Tänak med slicks på snö, spännande VW-nyheter, Tom K. jobbar på med J-WRC, två Hyundai till Norge och Jocke S. avslutar del ett av sin ”Story”!

Var lite otydlig i går när jag berättade om testerna inför WRC-säsongen 2019. Så här var det, Teemu Sunninen och Elfyn Evans kör test i Frankrike inför Rally Monte Carlo som startar om drygt två veckor. Ott Tänak däremot kombinerade testerna i Finland och inledde med vinter inför Rally Sweden för att idag kört en Yaris WRC med asfalt set up och slicks. För att få full ”Montekänsla” letade man även upp en glashal snö/istäckt asfaltväg intill där man kört Värmlandstesterna

Spännande, konstaterade Tänak efteråt på Twitter.

*

Konstaterade också att Ole Christian Veiby körde med en Bauhaus-dekorerad R5-Polo i vintriga Antilla och gjorde då en koppling till Johan Kristoffersson. Inget konstigt alls då det var Johans eller KMS Polo som Veiby körde i går och idag har Johan enligt uppgift från lokalbefolkningen fått ”låna” bilen för test även han.

Detta sammankopplar jag med dagens inbjudan från Volkswagen Dealer Team BAUHAUS att närvara vid deras mediaträff i Stockholm den 22 januari.

Vi berättar mer om årets motorsportplaner och släpper några spännande nyheter, utlovar VW:s Marcus Thomasfolk.

Onekligen låter detta spännande och jag kan bara gissa vad som kommer att avslöjas på Hamngatan i huvudstaden. Att Johan Kristoffersson är en av huvudpersonerna är nog ganska klart. Får jag sedan gissa, så blir jag inte förvånad om även Petter Solberg finns på plats…

*

ERC-tvåan Tom Kristensson från Hörby blev förste nordbo att anmäla sig för Junior-WRC 2019. Tätt efter kom även anmälan från fjolårets Junior-VM-tvåa Dennis Rådström/Johan Johansson, vilket nu gör att där är sju anmälda juniorer för 2019. Klart är också att premiären sker i Värmland och Rally Sweden den 14-17 februari. Efter detta väntar så ytterligare fyra tävlingar. Tour de Corse, Frankrike, 28-31 mar, Rally Italia Sardegna, Italien, 13-16 jun, Rally Finland, Finland, 1-4 aug och Wales Rally GB, Wales, 3-6 okt. 

Hösten har varit intensiv för Tom i jakten på sponsorer för en sak är säker, att köra rally på den här nivån är långt ifrån billigt. 

Budgeten för hela serien är inte i hamn ännu det har varit för kort tid, berättar Tom.

Men så mycket är klart, vi kommer till start i Rally Sweden!

Tom berättar vidare att han upplever det som att förutsättningarna känns goda för att få ihop VM-paketet.

Tack vare en fantastisk uppbackning av både tidigare och nya samarbetspartners men det krävs ytterligare mycket arbete. 

Med sig i den helt nya M-Sport Ford Fiesta R2:an tar Tom precis som de två senaste åren, östgöten Henrik Appelskog.  Ett trots allt lite lugnare tävlingsår väntar nu vilket Henrik menar, var en förutsättning för att återigen ta plats vid Toms sida.

Har förklarat att jag inte kan ha en lika intensiv säsong som i fjol, fungerar inte med heltidsjobb och familj, säger Henrik och tillägger.

Nu blir det färre tävlingar utspritt över längre tid och Tom vill ju dessutom ha med mig, han vill inte att jag ska sluta vilket så klart är smickrande!

I fjol körde Tom och Henrik med en Opel Adam R2 för tyska Opel Motorsport och tävlade då i första hand mot förare som körde med den som det verkar, internationellt dominerande R2-bilen, Peugeot 208. Nu är förutsättningarna annorlunda då alla i Junior-WRC kör med exakt likadana Fiestor, byggda, preparerade och servade av M-Sport Poland.

  Fördelen att köra med enhetsbil dessutom från samma team, är ju att alla har samma förutsättningar, konstaterar Tom som har stor erfarenhet av detta från VOC-tiden med allt vad detta innebar.

Går ju inte att skylla på materialet om det inte går bra…

Med bara en dryg månad kvar till Rally Sweden finns inte mycket utrymme till vintertester för skåningen som inte kört på snö sedan VOC-åren som tog slut 2015. Till skillnad från Dennis Rådström som i helgen var uppe i Boden och klassvann med ”tränings-Fiestan” och som på lördag kör i ”Öppen Klass” på hemmaplan i Finnskogsvalsen.  Toms testplaner är däremot inte lika konkreta förklarar den nu hårt jobbande ”rallyjunioren”.

Planerar för detta och hoppas försöka känna på snön, men inget är klart ännu… 

*

Nu är NM-premiären Sigdalsrally uppe i 65 anmälda och i dag trillade även en favorit till totalsegern in, i form av en flerfaldig Norsk Mästare, Anders Grøndal/Maurius Fuglerud.  Vad passar då bättre än att berätta medieföretaget VG (Verdens Gang) tar över tv-sändningarna från ”Rally-NM”.  Från norska TV2 blir det nu flytt för rallytittarna till VG:s kanal som sänder 20 minuter sammandrag på tisdagen efter tävling och detta från samtliga deltävlingar.

*

Ännu mer Norge och i dag berättar Parc Ferme att där är två Hyundaier på väg till vår västra granne. Det är välkände Toyota-entusiasten Erik Engen som köpt på sig en R5-i20 för att köra i NM. Tyvärr har bilen ännu inte kommit hem till Engen så den planerade starten i Rally Sweden får ställas in. Men med 24 nya vinterdäck i garaget som han inte vill låta gå till spillo, blir det desto fler mindre tävlingar plus NM på hemmaplan. 

Rally Hadeland blir premiär och sedan Numedalsrally är helt klara, avslöjar Engen för Parc Ferme.

R5:an är nu på uppdatering efter att ha varit en kort sejour i Libanon. Nu är det inte enbart denna som får plats bland alla Toyota-bilar hemma hos norrmannen. En WRC-i20 från 2015 ska också få rum i garaget avslöjar Engen. En bil som tidigare körts av bland annat Dani Sordo och Hayden Paddon.    

*

I  fjol tävlade brittiskan Catie Munnings mot bland annat Tom Kristensson i både ERC3 och Junior U.27 där hon slutade fyra respektive åtta. Till detta ska även läggas andra platsen i ”ERC Ladies” tio poäng efter vinnande spanjorskan Emma Falcon. Munnings var även väldigt tävlingsflitig och körde samtliga ERC-tävlingar förutom i Grekland. Dessutom utan att bryta en enda gång med sin R2-Peugeot.

Nu har Red Bull uppmärksammat den ambitiösa 21-åringen och kommer att backa henne i de fortsatta ERC-äventyren 2019 när hon ska ingå i Team Saintéloc Racings ERC-satsning.  Hon blir också första brittiska motorsportaren som Red Bull beslutat ge sponsorstöd vilket gör Munnings stolt.

A big dream come true, konstaterar hon.

Nu är inte detta någon slutstation för henne, tvärtom ser Munnings detta som en språngbräda mot sitt drömmål, att köra i WRC.

*

Inte trodde jag mycket på att Bergslagsklubbarna skulle få tillgripa gallring och än är där också långtifrån de 200 ekipage man satt som gräns. Men med över 80 anmälda i SM-klasserna kannan jju ändå hoppas på ett trendbrott och att ”Svenska Mästerskapet i Rally” får tillbaka lite av svunna tiders status. Med runt 30 bilar mer än i motsvarande tävling i fjol ser det faktiskt lovande ut.

I dag kom där anmälan från en tung trio i ”Trimmat 4WD” där en av dessa är Säffles Anders Karlsson med Mitsubishi Mirage. Än tyngre är de två ”FIA Grade A-licensierade” Jacob Jansson, Kopparberg med en R5-Fiesta och Mattias Monelius, Skoda R5, tävlande för SMK Örebro.

Ett exotiskt inslag tillkom i Trimmat 2WD i form av Konstatin Keil från Kassel i mellersta Tyskland. Bara detta med en tysk förare i SM är udda och när han dessutom kör med en Volvo 940 klassad för ”Nationell Special” gör hans start ännu mer speciellt.

Passar bra att uppdatera lite om väderläget i Ludvika och som vanligt är det Tobias Johansson som är lite av ”hobby-meterolog”.

Jocke Norman som idag plogat några av sträckorna hälsar att det kommit nästan 30 cm blötsnö bara idag och en perfekt isbotten under…

Tobias uppmanar även att skynda på med anmälan och påpekar, ”efteranmälan antagligen ej kommer godkännas”.

*

Idag fortsätter Joakim Sjöberg med sin berättelse ur en co-drivers synvinkel och med denna är 2015 avslutat. Nu tar Jocke en paus på grund av hög arbetsbelastning och återkommer när det lugnat ner sig.

”2015 – Del 10 Säsongens tävling!

Vi var redan klara mästare så på något vis kunde jag njuta mer av Barum Rally Zlin som var finalen i Junior ERC 2015. Vi hade tävlat de två senaste helgerna, först i Tyska mästerskapet (12,7 mil) och helgen efter Tyska VM-tävlingen (37,4 mil). Med cirka 50 mil i ryggen så nära inpå kände jag mig ganska säker på att tempot fanns där. Nu var det bara att försöka utnyttja den erfarenhet vi hade lärt oss för att maximera vår fart.

Spänningen låg i luften i Zlin.

Vi åkte bil från Trier till Zlin, en resa på ca 100 mil. Redan när vi kom dit på måndagen märkte man spänningen i luften. I centrum hade de redan börjat spärra av, sätta ut höbalar och pilar för stadssträckan som skulle gå på torsdag kväll. Anmälan gick bra men redan här förstod jag att denna tävlingen var väldigt speciell. Det var massor med folk som ville ha autograf, ta kort och snacka med alla tävlande. Intresset var enormt!

Väl på reken så var det samma vissa före varje sträckstart, autografer och kort. Inne på sträckorna insåg jag hur svår tävling det var, ojämnt, sprucken asfalt, iläggningar och ”black top”. Black top är när oljan i asfalten har separerat och lägger sig på toppen, lika med jättehalt. Fanns även bitar som var vrålsnabba och breda för att sedan vika in i skogen och bli dålig igen. Kort och gott, Barum har allt.

30 grader varmt.

Det var cirka 30 grader och solsken hela helgen (tror till och med att det var lite varmare, men med 30 grader så ljuger jag inte i alla fall). Vi åkte shakedown en gång för att spara däck, och greppskillnaden var stor. I teorin kunde varje hjul vara på olik asfalt, med olika greppnivåer. När väl tävlingen närmade sig, så gjorde vårt team ett däckbytestest.  

Nu skall ni byta höger bakhjul på 1 min och 25 sekunder, annars så får ni göra om det till ni klarar det, lät det från teamledningen.

Tiden började när man sitter fastspänd i bilen och tidtagningen stoppas då manar tillbaka och fastspänd igen. Det kändes som vi höll på i evigheter, speciellt sedan Marijan (Griebel)och Stefan klarade det på tredje försöket. När vi hade gjort det 10-12 gånger så fick vi godkänt, 1:24,95 stannade klockan på. Jag fick sedan veta att vi hade sju försök under 1:30 men alltid någon sekund för mycket…

Efter denna lilla träningsstund var det dags för ceremoniell start och den stämning det var på torget i Zlin kan fortfarande ge mig gåshud när jag tänker på det. Helt sjukt med folk och alla team hade grid-girls så har man det i Tjeckien. Våra Opel-tjejer fick se sina byxor sönderklippta av Opel-chefen i Tjeckien, de visade helt enkelt för lite hud…  

Tuffa team besked.

Dietmar i Opel-teamet gav oss order inför starten..

Kör allt ni kan, vi har bara bytt en dörr och knackat ut en tröskel förut så om ni skrotar gör det inget!

  Push, push, push, ta i allt ni kan, var ordern vi fick före start. 

Tävlingen flöt på bra och minns att jag flera gånger satt och tänkte, nu dör vi. Eftersom vi inte hade något att förlora så gav nog Emil de sista 3-4 % som kan gå, med betoning på kan. Jag lever fortfarande så visst gick det, men ibland med guds försyn. När vi tog målflagg så vann vi Junior-ERC med nästan 3 minuter eller 2 minuter och 44 sekunder före Ralf Sirmacis,  helt sjukt. Vi tog tio av femton sträcksegrar och blev 16:e totalt…

Efter Barum avslutade vi säsongen med vinst i Trimmat 2-WD i Uppsala med en Opel Astra KitCar och därefter R5-debut i Rally de Valais.

Time Out.

Med denna del  kommer det nu att bli ett lite längre uppehåll av återberättelsen av min karriär. Jag har helt enkelt inte tid att jobba, vara pappa och dessutom skriva. Ett jättetack till Tommy Svensson som gav mig denna möjlighet, och en bugning för den tiden du Tommy lägger ner på Sveriges bästa rallyblogg. Helt galet tacksam är jag!

På återseende //Joakim Sjöberg”.

Nöjet är helt på min och läsarnas sida. Du är välkommen tillbaka när du vill och får tid över…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *