Syskonen Bäckman klara för WTCR med Hyundai, Tom K. inledde Kroatien-tester med PX20 CXD, Adamo stressas inte, Østberg tappade segern, STCC-veteran kör med orange och Ide kör för EKS JC!
Idag gör vi lite omvänt och börjar Motorbloggen med en riktigt glad svensk racingnyhet med Bodensyskonen Bäckman i huvudrollen. Jessica och Andreas avslöjar i dag att man tänker köra VM-serien WTCR- FIA World Touring Car Cup. Med detta skriver Jessica historia och blir första kvinna någonsin i serien som ett led i FIA:s satsning ”FIA Female Driver Title” med ett krav att det ska vara minst tre kvinnliga förare anmälda till serien.
– Ett av mina största mål i karriären har varit att ta mig till TCR:s allra högsta topp WTCR och att jag nu nått målet är overkligt, förklarar Jessica.
– Att jag dessutom är den första kvinnan någonsin är något jag alltid drömt om och hoppas kunna inspirera fler kvinnor att både börja och fortsätta med motorsport. Jag ska ge allt jag kan och längtar efter säsongstarten!
Andreas och Jessica Bäckman har trots sin ringa ålder redan nått stora framgångar inom gokart, rallycross och racing. Landslagsförarna har inte varit blyga med att säga att de har haft ett stort mål, att ta sig till det tuffaste mästerskapet inom TCR, VM serien, WTCR. Nu är de där med italienska teamet Target Competition, samma team som de tävlat med de senaste två säsongerna i TCR Europe med Hyundai. I år blir det dock med en helt ny modell från Hyundai Motorsport, Hyundai Elantra N TCR. Säsongen börjar med fem tävlingar i Europa och avslutas med tre tävlingar i Asien och först ut är en av världens tuffaste banor, Nürburgring Nordschleife, ca 25 km lång med över 100 kurvor. Finalen blir på välkända och fruktade banan i Macau.
Förutom att Jessica blir den första kvinnan så blir de även första syskonen någonsin i WTCR.
– Jag ser enormt mycket framemot att få ta nästa steg i min racingkarriär och få utvecklas ännu mer som förare. Att ta steget upp till WTCR har varit ett stort mål under en lång tid men jag ser framemot utmaningen, avslutar Andreas.
*
Idag är första dagen på Tom Kristensson och David Arhusianders nya liv när man för allra första gången fick köra in under M-Sport Ford WRT:s tält och dra igång testerna inför Croatia Rally. Men vädret i Kroatien visade sig absolut inte från sin bästa sida förklarar Tom.
– Tre grader med regn, riktigt svåra förhållanden!
Ett bevis på detta kom med en video där Tom hade lite av ett ”moment” i en hal högerkurva eller var det kanske bara i ren eufori över sitt nya liv som de gamla Volvotakterna kom fram?
En tröst är dock att vädret ska slå om när rallyt drar i gång på fredag, då förväntas sol och uppemot 15 grader för #26 Ford Fiesta Rally2. Samtidigt med Tom körde även Teemu Sunninen/Mikko Markkula sina första tester med en systerbil till
Med på testerna är så klart även Mats Andersson och Maja Bengtsson som förberedelse inför helgens elddop som ”gravelcrew”. Om detta inte är helt okänt för f.d brittiske rallymästare Andersson så är det desto mer ”new world” för Maja som lär fungera som en svamp och suger i sig allt nytt.
*
Även tyska Toksport WRT som med Andreas Mikkelsen/Ola Fløene jagar WRC2-titeln för förare och märke är i full gång med testerna. Efter två dagar med torr asfalt fick även Skoda-gänget känna på dagens regn. Något som de dock såg mer som en fördel än ett problem, då detta gör det möjligt att testa ännu fler set ups inför helgen.
Att ha koll på detta är extra viktigt på asfalt och i synnerhet om vädret skiftar under rallyts gång. Då en del av banan sträcker sig upp i bergen kan värmen i vägbanan skifta högst betänkligt på bara några hundra meter, något som kan innebära att däckens maximala grepp skiftar. Detta är också något av ”snackisen” inför rallyt men Hyundais färgstarke teamchef Andrea Adamo viftar bort farhågorna.
– Bara att köra efter de förhållanden vi får och göra det bästa av detta, finns ingen anledning att stressa upp sig överhuvudtaget, är Adamos syn på saken.
I Sanremo där alla tre Hyundai-åkarna körde var förhållanden också skiftande vilket då gav utmärkta data från de nya Pirelli-däcken berättar Adamo.
– Detta plus mil i bilarna för besättningarna var positivt inför helgen!
*
En som kommer till Zagreb med ”race mode” i kroppen är Mads Østberg och Torstein Eriksen som i går genrepade i ett av årets två mål med C3 Rally2, Ungerska Mästerskapet. Med tre sträckor kvar av rally ryckte den norska duon upp i ledning före tidigare dominanten Nikolay Gryazin, Polo R5. Dock bara 0,6 sekunder före men som på nästs sista sträckan utökades till mer betryggande 15,7 sekunder. Men tyvärr råkade parets C3 då ut för punktering.
– Mycket besviken och vi tappade segern på detta, förklarar Mads.
– Vi fick dessutom stanna och byta hjul på sträckan vilket kostade nästan två minuter!
Mads konstaterade även att Pirelli var nytt för honom och att han nu måste lära sig deras ”limit”.
– Gissar att det var det vi gjorde idag men vi visade åtminstone ”good pace” och detta var väldigt värdefullt inför Croatia Rally!
*
Inte bara ny bil i år för STCC-veteranen Mattias Andersson utan hans Lynk & Co är dessutom lackad orange.
– Jag är nöjd med resultatet, det är första gången någonsin vi kör orange och Peter Mild Design har gjort ett lysande jobb, säger Mattias.
– Vi har stark support från både nya och gamla partners och vi har tillsammans tagit fram en design som både ser bra ut och tveklöst kommer få oss att synas i startfältet.
Mattias startar sin 21:a säsong i år och detta med vinnarbilen från WTCR.
– Vi kommer att köra ett första test på Mantorp Park senare i veckan och jag ser verkligen fram emot att sätta tänderna i den här bilen!
*
Belgaren Enzo Ide kommer att köra en Audi S1 RX quattro för EKS JC i World RX 2021. Tidigare var det klart att Ide skulle köra RallyX Nordic och nu utökas det även till World RX och då med start i Norge och Hell den 12-13 juni.
– Redan förra året drömde jag om att köra två hela mästerskap, men på grund av olika omständigheter var det inte möjligt för mig. Så jag är väldigt glad att kunna köra en full säsong i både VM och RallyX Nordic tillsammans med EKS JC i år i min Audi S1 EKS RX, berättar de rutinerade belgaren..
– Jag förstår att det kommer bli väldigt tufft, eftersom det bara är toppförare som kör det här mästerskapet. Men för mig handlar det bara om att samla erfarenhet och att lära genom att tävla mot dessa professionella förare.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.