Tack för alla ”Gilla”, lutar åt 13 tävlingar i WRC, Mads Ø. närmar sig WRC-start(?) med C3, Ingram går ”all in” för WRC3, Rally Sweden närmar sig och Røkland satsar på NM.
Först vill jag tacka för alla gratulationer, kommentarer och inte minst de nästan 500 ”Gilla” på Facebook när Motorbloggen i går firade 10-års jubileum.

Som ni säkert förstår kan jag inte tacka er alla direkt så det får bli så här vilket jag hoppas ni tycker är OK. Så tack för allt och om jag tolkar reaktionerna rätt så vill ni att jag ska fortsätta med bloggen ett tag till…
*
Lite märkligt att WRC och Oliver Siesla sitter så lugnt i båten vad gäller antingen att hitta en ersättare för inställda Rally Chile eller besluta om en VM-serie med bara 13-deltävlingar. När chilenarna drog sig ur WRC på grund av oroligheterna i landet startade direkt ryktet att Spanien skulle återfå sin plats i WRC. Dock verkar inte arrangören i Salou direkt superintresserade och om jag förstår det rätt, måste en ny deltävling placeras i mitten av april där Chile annars skulle ha körts så vida inte hela serien ska förryckas.

Inte alls vad spanjorerna är vana vid, som brukar köra tidigt på hösten och absolut inte på våren. Med Mexiko som deltävling tre i mitten på mars och sedan Argentina i slutet av april känns det lite logistiskt hål huvudet att däremellan frakta hem både bilar och servicetrailers till Europa för en i alla hast fixad ersättningstävling. Å andra sidan känns det ibland som att det är precis sådant som FIA uppskattar, så mycket krångel som möjligt på kortast möjliga tid. Promotor Siesla har också noterat svårigheten med att hitta ny tävling så här sent och kommenterar att det är inte omöjligt, men mycket svårt. Tolkar jag signalerna rätt så lutar det ändå 2020 åt en serie med 13 deltävlingar i stället för 14. Ändå bäst att inte vara för säker då Ciesla hävdar att man ännu har tid för att lösa problemet när han konstaterar.
– Finns egentligen ingen deadline!
Mitt tips, WRC 2020 körs med 13 deltävlingar.
*
Ryktena kring Mads Østberg blir allt starkare och då att han kommer att göra comeback i WRC-klassen med en av Citroën Racings numera långtidsparkerade C3 WRC. En artikel i finska Ilta-Sanomat gör även den gällande att han planerar att hyra en bil med hjälp av ett nytt samarbete med Citroën Norge. Men lite oklart om det blir full säsong eller Mads kör utvalda och kan man då förmoda, tävlingar i Europa. I så fall har han nio att välja mellan och där jag skulle bli mycket förvånad om inte Rally Sweden fanns med. Likaså lite av favoriten, Rally Finland där han slutade tvåa 2018 med just en C3 WRC.

Om nu ryktet stämmer försvinner ännu en av årets få WRC2 Pro-deltagare och borta är även Kalle Rovanperä och Jan Kopecky, Skoda. I praktiken hela stommen i mästerskapet och enda som kört nästan lika regelbundet är M-Sports Gus Greensmith som slutade trea. Övriga fyra poängplockare 2019 känns inte alls heta för ännu en säsong i den här fabriksanmälda R5-klassen. Känns tråkigt att behöva skriva det men WRC2 till nästa år verkar bli om möjligt ännu tunnare än årets version.

