Tänak klar för WRC och Ford, Östberg testar nya DS3, Vatanen hyllad legend, Region Värmland fattar grejen och allt om VOC-serierna 2015!
I dag bekräftade M-Sport det som jag redan skrev igår, att Ott Tänak tar över Hirvonens WRC-Fiesta till nästa år. Vid sin sida i Fordteamet får estländaren Elfyn Evans som har ett år kvar på sitt kontrakt.
Som co-driver i Tänaks bil sitter som tidigare landsmannen Raigo Mölder. Vad som avgjorde till den 27-årige sexan i årets WRC2:s fördel vet jag inte. Sjunde platsen i DMACK-Fiestan i finalen har säkerligen inte försämrat möjligheten till kontraktet.
Ott Tänak vill även passa på att tacka just däcktillverkaren DMACK för att man erbjöd honom möjligheten att fortsätta i i WRC2, efter att M-Sport tröttnat på kraschsejouren 2012.
– DMACK har varit till stor hjälp för Raigo och mig, menar Ott i ett pressmeddelande.
– Vi är mycket, mycket lyckliga över att få köra för M-Sport, en stor chans för oss att få tävla på den absolut högsta nivån!
Då är frågan var Pontus Tidemand passar in i pusslet? Kan man tänka sig en tredje bil med begränsat program för den värmländske talangen…
*
Samtligt är Mads Östberg igång och testar nya DS3 WRC i Portugal. Detta gör han ihop med Kris Meeke och tanken är god, bilen ska premiärköras just i Portugals VM-deltävling en bit in på nästa år.
Ett klart bevis i mina ögon på att det blir en fortsättning för Mads och Jonas Andersson hos Matton även 2015. Baserar detta på att man säkerligen inte skulle vara så pigg på att låta en blivande Fordåkare känna på fransmännens tänkta vinnarvapen för 2015.
Detta borde då innebära att Kubica om han nu väljer franskt, kör i ett andrateam och då i sin huvudsponsor, polska oljejätten Lotos-färger. På så vis undviks också alla konflikter med Total som samarbetar med Citroén, förlåt nu är det ju DS vi ska lära oss att säga…
*
I samband med Rally Wales GB introducerade arrangören en ny nivå för att uppmärksamma klassiska rallyhjältar. Vem vore bättre lämpad att vara först än en Opelåkare, okej han körde väl även lite Ford Escort nämligen Ari Vatanen. Han utsågs då till den första officiella ”Rally GB Legend” exakt trettio år efter sin seger i ”Lombard RAC Rally”. Ari var även hedersgäst vid årets upplaga ihop med sin gamle co-driver Terry Harrymann. På plats fanns även en Grupp B Peugeot 205T16 där de båda poserade inför fansens mobilkameror. Antar att det var enklare att plocka fram en gammal ”Pegga” än en dyrgrip som Opel Manta 400, vilket så klart hade höjt statusen till en ännu högre nivå…
*
ADAC Opel Rallye Junior Team kommer att köra i nästa års ERC Junior Championship med Marijan Griebel i en Opel Adam R2. I årets upplaga har den 25-åringen kört tre deltävlingar och vunnit flera sträckor med sin Adam och hamnade på pallen i tjeckiska Barum Czech Rally Zlin. De exakta planerna är ännu inte helt klara men kommer att avslöjas inom kort. Vad som är extra kul är att i samma pressmeddelande berättas att ”Swede Emil Bergvist will represent the ADAC Opel Rallye Team in the Germany-based ADAC Rallye Masters”.
Riktigt kul för Emil, att han verkar kunna ta ännu ett steg i den trappa som kan leda upp mot en WRC-styrning.
*
Region Värmland har fattat grejen att Rally Sweden betyder oerhört mycket för regionen och har därför beviljat ett bidrag till den svenska VM-deltävlingen på 2,2 miljoner kronor. Motiveringen till detta är ” att stärka regionens konkurrenskraft så att man långsiktigt kan få fortsätta arrangera Rally-VM”. Pengarna går till projektet ”Motorsport för tillväxt” för perioden 2015-2017 och ska säkra framtida deltävlingar i Rally-VM.
*
På tal om Rally Sweden så är jag stolt över att ha varit på plats vartenda år sedan 1975 men det är ingenting mot min danske kollega Peter Nygaard som i helgen bevakar sin 500:e Formel 1-tävling på plats i Abu Dhabi. Sin allra första Formel 1-tävling såg Peter som tolvåring i Anderstorp 1974…
*
Det blir en fortsättning för RallyX på Westombanan i Arvika. Det står klart efter att promotorn STCC har skrivit nytt avtal med MK Team Westom för de närmaste tre åren. Den 1 augusti nästa år kommer RallyX tillbaka till Arvika.
– Årets tävling blev en arrangörsmässig framgång och vi bygger vidare på det fina samarbetet med MK Team Westom, säger STCC:s VD Jonas Lundin.
– Arvika är ett starkt fäste för rallycrossen och vi ser fram emot att få komma tillbaka nästa år med RallyX och Supercar- och Supercar Lites-klassen.
MK Team Westoms ordförande Per Dahlman ser fram emot ett fortsatt samarbete med STCC-organisationen som driver RallyX.
– Samarbetet med STCC och RallyX fungerade utmärkt och vi var väldigt nöjda med tävlingen i år.
*
VOC Mekonomen Rally har gjort klart med sina serier för 2015. Redan för några veckor sedan kunde man resentera en stor nyhet inför nästkommande säsong, en VinterSerie bestående av fem deltävlingar: Dubbeltävling i Torsby med Finnskogsvalsen, dubbeltävling i Sveg med Härjedalsbrickan och final för VinterSerien i Vännäs med Vännäs Plåt Rallyt.
• Torsby, lördag 17 januari, Finnskogsvalsen 1
• Torsby, söndag 18 januari, Finnskogsvalsen 2
• Sveg, lördag 31 januari, Härjedalsbrickan 1
• Sveg, söndag 1 februari, Härjedalsbrickan 2
• Vännäs, lördag 14 februari, FINAL VINTERSERIEN, Vännäs Plåt Rallyt
Detta följs upp med en extra stor SverigeSerie, normalt med åtta deltävlingar varav tre vintertävlingar. Men 2015 kommer det att bli ytterligare en sommartävling i serien, ett slags SverigeSerien XL.
• Torsby, lördag 17 januari, Finnskogsvalsen 1
• Torsby, söndag 18 januari, Finnskogsvalsen 2
• Sveg, lördag 31 januari, Härjedalsbrickan 1
• Osby, lördag 25 april, Rally-Över-Gränsen (Kong Christian Race + Silverratten)
• Växjö, lördag 13 juni, Dackefejden
• Nyköping, lördag 4 juli, Gästabudstrofén
• Kil, lördag 15 augusti, Killingen
• September, dialoger pågår
• Örebro, lördag 17 oktober, OBS! GEMENSAM FINAL! Rikspokalen
Nytt för året blir att ”Finlandsäventyret” försvinner berättar Generalen Roger Fransson.
– Det är inte alls något missnöje med Finland som gör att vi väljer att inte köra någon av våra nationella serier där 2015, tvärtom! Rally är i det närmaste religion i Finland och Tammerfors är en fantastiskt fin tävling, ett arrangemang som går utanpå det mesta.
– Vår relation med arrangören är toppen. Men, många i klassen väljer att se Finland som ett äventyr, en upplevelse man inte gör varje år. Vi kommer säkert att åka Finland igen någon gång i framtiden men när det blir återstår att se.
SommarSerien blir så här
• Osby, lördag 25 april – förmiddag, Kong Christian Race
• Osby, lördag 25 april – eftermiddag, Silverratten
• Maj, spännande dialog pågår
• Växjö, lördag 13 juni, Dackefejden
• Nyköping, lördag 4 juli, Gästabudstrofén
• Kil, lördag 15 augusti, Killingen
• September, spännande dialoger pågår
• Örebro, lördag 17 oktober, GEMENSAM FINAL! Rikspokalen
En lokal nyhet kom även fram i pressmeddelandet från Fransson, det verkar klart att ”Rally på Gränsen”, samarrangemanget mellan Kristianstads MK och Älmhults MK får Osby som centralort. Ganska logiskt nästan mittemellan, lite slagsida för Älmhult men inte mycket att hacka om.
*
För mig väntar jobb hela helgen och med den arbetslista som nyhetschefen presterade i eftermiddags ser det väldigt tveksamt ut om jag hinner få ut någon blogg i morgon, lördag. Med andra ord, garanterar inte att där finns något nytt från motorvärlden att läsa.
För dig som är Kristianstadsbladetläsare väntar Motorlördag med allt om Formel 1-finalen plus ”Tommys Motorlista”. Håll tillgodo.
Trevlig helg.