Svenska Rallyts ekonomi knäckfrågan i SBF-sprickan, Sunninen en av tre hos M-Sport Ford, Norge ställer in, Kalle åker Fiesta R5 och Ekström klättrar i öknen.
Gårdagens ”chockbesked” att SBF:s färske ordförande Magnus Berthling avgår efter bara fyra månader satte fart på kommentarsfälten på olika sociala medier. Har försökt läsa in mig från min läktarplats på själva sakfrågan men misslyckats. Merparten av alla ”tyckare” är extremt svepande i sina omdömen och nerkokat så är omdömet om vårt förbund ”helkass”. Detta verkar gälla precis allt från krångliga/dyra reglemente till att det är för få funktionärer i rallyskogen och allt detta elände är koncentrerat till en styrelse på sju personer (numera bara sex). Har ingen koll på vem av de sex som går ihop med vem och uppriktig sagt, så bryr jag mig inte ett skvatt. För mig är det istället helt överskuggande att svensk bilsport förtjänar ett förbund som slutar leka i sandlådan. Något som också kittlar är slutledningen ”helkass”, där det inte är så att det presenteras helhetslösningar från olika tyckare. Istället rycks detaljer loss där den specifika ”tyckaren” har en absolut åsikt om något. Då förväntas från denne att förbund och resten av bilsporten ska tycka exakt likadant annars klassas man som ”mindre vetande”. Efter att Berthling meddelat sin omedelbara avgång kom där ett meddelande från honom.
”Tack för en kort men intensiv tid som förbundsordförande i SBF.
Undertecknad har i dag meddelat övriga styrelsen, valberedningen samt Distriktsordförandegruppen att jag lämnar posten om Förbundsordförande i SBF med omgående verkan. Snart 4 månader har gått sedan jag tillträdde som styrelsens ordförande vid det försenade förbundsmötet den 6 september. Jag kände då stor entusiasm inför uppdraget, där jag direkt kunde konstatera att det fanns en rad olösta problem att hantera och samtidigt ett stort behov av att förnya, utveckla men också expandera svensk bilsport. Jag hade även när jag kontaktades av dåvarande valberedning noterat tydliga önskemål om att förbundet behövde ett mer professionellt och strukturerat styrelsearbete, utan kopplingar till de inre stridigheter som rasat de senaste åren. Uppdraget var att samla ihop den gemensamma kraften hos alla landets bilsportintresserade, och samtidigt försöka förändra i alla fall delar av rådande arbetssätt inom SBF från en ganska trög förbundsbyråkrati till mer av marknadsanpassning och större lyhördhet för de förändringar som sker ute i samhället. Blicken behövde höjas, perspektiven breddas och tidshorisonten i styrelsearbete flyttas fram.
Dessvärre har det inte varit möjligt att förverkliga dessa idéer och ambitioner inom ramen för den sammansättning förbundsstyrelsen fick i samband med stämman. Gradvis har en spricka växt fram mellan oss nya ledamöter och de som var kvar från föregående års styrelse, där de senare hade röstmajoritet. Jag har under den senaste tiden känt att jag som förbundsordförande blivit allt mer bakbunden och handlingsförlamad.
Utan att gå in i detaljer handlar det om förtroendet inom styrelsen men också motsättning i ett antal sakfrågor, som bla hur den besvärliga ekonomiska situationen i Svensk Rallyt AB ska hanteras (där SBF äger 50%). Det beslut om styrelsemajoriteten nu fattat är något jag inte kan ställa mig bakom, då jag ser väldigt många risker och oklarheter. Samtidigt som det funnits lösningar som varit betydligt säkrare och fördelaktigare för förbundet som dock avvisats.
Som styrelseordförande får man ibland acceptera att ett och annat beslut går en emot, förutsatt bara att det föregåtts av en seriös och strukturerad beslutsprocess. Däremot kan jag som professionell styrelseordförande aldrig sätta mig i sitsen att tvingas administrera beslut som jag bedömer är till nackdel för Svensk Bilsport. Då måste man självklart välja att stiga av sitt uppdrag.
De snart 4 månader jag varit förbundsordförande har nog varit en av de mest intensiva perioderna i mitt liv. Det har blivit väldigt många kontakter via möten, enskilda samtal och mailväxling. Jag känner att jag fått positiv respons för merparten av mina idéer men också att det funnits ett uppdämt behov och önskemål om mer öppenhet, transparens och flexibilitet än vad tidigare styrelser visat.
Det är naturligtvis tråkigt att inte kunna fortsätta det spännande arbetet med att utveckla svensk bilsport och få ta tag i de många och bitvis svåra utmaningar som väntar. Men i rådande situation känns ett fortsatt styrelsearbete meningslöst.
Jag tar som ordförande givetvis åt mig av kritiken över att inte lyckats få styrelsen att arbeta i en gemensam riktning. Men styrelsearbete ska vara roligt och konstruktivt, inte destruktivt och deprimerande. Då krävs en grundläggande respekt och förtroende mellan ledamöterna där alla måste bidra till ett fungerande arbetsklimat.
Jag vill än en gång tacka för den korta men intensiva period där jag haft förmånen att agera som förbundsordförande. Förhoppningsvis har jag planterat en och annan tanke som kanske kan komma till nytta i framtiden och bli bestående. Det finns en betydande potential att utveckla vår sport till något mycket större, till gagn för alla medlemmar, supporters och andra aktörer.
Till sist önskar jag alla medlemmar, förtroendevalda och samarbetspartners som läser det här en god fortsättning på det nya året. Starten på 2021 ser ut tyvärr ut att bli fortsatt besvärligt, men vi får hoppas på bättre yttre förutsättningar senare under året och att vi kan lämna pandemin och dess många och svåra konsekvenser bakom oss.
Vem vet, kanske ses vi i något bilsportsammanhang framöver.
Bästa hälsningar Magnus Berthling Avgående Förbundsordförande, SBF”.
Berthling gjorde även en intervju med SVT Sport där han delvis utvecklades sina tankar.
–Det är naturligtvis en komplex historia som ligger bakom det här, men man kan väl säga att det rent konkret handlar om några viktiga ekonomiska och strategiska frågor där jag och delar av styrelsen inte är riktigt överens om vilka beslut som ska fattas. Eftersom de besluten är så pass viktiga för framtiden väljer jag att avgå.
Uppenbarligen är det frågan om SBF:s medverkan i Svenska Rallyt AB som varit den hetaste potatisen. I senast protokollet kan man läsa, ”Förbundsstyrelsen diskuterade rådande situation i Svenska Rallyt AB. Förbundsstyrelsen beslutade att förbundets utestående fakturor till SRAB/RSAB snarast skall regleras, samt uppdrog åt Anna Nordkvist att genomföra. Magnus Berthling, Maria Björk Svensson och Fredrik Wakman reserverade sig mot beslutet.”.
Till SVT Sport säger också Berthling.
– Sedan kan man lägga till att vi har ett problembarn i form av Svenska Rallyt AB som ställdes in i år. Eftersom vi äger 50 procent av bolaget måste vi ta ställning till hur vi ska driva den frågan vidare. Det är ännu en fråga där vi inte är överens i styrelsen. Eftersom det är en så pass betydande ekonomisk fråga kan det bli såna här konsekvenser.
På frågan vad som händer nu svarar avgående ordföranden.
– Det är svårt att säga vad en sån här historia väcker för reaktioner, det får vi avvakta och se.
Berthling säger även att han inte stänger några dörrar utan kan tänka sig att göra come back som den bilsportentusisst han är om saker och ting förändras.
*
Idag tillkännagav M-Sport Ford ändå lite överraskande att Teemu Sunninen fortsätter i en av teamets Fiesta WRC under 2021. Men det blir inte full säsong för honom utan han kommer att dela bil med fransmannen Adrien Fourmaux medan britten Gus Greensmith, i kraft av egen ekonomi kör full säsong. Lite konstigt upplägg kan jag tycka, att inte Fourmaux kör hemmatävlingen Rally Monte Carlo utan där sitter istället Sunninen i bilen med Fourmaux får vänta till Rally Croatia.
– Det är fantastiskt att komma tillbaka i Fiesta WRC och vi vet alla hur svåra tider vi för närvarande går igenom, berättar Sunninen.
Vilka och hur många tävlingar han kommer att köra är ännu inte spikat utan det blir till att ta tävling för tävling menar han.
– Jag gör mitt bästa och försöker få bra resultat i varje rally.
Ett annat problem är att Sunninen står utan kartläsare då rutinerade Jarmo Lethinen står inför andra utmaningar.
– Lite tråkigt att inte Jarmo fortsätter med mig även om vi båda visste att allt har ett slut.
Rallybasen Richard Millener förklarar att trion ska fortsätta utvecklas under säsongen och att alla sitter på stor talang. Mest glad är han över att ”kunna erbjuda” Greensmith full säsong.
– Gus levererade några imponerande tider i fjol och nu är det dags för honom att utveckla detta ytterligare.
Inte bara full säsong väntar Greensmith med kartläsare Elliott Edmondsson utan Millener lovar även komplett test och träningsprogram. En sak som orsakade stor irritation hos Sunnein och Esapekka Lappi i fjol då teamet knappt testade alls in för tävlingarna. Nu ska detta tydligen ändras, åtminstone vad britten anbelangar.
– Gus ska bland annat lära sig hemligheter med ”set-up” och samarbete med ingenjörer för att göra honom till ”a world-class driver”. Jag är verkligen nyfiken på att se hur dom utvecklas under säsong, menar Millener.
När det kommer till Sunninen så är Millener ändå glad att man fick ihop ett splittrat program för honom och teamet kommer att jobba för att få till fler tävlingar vilket så klart är uppskattat från finskt håll.
Med detta så är alla pusselbitar lagda för WRC 2021 och så här ser det ut.
*
Nya restriktioner i Norge gjorde det omöjligt att genomföra kommande lördags ”Smådølsprinten” med 50 anmälda. Samma öde drabbar även premiären för Norska Mästerskapet ”Sigdalsrally” men här hyser fortsatt NMK Modum & Sigdal hopp att kunna köra längre fram.
– Idrottsutskottet har fattat ett beslut som gör att vi måste skjuta upp #Sigdalsrallyt den 16 januari, på grund av de nya Covid-19-begränsningar som införts för de två första veckorna i januari, förklarar arrangören.
– Det blir för svårt för oss att genomföra eventet inom de regler som gäller, inte i förhållande till själva tävlande, utan för våra funktionärer som måste samarbeta över etablerade åldersgrupper. Självklart är det extra synd nu när förutsättningarna är perfekta. Vi hoppas att vintern stannar kvar och vi jobbar redan mot ett nytt datum som publiceras inom kort.
Här hemma är det med spänning man ser framemot om Lima MS kan köra sin stortävling ”LBC-Rushen” den 13 mars. Även här rapporteras fina vintervägar, så det enda som kan sätta en käpp i Sune Rickardsson & Co:s vinterhjul är Covid-19…
*
Då utökades Sveriges R5-bestånd till 42 bilar när Haninges Kalle Gustafsson i helgen meddelade att R2-Skodan är såld och byts ut mot en helt ny Ford Fiesta R5 MK1.
– Under hösten har vi arbetat hårt för att göra den här satsningen möjlig. Bilen vi ska köra i år är en av de sista MK1 Fordarna som har byggts, förklarar Kalle.
– Det är en dröm som går i uppfyllelse att få köra en sån här bil och Magnus Nilsson och jag ska försöka lära oss bilen och därför åka så mycket som möjligt under året!
*
Stephane Peterhansel fortsätter att leda Dakarrally även om Nasser Al-Attiyah knappat in lite tack vare den tredje sträckseger. Men Peterhansel är jämn och har varit bland de tre snabbaste på varje sträcka fram till idag där han slutade tvåa. Trea kom Henk Lategan precis före Sebastien Loeb som hade Carlos Sainz tätt bakom.
I klassen Lightweigth Vehichle fick nästan Mitchel Guthire och Ola Fløene till en fullträff på SS4 men fick nöja sig med tredje tid. Sex sekunder snabbare var Kris Meeke (bilden) och allra mest bråttom hade polacken Aron Domzala. Mattias Ekström/Emil Bergkvist lyckades också hyggligt och slutade på en preliminär 18:e plats totalt bland ”lättviktarna”. Detta ger 11:e i totalen och upp till ledande Contardo har Avestas nya ökenräv en timma och 19 minuter.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.