Sydsvenska Mästerskapet gör comeback, Mille och Calle kör ERC på Kanarieöarna, PG garanterad publikfavorit i Nyköping, SSR viktig angelägenhet för hela Sydsverige och Ogier jämför WRC med typ barnfotboll…

Blod är tjockare än vatten och därför kommer en nyhet som berör oss här nere före både ERC, SM och SSR. Rally-SGA:er i Södra och Småland, Sara Mejving, Ola Schönström och Sebastian Steiner ställer idag frågan.

Behövs det verkligen en cup till i Småland och Södra 2024? 

Man svarar själv att frågan är berättigad med tanke på alla cuper/mästerskap som poppat upp som svampar de senaste åren. Trion fortsätter.

De två distrikten som har en femtedel av klubbarna i Sverige har också nästan en tredjedel av planerade rallytävlingar. Nästan alla cuper och serier i Sverige har också en eller flera deltävlingar i dessa distrikt. Det är bara SM som för första gången lyser med sin frånvaro.

Inom gruppen råder samsyn (tack för det) att det är distrikten som ansvarar för att det finns verksamhet som gynnar såväl arrangörer och tävlande. 

Cuper och serier kan komma och gå men tack vare det demokratiska systemet inom SBF kommer det hela tiden nya som tar ansvar för att bedriva verksamheten vidare. 

Man lyfter fram vikten av att det finns olika nivåer på tävlandet och skriver ”de tävlande är ingen homogen grupp. Tid, ekonomisk förmåga med mera styr valet”.

Önskelistan kan göras lång, tävlingarna skall vara långa, korta, notade, onotade, rekade och helst max tio mil hemifrån. Distriktens rallyverksamhet ska också innehålla en riktning som leder till SM, en inte helt enkel ekvation…

Foto: Tommy Svensson

Södra och Småland har tävlingar för alla utom en serie som leder till SM eller som ger en tävlingsform som utmanar förare och kartläsare på en lite högre nivå och som håller sig geografiskt inom de två distrikten. På ”Rallymöte för alla” i höstas var detta en önskan därför inleds nu en treårig satsning på ett Sydsvenskt Mästerskap. Föregångarna där Mats Jonsson var en vinnare (bilden) hade bitvis snudd på samma om inte ännu högre status om SM. I år provar man sig fram med fyra deltävlingar, två i vardera distrikt och ”SSM” kommer att leda fram till fyra mästare där alla förarklasser slås ihop. Klasserna blir ”4WD-2WD-Standard-Ungdom” och första tävlingstillfälle blir den 8 juni i Växjö (Kosta) med ”Dackefejden” och sedan final i TV-Svängen (Hörby) den 7 september

Tävlingskalender:

8 juni Dackefejden

29 juni Skilling 500

10 augusti EC Snapphanerallyt

7 september TV-svängen

Prisutdelningar kommer att alternera mellan de två distriktens prisutdelningsfester i januari, för Södra är det då Konferens Syd som gäller.

*

I går släppteC.D. Todo Sport anmälningslistan för ”ERC Rally Islas Canarias” som till nästa år blir en del av WRC. Totalt 96 anmälda med 48 förare i kamp om poäng i ERC övriga i olika spanska och kanariska cuper/mästerskap.

I fjol slutade ERC-segraren Hayden Paddon /Johan Kennard tvåa efter Yohann Bonato/Benjamin Boullud. I år har Paddon i egenskap av EM-vinnare ifjol #1 på sin Hyundai i20N Rally2 medan rallyvinnaren då, Bonato har fått #16 på sin Citroën C3 Rally2. Numret efter har den ryske och tidigare stora profilen i mästerskapet Alexey Lukyanuk/Yuriy Kulikov med Hyundai precis som Paddon. Numera tävlar man under ”Neutral flagg” och delar bil med Kris Meeke i det nationella mästerskapet. I Ungern tvingades Mads Østberg/Patrik Barth stå över efter att Mads fått problem med lungorna. Nu blir det segerjakt med TRT Rally Teams Citroën.  I klassen ”RC2” finns 29 ekipage och fortsatt trögt för M-Sport Ford Fiesta och endast Jon Armstrong/Eoin Treacy kör med ”The Blue Oval”.

Foto: ERC.com

Svenskt i ”ERC Junior” med både tvåan efter premiären Mille Johansson/Johan Grönvall, Opel Corsa och Calle Carlberg/Jørgen Eriksen med likadan bil. Även här tungt för ”Fordarna”, noll Fiesta är anmäld och likadant för Renault Clio.

Foto: Opel Motorsport

Rallystarten sker på torsdagen den 2 maj med den spektakulära Superspecialen inne i ”Estadio de Gran Canaria” i Las Palmas dit också rallyåkarna återvänder varje dag fram till lördagkväll.

*

På söndag stänger anmälan till SM och ”Rally Nyköping” och jag skulle bli förvånad om man inte spränger ”100-vallen” då det redan idag är 95 anmälda. En oväntad publikdragare dök upp igår, PG Andersson och Anders Fredriksson med kanske värsta bilen i Nationella 2WD, Hans Bååth och Drive VXO:s BMW 1M.

Foto: Drive VXO

– Jag känner mig inspirerad av möjligheten att vara med och utveckla bilen och av att kunna vara en del av DRIVE VXOs arbete med moderna bränslen, förklarar PG Andersson och fortsätter.

-Vi vet inte så mycket om bilens potential ännu men den har känts bra i de få tester vi gjort. I Nyköping får vi känna på hur den står sig i konkurrensen…

Att PG med fler SM-guld än någon annan i rallyt kommer att bli farlig med ”Super-Beemern”, är självklart. 53 anmälda i klassen gör den till rallyts i särklass största och där nu ledaren Patrik Hallberg/John Stigh med GK Doors Ford Fiesta Rally4 får jobba för en ny triumf.  Bååth hopas så klart att PG blir den som visar var skåpet ska stå.

– Vi ser verkligen fram emot att få in PG och Anders i bilen. Vi har byggt den här bilen som en vitamininjektion i den tvåhjulsdrivna klassen för att visa upp vad svensk ingenjörskonst och svenska leverantörer kan åstadkomma. Det främsta syftet är dock att bana väg för moderna bränslen.

Just bränslefrågan ligger Drive VXO-basen varmt om hjärtat berättar han.

-Vi ser en nära framtid där det är viktigt att säkerställa att det finns högpresterande bränslen som möjliggör fortsatt utveckling och användning av förbränningsmotorer både inom och utanför motorsporten. Detta i en tid av internationell oro och när mycket av bilindustrins nuvarande fokus ligger på elbilar!

Foto: Tommy Svensson

Nu är det inte SM-premiär för firma ”PG&Fredriksson” den begicks i Hudiksvall med GK Doors Toyota Corolla med seger som resultat. Då var det framhjulsdrivet medan drivning där bak är mer oprövad mark för de båda. Men när det testades Volvo 240 i Rally Anderslöv 2023 blev det seger, kan vara ett gott tecken…

*

Samtidigt i en helt annan del av landet är det snart 50-års firande (respekt!) South Swedish Rally som i år efter att ha fråntagits SM-status provar nya konceptet ”SSR Weekend”. Två sprintar i Svenska Sprint Rallycupen, torsdag-fredag 9-10 maj inleder innan det är ”SSR Rally” lördagen den 11 maj. Allt sker med Millebygden Arena som centralpunkt där Älmhult och kanske hela Sydsveriges outtröttliga  ”rallyentrepenör” Anders Martinsson dirigerar sina styrkor. Själv är ”Mr Älmhult” tävlingsledare för sprintarna för att sedan på lördagen ställa sig på fältet som sträckchef på SS3, men även mycket mycket mer under helgen berättar han.

Foto: Tommy Svensson

Jag är ansvarig för Millebygden med allt vad det innebär, planering och logistik. Har väl fingrarna i syltburken i det mesta.

Anders har även en analys av sitt uppdrag under helgen.

En bra tävlingsledare har så lite som möjligt att göra på själva tävlingsdagen medan en dålig tävlingsledare håller på att förgås. Man ska bibehålla lugnet och inte stressa upp sig vilket jag har min aktiva karriär att tacka för, jag vet vad tävlande tycker och tänker. 

Martinsson i likhet med resten i SSR-organisationen brinner för rallyt som kördes för första gången 1976 och då med start utanför Malmö Mässhallar. Efter flytten till Älmhult 2018 har lågan fått ännu mer fart.

Det är ett starkt varumärke och för mig är SSR viktigt. Där tog jag språngbrädan att åka på elitnivå. Första tävlingen tillsammans med Mats Karlsson 1991, den gjorde vi i SSR så tävlingen ligger mig varmt om hjärtat. 

Foto: Tommy Svensson

Att SSR genom åren varit viktigt för hela Sydsverige är odiskutabelt, vilket Anders också menar.

Jag tycker det är viktigt att vi har stora tävlingar i södra Sverige för att behålla funktionärernas kompetens.

Han vill också lyfta fram eldsjälen/banchefen Fredrik ”Fritte” Johansson.

Det arbete han har gjort i år ger den bästa banan vi haft sedan vi började här i Älmhult. En stark prägel är att det är riktiga smålandsvägar och en smålandsväg är halvsnabb, men ändå ganska lurig där man behöver ha alla hjulen på vägen!

Foto: Lena Gunnarsson

Själv har inte missat ett enda SSR sedan starten (ett halvt 1979 där en USA-resa ställde till det) och så hoppas jag inte blir fallet även i år. SMK Hörby där jag spelar ”andra fiolen”, bemannar SS1 och där ska jag försöka att som vanligt, inte ställa till någon större oreda… 

*

Såg att Sebastien Ogier inte är någon större fan av WRC:s nya poängsystem, utan jämför det med typ ”barnfotboll” där alla vinner…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *