Tack för alla grattis, Kristianstad världsbäst, gyttjebrottning för, Johan, Molly och Nico efter historisk seger, klent i SM-premiären, maxat i Monte Carlo, Norge ställer in rally och vad händer här, Seel till ett nionde Dakarrally, lite koll på Umeå två månader före och säkerhetsinfo för hybridbilar i WRC.

Idag måste jag börja med att skämmas lite eftersom jag är så usel på att gratulera FB-vänner som fyller år och när jag så i lördags översvämmades av många och framförallt varma grattis, blir skamkänslorna ännu större. Hur som helst, ett jättetack till alla ni som uppmärksammade min dag

Foto: Ann Svensson

En liten present, kanske går den att använda som skärmsläckare på datorn eller ännu bättre som effektivt sätt att jaga bort skadedjur, kommer här en bild på mig och min bror på väg till Spaavdelningen på Mossbylund där högtidsdagen firades… 

*

Efter en bloggfri helg får det först bli en snabbrepris på vad som hänt och då är det sjävklart CIK-FIA:s prisutdelning i Paris där Kristianstad Kartingklubb utsågs till världens bästa kartingarrangör 2021, smaka på den. På plats att ta mot beviset i Paris var ordförande Magnus Hedman och arbetsmyran Jesper Håkansson. Jesper förklarar lite av känslan när han tog emot priset, ”Så stolt att vara en del av det underbara laget på minst 75 personer från Kristianstad Karting Klubb som sen 2014 organiserat internationella FIA-race i Karting. Jag och Magnus fick i kväll äran att i Paris på FIA Karting Prize givning galan ta emot priset som världens bästa arrangörer för andra gången. Tack Kristianstad Karting för det dedikerade arbetet som utförts av klubbens alla medlemmar. Ni är bara så bra!

Foto: FIA

Att få ta emot priset en sista gång som ansvarig för organisationen var för mig personligen så stort. Nu kommer Jörgen A och Peter H att utveckla detta vidare som ansvariga. Jag och Magnus kommer att fortsätta att arbeta i organisationen. Kristianstad Karting gjorde det igen. Tack till världen bästa medlemmar och alla ni andra som jobbat med detta!”. Fortsatt är det få som är så duktiga på att bjuda på halsklumpar som gänget ute i Åsum, stort och välförtjänt grattis från Motorbloggen.

*

Säger även stort grattis till Johan Kristoffersson och Molly Taylor som blev historiska som första vinnare av Extreme E. Et lite speciellt segerfirande då de två och teamchef Nico Rosberg bjöd på gyttjebrottning efter målgången i brittiska Jurrasic X Prix.

Foto: Extreme E

Det känns fantastiskt att vi får bli de första mästerskapsvinnarna, konstaterade Johan under lermasken.

I finalen slutade paret fyra men det räckte för slutseger och under söndagens finalpass på militärbasen i södra England gjorde Kristoffersson och Taylor sitt jobb i semifinalen, där Johan gav fina förutsättningar till Molly. På startlinjen i den  avslutande finalen stod fem bilar och för Johan och Molly räckte det alltså att vara sämst fyra för att knipa mästerskapstiteln. Efter en dramatisk uppgörelse blev det precis så och när Kristoffersson kröp ner i förarsätet för sitt enda varv handlade alltså allt om att inte tappa någon placering. Den numera fyrfaldige rallycrossvärldsmästaren gjorde inga misstag och tog bilen i mål på den nödvändiga fjärdeplatsen. Därmed slutade man på samma poäng som Cristina Gutierrez/Sebastien Loeb men Nico Rosbergs gäng tog titeln på fler delsegrar jämfört med tidigare F1-konkurrenten, Lewis Hamiltons team.

Foto: Extreme E

Vi har vunnit tre av fem event och tar hem både teammästerskapet och förarmästerskapet. Det har varit en stor utmaning hela vägen, men vi har fått besöka häftiga ställen som jag förmodligen aldrig skulle ha åkt till annars, till exempel Grönland, jublade Arvika-sonen.

För honom var det speciell säsong till och med snäppet vassare än 2012 då han tog tre titlar av tre möjliga. Under 2021 blev det fyra titlar på lika många försök, klart att Johan är nöjd. 

-Ett helt otroligt år och särskilt att kunna vinna två titlar med samma poäng som konkurrenterna i VM och i Extreme E. Svårt att säga vilken titel som smäller högst, men riktig kul att kunna vinna båda i slutändan.

Foto: Extreme E

Finalen vanns av Gutierrez/Loeb före helsvenska Mikaela Åhlin Kottulinsky/Kevin Hansen och så Catie Munnings/Timmy Hansen som tre. Rycket i Dorset gjorde att Mikaela och Kevin också slutade som trea i serien.

*

I går kväll stängde anmälan till SM-premiären North Rally i Boden och jag tror att norrländska rallyprofilen Roland ”Mikro” Åström sammanfattade de flestas känslor på Facebook med sitt kärnfulla inlägg. Så långt från den flygande start på SM-säsongen som Svenska Rallymästerskapen och alla rallyfans hade hoppats, tvärtom ett riktigt bottennapp och snudd på en halvering av årets deltagarantal. Ingen kritik mot SRM som i sin ambition att kunna garantera ett riktigt vinterrally tittade så långt och snösäkert norr ut som möjligt och fastnade för Boden. Som norrlänningar ofta och riktig påpekar, vi har lika långt söderut men ändå, 157 mil för Lukas Hägg att åka från Trelleborg till Boden bär ändå respekt med sig. Oavsett vad man tycker om avstånd, så är detta enda skäliga anledningen till manfallet första helgen i januari som jag ser det.  Inte bara få anmälda allmänt utan även så få att SM-statusen i både Internationella 2WD och Standard kan ifrågasättas. FIA-klassen för 2WD är den som många inklusive mig själv, hade hoppats skulle ta över intresset i SM från ”Nationella 2WD” men så är det absolut inte. Bara sex anmälda R2/Rally 4-åkare och av de 15 som körde i klassen i fjol stannar merparten hemma, bara fem tar ännu ett år i ”framtidsklassen”. I Standard kommer fem bilar till start och det nu alla hoppas på, är att det är avstånden till Boden som är anledningen till det klena intresset. Om inte utan det istället skulle vara en allmänt trend för SM-åkande, finns det all anledning till oro…

Samma problematik finns inte hos Automobile Club de Monaco som ansvar för WRC-premiären Rallye Monte Carlo. Här var taket 75 bilar och dit nådde man också och detta i förtid. Ingen komplett lista har släppts av ACM men i Rally1-klassen kommer troligen elva bilar, det är M-Sport Ford som inte velat släppa namnen på sina två sista platser.  Framgångsrika  Toksport WRT kompletterar i WRC2 Andreas Mikkelsen med nya namnet i Skoda-teamet Nikolay Gryazin. Tredje och sista föraren för det tyska teamet är Chris Ingram. I andra ringhörnan finns bland annat Sainteloc Racing som med Citroën C3 Rally2 mönstrar Eric Camilli och Sean Johnston.  I år vann Sami Pajari Junior-WRC ( här från paris med co-driver Marko Salminen) och även han gör 4WD-debut i Monte med en Rally3-Fiesta och då i WRC3. Men tävlingen ingår inte i prispaketet förklarar Pajari utan körs enbart för att skaffa erfarenhet för framtiden.

Foto: FIA

Hur säsongen 2022 kommer att se ut för mig tas efter Monte, förklarar Pajari.

Nog ingen dum tanke att han inleder WRC3-året i Umeå… 

*

Senaste virusvågen har svept väldigt hårt fram över Norge och som en direkt följd av detta ställs därför årsavslutningen den 29 december Romjulsrally in. NMK Elverum hade runt 80 anmälda varav flera svenskar och nu ryktas det att även andra tävlingar kan röna samma öde. Speciellt tänker man så klart på vår egen SM-premiär en knapp vecka senare och i dag förklarade Region Norrbotten att man går upp i stabsläge inför helgerna. FHM aviserade samtidigt att nya restriktioner kan komma och detta snabbt om läget förvärras, ”I planen nämns även rekommendationer om att vuxna bör avstå från matcher och tävlingar om de inte har idrotten som yrke. Planen nämner även rekommendationer om att större läger, idrottstävlingar och cuper inte bör arrangeras, samt om att större samlingar i skolorna bör undvikas.”.

*

Annie Seel i hop med tyskan Annett Fisher fick ett brons i VM-deltävlingen i Saudi Arabien dessutom tog tjejerna hem ”All Women´s Team”, klassen med sex helkvinnliga ekipage. Annie har länge jobbat för att fler tjejer ska komma in i motorsporten en målsättning som delas av FIA och ett nytt steg i detta tas när hon och Annett bildar team i Dakarrallyt som körs i Saudiarabien, 1-14 januari 2022.

Foto: privat

De tävlar för team X-raid i T3-klassen för specialbyggda terrängbilar.

Det känns fantastiskt att vara tillbaka på startlinjen i Dakarrallyt. Så mycket har hänt de senaste åren, inte minst satsningen på kvinnliga team. Mitt mål är att vi ska ta en pallplacering i vår klass, och även ta pris som bästa kvinnliga team, förklarar trean i Asfalt SM.

Detta blir hennes nionde Dakar-start och hon är den enda svenska föraren som kört  både med motorcykel och bil.

*

I alla julbestyr förslår Sebastian Bourghardt att vi tar en paus och kollar lite på hur man i Umeå förbereder Rally Sweden om nästan exakt två månader. I veckans Bilsportnytt besöker vi Umeå för att se hur etableringen av Rally Sweden fortlöper i sin nya centralort. Vi träffar rallyts VD Glenn Olsson, tidigare VM-föraren Mikael Ericsson och biträdande tävlingsledare Roland ”Mikro” Åström samt kommunalråd Hans Lindberg (S) och näringslivschef Peter Juneblad. Länk: https://fb.watch/9-_QPtbsi3/

*

En sak som ofta dykt fram när de nya hybridbilarna i WRC diskuteras är att de skulle kunna bli farliga för utomstående i händelse av krasch. Att bilen skyddar besättningen är Thierry Neuvilles 30 meter långa avåkning ner i en ravin med taket som landningsplats, bevis på. Nu har där släppts lite säkerhetsinformation för utomstående och där huvudingrediensen i systemet är ett antal lampor runt om på bilen. Om dessa lyser grönt när bilen står (kanske ligger) still är det riskfritt att närma sig.. Däremot om samma lampor lyser rött, krävs ingen större fantasi för att begripa att den kan vara strömförande, samma läge om inga lampor alls lyser. Dessutom kommer alla Hybridbilar att ha ”HY” intill startnumret. Mycket nytt att lära inför Rally Sweden…   

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *