Tänak klar för M-Sport Ford, f.d. Hyundaibas anser hybrid vara ett misstag, när ERC-fansen får välja kommer vinnaren från Hörby, Veiby kör Polo i Lima och vilken datum gäller…
Hela hösten har det ansetts att Ott Tänak varit den som suttit på nyckeln till hur WRC 2023 skulle bli. Nu har Tänak använt nyckeln och öppnat den dörr som många inklusive jag själv trott mest på, comeback hos M-Sport.Foto. Tommy Svensson
– M-Sport är där jag växte upp som förare och dom som lärde mig alla de tuffa vägarna, förklarade Tänak sitt val.
Han menar även att hela tiden sedan han blev världsmästare 2019, har han drömt om att göra om samma sak och får inte lugn förrän det sker. Med andra ord ser han Puma Rally1 som en bil att bli världsmästare i vilket en del har tvivlat på under årets bitvis tvivelaktiga framträdande av M-Sport-förarna förutom då Sebastien Loeb.
– Jag har haft många och långa diskussioner med Malcom (Wilson) och vi delar definitivt målsättningen för kommande säsong. Det kommer att bli stora utmaningar men jag känner folket i Dovenby Hall, vet vad dom är kapabla till och med sin passion för rally är jag säker p att vi kan vara med och slåss om VM-titeln, förklarade Tänak.
En som var minst lika belåten var Malcom Wilson som äntligen fick en julklapp som han önskat.
– Jag är fylld av fantastisk lycka att se Ott tillbaka i Dovenby Hall och både glad och stolt över att ha varit en del av hans framgångsrika karriär!Foto: Tommy Svensson
Han avsklöjar även att Tänk redan varit på Dovenby Hall och testat Puman. En test som utföll till belåtenhet förklarar Wilson.
– Helt ärligt så gav Ott oss sådan feedback att vi nu är övertygade om att vi kan utmana resten av WRC om VM-seger 2023!
När nu Tänak låst upp återstår att se vem han får som teamkompisar med Puma Rally 1? Min gissning är Gus Greensmith och Pierre-Louis Loubet samt så klart Loeb i utvalda tävlingar. Detta lämnar Oliver Solberg och Adrien Fourmaux fortsatt med frågetecken…
*
I dagarna har DirtFish spelat in en podd med Colin Clark och f.d Hyundai-basen Andrea Adamo och till min stora glädje delar italienaren min och en del andras åsikt, att Rally2/R5-bilar vore det enda vettiga i WRC. Införande av hybrid i ”värstingklassen” menar Adamo, var ett stort misstag.
–I slutet av säsongen ser jag tillbaka och tycker fortfarande att dessa hybridbilarna aldrig borde ha utvecklats. Istället borde Rally2-bilar med lite mer kraft och lite mer aerodymaik ha varit det nya, förklarade Adamo.
– Ingen förstår riktigt varför vi har hybrid? Inte någonstans har bilarna körts på full elektrisk kraft, dessutom blev dom väldigt dyra plus att inga nya tillverkare har tillkommit. Förlåt, men detta är den bistra sanningen!
Adamo menar i podden också att de allt för få knappt dussinet, Rally 1-bilar gjort tävlingarna tråkigare.
– Jag drömde om kanske fem tillverkare i WRC men det är fortsatt bara tre. I WRC2 kan du logiskt sett få både fler förare och tillverkare att köra då kostnaderna är mycket mindre.
Clark ber honom om ett svar på hur man borde göra framöver, något sådant kan Adamo dock inte leverera.
– Mamma mia, detta är en av de svåraste frågorna jag fått!
*
Mer Hyundai och nu pekar många stora källor ut Renaults f.d F1-bas Cyril Abiteboul som Hyundais nya teamchef. Fransmannen får ansvar för både rally och racing och kommer att ha ersatt Julien Moncet före Rallye Monte Carlo.
*
När ERC-fansen själv får välja så blir det Tom Kristensson och Kowac 2BRallys Hyundai man väljer. Det handlar om en omröstning från ERC om vilken av årets rallybilar som varit snyggast/häftigast och där blev det svensk triumf. Tom och Andreas Johanssons gul/svarta Hyundai i20 från Tjeckien var den som fick ihop över 50 procent av rösterna. I den andra ”semifinalen” fick vinnaren där italienaren Alberto Battistolis märkbart gröna Skoda bara 37 procent av rösterna. Lite att skjuta på sittande fågel och ingen riktig utmaning, när Toms gula bil skulle mäta sig med en grön…
*
Snart läge för lite vadslagning om när anmälningarna till SM-premiären Rally Lima ska passera maxtaket på 150 ekipage? Idag knappt en vecka efter man öppnade anmälan finns nu 83 anmälda och med den här takten så borde taket sprängas kring den 16-17 december. En helt ny upplevelse för de senaste årens SM-arrangörer, där det tyvärr oftare har handlat om där skulle bli tillräckligt med bilar för kunna köra överhuvdtaget
Bland de senaste att anmäla sig till Lima den 4 februari är också en blivande favorit, Ole Christian Veiby. Med KMS pålitliga VW Polo R5 lär norrmannen med all sin WRC-rutin bli svårslagen. Svår men inte omöjlig, är min bedömning efter allt fågelkvitter i mina öron om kommande namn i SM-klassen. PG Andersson har tampats med Veiby förr med lyckats resultat och som man säger ” det kommer mera” inom kort…
*
På tal om SM så är det lite konstigt att i deltävling två i Asfalt SM, Älvbygdens ”Rollsbo City Race” ännu inte gett besked om tävlingsdatum. I SRM:s ”Adventskalender” skrev klubben, ”Lördagen den 22 april drar vi västerut i landet och Kungälv är platsen för andra deltävlingen i Rally-SM Asfaltsprint som arrangeras av Älvbygdens MK.
– Vi kommer att köra Rollsbo City Race i Kungälv med serviceplats och start i Rollsbo. Ett kompakt upplägg med HQ, start, mål och service inom gångavstånd. Rollsbo City Race körs i ett helt nytt prospekterat industriområde i Rollsbo.”. Så långt är allt gott, men i SM-kalendern står samtidigt ”22 april, Rollsbo City Race, Älvbygdens MK (datum ej fastställt)”. Därför ställer jag mig frågan, är datumet klart eller inte?
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com