Tänak och Paddon snabbast på SS1 på Nya Zeeland, Tom K. kan säkra Polska Mästerskapet, Opel el-cup ställer in finalen på grund av höga elkostnader, Lucas och Ida enda i blågula i Cimbern Rallye och RS-året avslutas i Eslöv!

Ott Tänak kopplade vad han och Martin Järveoja hoppas, segergrepp redan på första sträckan i WRC Repco Rally New Zealand. På den knappt två kilometer långa ”Pukekawa Auckland Domain” var #8 Hyundai 0,9 sekunder före Craig Breen och 1,6 snabbare än teamkompisen Thierry Neuville.

Foto: M-Sport Ford

En bra värdemätare för Oliver Solberg/Elliot Edmondson som delade åttonde tid med Sebastien Ogier, 4,5 bakom Tänak som i likhet med både tävlande och publik inte gillade publiksträckan.

– Inte kul alls visste knappt var vi skulle köra!

Foto: Hyundai Motorsport

Att han var snabbast förbättrade dock humöret men bara en mycket liten aning.

Vi får se vad vi kan göra men mästerskapet har vi ju inte i egna händer så egentligen har vi inte mycket med saken att göra…

Kalle Rovanperä gick in på en sjätte tid men bekymrade sig än mer på att gå ut först i morgon.

Kommer att bli väldigt svårt men förhoppningsvis klarar vi av att ”make the job”!

Foto: Hyundai Motorsport

Nya Zeeland har en speciell plats hos familjen Solberg då Petter tävlade här när Oliver föddes hemma i Sverige. 

Fantastiskt kul att vara här och att sträckan var lite knepig spelar ingen roll, menade Oliver.

-Jag gjorde mitt bästa men först i morgon som rallyt börjar på allvar! 

Oliver har även egna fina minnen från tävlingen berättar han.

Både jag och mamma var här 2012 – senast tävlingen kördes. Jag minns den legendariska Whaanga Coast-etappen bäst, och jag kan inte vänta med att få köra den. Vägarna i Nya Zeeland är väldigt speciella och skiljer sig från vad vi ser i andra tävlingar. Det är mycket löst grus på toppen och har enorma lutningar både in och utöver.

Foto: Orlen

VM-utmanaren i WRC2, Kajetan Kajetanowicz fick både en dålig och bra start. Körde in med sjätte tid trots trasig drivaxel men dessbättre finns det nu tid att byta till en hel inför morgondagens sex sträckor.

Foto: Paddon Motorsport

Bästa tid satte helt enligt plan hemmafavoriten Hayden Paddon med sin Hyundai, 1,8 före Shane van Gisbergen, Skoda. Vädergudarna är inte alls på rallyts sida och både under fredagen och lördagen förväntas mycket regn. I synnerhet på lördagen säger prognosen att över 80 millimeter kommer att falla, vilket kommer att göra sträckorna både hala och delvis även spåriga.

*

Avslutar rapporten från ”down under” med att italienaren Lorenzo Bertteli som gör hybriddebut med M-Sport Fords Puma Rallly1 fick  problem direkt.

Foto: Fnckmatie

Inte med bilen i sig, utan att  hans och Lorenzo Granais interrcom slutade fungera så att dom inte kunde höra varandra. Har ingen aning om vad priset är för en Puma Rally1 är och inte heller vad parets hjälmar plus intercom betingar. Men att det ligger kring ett par månadslöner för en vanlig jobbare är nog ingen vild gissning och ändå fungerar det inte..

*

Den här gången kommer WRCNya Zeeland att hamna i lite radioskugga för mig då Tom Kristensson och Andreas Johansson samtidigt är i Polen för att kanske/förhoppningsvis säkra totalsegern i det Polska Rallymästerskapet. Segern i grusdelen är redan klar och nu återstår att göra samma sak på asfalt för SMK Hörby-föraren som vanligt med Kowax 2BRallys Hyundai i20 R5.

Foto: Tom Kristensson Motorsport

Denna helgen ska vi åka Rajd Wisły nere i södra Polen kring gränsen mellan Tjeckien och Slovakien, berättar Tom. 

Tävlingen är den sjunde och näst sista i Polska Mästerskapet och underlaget är återigen asfalt. SS1-SS4 körs på fredag eftermiddag och resterande SS5-SS10 på lördag. Vi går ut först  eftersom vi leder mästerskapet och förhoppningen är att det ska fortsatt vara så på lördag kväll!

Foto: Wroblewski

Bakom sig har Tom båda utmanarna berättar han.

Vi skall naturligtvis göra vad vi kan för att behålla ledningen i mästerskapet, den är ju endast 6 poäng till Grzegorz Grzyb  och 32 poäng till Kacper Wroblevsky och båda är verkligen duktiga asfaltåkare, så det blir tufft!  

*

I går kom ett trist besked isynnerhet för de som ser el-bilar som framtiden för rally då världens hittills enda cup för den här typen av bilar tyska ADAC Opel e-rally Cup tvingas ställa in sin sista deltävling ADAC 3-Städte Rallye. Anledningen är att den lokala el-leverantören kräver för mycket betalt för att dra fram kablar till serviceplatsen vilket arrangören inte anser sig ha ekonomi att betala för.

Foto: privat

Med detta klarar enda svenska deltagaren Calle och Torbjörn Carlberg andra platsen i cupen för upp till ledande Schultz har Nässjö-åkaren 41 poäng och full pott innebär 30. Torbjörn Carlberg förklarar också lite av vad han tror har skett i  Fryeung och varför man tvingas ställa en cup-klassen den 14-15 oktober.

Vid cupens tävlingar ansluter man sig till mellanspänningsnätet, dvs 10 eller 20kV stationen. Man har sedan med sig en stor egen transformator som transformerar ner till 3x380V och sedan likriktare till 1000V dc. Det är ganska mycket arbete som krävs för att få till detta!

Själv får jag en känsla av att detta bara är början på en kall höst och vinter, tänker på kostnaderna för elljus på fotbollsarenor eller att värma upp idrotts/ishallar, och andra stora arenor. Blir inte ett dugg förvånad om det kommer att ställas in matcher då kommuner inte längre anser sig ha råd med all el som går åt… 

*

I helgen samkör danskarna sitt rallymästerskap (DSR) med grannen Tyskland och detta i gränsstaden mot Jylland Süderbrarup med ”ADAC Cimbern Rallye”. Totalt 80 anmälda och där danskarna är flest med 45 ekipage medan tyskarna kommer med 34 och så ett enda från Sverige.

Foto: Helin Motorsport

Med blågul flagga på sin Opel Astra Grupp F kör Tibros Lucas Helin och Ida Lidebjer Granberg. I Dansk Super Rally tillåts inte utländska förare att plocka poäng något som däremot går bra hos tyskarna vilket gör att Lucas kör där då han har några poäng tidigare. Tyskarna skickar fram snabba trion Marijan Griebel, Citroén, Philip Geipel, Skoda och Polo R5-föraren  Julius Tannert först i fältet.

Foto: Glad Motorsport

De rödvita utmanarna tror jag blir Kenneth Madsen, Peugeot, Skoda-duon Marco Gersager och Michael Sørensen och så Ib Kragh med sin nya Hyundai Rally2. För Madsen-bröderna som båda kör för Glad Sport (Jacob kör Rally4 Peugeot) gäller att de båda kan säkra respektive mästerskap.

*

En som missar rally nästan hemmavid är Jeannette Kvick Andersson som istället åkt till Kroatien och INA Rally Porec. Här blir det notläsning till sin vanliga förare i de här sammanhangen, Alfred Kramer Jun, Peugeot Rally4.

Foto: Privat

Paret kör i Kroatiska Mästerskapet och möter där tufft motsåg med ytterligare 16 anmälda. Här skiftar det mellan Subaru, R5 Peugeot medan Rally4-bilarna är sex stycken i klassen.

*

För en tid sedan kom besked att Jonas Kruse lämnar småländska Team Nybe utan att något skäl angavs och därmed står teamets Skoda R5 utan chaufför.

Foto: Tommy Svensson

En vild gissning från mig är att Albin Nordh 2023 kör bilen då han redan gjort flera fina resultat med densamme. Bland annat gick han in som tvåa efter William Binbach i Snapphanerallyt. Nu berättas det att även Nyköpings Christoffer ”Chribbe” Haglund efter två säsonger lämnar teamet för nya utmaningar till nästa år.

Foto: Team Nybe

Planen är att driva den egna Polo R5:an i egen regi.

När Haglund kom in i teamet var det som en frisk fläkt med otroligt mycket kompetens och erfarenhet av 4WD-klassen som teamet var helt ny i. Han och Jonas Åkesson har sporrat varandra till att nå helt nya höjder, berättar Team Nybe.

Haglund har även varit stort stöd för Albin Nordh som körde hem dubbla SM-guld och sista tävlingen med Polon i den blå/vita Nybe-kostymen blir i  Elektrikerna Marknadsnatta den 22 oktober där målet är seger i både tävligen och Svenska Rallycupen. Vem som hans plats under de blå Nybe-tälten avslöjas inte men återigen en vild gissning, göteborgaren Mattias Adielsson är mitt tips. Med teamchefen Mattias Bengtssons dotter Maja som kartläsare finns där ändå en viss logik i att Fiestan hamnar där…

*

Efter RS-premiären i Hörby med över 60 anmälda såg det allt mörkare ut med vikande antal anmälda i efterföljande tävlingar . Detta fick också två arrangörer att ställa in vilket gör att av ursprungliga åtta deltävlingar bara sex blev verklighet. Därmed körs finalen på söndag med Eslövs MK:s klassiska ”Kanonen” och där det blev hyggligt med anmälda, strax över 40 bilar. Med två inställda tävlingar blev det problem med poängberäkningen som baserades på åtta tävlingar men nu har SGA Ola Schönström bestämt hur det ska vara. 

Under året har två arrangörer (Eslöv och Svedala) ställt in sina tävlingar och serien består därför av 6 deltävlingar där alla deltävlingar räknas för sluresultatet. Fortfarande gäller att en tävlande ska ha startat i minst tre deltävlingar för att prisbedömas i mästerskapsserien.

Helt öppet är det i DM-klassen ”Standard A” där SMK Hörbys Andreas Håkansson jagas av Linus Larsson, Arlöv och Josefine Gråberg, Kristianstad. I ”Standard B” är Peter Vestlund, Hässleholm klar vinnare redan medan striden om silver och brons troligen står mellan Rolf-Arne Nilsson, Hörby och Varas Thomas Brolin, bara två poäng skiljer.Foto: Tommy Svensson

Intensiv helg för Joacim Kristiansson som tar sin Toyota till Rally Småland på lördagen för att försöka vinna DM-guld där i kamp med David Petersson, Asarum. Lugnare i Eslöv  då han redan säkrat guldet i ”Trimmat”. Tuffare om medaljerna bakom där faktiskt sju förare har teoretisk chans, Marcus Lindström, Hörby, Bjarne Rutgersson, Stenungsund, Simon Andersson, Eslöv, Mats Andersson, Eslöv, Ola Johansson Hyllinge, Jonas Olsson, Hässleholm och Skawomir Bronk, Lund. I 4WD blir Rolf Grybb, Hässleholm mästare i kavaj då han leder och utmanas enbart av Hörbys Pelle Larsson som inte har chans på DM-guld. B-förarecupen leds märkligt nog av en C-förare då det i våras togs beslut att C-förare med trimmade bilar skulle köra här istället för i C-cupen. Förstår tänket men nog borde man ha hittat på ett annat namn. Som det är nu förvirrar det verkligen…

Foto. Tommy Svensson

Leder gör Marcus Lindström som måste bli poänglös samtidigt som Skawomir Bronk plockar full pott för att guldet ska missas av Hörby-föraren. Om silver och brons är det fler om budet, närmare bestämt kan förare  ända ner till tionde placerade Ola Johansson blanda sig i den striden. Fyra prov som körs två gånger är konceptet för ”Kanonen” och första start klockan 10.00 från Flexilast i Eslöv. 

*

För er som i helgen ska ut på allehanda trevligheter önskar jag lycka till. Själv har jag en så intensiv jobbhelg framför mig att någon Motorbloggen på lördag blir det inte. Ska försöka skriva en kort i morgon om WRC på Nya Zeeland och sedan om turen står mig bi, kanske jag hinner med en uppsamling på söndag… 

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *