Svenske Arne gör noterna i WRC-Rally Finland, Therese var nära att spöa killarna och Antonov mot perukerna!
Nu närmar sig snart ”alla Moders Rally” och då är det så klart WRC-Rally Finland jag snackar om. Häromdagen kom där mejl från ”notskrivaren” Arne Johansson ( lite tungt när han skriver under med f.d MK Gnistan-medlem, den gamla Eslövsklubben) och Arne skriver:
”Som du vet jobbar jag med att ”skriva” noter runt om i världen. Senaste uppdraget var Neste Oil Rally Finland, och jag tror att många är nyfikna på Ouninpohja, som åter används. Det är ju en av världens mest omtalade sträckor och används dessutom i år som Power Stage.
Jag har fått tillstånd från arrangören att släppa Jemba Stage Video fri för nedladdning från vår hemsida http://jemba.se/.
Det tar en stund att ladda ner, men jag tror att det kan vara värt att titta på vårt system för att vara uppdaterad i hur man kan tillverka noter idag. Videon ger givetvis inte sträckan någon rättvisa, men du kan se vad vi producerar utöver noter genom antingen testa alla finesser som ingår i systemet, eller som den mindre nyfikne antagligen skulle göra: läsa filen ReadMe.txt.
Några svenska noter har vi inte gjort här. Däremot kan du lyssna på ”Academy” versionen.
Noterna är givetvis mätta med vårt mätsystem, vilket garanterar att alla sträckor har en helt konsekvent bas för sina kurvgrader. Det innebär ju också att det är en bagatell att generera vilken typ av noter vi vill utgående från samma mätdata.”
Har lite svårt att smälta att Arne ursprungligen från Eslöv åker runt hela världen och gör noter till WRC-tävlingarna. Inte svårt att smälta att just Arne gör noterna kompetensen finns där sedan många år, utan mer att en svensk sköter detta. Tidigare har det varit ”Asfaltskungen” från Eslöv Mats Andersson som kört bilen medan Arne gör grovjobbet men i Finland var det rutinerade kartläsaren Torbjörn Henrysson som assisterade. En enda tävling har Mats hunnit med i år och det var Nya Zeeland, det där ”dj-la jobbet”på elfirman försummar mycket…
Idag visade Ramona Karlsson vad jag fattade som de första bilderna på nya PWRC-Mitsubihsin med vilken hon ska göra debut i Rally Tyskland. Men detta var helt fel visade det sig, istället var detta bilen hon hyrt av Magnus Mellquist bland annat för att åka förbil i Karlskronapokalen. Nu var hon och Miriam i full gång att ”strajpa av ” hyrbilen inför återlämnandet. Men vad jag fått veta så är ”nya” bilen på ingång och låt oss hoppas att denna inte har lika mycket otur lastat i kofferten som den gamla…
Fick en påstötning över att jag missat snabba rallytjejen Therese Lennartsson, tävlande för SMK Hörby och hennes tempo i Österlensprinten. Efter de två första heaten hade Therese tider som placerat henne som fyra i A 2WD och därmed även på topp tio-listan. Inte illa med en måttligt trimmad gammal GSI-Kadett kan jag tycka och vinnaren i klassen C-förare 2WD, Andreas Håkansson var efter två heat cirka tretton sekunder långsammare. Oturligt nog drabbades sedan Therese av tekniska problem och fick bryta. Otur för henne men jag är ganska säker på att många av killarna tyckte tvärtom, fortfarande är det inte riktigt okej att få stryk av en tjej inom rallysporten. Nog bara att konstatera, detta får nog vi killar lär oss att hantera…
Gamle Saab-åkaren Vladimir Antonov har fortfarande lite klydd med de estniska och brittiska myndigheterna som menar att ryssen inte haft riktig koll på detta med ”ditt och mitt”. Nu vet jag inte alls hur han har det just i den här frågan, men nu har det i allafall bestämts rättegångsdagar i London för den f.d ägaren till North One Sport och därmed i praktiken hela WRC. När julmaten har slunkit ner och några dagar senare i mitten av januari drar domare och advokater på sig perukerna i syfta att bringa ordning i oredan kring den f.d Saab-köparens ekonomiska turer.
det är kul att det blir mer tjejer i rally,förhoppningsvis så kan det bli mer intresse från media o då kan det bli lättare med sponsring.
Hej.
Visst behöver vi mer tjejer inom all motorsport inte bara rally. Helt klart ökar också medias intresse när tjejerna tar lite plats i en sådan mansdominerad sport som vår. Som ett brev på posten kommer sedan intresset från sponsorerna och där spiller det då även över på killarna. Alltså en ren ”win-win situation”!
MVH
Tommy
Nu har du ju även glömt att nämna att en ny stjärna tändes för SMK Hörby i Hästvedas folkracetävling, då Marcus Andersson började sin motorsportskarriär som debutant i tävlingen. Nu är det bara några detaljer och att pappa Peter klipper navelsträngen och öppnar plånboken sen är vägen mot WRC spikrak…………!!!
Marionetten!
Hej.
Noterade Marcus och att han dessutom redan valt att åka Opel bäddar för att WRC-karriären väntar runt hörnet…
Värre blir väl navelsträngesklippningen!
Tommy
MYCKET värre……….!