Då är det mer hoppfullt med nya WRC3 där privatteam kör och vi väntar på besked från såväl Ole Christian Veiby, Oliver Solberg och inte minst ”The new king of Kuala Lumpur”, alltså helgens WTCR-segrare Johan Kristoffersson som nu aviserat att han och KMS planerar för start i klassen vid sidan av jakten på guld i rally-SM.
*
I dag dök där även fram uppgifter att ERC-vinnaren Chris Ingram planerar för start i WRC3 med sitt tyska Skoda-team Toksport. Som för alla andra är det budgeten som strular och i år fick han till slut ihop ERC-serien med hjälp av en insamling där alla som ville se första britten i modern tid vinna EM-guld, kunde bidra. Projektet lyckades och Ingram med co-driver Ross Whittock lyckades knyta ihop säcken trots en tung punktering på sista sträckan i den ungerska finalen.

Nu hoppas duon att EM-titeln ska agera språngbräda mot nya sponsorer vilket lär behövas om drömmen ska förverkligas. Inte bara ”lack of money” kan bli ett problem erkänner Ingram, även hans klena WRC2-erfarenhet kan bli ett handikapp. Därför har han en lite annorlunda plan hur han vill attackera WRC3.
– Vill så klart köra i Tyskland men även de rallyn som körs långt bort från Europa, kanske Japan, förklarar Ingram.
Anledningen till det udda valet av rallyn är att han hoppas dels på att där är mindre konkurrens men även att de som kör här inte heller de har någon större erfarenhet från just dessa tävlingar.
– Håller tummarna att vi får ihop det hela, att samla in pengar är inget nytt nu gäller det bara att ”push” ytterligare och jag tror verkligen att vi klarar av att ta steget till nästa nivå!
*
Som jag berättade i lördags så gick det inget vidare för ryska talangen Nikolay Gryazin när han testade Hyundai i20 R5 i Rallye National du Dévoluy. Redan på sträcka ett åkte han av och skadade vänster fram, dock inte värre än att mekanikerna fick ihop bilen så att han kunde fortsätta utom tävlan. För både honom och Hyundai var det en viktig genomkörare inför WRC-premiären Rallye Monte Carlo om en dryg månad då man här hade möjlighet att mixtra både med olika set ups och däckkombinationer.

Vann gjorde Gregoire Munster från Belgien med 37 sekunders marginal mellan hans Skoda och rutinerade schweizaren Olivier Burris VW Polo. Trea kom fransmannen Johan Rossel, C3 R5 knappt nio sekunder bak Polon. Sedan var det ett gigantiskt hopp till fyran Thibaut Poizot i sin Renault Clio R3 maxi, över sex minuter upp till Munster i topp.
*
Norska Romjulsrally som körs den 29 december har nu 46 bilar anmälda, dock har ännu inga av de stora norska namnen anmält sig. Däremot är där nu två svenska R5-ekipage i listan, Trollhättans Robert Blomberg/Ida Bood och Stenugnsunds Ford-åkare Mattias Olsson/Erik Gustafsson. På söndag den 22 december ska anmälan ha nått arrangören NMK Elverum.
*
Nu är det mindre än två månader kvar till Rally Sweden och ännu har inte Kung Bore dragit in över tävlingsområdet kring Torsby på allvar. Mest grönt på SMHI:s snödjupskarta men ändå ger de 13 centimeter av den vita varan i Stöllet lite hopp inför helgen 13-16 februari.
Idag går man ut och söker funktionärer till den inledande Superspecialen på Färjestads Travbana på torsdagskvällen men även när den körs andra gången på lördagen. Ni som är intresserade av att ställa upp kontaktar lämpligtvis, robert.axelsson@live.se snarast…

*

I år hade Steve Røkland det minst sagt motigt och i klassen ERC 3 Junior blev det egentligen bara Rally Liepaja som gjorde den snabbe ”gutten” rättvisa, för övrigt var det mest mörker för 27-åringen. Till nästa år väljer nu Steve att tagga ner utlandet och istället satsa på Norska Mästerskapet, detta för första gången sedan 2014. Då vann han ”NM-gull” för R2-klassen för tredje gången och det blir med samma R2 Peugeot som han kört i år. Vid sin sida får Steve kartläsaren Jørgen Eriksen.
*
Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson.