Tänak inne i ”vinnarflow”, än är inte SS1 ”Harju” färdig inför torsdagens Finland-start, ”make over” hos Sarrazin, Tom K. i ny roll som Safari-kartläsare, tankar kring Sim-SM och blekingsk 4WD-ledning i SRC inför Kullingstrofén.

Hyundai och Ott Tänak/Martin Järveoja är inne i ett ”flow” som garanterat oroar Toyota Gazoo Racing och då hjälpte nog inte ens Oliver Solbergs seger senast. Anledningen är att Tänak varit på pallen fem gånger i de senaste sex rallyna. Dessutom nu ny VM-ledare efter att i Sardinien, Grekland och Estland fått ihop 78 poäng att jämföra med 43 poäng för trots allt Toyotas stora hopp, Elfyn Evans.

Foto: Hyundai Motorsport

Otts prestationer har stadigt förbättrats och helt ärligt tror jag han kunnat vara snabbare men valt att inte riskera något, berömmer Toyotas Tom Fowler som jobbade med Tänak när han blev världsmästare 2019.

Då hör det till saken att Toyota som har sin hemmabas i Jyväskylä,vunnit sex av sju gånger sedan 2017.

*

”Secto Rally Finland” inleds på torsdag som vanligt med ”SS1 Harju” som i år delvis fått ny sträckning av sina 2.58 kilometer. Ett arbete som ännu inte är avslutat kunde Jens Johansson idag konstatera.

Foto: jens Johansson

Förutsätter att kranbilen plus lastbilarna är borta till i morgon kväll klockan 18.05 svensk tid?

Foto: jens Johansson

Mycket tv från WRC-rallyn som alltid och där TV4-Motor inleder med livesändningar från SS2-8. Därefter tar Sportkanalen över och visar SS9/10 där sista sändningen startar klockan18.30. Lördagens sex sträckor delas och TV4 Motor sänder fyra och Sportkanalen SS14 och SS18 med sista sändning klockan18.05. Bara två sträckor på söndag, SS19 går i Sportkanalen (09.35) plus SS20 (Power stage) sänds i TV12 med början klockan 12.15.

*

Flera anmälda till ”Secto Rally Finland” valde att värma upp i helgen med ”HYAcenter Ralli”. Bäst gick det för Junior-WRC-åkaren från Turkiet, Ali Türkkan som vann totalt med sin Fiesta Rally3. Betydligt sämre för franska ”Sarrazin Motorsport” där båda deras bilar (Citroën C3 Rally2) kraschade och värst såg det ut för Pablo Sarrazins bil.

Foto: Okänd

Både han och Sarah Rumeau är anmälda till WRC-tävlingen kommande helg. Hit kommer åtminstone Sarrazin med en bil som genomgått en total ”make over”, (bilden) hur det är med Rumeaus ”Cittra” är inte riktigt känt…

*

Efter att ha jobbat med välkända Porsche-byggaren Tuthill i Åre och deras arrangemang ”Below Zero” blev Tom Kristensson tillfrågad om att bli kartläsare i Kenya och ”East African Safari Classic”. Ett erbjudande som accepterades och nu blir det internationell debut som kartläsare (Snapphanerallyt med Lars Servin 2019 som slutade med en rullning, räknas inte här).

Nu blir det lite skillnad mot ”Hovdala” i en Volvo 240 mot en Tuthill-Porshe över den kenyanska savannen och så klart är det med spänning ”Smiling Tom” ser framemot en helt ny erfarenhet. Den andra på kort tid, i maj var det Australien och ”en date” med både en känguru och ERC-mästaren Hayden Paddon. 

–  Jag kommer att åka med en tysk förare som aldrig kört rally tidigare och kommer dessutom att vara instruktör för honom samtidigt som jag är kartläsare, avslöjar Tom

Redan nu har paret testat lite i Tuthills hemland England, för att förbereda sig inför det nästan 500 mil långa äventyret i Kenya.  

Ser detta som ett nytt jätteroligt äventyr som ger så himla mycket med nya människor och allt därtill, berättar Tom.

Rallyt startar i Mombasa den 5 december och går i mål samtidigt som vi firar lucia den 13 december. Då är det även en vilodag inlagd vilket säkerligen kan behövas när man enligt arrangören deltar i ” ”Världens tuffaste rally”.  Som förberedelse åker ”SMK Hörby-kartläsaren” redan i nästa vecka ner till Kenya för att åka med en lokal förare i en mindre tävling. Bland konkurrenter som redan offentliggjorts finns F1-förare Max Verstappens pappa Jost, som även han var i Åre ihop med Tom…

*

Fick idag ett mejl från en för mig välkänd rallyröst som var lite frågande till att det är för många klasser i Rally SM. Mejlaren som jag för hans eget bästa väljer att hålla anonym, undrade varför ”Standard” till nästa år bara ska få RM-status? Undran kom efter att han lyssnat på Sportradions sändningar från Sim-VM.

Kollade lite på hur många SM-medaljer som delas ut årligen. En handfull simsätt över 20 olika distanser ger runt 100 olika SM-medaljörer. Ändå hör jag aldrig någon från Simförbundet som gnäller och vill gallra för att höja statusen, lite konstigt eller?

Foto: Tommy Svensson

Mejlaren hade även ett förslag som jag misstänker (vet) aldrig blir verklighet.

Om det är för många SM-medaljer, så plocka bort de meningslösa i Sprint-SM, då är åtminstone sex medaljer insparade. Ge istället RM-status till Sprint-åkarna, för det är ju egentligen samma sak som SM… 

I den här frågan väljer jag att, ” rest my case”

*

Sommarens hetaste rally är kanske inte Hässleholms ”KR Snapphanerally” trots sin SM-status, åtminstone inte om man går efter antalet tävlande. I Hässleholm nästa helg är strax under 60 SM-åkare anmälda medan ”Svenska Rallycupen” och ”Kullingstrofén” på lördag kan brösta sig med närmare 200 ekipage vid Herrljunga Folkets Park. 47 kilometer SS väntar uppdelat på fyra sträckor.

Foto: Kristian lindberg

Blekingsk ledning i 4WD genom Karlskronas Mitsubishi-åkare Håkan Rönnebring som följs av Kim NydenSMK Linde medFalköpings David Nattsson som trea. Fyra är Trelleborgs Lukas Hägg med 15 poäng upp till Rönnebring. Som alltid är intresset för rally störst för de som kör ”Trimmat 2WD” och i helgen är det 70 anmälda i klassen.  Här är det skånskt som trea i A-klassen, Johannes Haraldsson, Hässleholms MK. Toyota-föraren har bara fem poäng upp till ledaren Patrik Åkerman, Ljusdal och en futtig poäng för att gå förbi tvåan, André Nygren, MK Ratten som dock bara har poäng från två tävlingar mot övrigas fyra. I C leder Rönnes Henrik Gustavsson och går ut först i klassen före Gotlands Erik Andersson. I helgen går de klassiska bilarna först, 34 deltagare i Appendix K där Roger Berglund, Henrik Gustavsson och Arne Rådström lär göra upp om första pris. Grupp F inleds med Andreas Hovind som ryckt åt sig 20 poängs försprång till Jörgen Olsson, Ryd. David Pettersson, Asarum är en poäng efter.

Foto: Kristian lindberg

Ett 20-tal bilar i  Grupp E, där B-förare Oskar Palm, Flen toppar cupen före två C-förare Mikael Fransén, Vetlanda och och Peter Strand, Linköping. Fyra är Kristianstads Hampus Larsson som delar placeringen med Joakim Gustafsson, Växjö. Trippel Ryds MK i Ungdomsrally där  Hannes Brorsson leder före Rasmus Persson och Måns Johansson

*

Avslutar med ett jättetack till er som efter gårdagens Motorbloggen visade sin tacksamhet. Ingen nämnd men ni som vet, vet…

2 svar på “Tänak inne i ”vinnarflow”, än är inte SS1 ”Harju” färdig inför torsdagens Finland-start, ”make over” hos Sarrazin, Tom K. i ny roll som Safari-kartläsare, tankar kring Sim-SM och blekingsk 4WD-ledning i SRC inför Kullingstrofén.

  1. Du skriver att plumpen i vinster för toyota i rally finland kom 2019 då ott körde hyundai,, han åkte toyota 2019 och blev världsmästare det året, och vann även i Finland det året, 2022 vann han i Finland med Hyundai.

Lämna ett svar till Tommy Svensson Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *