Testkrasch för Toyota, Pirelli lämnar WRC, rallyfotograf omkom, Felix R. trea och traktortjejer satte färg!

Tommi Mäkinen och Toyota Gazoo Racing fick ett litet hack i utvecklingskurvan för ny Yaris WRC sedan enligt uppgift chefen själv, kraschade under test i Frankrike. Teamet har varken bekräftat eller förnekat att en av testbilarna blev så skrynklig efter mötet med ett träd så att till och med Mäkinen fick åka till sjukhus för kontroll.
Bilen är nu tillbaka i Finland för reperation och om några dagar ska testerna, både på grus och asfalt återupptas.

*
BloggBertelli kopia 6Michelin är det helt dominerande däckfabrikatet i WRC och där nu uppstickaren DMACK från nästa år blir enda utmanaren. Michelins ärkefiende inom motorsportdäck Pirelli lämnar WRC helt. Nu blir det inget större avbräck, i princip är det endast italienaren Lorenzo Bertelli som litat på ”hemmadäck” plus någon förare i WRC2-klassen.
Pirelli tänker dock inte lämna rallysporten utan satsar istället på andra serier och är till exempel redan nu stora i Junior ERC.

*
BloggROCLite märkligt hur tyst det varit om gårdagens Race of Champions Friends Arena. Inte ett enda mejl eller annan information har nått mig varken före eller efter tävlingen. Så mycket har jag dock lyckats lista ut att Marcus Grönholm vann finalen efter att ha besegrat Petter Solberg. Altid något…

*
I lördags dödades en ”rallyfotograf” i samband med en tävling i AjaccioKorsika sedan han blivit påkörd av en rallybil. Av vad som framkommit stod fotografen placerad i ”publikfri zon” och hade dessutom av funktionärer blivit anmodad att flytta sig därifrån, det gjorde han inte…
Så klart oerhört tragiskt för alla och extremt tråkigt för besättningen i olycksbilen som chockades svårt. Kan inte påstå att jag blir speciellt förvånad då jag under mina år i branschen flera gånger stött på den här typen av ”odödlighet” hos så kallade kollegor. Inte bara utomlands utan detta kan inträffa även på små lokala tävlingar här hemma. Finns de som tror att en ”Mediaväst” eller ett ”ATA-band” utgör fullgot skydd mot en framrusande rallybil. Till dessa kan jag bara berätta det som trots allt merparten av alla i rallyskogen redan känner till, väst och plastband fungerar väldigt dåligt som krockskydd.

*
Rallysäsongen 2016 är i stort sett avslutad, åtminstone på barmark och en av de sista segrarna togs av Andreas Israelsson som vann Westomsprinten i Arvika. Vansbroåkaren i sin Ford Escort vann före Stefan Åhsberg och sedan som trea kom B-förare Jens Sjöström.

*
När Katrineholms co-drivern Thomas Carlsson gick bort har det sedan 2009 delats ut ett stipendie genom ”Thomas Carlssons Minnesfond” och Katrineholms MK till ”Årets Co-driver”. Utmärkelsen har delats ut sju gånger och blivit lite av ”Årets Co-driver i rallysverige”. Nu söker KMK kandidater till att ta emot 2016-års pris och förslag på namn till stipendiat 2016 tillsammans med en kort beskrivning, lämnas via mail på: info@kmk.nu senast den 18 November.
De tidigare stipendiaterna har onekligen låtit tala om sig, 2009 Christer Carlsson – 2010 Miriam Walfridsson – 2011 Martin Holmdahl, specialpris till Ola Kilestad – 2012 Johan Lövgren– 2013 Christoffer Bäck- 2014 Sofie Lundmark – 2015 Andreas Johansson.

*

| Photographer: Marta Rovatti Studihrad| Event: Marrakesh ePrix| Circuit: CIRCUIT INTERNATIONAL AUTOMOBILE MOULAY EL HASSAN| Location: Marrakesh| Series: FIA Formula E| Season: 2016-2017| Country: MA|| Session: Race||Driver: Felix Rosenqvist| Team: Mahindra Racing| Number: 19| Car: M3 Electro|

Felix Rosenquist är het och i sitt andra Formula E-race den här gången i Marrakech blev det också besök på pallen, detta efter att ha haft pole position för första gången sedan han började köra el-bil. Det var när strömmen tog slut efter hava racet och Felix skulle bytta till nyladdad bil som han tappade sin ledning. Då smet schweizaren Sebastien Buemi förbi och sedan även britten Sam Bird.

*
En av landet största motorprofiler snudd på legend, Svenerik Eriksson är död. För oss här nere är det främst på Ring Knutstorp som Svenerik gjort stora insatser som journalist, presschef och speaker. Första gången jag träffade legenden var när han jobbade i hop med Staffan Svenby och paret hade dragit igång Motormässan i Malmö. Efter detta har det blivit några gånger till i samband med tävlingar på Knutstorp och andra bilinblandade event där Svenerik ofta var en viktig kugge.
De senaste åren tillbringade stolt mustaschprydde Svenerik på Österlen sedan han bosatt sig i Simrishamn. Svenerik blev 75 år.

*
I helgen öppnade värmländska Helmiastiftelsen börsen och delade ut stipendier till ett sammanlagt värde av 1 816 250 kronor vilket var nytt rekord. Stiftelsen startades av Helmia-grundaren Helmer Walfridson och har sedan starten 2002 delat ut över 12,5 miljoner kronor inom Värmland. Att bevara motorsportfamiljen Walfridssons grundläggande värderingar är det som är huvudsyftet med stiftelsen men har också till uppgift att inom Värmland främja ledarskapsutveckling, innovationer inom arbetsmiljö och yttre miljö, kultur och idrottsprestationer och annan ungdomsverksamhet.BloggBryntesson
En lång rad av mottagare där den som fick allra mest var rallycrosstalangen Thomas Bryntesson som fick 150 000 kronor för att ytterligare utveckla sig.

*
BloggmagdaEn annan rallycrosstalang är SMK Hörbys Magda Andersson (till vänster stolta vice ordförande Lars Servin) som i samband med klubbens årsfest i går fick ta emot utmärkelsen ”Årets Förare” efter sin andra plats i Rallycross-EM. På Twitter skriver Magda på engelska för sina utländska fans. ”Honoured to receive ’Driver of the Year’, the most prestigious prize one can win in my club SMK Hörby. Thank you!”.
Andra pristagare blev ”Årets Co-Driver: Jens Hansen”, ”Årets Funktionär: Eva-Marie Hasslöf”, ”Årets Nykomling: Magnus Sigvardsson”, ”Årets Junior: Jonas Hansson”, ”Årets SMK:are: Magnus Larsson” och till sist den fina utmärkelsen ”Årets Prestation: Tom Kristensson”.

*

Traktor Race i Nävlinge. Emma Ojlsson, Fjälkinge med sin Fedt 612 i 4WD

Igår var ett av fotouppdragen att skildra ”Traktor Race i Nävlinge” och så klart en riktig höjdare. Storpublik kantade de två parallella slalombanorna där traktoråkarna tävlade två och två, förloraren ut och vinnaren vidare. Enkelt precis som klasserna, 2WD och 4WD. Kan bara säga att det var tjejerna som satte extra färg på tillställningen till exempel Emma Olsson från Fjälkinge i en stor Fendt i 4WD-klassen.

Traktor Race i Nävlinge. Ellinor Gunnarsson, Holakberga håller på att välta med sin Deutz 3.70

Eller vilt gasande Ellinor Gunnarsson från närbelägna Holkaberga som körde så att hennes lilla Deutz mestadels gick på två hjul i mötet med regerande mästaren Martin Winberg från Bockeboda. Blev dock en enkel match efter det att Magnus tappade höger framhjul på sin Volvo 400

*
Jag har alltid fascinerats av ”fula bilar” och hur de överhuvudtaget lyckats komma i produktion. Bra exempel är Saab 90 och BMX X6 i första generationen där man kan förmoda att designen har ritats upp sent på kvällen och detta på baksidan av pappret med snapsvisorna till julfesten. BloggCadialcMen allt förbleknar mot detta som mina ögon och öron borta i USA, ”Björn” förmedlar via mejl. ” Hej Tommy. Idag såg jag ett udda ekipage. Inte en Opel, men väl ett GM-fordon. En husbil byggd på en tidig 60-tals Cadillac, som dessutom har fått dubbla axlar bak. Många bilar har passerat Hörby, men troligen aldrig en sådan här. Den stod i hamnen och skulle skeppas till Europa. Den hemmagjorda vindavvisaren på huven är lika grotesk som resten av bilen.”.
Bara att konstatera att både Saab 90 och BMW X6 inte är så pjåkiga när allt kommer omkring…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *