Tänak med ny vinge, Flodin/Sundell tog Tractive till SM-topp, Lima stänger vintern, Sprint-DM inleder i Älmhult, Goodwood-stuk i Örkelljunga och i Danmark körs Adam-cup!
Ott Tänak kände sig redo att ta sig an Rally Mexico efter den ”shake down” som han och Dani Sordo genomförde i samband med ”Fafe”. Detta förklarade han direkt efter målgång och berättade.
– Helgen har använts till att få mer ”seat time” och tävlingsmil med vår Hyundai inför kommande grusrallyn. En bra helg där vi kunnat jobba nära både våra ingenjörer och Dani för att få till optimal set up för grus.
Tidigare i veckan hade Hyundai haft en test i Spanien med Mexiko i siktet och med Fafe som lite bokslut summerade Tänak.
– Alltid till stor hjälp att få tid i bilen, speciellt som nu ”in race mode”!
Medan Sordo använde en exakt likadan bil som han ska köra i Mexiko testades ny bakvinge plus en s.k ”luftavböjare” på Tänaks bil. Detta kommer dock inte att finnas på bilarna i de närmast kommande tävlingarna. På plats i Portugal var även Andrea Adamo som där avslöjade att det troligen kommer att bli fler starter för teamets förare utanför WRC-programmet.
– Det handlar inte enbart om test, det handlar lika mycket om show, berättade Adamo för DirtFish och utvecklade tanken.
– De lokala importörerna arbetar hårt för att få oss till sina tävlingar, ett bra sätt att visa upp oss inför en bredare publik.
Då väntar vi bara på att den svenska Hyundai-importören upptäcker att det VM-tävlas med samma produkter som visas i deras skyltfönster…
*
I går saknades poängställningen för nya Teammästerskapet när jag försökte summera premiären Rally Vännäs. I dag kom den dock och då visar det sig att Tractive gick upp i ledning, en poäng före sent anmälda Team Märkesdemo. I ledarteamet var det Patrik Flodin och BMW-friskusen Oscar Sundell som bidrog med poäng medan tvåan fick sina genom Mattias Adielsson och Hampus Jakobsson.
Ingen hellyckad start för teamen med förankring i Sydsverige, GNM Sweden är nia efter Vännäs, Team Nybe följer direkt bakom medan Team Hässleholm som enbart fick poäng genom Johan Green är på elfte plats. Allra tyngst har småländska Driver VXO som kammade noll i premiären.
*
Med viss risk att få på skallen av norrlänningarna så menar jag ändå att Lima MS och LBC-Rushen på lördag stänger vintersäsongen för rallyåkarna. Längst upp i norr finns där fortfarande chans att åka rally efter helgen men inte riktigt så statustyngt som i Dalarna. Fast i år slåss troligen inget rekord hos Sune Rickardsson vad gäller antalet anmälda, i dag finns där 149 namn i listan över rallysugna. Det som i höstas beskrevs som ”vinterfinal” för Supercupen, blev istället premiär efter att både Tierpsrundan och Bergslagsrallyt fått ställa in. Har skrållat lite snabbt genom namnen som på lördag ska ta sig till Lima och där fastnade jag för östgötabröderna Peter och Henrik Appelskog som här ska göra debut med nya Skoda R5:an. Nästan fyra år sedan Peter senast körde rallybil och då handlade det om WRC-Toyota. Betydligt kortare uppehåll för Henrik som de senaste åren suttit bredvid Tom Kristensson i både ERC och Junior-WRC. På tal om J-WRC så vilar inte Pontus Lönnström länge och efter klassegern i Rally Vännäs är det ny start på lördag. Vila får däremot både hans Ford Fiesta R2T och kartläsaren Stefan Gustavsson, istället kör Pontus här med VOC-940 och Petra Nordquist i högerstolen.
Även om det är långt från Skåne till Lima brukar där ändå alltid finnas några härifrån som vill känna på ett riktigt vinteräventyr. Dock inte i år då enbart Karl-Johan Ingesson med pappa Lars-Johan är enda skåningar som är anmälda. SMK Hörby-paret tävlar i Ungdomsrally ochbor dessutom nästan så långt söderut man kan komma, i Höllviken på Falsterbonäset.
*
Fem deltävlingar ingår i Södras Sprint-DM 2020 och där premiären blir i Älmhult den 1 maj med ”Silversprinten”. Efter detta tar Hässleholms MK över stafettpinnen med i Vinslöv startande ”Temahallen Grussprint” den 6 juni.
Sedan sommaruppehåll innan SMK Örkelljunga den 22 augusti ger sig in i DM-leken med i fjol så hyllade ”Mini-Smedsvängen”. Karlskrona AK firade i fjol 60 år och blåste liv i ”Karlskronapokalen”, ett liv som fortsätter även i år. Med hjälp av Gullabo RC körs tävlingen den 5 september och dessutom ihop med populära Bilsport Rallycup vilket torde betyda lapp på luckan vad gäller antalet anmälda. Final för Sprint-DM blir det i de som 2019 var final för Rally-SM, Asarums ”Ekratten” (Ok då hette det Rally Blekinge men ni förstår vad jag menar…). Åke Månsson & Co planerar för att finalköra den 26 september.
*
Om det blir fullgaskörning i ”Mini-Smedsvängen” så kan SMK Örkelljunga nog förvänta sig ett lugnare tempo den 21 maj när man är med och arrangerar ”Riksettanrallyt 2020”. Ett rally som beskrivs som, ”Effekt, färgprakt och kromglans! Upplev 50-talet på nytt på ett evenemang som är allt annat än lagom. Här handlar det om vem som har det bästa tidstypiska ekipaget eller det snyggaste veteranfordonet. Riksettanrallyt är ett rally för veteran- och entusiastfordon som arrangeras årligen i ett samarbete mellan kommunerna i Örkelljunga, Markaryd, Ljungby, Värnamo, Vaggeryd och Jönköping med tillhörande motorklubbar. ”.
Målet för rallyt är i Skånes Fagerhult där då SMK Örkelljunga tar emot. Här bjuds nostalgisk och legendarisk musikunderhållning, mat- och fikatorg, motorsnack och förstås en hel massa finfordon att kika på. Man tävlar i fyra olika kategorier: Bästa 4-hjuliga fordon, Bästa 2-hjuliga fordon, Bästa tidstypiska ekipage och Bästa yrkesfordon. Banan följer gamla huvudleden ”R1” och startar samtidigt i såväl Örkelljunga som Jönköping. Men längs vägen finns även ett antal alternativa startplatser som Markaryd, Ljungby och Skillingaryd. Man uppmanar även deltagarna att komma i tidstypiska kläder, alltså lite av Goodwood-stuk fast i Skånes Fagerhult.
*
Har tidigare efterlyst fler ”märkes-cuper” i vårt avlånga rallyland. Numera är det enbart VOC Mekonomen Rally och 1300 Rallycup (Suzuki) som är igång och där den sistnämnda faktiskt kör i LBC-Rushen i helgen. Annat var det förr då såväl Opel, Volkswagen, Peugeot, Renault och Ford (har säkert glömt någon) stoltserade med egna tävlingsserier. Ett lite svenskt särdrag att inte importörer alls är med i rallysvängen då enhetsbilar är mycket vanligare utomlands som ett sätt att köra rally för en billigare peng. I Danmark körs till exempel ADAM Cup Denmark som i fjol hade ett tiotal deltagare. Bäst gick det för Klaus Damm Kristiansen som segrade tämligen överlägset efter de sex deltävlingarna. Tvåa var Michael Broberg Sørensen och trea Anders Hartwig. Nu är det dags för ny säsong och då lockar ADAM Cup Denmark med 80 000 danska kronor i en prispott. Precis som 2019 blir det med sex deltävlingar berättar man från cupens sida.
– Vi fortsätter där vi slutade med den bästa konkurrens och kamratliga cupen som någonsin funnits i Danmark med mottot,” En för alla, alla för en”.
Tänk så kul det har varit om de svenska Opel-återförsäljarna gått ihop som man gjorde på 60 och 70-talet och visade upp sig i rallyskogen. Då förvandlade man synen på Opel från hopplös ”gubbil” till den bil som alla med motorsport i blodet ville ha. Känns också som att Opel idag verkligen är i behov av en ”Rally make over” för att få lite fart på försäljningen…
*
Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson.