig inte, jag kunde dock läsa hennes tankar
– Skit du i det gubbadj-el, har inte tid att tjafsa med dig har ett viktigt SMS jag måste svara på, detta var vad jag läste ut ur hennes blick.
Kunde det vara samma tjej som jag konfronterade med de dåliga däcken för någon vecka sedan? Hade hon bytt från Volvo XC 90 till Toyota, uppträdandet var det samma, så omöjligt är det inte…
Hörde dag om folkomröstningen angående Pyttebron i Ängelholm. Har egentligen ingen riktig aning om vad man bråkar om, men det lär handla om att bygga en ny väg för att underlätta för många människor. Ledaren på Nej-sidan triumferade i en radiointervju när hennes sida fick flest röster. Det jag reagerade på var hennes argument, att en ny väg automatiskt innebar mer bilkörning. Stämmer detta verkligen? Sitter folk hemma i stugorna och tänker, ” Oj, man bygger en ny väg, då måste jag köpa bil fast jag inte har behov av någon” eller tänker man ” byggs det ny väg, då måste vi ut och köra på den”. Är det inte istället så, att man kör bil dit man ska och därför att man behöver det, inte för att det har byggts en ny väg. Men det är klart NEJ-generalskan tyckte att allting gick lika bra med cykel…

11 svar på “Thed Björk näste man till TTA med ”Volvo” och parkeringsidioter!

  1. Verkar nästan som om du hängivit dig till ”grumpy old man” stilen i åtminstone senare delen av din artikel. Tillhör ju samma ”gubbagäng” så jag är böjd att hålla med. Knorren med det viktiga SMS-et är på modern Svenska klockrent!

    Hittade lite Opel till dig i mina gömmor. Är från Trelleborgs MK RS i Minnesberg april 1976.

    1. Hej Bengt.
      1976 hmm, den gule Kadetten ser ut att vara en Sedan med 1900 motor från 1973 och den ende jag vet som körde sådan var Tage Levin från Osby. Men -76 verkar vara lite sent, tror han åkte Ascona då?
      Den blå 1200:an då, kan det vara Rune Nilsson numera SMK Hörby?
      Hur som helst ett par riktigia Oplar värmer alltid, eller hur…
      MVH Tommy

  2. Den surkärringen hade säkert spanskt påbrå. Detta förekommer ”alltid” här. Såvida de inte kan parkera ”i affären”. Enda förklaring jag kommit på är att de inte vet hur stor deras bil är och därför är rädd att de ska köra emot en annan parkerad bil. Det hjälper heller inte med större rutor, som ngt företag provat, utan rädslan kvarstår. Inte ens med bilar typ Peugeot 1007 eller Mazda 5, med ”slide”-dörrar blir det bättre. Så det är inte rädsla för att slå upp dörren i sidan på ”grannens” nya Merca. Det måste alltså vara rädslan att skada sin egen lilla SEAT.
    Rattmuff på och kramas  i trafiken!
    MVH Skoda Nilsson

    1. Hej.Nja, hon såg ursvensk ut, då är det långt ut i generna so mdet spanska finns. Här tror jag inte det vara omtanke om bilen utan ren vanlig dj-la nonchalans,” här är plats då ställer jag mig här”!
      Krama på själv i ”värmen”.
      Tommy

  3. Ang. TTA så tycker jag att även om det står Volvo men inte är Volvo så spelar det mindre roll, med tanke på hur mycket som olika bilar delar idag så spelar ofta märket en mindre roll, titta på t.ex SAAB/OPEL osv. osv., man kan även dra parallelerna till NASCAR eller F1, hur mycket Renault-bil är det i Vettels bil?

    Vad gäller trafiken så enligt den statistik jag läst så har biltrafiken ökat stadigt under 1900-talet och detta används av miljömupparna på ett väldigt kreativt sätt:” Om vi bygger ny väg så ökar bilkörandet”, på sätt och vis har dom ju rätt, trafiken ökar ju stadigt och på en ny väg ökar den ju markant….

    1. Hej.
      Det är nog därför jag inte är någon F1-lover? Har lite svårt med bilsport där jag inte kan identifiera bilarna från vanliga standardbilar. Sedan må man få byta det mesta, men en 940 grupp H har ju ändå kaross och block från verkliga livet.
      Enhetsklasser med ”hittepåbilar” nej tack för mig!
      MVH
      Tommy

      1. Njae, Volvo 940 har vad jag vet aldrig sålts med 2,5l motor & EVO-topp & Tractivelåda m.m

        Jag förstår på sätt och vis ditt synsätt men jag tror inte konceptet med TTA är sämre eller bättre än det regelverk som STCC kört med och alla dessa mängder med dispanser.

        1. Hej Jimmy.
          För mig handlar det inte om vilket reglemente som är sämre och bättre. Jag vill ha riktiga bilar och inte ”hitte på” varianter i Volvokostym. Så enkelt ser jag på det!
          MVH
          Tommy

  4. Håller med om Dina synpunkter om TTA-bilarna. Skulle verkligen t.ex. Volvo eller BMW kunna kunna utnyttja en seger kommersiellt  eller PRmässigt när det är en Nissanmotor och ett enhets- rörramschassie man kört med? Fast STCC har kanske sig själv litet att skylla när man ger ett koncept (gas), som inte visar sig vara konkurrenskraftigt, ett slags handicapfördel i form av turbo, vilket tävlingsmässigt = större motor. Det finns naturligtvis de som inte gillar detta. 
    Att sedan ett duktigt team ”belönas” med extravikter är ju också galet. Försök översätta detta i någon annan sport som tävlar mot klockan. Att sedan 8:an i första racet får pole i det andra är ju också konstigt. Det leder ju till absurda situationer runt denna placeringen i slutet av första racet. Men dessa två reglerna kommer ju från FIA så då ”måste” det väl vara riktigt -eller..??
    Vi bevittnar just nu förspelet till ett stort ”chicken-race” där det finns två förlorare, som det ser ut.
    Nu har jag skrivit alldeles för mycket.
    Hälsn.
    P.H. 
     

    1. Hej Per. 
      Detta kunde jag nästan skrivit själv….
      Visst var där detaljer i STCC som inte var helt hundra. Själva bilkonceptet är i mina ögon dock helt överlägset TTA:s och exakt som du skriver, återstår där bara två förlorare!
      MVH
      Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *