Tänak och Suninen fullbordade Hyundais triumfhelg, två punkteringar förstörde för Tom K., Kragh tvåa i Tyskland, tuff Polo-kamp i Kullingstrofén och Hässleholm förlänger…

Tror inte många missunnar Ott Tänak/Martin Järveoja och Hyundai segern i Secto Rally Finland, jag gör det åtminstone inte.

Foto: Hyundai Motorsport

Den uppförsbacke som alla ljusblå haft har varit jobbig och när dessutom Oliver Solberg inleder med rullning 300 meter in på första riktiga sträckan, kändes det som att det skulle bli ännu en mörk helg för teamet. Att Thierry Neuville vann stadssträckan på torsdagen kändes bara som en liten plump för Toyota som alla trodde skulle ta kommandot på de snabba sträckorna. Men Tänak med sin svårkörda bil visade att än finns det hopp, om inte på VM-titeln så åtminstone fler segrar innan Kalle Rovanperä  kröns till kung i Japan i november.

Foto: Toyota Gazoo Racing

Även om rallyvärldens kelgris tog i vad han kunde så var det ändå Tänak i ledning hela vägen från SS2 till avslutande SS22 ”Ruuhimäki”. Närmare än 6,8 sekunder kom aldrig Kalle och Jonne Halttunen men för dom spelade det ingen större roll då VM-ledningen förstärktes dessutom med fem friska bonuspoäng från power stage. Tänak gick upp som nya tvåa, en poäng mer än Thierry Neuville.

En fantastisk dag för alla hos Hyundai Motorsport att vinna för allra första gången i Finland, äntligen lyckades vi, jublade teamchef Julien Moncet.

Foto: Hyundai Motorsport

– Ott och Martin har gjort en heroisk insats och visat hur snabb vår i20 Rally1 verkligen är!

Moncet förklarar också ärligt att man har haft stora tekniska problem med bilen men i helgen fungerade precis allt för både vinnaren och femte placerade Neuville.

Nu ska vi fira detta men sedan ska vi fortsätta att ”push” för liknande resultat i resterande tävlingar!

Tänak var så klart glad men samtidigt fanns hans tankar hos sin cancersjuka fru hemma i Estland som han förklarade sin kärlek till vid målgången.

En speciell seger, inget snack om detta och även om jag vunnit tidigare är dock denna en som får en speciell plats, menade Tänak.

Segern imponerar än mer när han förklarar att bilen inte varit speciellt lättkörd.

Jag är inte direkt lycklig över uppträdandet på sträckorna, ändå lyckades vi sätta många  bra tider. Resultatet visar att med mycket hårt arbete har vi fortfarande en chans att vinna rallyn, det ger oss hopp!

Foto: Toyota Gazoo Racing

Kul att Esapekka Lappi/Janne Ferm tog en fin tredje plats även om den hängde på gärdsgården med snabbrullning på näst sista sträckan. Kändes säkert skönt att ha Elfyn Evans/Scott Martin efter sig…

M-Sport Ford hade som vanligt få glädjeämne och det bästa var Gus Greensmith/Jonas Andersons sjunde plats. Bästa Ford sedan Craig Breen/Paul Nagle klantade sig under lördagen och gjorde Puman trehjulig. Det brittiska mörkret fulländades av att Pierre-Louis Loubets bil stannade på väg till start på sista sträckan.

*

Foto: Hyundai Motorsport

Hyundai-festen fick extra boost av att man även körde hem vinsten i WRC2 där Teemu Suninen/Mikko Markkula med i20 N Rally2.

Foto: Hyundai Motorsport

Även här var det tuff då Emil Lindholm/Reeta Hämäläinen bara var 7,7 sekunder efter. Trea slutade Egon Kaur/Silver Simm med Polo R5 och där var det mer beskedligt med två minuters skillnad.

Foto: Paddon Motorpsort

Ny Hyundai som fyra, Hayden Paddon/John Kennard som därmed avslutar sin Europa-turné och nu väntar man bara på WRC-kontraktet. Blev lite imponerad av polacken Mikolaj Marczyk som med sin Skoda slutade sjua i WRC2-klassen. Samma Marczyk som Tom Kristensson hade på gaffeln i ERC Rajd Polski men som klarade segern med tio sekunders marginal.

*

Att Rally Finland har en speciell plats hos inte bara de tävlande utan även jättepubliken är inget nytt fenomen. Ända tillbaka till när det hette ”Rally of the 1000 lakes” är det troligen varje rallyförares dröm att få vinna här och likaså med fansen som åtminstone  en gång i livet vill se ”Finlands GP” live, För mig gick den drömmen i uppfyllelse för exakt 20 år sedan men jag är kanske lite konstig, för någon önskan att få återse de klassiska sträckorna finns inte hos mig. Jag vet inte om det är de höga hastigheterna eller de hysteriskt välfyllda publikplatserna som sätter ner min önskan om comeback?

Foto. Jens Johansson
Foto. Jens Johansson

Jens Johansson är dock lyrisk över hur duktiga man är på att hantera publiken och på de utmärkta publikplatserna är det frivilliga krafter som sköter markservicen.

-En stor del i att detta fungerar är att man i Finland har en levande landsbygd, det finns helt enkelt tillgång till många frivilliga. Ofta är det typ en hembygdsförening som gör jobbet mot att få ta hand om intäkterna, berättar Jens. 

Till exempel fanns det massor av utställda svarta sopsäckar för att kasta skräp i eller sopsortera tomburkar och platsflaskor.

*

Tråkigt nog avslutade Tom Kristensson och Andreas Johansson polska MARMA Rajd Rzeszowski 2022 på samma sätt som man inledde, med punktering. På det tuffa asfaltrallyts näst sista sträcka blev det ny punka höger fram och dessutom tidigt på den 15 kilometer långa sträckan.

Tyvärr fick vi punktering 𝐢𝐠𝐞𝐧 och var tvungna att stanna för att byta hjulet,  detta har inte varit vår tävling med många stolpe ut, förklarar SMK Hörby-föraren.

Men vi tar med oss nyttig lärdom och erfarenhet inför framtiden!

Första punkan kostade runt minuten men på SS10 förlorades mer tid och hjulbytet tog runt tre minuter. Turligt nog innebar det bara en placering från sjunde till åttonde. Så klart förargligt då Tom utan första punkan annars haft hugg på en pallplats. En sträckseger blev det och poängen från åttonde platsen innebär fortsatt mästerskapsledning med 14 poäng före helgens vinnare Gregorz Grzyb, Skoda.

Foto. Tom Kristensson Motorsport

Tredje spelaren i slutstriden är trean Kacper Wroblewski, även han med Skoda och fyra i helgens rally som är 30 poäng efter Tom och Andreas. Nu jobbas det för start i resterande deltävlingar  vilket självklart vore lockande även om det inte fanns med i  varken Kowax 2BRally eller Toms planer när året började. Tilläggas kan att det bitvis var ruskig snabbt på de smala hoppiga sträckorna. På sträcka tre hade Toms Hyundai en snittfart på 121,2 km/t vilket gav en fjärde tid. Sträckvinnare Grzyb som körde rallyt för 23:e gången hade 0,8km/t bättre ”pace” över de 15 kilometerna och Tom konstaterar enkelt.

Det går så galet fort i de här bilarna på asfalt…

*

På asfalt avgjordes även tyska ADAC Holsten Rally med fem sträckor utanför Süssau. Flerfaldige danske mästaren Ib Kragh och Mette Felthaus har snabbt kommit in i sin nya Hyundai i20 N Rally2 och slutade tvåa. 26 sekunder skilde till Dennis Rosteck med en Polo R5 som ledde från start till mål över de fem sträckorna. Sämre gick det för det andra danska ekipaget med Morten Fuhlendorf/ Finn Thomsen redan på sträcka två fick man parkera sin nya Peugeot Rally4.

*

Av alla kommentarer på Facebook så lyckades Kullings MS knyta ihop säcken med ”Kullingstrofén”, sällan jag läst så många lovord om en tävling. Klubbens ambition går långt förbi ”Normalstandard” och då är det väldig trevligt att detta uppskattas, bara för Conny Hansson & Co att sträcka på sig och suga i sig allt välförtjänt beröm.   Vinnarbilen i Vedum var helt klart Volkswagen Polo R5 och allra vassast att hantera en sådan var Team Nybe/SMK Nyköpings Christoffer Haglund/Lucas Karlsson.

Foto: Johannes Eriksson

Fyra sträcksegrar borgade för vinst i deltävling för Svenska Rallycupen men där ändå tvåan på något vis stal showen. 2016 var sista året som MC-handlaren från Trollhättan, Jerker Axelsson körde full säsong med en Subaru S10 WRC. Efter detta har det blivit några sporadiska inhopp med en Skoda R5 innan han nu gjorde comeback med Polo R5, något som jag och många med mig hoppas smakar mera och att det blir en fortsättning.

Foto: Henrik Åkeson

I den gula Polon satt Nybe-dotter Maja Bengtsson och skötte sig uppenbarligen perfekt då det blev en andra plats för paret. Bara 11,6 sekunder skilde mellan de båda Polo-åkarna och att de stod i en klass för sig blev uppenbart då trean Lars Stugemo mendtillfällige kartläsaren Emil Axelsson var minuten efter med Skodan. Stark fyra med sin nästan museévärdiga Mazda 323 GTX slutade Finspångs Mikael Hallqvist/Ronnie Maxe, 48, sekunder efter Stugemos nya Skoda Rally2.

Foto: Henrik Åkeson

Hemmaföraren Victor Bergsander/Christoffer Lund i Volvo 940 öppnade upp med två sträcksegrar i Trimmat 2wd, på trean var näste hemmaförare i topp, SM-åkande Isac Nordström/Karl-Johan Borrhammar, i Ford Fiesta Rally4. Bergsander snabbast på avslutningen vilket innebar seger, 9,6 sekunder före Nordström. Trea i klassen blev värmlänningen Gustav Johansson med SMK Hörby-kartisen Erika Ledin i sin Golf. Men totalt var inte Gustav trea och inte heller Nordström utan båda fick däng av unge klubbkompisen och B-föraren Melvin Bengtsson/Carl Eriksson. Femma totalt, dessutom med en på papparet chanslös bil, R2 Peugeot och där bara 0,6 sekunder skilde till Bergsanders Volvo 940. Måste kännas som ett knivhugg i ryggen pför alla med övertrimmade bilar, att en liten ”Pegga” visar sig snabbare. Mycket imponerande körning av Melvin. Även vinnaren i C-2WD Rasmus Holm från Hällefors med  VM-rutinerade kartläsaren Pontus Lönnström imponerande med att bli 21:a totalt och tiden hade räckt till topp-10 i A-klassen. Appendix K med 30 ekipage  såg en kamp mellan Lars-Ove ”Biffen” Olsson/Torbjörn Jönsson, Forshaga i Opel Ascona 400 och Vimmerbys  Kjell Fransson med sonen Peter i Renault Alpine.  Det blev småländsk seger med 14,7 sekunder före Asconan. Med mer mil kroppen börjar tempot komma hos Laxås Eddie Hörbing/Weine Larsson. Den vassa Escorten tog sig in som trea halvminuten efter ”Bygg-Kjell”.

Foto. carlberg Motorsport

Calle Carlberg och Torbjörn Carlberg från Nässjö som lägger sin mesta energi på tyska ADAC Opel eRally Cup gjorde ett gästspel med GruppF-Volvo. Når målet  8,5 sekunder före Andreas Hultström/Lisa Jonasson, SMK Nyköping, som vann avslutande sträckan. .

Vi har sladdat, vi har slirat och vi har haft väldigt roligt, var Carlbergs ord efter segern.

Enda skåningen i ”Trofén” var Simrishamns Adam Grahn i Ungdomsrally med extremt rutinerade smålänningen  Marcus Sundh som stöd i sin VW Polo. En kombo som gav en andra plats efter hemmaekipaget innehållande Ville och Ralf Larsson. Tävlingen blev väldigt avåkningsfri och av de 168 startade försvann dessbättre bara 27 bilar. Enkelt också att konstatera att en del borde ha bättre ordning på grejorna då endast tre olyckliga bröt för avåkning, resten hade ”tekniskt”. För inte kan det väl vara så att man mörkar och inte anger korrekt orsak till att handduken kastas in…

*

Ikväll skulle anmälan stänga till Hässleholms MK:s ” exaktakreative-Snapphanerally” och för tillfället med 78 anmälda, två färre än vad tävlingsledare Wilke vill ha för att genomför årets rekordtajta upplaga med bara två unika sträckor där då en körs två gånger. Nu tar man till samma kreativa lösning som många arrangörer redan provat och ofta tråkigt nog med mycket klent resultat. Wilke förklarar.  

Vi har ändrat, så att ordinarie anmälan öppen till den 14/8, vilket innebär att det INTE är dubbel anmälningsavgift efter den 9/8, som det står i inbjudan!

Bara att hålla tummarna att cirkustricket lyckas, men uppriktigt tänker man sig att köra en deltävling i MAS Rallycup då anmäler man sig säkert i tid och inget som sker spontant vid kvällsfikat. Jag kan ha fel och önskar självklart att jag har det och att det fylls på med namn fram till  söndag…

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *