Tänak i Toyota Monte-testar, mc-åkare vass på Monza, nya Polo R5, Felix vann E-premiär och motorsport både könsneutral och jämlik!
Vet inte om ni tänker på detta men det är faktiskt mindre än två månader till WRC 2018 drar igång med det som jag menar mer liknar rysk roulett än rally, Rally Monte Carlo. Med sitt ständigt växlande väder och underlag har ”Monte” åtskilliga gånger visat att likheten med en patron i magasinet och att starta med slicks för att någon kilometer senare stöta på blötsnö/blank is, är slående likt den ryska dödsleken.
Hur som helst så är det ändå här som VM-premiären körs 25-28 januari och nu är testerna i full gång inför ”äventyret”. En som har många blickar på sig är Toyota Gazoo Racings nyförvärv Ott Tänak som nu kört sina första kilometer med nya arbetsredskapet Yaris WRC. I franska Col de Perty ligger redan ett tjockt snölager där nu Tänak försökte komma underfund med skillnaderna i körsätt mellan tidigare Fiestan och nya Yarisen.
*
Att Sebastien Ogier utsågs till ”Rally Driver of the year” för femte gången vid Autosport Awards-utdelningen kom väl inte som någon större överraskning. Inte heller att WRC Ford Fiesta RS utsågs till ”Årets Rallybil” men Ogier tyckte ändå att den här gången var det lite annorlunda med nytt team och allt.
– Det var definitivt något speciellt den här gången…
Robert Kubica var den som fick äran att överlämna priset och han kunde inte nog visa sin uppskattning, inte bara för Ogier utan för alla som tävlar på ”top level rally”. Någon likhet med Formel 1 som han nu är på väg att göra come back i, ser han inte jämfört med de tre åren i WRC.
– Helt skilda sporter, som rallyförare måste man vara flexibel och anpassa sig efter förhållandena medan det i racing krävs att man är mer exakt!
– I Formel 1 har jag chans att vinna, det hade jag aldrig i WRC, konstaterade Kubica så klokt.
*
I helgens Monza Rally Show delade Thierry Neuville och Andreas Mikkelsen på en 2016 Hyundai i20 WRC och målsättningen var klar, seger. Men motorcykel-åkaren Valentino Rossi blev en alltför svår nöt att knäcka för WRC-åkarna. Rossi i en 2016 WRC Fiesta vann med 5,7 sekunder tillgodo på de båda WRC-åkarna. Nu hade dom visserligen även kört på en banmarkering och bestraffats med fem sekunder i tidstillägg. Fast även här var Rossi värre och hade även han en påkörd banmarkering, plus tio sekunder extra på grund av att Fiestan var sju kilo för lätt efter kontrollvägning. Med andra ord var italienaren en värdig vinnare på Monza…
*
Nu är det nära, bara ett par timmar fram åker skynket av från Volkswagens nya R5 Polo vid en liten ceremoni. Blir kul att se hur bilen ser ut när den inte längre täcks med ”zebra-kostym” och lika spännande om Pontus Tidemand är på plats? Stay tuned!
*
En annan R5-bil är Skoda Fabia och nu har Jerker Axelsson hämtat hem bilen med chassinummer 191 till Trollhättan. Han fick även med en hel del grejor till Fabian av alla lådorna att döma…
*
Verkade inte som att det var helt lätt att hitta rätt i ändringarna gällande klasserna i Rally-SM 2018 trots förtydliganden. Det som stökat till mest är att R2-klasserna i både J-SM och SM slåss ihop till en enda klass, men ändå räknas poäng separat och även medaljer delas ut i båda klasserna. Så här tävlas det i de olika kalsserna i Rally-SM 2018 ”R 1 – JSM/SM R2 – JSM R3 – SM R5 – SM 4WD övriga – SM R3.
Nytt för nästa år är att man tar efter britterna i BRC med ”Joker-tävling” alltså en i förväg utvald tävling där man kan räkna bonuspoäng. En het potatis är frågan om WRC-bilar och ”4WD Övriga” vara eller icke vara i SM. Nu har man satt ner foten och i ”förtydligandet” står att läsa ”Klassen SM 4WD övriga kommer att få åka om SM 2018 – 2020, därefter är dom endast tillåtna i övriga tävlingar”. Solklart kan tyckas men nu har jag ändå nåtts av vissa indikationer på att detta inte är hugget i sten, kan alltså ändras…
*
Läste på aftonbladet.se rubriken ”Pallplats för Felix Rosenquist” men måste då säga att detta känns som en lite för futtig rubrik när Felix i själva verket vann Formel E-premiären i Hong Kong. Kanske bara ett led i mediakampanjen att all svensk motorsport är kass, vad vet jag…
Nu vann Felix och Mahindra Racing låt vara på grund av att de från början vinnande Audi och Luca Filippi bestraffades så att segern försvann. Dessförinnan hade Felix lyckats med både pole position, snabbaste varv och så slutligen seger i ett och samma race.
– En väldigt speciell helg, säger han.
– Jag kan inte minnas när jag gick igenom så många känslor på en och samma gång. Det här bevisar verkligen att allting kan hända i motorsport. Jag saknar ord, egentligen – men vi har onekligen fått en bra start på säsongen!
Segern är den andra i Formel E efter triumfen i Berlins ePrix förra säsongen. Tillsammans med tre extrapoäng för pole position och ytterligare en extrapoäng för snabbaste varv lämnar Felix t Hong Kong som trea i förarsammandraget. Nästa race körs i Marrakesh, Marocko den 13 januari.
*
I förra veckan träffade jag Euro RX-föraren Magda Andersson för en intervju och då passade jag på att ställa den aktuella frågan om hur hon upplever att vara en av alltför få tjejer i motorsport. Följdfrågan var också given med tanke på höstens hetaste ämne #me too.
– Jag ser mig inte som en kvinnlig förare utan som vilken förare som helst och tror faktiskt inte att någon heller ställer in mig i något speciellt fack, menade Magda.
Hon vittnar även om att hon alltid mötts av respekt och aldrig någonsin upplevt saker som sexism eller annat inom rallycrossen.
– Jag är väldigt stolt över att få vara en del av motorsporten som är en av få sporter som är både könsneutral och jämlik!
Att tjejerna tar mer och mer plats i motorsporten är SBF:s ”Tjejläger” på Bosön ett bevis för. Redan i fjor var det populärt och utökades till i år men det hade behövts ännu fler platser berättar Magda.
– Nu var där plats för 40 tjejer och dom fylldes på två dagar!
Förutom Magda var även Mikaela Åhlin Kottulinsky en av dom som fanns på plats på lägret och tillsammans myntades parollen, ”Du är stark ensam men tillsammans är vi starkare”. Sämre livsmotto kan man helt klart ha…