Halsklump att se Noah i Paris, Nordh sista pusselbiten hos Team NYBE, vem tar över efter Adamo?, kändistätt i Piteå, redan 20 förare till STCC, Hägg ensam i Int.2WD i Boden, Ben Sualyem ersätter Todt och Nordkvist första kvinnliga vice presidenten i FIA:

 Till skillnad mot i fjol när Tom Kristensson fick ta emot FIA-beviset som Junior-världsmästare digitalt hemma i Ynglingarum så var det igår full ”Prize Giving” i Paris och Carroussel du Louvre för 2021-mästarna. När jag ser bilderna därifrån på Kristianstad Kartingklubbs världsmästare i KZ, Noah Milell skäms jag inte över att säga att jag blir lite tjock i halsen.

Foto: Tommy Svensson

Letade i arkivet och hittade andra  bilden på honom från min kamera daterad 2009, den första var när han och syster Olivia höll nyfödda lillasystern för bild till tidningens ”Hej Världen-sida” år 2006. Efter 2009 däremot har det blivit en hel del bilder på Noah ute på Åsum Ring och även om han alltid varit en stor talang, så trodde jag nog ändå inte att han skulle gå hela vägen i sin morbrors Johnny Milells spår. Han blev världsmästare 1996 och 25 år senare visade Noah att både jag och många andra hade fel, han var precis lika duktig som morbror Johnny. Att nu se honom stilig mörk kostym i hop med de övriga kartingmästarna Tuukka Taponen och Kean Makura gör halsklumpen ännu större.

Foto: FIA

Att Noah dessutom har Max Verstappen vid sin sida gör inte saken sämre och längst ut till vänster på bilden kartingbasen Felippe Massa.  Vad jag vet fick Sverige bara tre världsmästare i år Noah, familjen Hansen för teamseger i rallycross och så klart, Johan Kristoffersson även han stilig i smoking men ändå med betydligt mer rutin från FIA-galor än Noah.

Foto: FIA

En lite historisk gala då det var presidenten Jean Todts sista då han avgår efter detta. Så klart ville han ha en ”familjebild” som minne att hänga upp i sin enkla kammare och där man hittar Noah längst fram som trea från höger. Mitt i bilden står då familjen Hansen och mitt i verkar det som att Johan Kristoffersson dragit någon värmländsk fräckis för Sebastien Ogier.

Foto: FIA

*

Idag presenterade Mathias Bengtsson och Team NYBE det kompletta SM-teamet för 2022 och den felande junioren blev inte helt överraskande Albin Nordh, Ydre MK. I årets SM slutade Albin med kartläsaren Christoffer Bäck fyra i ”Internationella 2WD” och där den brutna premiären i Kil gav sämsta tänkbara start. För 2022 är målet klart förklarar Albin. 

Siktet är inställt på ett SM-guld i tuffa Internationella 2WD!

Foto: Tommy Svensson

I år körde Albin precis som 2022 en Ford Fiesta Rally4 och hos Team NYBE tror han på att utvecklas ännu mer som förare.

  2021 blev egentligen mitt första år där jag fick en chans att börja utveckla bilen och noter på ett väldigt konkret sätt. Vi avslutade året starkt och vi fick då ett kvitto på att inställningar, körning och noter har tagit ett kliv upp till den nivå vi vill vara på. 

Han har redan hunnit bekanta sig med teamet och även kört första testerna inför Boden om drygt två veckor.

Det första jag tänkte på var hur positiva och engagerade alla var, det kändes proffsigt och jag kunde bolla idéer och tankar direkt. Det kändes väldigt bra, skönt att få lite mil i kroppen och att testa lite olika saker på bilen.

*

En stor fråga inför WRC 2022 är vem som ska ta över Hyundai-rodret när Andrea Adamo nu lämnat. Förutom namn som redan finns hos Hyundai och dess motorsportavdelningar nämns nu även utanför Seuol/Alzenau mer kända namn. Alain Penasse är en som är välkänd och som fick lämna Hyundai hastigt för att istället fokusera på Ypres Rally där han var en av höjdarna. Då i juni konstaterade Penasse torrt.

– Beslutet har kommit från Korea och ett beslut jag inte förstår eller håller med om, men vad kan jag göra?

Mer överraskande bland de som nämns, är M-Sport Fords teamchef Richard Millener som experter menar har allt vad Hyundai kan ha på sin önskelista. Att det svingas vilt i WRC-kulisserna förstår man när även FIA:s Rally Director och f.d Citroën-bossen Yves Matton även han lyfts fram som tänkbar Adamo ersättare.

Foto: Citroën racing

Matton kan sporten från alla håll  och är van vid snabba puckar. När Olivier Quensel lämnade Citroën 2012 hade han bara en vecka på sig att sätta sig in sitt nya jobb. Sist som DirtFish-experten nämner, är Petter Solberg och på hans pluskonto anges. 

– Trefaldig världsmästare som förare och Solberg visade sedan sin ledningskraft genom att vägleda PSRX Volkswagen till total dominansWorld RX 2017 och 2018. Han har tillbringat sitt liv med att arbeta med tillverkare i en sport som går genom hans ådror.

Kopplingen genom Oliver gör honom extra tänkbar som ny teamchef men samtidigt kan detta även vara en nackdel. Sällan bra att ha egna familjen involverad menas det.

*

Race Of Champions Snow + Ice är vinterns stora internationella racingevent och som växt till tio dagar lång motorsportfestival i Norrbotten under månadsskiftet januari–februari. Idag presenteras det stjärnspäckade startfältet som officiellt får inviga den specialbyggda banan på havsisen vid Pite Havsbad. Internationella förare: Marc Lieb (Tyskland), Le Mans-vinnare och WEC-mästare. Dennis Hauger (Norge) regerande FIA F3-mästare. Jan Magnussen (Danmark) tidigare Formel 1-förare, fyra klassegrar i Le Mans, dubbla mästerskapssegrar i ALMS och IMSA. Niclas Grönholm (Finland), tillhör världseliten i rallycross med sex segrar och en tredjeplats i årets World RX. Svenska förare: Lukas Sundahl, fyrfaldig mästare i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Anton Marklund, mästare i Euro RX och Porsche Approved Cup. Pontus Fredricsson, silver- och bronsmedaljör i Carrera Cup. Hampus Ericsson, trefaldig racevinnare och silvermedaljör i Carrera Cup.

Foto: Porsche Sverige

– Vi är stolta över att få öppna vinterns stora motorfest i Piteå, säger Raine Wermelin, Direktör, Porsche Sverige.

Åtta svenska och internationella stjärnförare kommer att bjuda på spektakulär isracing med Porsche 718 GT4 Clubsport.

Bland de tävlande i lagtävlingen ROC Nations Cup och de individuella Race Of Champions – återfinns en mängd av motorsportens superstjärnor. Bl.a. fyrfaldige Formel 1-världsmästaren Sebastian Vettel, sjufaldige NASCAR-mästaren Jimmie Johnson, niofaldige WRC-mästaren Sebastien Loeb och niofaldige Le Mans-vinnaren Tom Kristensen. På startlistan finns även dubble Formel 1-världsmästaren Mika Häkkinen, tiofaldige Grand Prix-vinnaren Valtteri Bottas samt Formel 1-föraren och F2-mästaren Mick Schumacher.

*

Även om julen står för dörren är det bara drygt fyra månader innan det är dags för STCC TCR Scandinavia. I dag är 20 förare anmälda fördelat på elva team och där hälften av startfältet utgörs av helt nya TCR-bilar.

Detta är ett styrkebesked där vi ser ut att öka startfältet betydligt jämfört med de senaste åren. Vi har tveklöst en spännande säsong framför oss, säger Micke Bern, vd för STCC.

De team som hittills avslöjat sina anmälningar är regerande mästarna CUPRA Dealer Team – PWR Racing, fjolårsmästarna Lestrup Racing Team och familjeteamet FH Racing.

Vi har en intressant vinter och vår framför oss med avslöjanden av förare, team och nya bilmodeller, säger Micke Bern.

STCC 2022 startar på Ring Knutstorp i maj med totalt fem tävlingshelger.

*

Med bara två dagar av anmälningstiden kvar till SM-premiären i Boden ser det lite trist ut, bara 33 anmälda. Fortsatt saknas många namn som tidigare gått ut med löftet att ”köra full SM-säsong” men kanske väntar man till söndag  med att trycka på enter-knappen, vad vet jag?

Foto: Tommy Svensson

Riktigt trist ser det ut i klassen ”Internationella 2WD” där Trelleborgs Lukas Hägg/Daniel Borgqvist hängde på låset men till ingen större nytta, då man fortsatt är ensam anmäld i klassen. Inte mycket bättre i ”Standard” där nu tre ekipage är anmälda och ingen kan med bästa vilja i världen kräva att en så tunn klass ska vara SM-värdig. Måtte Grupp F-åkarna komma till skott innan söndag…

*

Foot: FIA

Avslutar där jag började med FIA:s stora gala i Paris där idag Mohammed Ben Sulayem, här med Johan Kristoffersson och Petter Solberg utsågs till ny president efter avgående Jean Todt. Med ett digert rally-cv i ryggen om än till största delen i Mellanöstern, är nya presidenten väl förtrogen med den delen av FIA-trädet. Ändå har 60-åringen från Förenade Arab Emiraten gjort två starter i Rally Swedens Grupp N-klass i början av 90-talet först med Ford Escort Cosworth och därefter med en Toyota Celica. Finns ännu mer svenskkoppling, då han 1986 vann MERC-mästerskapet satt idag 84-årige Sölve Andreasson i högerstolen på hans RWD Grupp B Toyota. Ingen presentation blir fullständig utan att ange hur allt startade för Mohammed, så klart med en Opel. Inte vilken Opel som helst utan med en Opel Manta 400 och än en gång verkar det som talesättet stämmer. Vilket undrar du, jo det att en karriär som börjar med Opel kan gå hur långt som helst och som nu ända upp i toppen hos FIA…

*

Nu har jag ingen koll på vad SBF:s vd Anna Nordkvist kör eller har kört, men skulle bli mycket förvånad om det inte finns åtminstone en Opel i historien. Slutsatsen drar jag då hon idag valdes till första kvinnliga Vice President i FIA med ansvar för Europa.

– Jag känner mig otroligt hedrad och stolt över att ha tilldelats uppdraget, kommenterade Anna direkt efteråt. 

Posten som ”Vice President” kommer hon att dela med spanjoren Manuel Aviñó. Jobbet i Paris innebär att hon delar detta mellan Sollentuna och SBF med start efter årsskiftet.

De första mötena är planerade till efter helgerna då arbetet i den här rollen börjar på riktig och det ser jag fram emot. Att nu få vara med att driva utveckla både den svenska, men också den internationella bilsporten känns som en väldigt rolig och spännande utmaning, avslutar nyvalda Anna.

*

Med detta stänger jag Motorbloggen för helgen och återkommer på måndag.

Trevlig helg!

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *