Tänka vann på hemmaplan, Wilson vill sälja WRC-bilar till privatåkare, Mattis O. ställer in för 2020, svårt val för Motorbloggen, smått från Höljes och ståndsmässig sista färd för Subarufans.
Ott Tänak och Martin Järveoja överraskade inte precis när man vann hemmatävlingen Grossi Toidukaubad Viru Rally. Efter de sju sträckorna var marginalen mellan Tänaks Hyundai WRC och tvåan Georg Gross WRC-Fiesta 1.43,0. Tänak vann sex sträckor och bara på sista släppte han upp Gross som här var 4,2 sekunder snabbare. Som trea rullade Egon Kaur in med en Ford Fiesta Proto, ytterligare minuten efter Tänak. Bästa R5-bil, en Skoda kördes av Raul Jeets, till en fjärde plats totalt, näst bäst och femma totalt blev Roland Poom, Hyundai i20 R5.
Finska talangen Lauri Joona som kör i JWRC ihop med Tom Kristensson och Pontus Lönnström gjorde i Estland barmarksdebut med nya R2- Fiestan. En debut som innebar andra plats i klassen, 25 sekunder efter vinnaren Robert Virves. Den estländska WRC-uppvärmningen blev en tuff tillställning och där 29 av de 84 startande fick bryta. Bland dessa fanns Neimo Nurmet i ”lastbilsklassen” som modifierade sin GAZ 51a på fjärde sträckan. Rallyt blev en publiksuccé vilket estniska bilsportförbundets Oleg Gross med tanke på landets Corona-restriktioner lite skamset fick beklaga när han kommenterade Tänaks seger..
– Världsmästaren förde glädje till folket under Coronakrisen vilket betyder mycket. Men detta sågs av många människor och kanske var här mer än vad där borde ha varit…
*
Medan Hyundai och Toyota anses som klara för WRC 2022 är fortfarande M-Sport Ford inte riktigt beredda att signera ett avtal. Ett krav från Malcolm Wilson är att framtidens WRC-bilar även går att sälja till privatförare för att använda i nationella mästerskap. En marknad där i stort sett M-Sport idag är ensamma.
– Enda sättet för mig att få ekonomi på det hela, förklarar Wilson för DirtFish.
Han berättar att företaget sålde mellan åtta och fjorton WRC-bilar om året (en av dessa finns i Åhuskärr och Joachim Grahn) innan det nya reglementet trädde i kraft 2017.
Efter detta beskriver Wilson det som ”att bli knuffad ut från ett klippstup” vilket gjort att företagets rallyavdelning haft det tufft ekonomiskt. Något som i längden inte fungerar och som kan innebära att man lägger ner WRC-tävlandet. Exakt hur han vill se reglementet 2022 framgår inte, men att det inte får lov att utestänga försäljningsavdelningen i Cumbria är uppenbart.
*
I går meddelade Gullabos Mattis Olsson som tänkt sig en hårdsatsning på Rally-SM i år i klassen Trimmat 4WD (R5) och där målet var att förbättra fjolårets sjunde plats. Istället ställer Mattis och kartläsare Marcus Sundh in helt 2020 och på Facebook skriver Mattis, ”Vi har beslutat att Mattis Olssons Motorsport ställer in sitt tävlande för resten av 2020 pga av rådande omständigheter med Covid 19. Vi känner att vi vill visa respekt för våra medmänniskor genom detta beslut. Vi jobbar med planerna inför nästa år i skrivande stunder. Vi önskar er alla en riktigt trevlig sommar och glöm ej att Rally finns kvar även nästa år.”.
