Tack, ”WRC-light” att vänta, Sainz större än Ogier, Rally Poland flyttar, SSRC kör höst/vår, V8-premiär på Falkenberg(?) nya e-sportnamn klara!
Idag är det omöjligt att starta Motorbloggen med något annat än ett jättestort tack till alla er som gratulerat mig till ”Lions Eldsjälspris 2020”. Ingen nämnd ingen glömd och att båda tacken och priset värmde rätt in i hjärtat är absolut ingen överdrift. Tack!
*
Har skrivit det tidigare och det blir allt tydligare att WRC-världen redan mer eller mindre räknat ut 2020. Hur resten av året blir är väldig svårt att sia om, men att det blir någon form av ”WRC-ligth” med färre tävlingar än planerat är nog de flesta överens om. Nu varnar även teamcheferna för att 2021 kan bli ”tricky” även om Corona förhoppningsvis då är lite historia. Anledningen till oron är att bilfabrikanterna framför sig ser minskad försäljning och som ett brev på posten, mindre pengar till marknadsföring (läs rally).
Till DirtFish förklarar Andrea Adamo att han inte blir helt förvånad om årets serie avslutas i förtid efter bara tre körda tävlingar och att nästa år reduceras på något sätt. M-Sport Fords Richard Millener är inte lika stor pessimist (eller kanske realist?) som kollegan hos Hyundai.
– Vi måste vänta och se hur de olika länderna hanterar restriktionerna men självklart vill försöka köra så många tävlingar som möjligt, menar Millener.
– Det behövs några veckor till för att se vad som händer och först därefter kan vi ta ställning till hur året ska avslutas!
*
Måste ändå vara en stor skräll att Carlos Sainz slog ut Sebastien Ogier i semifinalen till ”Världens bästa rallyförare”. Själv har jag alltid gillat Sainz som var kanske den förste rallyförare som tänkte på både fysisk träning och vad han åt och drack före, under och efter tävling. Utan att nämna några namn så fanns det tidigare en helt annan filosofi hos rallyförare än att kombinera sitt körande med renlevnad.
Stötte på honom flera gånger under Rally Sweden och minns speciellt ett år när man hade målgång på Tingvallas bandyis, kan det ha varit 1999? Inför en av de sista sträckorna gled Sainz i kön till start upp jämsides med då ledande Tommi Mäkinen. Parkerade alldeles intill finnens Mitsubishi, rusade motorn samtidigt som han gjorde tecken mot sina ögon mot Tommis med klara budskapet, ”du och jag, ingen annan”.
Nu vann ändå Mäkinen fajten men Sainz ”donut” på den nyspolade bandyisen vid slutmålet, glömmer aldrig varken jag eller isansvarige vaktmästaren…
När jag sedan träffat Sainz i samband med Rally Monte Carlo för några år sedan och då i ”Volkswagens hospitality” dit han kom enkom för att vara trevlig och underhålla gäster, då växte min beundran för ”El Matador” än mer för sitt trevliga och okomplicerade sätt. Fick även en bild på de bägge semifinalisterna där nu Sainz fick flest röster trots bara två VM-titlar mot Ogiers sex. Lite kul också att spanjoren fick revansch för andra platserna i Rally Sweden när han slog ut just Mäkinen i kvartsfinalen. Men mot Oiger var det jämnt, bara 0,6 procent fler röster gick i Sainz tecken. Betydligt enklare för Sebastien Loeb som nu är i andra ringhörnan när ”pollen” går in i final. Han fick 88 procent av rösterna mot Juha Kankkunens 12 procent.
*
Inte direkt överraskande att även ”ERC 77th Rally Poland” tvingas se sig om efter ny tävlingsdatum. Tävlingen var tänkt som ny premiär efter att även Rally Liepaja fick kasta in handsken. Men med tänkt start 26-28 juni i Polen blir det inte så utan nu skjuter man upp till senare i höst. Med detta blir kanske ändå Liepaja premiär, då man här hoppas kunna köra i mitten av juli. Till detta är jag dock extremt skeptisk med tanke på att grannlandet Finland mer eller mindre lagt locket på fram till sista juli…
*
Speciella tider kräver speciella åtgärder vilket nu Sydsvenska Rallycupen (SSRC) anammat. Än så länge har ingen av årets tävlingar som bekant genomförts och nu tar man till det drastiska beslutet att dela årets serie i två delar. Man börjar (förhoppningsvis?) med ”Silverratten” i Älmhult den 19 september och sedan sista deltävlingen i juni 2021 och då med ”Dackefejden” i Växjö. Däremellan körs ytterligare två tävlingar i år och två till nästa vår, totalt sex deltävlingar. Ansvarige Stefan Bergman förklarar.
– Efter en minst sagt annorlunda vinter fick många rallyarrangörer ändrade förutsättningar och antalet inställda tävlingar blev ovanligt högt. – Corona-pandemin har ytterligare förändrat situationen på ett dramatiskt sätt och ingen vet ännu hur det kan komma att påverka höstens tävlingskalender.
Bergman utvecklar detta med samma tänk som jag själv har att stympade cuper/serier inte alls gör sporten någon rättvisa.
– SSRC har tvingats se första halvan av serien inställd och i höst återstår två tävlingar som ska ge tre poängtillfällen. Men hur spännande och utmanande blir detta upplägg?
Därför blir det nytänk med en säsong höst/vår där även planerade, men inställda SM-tävlingen ”Skilling 500” nu är ny i SSRC. Något som varit helt okänt för mig att Skillingaryds MK valde att banta ner och bygga om för att passa in i cupkonceptet. Nu blir den ny säsongsfinal på grus den 7 november.
– Cupen avslutas sedan med en finaltävling i slutet av juli. Tänk att få köra finalen i strålande sommarväder och inte som alltid tidigare i oktoberrusk, avslutar Bergman.
Tävlingskalender 2020
19 sept Älmhults MK Silverratten
3 okt. Vetlanda RRC Rally Småland
7 nov. Skillingaryds MK Skilling 500
2021
Apr. Simrishamn MK
MajLjungby MK
JuniWäxjö MS
Juli Finalen SSRC
*
Nästan precis som att tävlingsansvariga i V8 Thundercars läst vad jag skrev igår, för idag kom besked om kalendern framöver. Som jag befarade blir det inget race på finska KymiRing i juni utan premiären hoppas man kunna köra i Västkustloppet i juli. Ny tävling i Finland blir det istället den 12-13 september på Alastarobanan. Årets reviderade kalender består, precis som tidigare ändå av tolv deltävlingar men nu förlagda över fem helger istället för de ursprungliga sex helgerna för Eric Nilsson och V8-gänget.
– Serien bedömer det som rimligt, men inte garanterat, att juli kommer att bli startdatum för flera idrotter som har varit tvungna att flytta fram sina kalendrar, förklaras det.
– V8 Thunder Cars väljer att agera enligt försiktighetsprincipen med hänsyn tagen till rådande läge, av omtanke om deltagare, funktionärer, publik och arrangörer – med en förhoppning om att vi snart kan ses ute på tävlingsbanan igen!
V8 Thunder Cars 2020
11-12 juli – Västkustloppet, Falkenberg (deltävling 1&2)
7-8 augusti – Drivers Club, Ljungbyhed (deltävling 3,4&5)
12-13 september – Finland, Alastaro (deltävling 6,7&8)
1-2 oktober – Grande Finale STCC, Mantorp Park (deltävling 9&10)
17-18 oktober – NASCAR American Fan Fest, Hockenheim, Tyskland (deltävling 11&12)
*
Jag får lite återkopplingar från framför allt rallyfolk som menar att FHM:s Corona-restriktioner inte går att överföra till rally. En som skrev till mig förklarade.
– För f-n det är publik utspridd i en stor skog eller böljande åkrar och självklart begriper man väl att det gäller att hålla avstånd till grannen. Nej, sluta med tramset och låt oss dra igång säsongen direkt!
Förstår hur man tänker men ändå måste nog även rally följa uppsatta regler. Om inte så görs, är jag säker på att en redan från vissa håll starkt ifrågasatt sport skulle bli ett än större och rödare skynke för mijötalibaner och andra ickerally-intresserade. En som verkligen satte frågan i fokus är Lene Jørgensen i danska motorklubben Ask Hededeland. Hon skriver om hur klubben ser på restriktionerna där och att man gör allt för att få igång verksamheten så snart som möjligt. Men skriver även hur viktigt det är att ASKH samarbetar med kommun och polis. Lene avslutar med kloka orden.
– Vi er klar over, at tiden er lang, men som jeg er informeret, er der ingen af jer, der lever af at køre rally. Så glæd jer over det!
Kunde inte skrivit det bättre själv…
*
Även Svenska Bilsportförbundet vidtar nu åtgärder på kansliet på grund av pandemin. Från och med fredag korttidpermitteras personal i några månader och troligen fram till den 31 augusti, men kan även förlängas. Bilsportare som behöver komma i kontakt ombeds att först försöka hitta svar på hemsidan, men kanske kan även egna kubben vara behjälplig.
*
Som jag skrivit tidigare så är inte esport riktigt min grej, vilket i sig är helt ointressant då det är desto fler som gillar att ”racea” framför datorn. Har även största respekt för alla som verkligen kan och vill köra tävling ”the virtuell way”. När dessutom mästerskap och serier över hela klotet mer eller mindre exploderat är det bara att inse att jag verkar vara i minoritet. Ser idag att min klubbkompis Klara Andersson som skulle varit i full gång med Junior-SM i Rallycross även hon sätter sig framför datorn. Klara kommer att ingå i ”2020 SET Esports drivers line up”.
Även syskonen Bäckman, Jessica och Andreas hänger på esport väntan på att TCR Europe ska komma igång. Nu lanserar serien även en datorvariant där ”The Backmans” ska tävla i de sju deltävlingarna på samma banor som de skulle kört om inte Corona funnits.
– E-sport och sim-racing har fått mycket uppmärksamhet och popularitet den senaste tiden, så det är kul att TCR Europe hoppar på sim-racing tåget. Både för fansen och förarna är det fin möjlighet att underhållas av lite racing i de svåra tiderna som är just nu runt om i världen, menar Andreas.
Serien startar på lördag med besök på belgiska Spa-Franchorchamps och banorna är noggrant skannade för att simulera alla detaljerna och göra dem så realistiska som möjligt. Andreas och Jessica kommer att köra med samma bilar som de körde under fjolåret, Hyundai i30 N TCR-bilar, men nu med en ny design. Denna nya designen kommer även att användas ute på banorna senare i år när säsongen drar igång.
– En kul grej med sim-racing är att det är möjligt att designa bilarna så de blir väldigt realistiska och ser nästan identiska ut till de riktiga bilarna, säger Jessica Bäckman.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se Tommy Svensson