Tänak: En lite sak mellan ratt och stol, 76 bilar i den polska ERC-premiären och en svensk, 500 i publiken välkomans till STCC i Skellefteå, SRM-profil prisades och Opel i nivå med stora konstnärers verk!
Tänkte återvända lite till Rally Italia Sardegna men inte för att frossa i den dubbla Toyotaglädjen utan mer fokusera lite på hur Hyundai kan tänkas ”komma tillbaka på banan”. På några timmar förbyttes total succé med Ott Tänak i ledning och Dani Sordo som tvåa medan Thierry Neuville täckte upp bakifrån på en femte plats.
Först fick Neuville punktering, sedan knäckte Tänak fjädringen och så fullbordade Sordo katastrofen med sin ”rullning”. Plötsligt var Andrea Adamos gäng borom all räddning och där till slut Neuvilles tredje plats plus fem bonuspoäng nästan blev som en mental seger. Men tyvärr bara i skallen, i VM-tabellen var det inte lika mycket seger om man säger. Än tyngre för Tänak som fick fyra poäng på power stage men också i praktiken borta från guldstriden med 57 poäng upp ”sellele kuradile Ogierile” (skriver på estniska med hänsyn till att väl små barn läser bloggen). Men estländaren vägrar fundera i banorna att det är ”game over” men medger att Hyundais ständigt återkommande problem med fjädring/stötdämpare bekymrar. De tuffa sträckorna i Portugal och på Sardinien har tydligt visat att ingenjörerna i Alzenau har något att bita i och till kommande Safarirally med ännu sämre vägar måste problemen vara lösta. Extra bittert menar Tänak i en intervju med tanke på att i20 WRC nu börjar uppföra sig så som han önskat hela tiden, alltså att inte enbart passa Neuvilles körstil. Ryktena gick direkt i Portugal att i20:an är för skör efter att bakvagnen packade ihop på Tänaks bil och nu nya liknande problem i helgen. Men där rusar Neuville till teamkompisens stöd.
– Den stenen Ott träffade var både svår att upptäcka plus nästan omöjligt att köra på utan att allvarligt skada bilen…
Källor nära WRC-teamen hävdar att Hyundai fokuserar lite för mycket på nya hybridbilarna och inte på allvar försökt lösa sina ”hållbarhetsprobelm”. Tänak är lite diplomatisk och menar att kanske man sett mer till att få till den snabbaste bilen och detta på bekostnad av stryktålighet. Dock ingen nyhet för honom då han sett samma sak i alla team han kört och som han säger till DirtFish.
– Nu är det upp till ingenjörerna, jag är bara en liten sak mellan ratt och stol!
Det som oroar allra mest är att i serien återstår två riktiga ”mördarrallyn”, Safari och Akropolis där det är ett absolut krav att bilarna håller ihop när det körs ”rally utan väg”. Tänak slutar lite tankfullt.
– Vi vet att vi har en snabb bil även under de här förhållandena, men där finns ett antal men…
Efter målgång hyllade både Neuville och Tänak teamet för allt jobb före och under rallyt men som man uttryckte det.
– Vi var verkligen förtjänta av ett bättre resultat!
Något som ändå fick Andrea Adamo att spricka upp i ett ansträngt leende.
–Alla har gjort ett otroligt jobb och jag är både tacksam och rörd över att höra mina förares ord det stärker verkligen ”the Hyundai team spirit”!
*
Nu är det lite stiltje på rallyfronten och i helgen är det inga större tävlingar på våra breddgrader på gång. Nästa helg däremot är det Asfalt-SM i Uråsa plus ERC-premiär med ”Rajd Polski” eller som klassikern numera heter, ”ORLEN 77th Rally Poland”. Den 18-20 juni drar sig de över 70 ERC-åkarna mot den polska semesterorten Mikolajki för att rulla igång ”Rally-EM”. Störst klass är de för Rally2/R5-bilar med 40 anmälda och lite imponerande med förare från 13 olika länder.
Alexey Lukyanuk är regerande mästare och är återigen med i Team Saintéloc-Junior Team och kör som i fjol en Citroën C3 Rally2. I år är konkurrensen ett snäpp upp för ”The Russian Rocket” och i klassen får han möta flera WRC-namn som, Andreas Mikkelsen, Craig Breen, Nikolay Gryazin. En som också är anmäld är estländaren Georg Linnamäe men frågan är med vilken bil han dyker upp?
Den VW Polo han körde på Sardinen verkar inte bli ”race ready” på ett tag. Fem nya Fiesta Rally3 är anmälda och bland annat juniorerna Ken Torn och Jon Armstrong kör med nya bilar från M-Sport Poland. Tråkigt nog är intresset från de nordiska förarna klent för deltagande i ERC och från Norge kommer bara Ola Nore Jr/Jørgen Eriksen med en Rally4 Renault Clio. Finska förbundet AKK Sport stötar sin talang Sami Pajari så pass att han kan dubbla med start i både Junior-WRC och ERC3 Junior med Rally4 Fiesta.
En svenskreggad bil finns också med bland de 76 anmälda, Trollhättans Robert Blomberg med Ida Bood i R5-Skodan. Detta utanför ERC-poäng och då med #73 på bilen.
*
Samma helg är det dags för deltävling två i STCC TCR Scandinavia, Midnattssolsloppet på Skellefteå Drivecenter Arena. Med lite lättnader kring pandemin blir det också med publik om än bara 500 personer.
– Vi är oerhört glada över att Skellefteå Drivecenter Arena har fått till den här lösningen och att vi äntligen, under ordnade former, kan ge våra fans en möjlighet att följa våra tävlingar på plats, säger Micke Bern, vd på STCC.
– Vi har en stark lösning med STCC+ för de som inte kan se tävlingarna på plats, men det är klart en extra dimension att vara på plats om man bor i närheten av banan – en upplevelse som vi äntligen kan lösa.
Biljetterna släpps idag klockan 18.00 och det kommer att gå och köpa max 4 biljetter per tillfälle och det är även max 4 personer i ett sällskap.
*
Även om det var en lång Motorbloggen i går glömde jag ändå en del som sjävklart borde fått plats. I samband med SMK Hörbys prisutdelning på Nationaldagen fick även SRM-profilen och mångårige medlemmen Patrik Persson ta emot en mycket välförtjänt utmärkelse, nämligen det av ordförande Lars Servin (till höger) en gång instiftade ”Årets SMK:are”.
Ett pris som Patrik egentligen borde fått för många år sedan då han alternerade som tävlingsledare med Mia Nilsson i TV-Svängen. Men efter att Patrik tillträtt rollen som SGA för rally i Södra BF blev där inte tid över för att axla den rollen lika ofta. När sedan allt mer fokus flyttades till South Swedish Rally och från i år utökat till att även bli en av frontfigurerna i Svenska Rallymästerskapen var det hög tid att priset hamnade på Ernst Ahlgrensgatan i Hörby. Stort och välförtjänt grattis Patrik!
*
Även Peter Tveismes ”Opel-spaning” utanför Willys i Eksjö borde självklart varit med. En Opel Rekord Coupé från 1966 är ännu ett bevis på att designerna i Rüsselsheim inte ligger långt efter de stora holländska 1600-tals konstnärerna vad gäller blicken för det som är vackert. Nu stör visserligen takräcket och de gula varsellyktorna något av den tyska estetiken, men jämför man med vad Sverige och Volvo samtidigt lyckades med så är det ändå småpotatis i sammanhanget…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.