*
Detta för mig enkelt över till den lilla ”kommentarstorm” som utbröt på Facebook efter fredagens Motorbloggen. En kommentar bland dessa som jag inte vet riktigt hur jag ska hantera var denna,”Tommy, du som tycker allt ska ställas in i år, vore det inte högst lämpligt att föregå med gott exempel och av sympatiska skäl ställa in motorbloggen resten av året?”. Onekligen är det lite lockande att följa uppmaningen men samtidigt vet jag inte om detta är rätt väg att gå. Jag menar om det är att göra som strutsen, stoppa huvudet i sanden och därmed tro att Corona inte längre finns eller om det i det här tuffa läget är ännu viktigare att delge er läsare med relevant information. Nu har jag ingen möjlighet bjuda in till en enkät i frågan om jag ska ta ”time out” till att pandemin klingat av eller om jag även framöver ska försöka delge er lite av vad som händer i motorsportvärlden? Kanske kan kommentarsfältet på FB hjälpa till och ge mig en liten vägledning i detta tuffa val…
*
Ni som följer tråden ”Historisk Bilsport” på Facebook känner säkert till att vissa i denna grupp väldigt gärna skulle vilja se ett friare reglementet för bilarna i historiskt rally. Vill inte påstå att jag följt kampen jättenoga, men tror inte att målet är att Appendix K ska försvinna utan mer att man vill ha en komplement klass till den hårt FIA-styrda. Det jämförs med att andra länder har en sådan klass där kreativiteten inte begränsas mer än till att ”klassikerna” till utseendet ska överensstämma med hur bilen såg ut när det begav sig. Turerna har varit många och när den till SBF inlämnade motionen i ärendet inkom en dag för sent brast mångas tålamod. Men stridbara trion Tommy Sjödin, Dan Trygg och Björn Ask gav inte upp och nu har motionen ”om ett Nationellt Regelverk liknande det i England, benämnt SFRO pga avskaffandet av Brukandeförbudet mm samt fria regler men med SBF s krav på Säkerhet bur stolar bälten mm.” nått SBF/Rallyutskottet. Men för trions del en klen tröst, då SBF inte bifaller önskemålen. I svaret som kom via SBF:s vd Anna Nordquist går det att läsa, ”Svar avseende försent inkommen motion. Er motion avseende Införande av nya nationella regelverk, kom som tidigare meddelats, in försent till SBF för att enligt SBF stadgar kunna behandlas på Förbundsårsmötet. Förbundsstyrelsen (FS) ansåg att förslaget ändå borde analyseras och valde då att remittera förslaget till Rallyutskottet för beredning. Rallyutskottet har återkommit till FS med ett yttrande enligt nedan. ”Motionen som inlämnades till 2020 är i princip oförändrad jämfört med tidigare motion 2017. Rallyutskottet ser efter en ny beredning ingen anledning att ändra sin tidigare ståndpunkt, att föreslagna bilklasser inte ska införas inom sportgrenen RY. FS beslutade vid möte den 29 juni enligt RU förslag.”.
To be continued I suppose…
*
Delvis med samma andemening är STEC Racing med målsättningen att tävla för en billig peng. Den 19 juli är det dags för ”Utmaningen” i syfte att kora den mest kompletta föraren. inom karting, rally och racing. Är du sugen på detta så är det bara att anmäla dig på ”www.arenasport.se”.
*
Inte heller idag har jag haft möjlighet att hålla full koll på all action i Höljes, jobbet satte effektivt stopp för detta. Men så mycket har har snappat upp att Johan Kristoffersons vann Supercar-finalen före gårdagens vinnare Robin Larsson och som trea Oliver Solberg.
Många trodde nog att Niclas Grönholm med sin Hyundai var den som skulle kunna bjuda hårdast motstånd men efter startstrul i semifinalen nåddes ingen finalplats.
Nu blev det Marcus Grönholm som fick försvara familjeäran genom att vinna ”legends-klassen”.
Tvåa slutade Henning Solberg, Stig-Olof Walfridsson blev trea, Andreas Eriksson fyra och så 74-årige Per Eklund som femma.
I Supercar Lites blev det finsk seger genom Jesse Kallio före Mats Oscarsson och Linus Östlund. Säger även tack till Lollo för alla fina bilder från helgen.
*
Vissa saker är omöjligt att bara låta passera som när jag såg den här bilden på en Subaru Impreza i full WRC-kostym. Men det som skiljer från många liknande varianter, är att denna är byggd som likbil. Tanken är väl att riktiga Subaru-entusiaster ska föras till sista vilan på ett ståndsmässigt sätt. Minns i sammanhanget en småländsk Saab-fantast som ofta förklarade att hans sista färd absolut inte fick ske i en Volvo, utan det skulle bli med en bil byggd i Trollhättan.
– Jag bryr mig inte om fötterna sticker ut lite, bara jag får åka Saab en sista gång!
*
Avslutar med att jag inte for med lögn i fredagens Motorbloggen när jag påstod att bilden på Eric ”39-V8” Nilsson skulle bytas ut till en nytagen med Camaron i de rätta färgerna. Här är beviset!
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se